motor verwarming slaat niet aan

75 en 75 Tourer
Plaats reactie
hugos
MG-R Addict
Berichten: 483
Lid geworden op: ma nov 12, 2007 7:18 pm
Woonplaats: Peer

motor verwarming slaat niet aan

Bericht door hugos »

De motor van de verwarming slaat niet meer aan. Motor op zich al vervangen, ook de regelunit in de middenconsole vervangen. Bij het induwen van de knop hoor je wel een begin van start maar dan valt onmiddellijk daarna de stroom af. Relais OK en ook de zekeringen.
Iemand een idee?
Dank!
Hugos
Rover 75 2.0 CDt 2000 man Midnight Blue JQW (huidig)
Rover 75 2.5 V6 2001 aut Raven Black PMF (stock)
Rover 75 2.5 V6 2002 aut Raven Black PMF (stock)
Alpine A310 V6 2.7 1981 man Wit
Flandria Majestic 1959 3 vit
Flandria Parisienne 1962 3 vit
Afbeelding
hugos
MG-R Addict
Berichten: 483
Lid geworden op: ma nov 12, 2007 7:18 pm
Woonplaats: Peer

Re: motor verwarming slaat niet aan

Bericht door hugos »

Gevonden! :dance:
De transistor aan de rechterkant had het begeven.
Gemakkelijk als je 't zomaar uit het rek kan nemen ;)

Grts
Hugos
Rover 75 2.0 CDt 2000 man Midnight Blue JQW (huidig)
Rover 75 2.5 V6 2001 aut Raven Black PMF (stock)
Rover 75 2.5 V6 2002 aut Raven Black PMF (stock)
Alpine A310 V6 2.7 1981 man Wit
Flandria Majestic 1959 3 vit
Flandria Parisienne 1962 3 vit
Afbeelding
hugos
MG-R Addict
Berichten: 483
Lid geworden op: ma nov 12, 2007 7:18 pm
Woonplaats: Peer

Re: motor verwarming slaat niet aan

Bericht door hugos »

De transistor heeft het maar even gehouden. Blijkbaar moet de hele kabelboom vervangen worden samen met de transistor.
Dit is ondertussen gebeurd.
PROBLEEM: de blower doet het prima als de auto koud is. 's morgens dus geen probleem naar 't werk en 's avonds ook niet bij 't terugkeren. Maar als je de auto stilzet na een toertje rijden, doet de blower het niet meer: niet manueel en niet op automaat...
Wat zou dit kunnen veroorzaken???

DANK!
Rover 75 2.0 CDt 2000 man Midnight Blue JQW (huidig)
Rover 75 2.5 V6 2001 aut Raven Black PMF (stock)
Rover 75 2.5 V6 2002 aut Raven Black PMF (stock)
Alpine A310 V6 2.7 1981 man Wit
Flandria Majestic 1959 3 vit
Flandria Parisienne 1962 3 vit
Afbeelding
pantah
MG-R Regular
Berichten: 75
Lid geworden op: di sep 23, 2008 11:16 pm
Woonplaats: Wielsbeke (BE)
Locatie: Wielsbeke, België

Re: motor verwarming slaat niet aan

Bericht door pantah »

Lijkt me aan iets te liggen dat op zich gevoelig is aan temperatuurschommelingen. Is natuurlijk net het moeilijkste om uit te zoeken wanneer het probleem maar sporadisch voordoet, maar in jou geval zou ik de auto warm rijden, tot bij de garage en dan mss eens aan de diagnosetester hangen? Het zal je mogelijks niet exact tot op de juiste oorzaak leiden, maar mogelijks wel in de goede richting sturen om zelf verder te zoeken. Zo heb ik op de mijne ook ooit eens het probleem gehad dat de motor niet meer wou aanslaan als hij goed warm was (starter draaide rond, maar niet aanslaan dus (Cdti)) en de diagnose stelde gewoon : kapotte sensor. Daar wist ik natuurlijk veel mee al je weet hoeveel sensoren er tegenwoordig instaan voor het motormanagement :blink: maar goed, dan ben ik zelf vanuit die richting beginnen opzoeken en kwam terecht bij ofwel nokkenas- of krukassensor waarbij de nokkenassensor bij ervaring van de meesten vaak de voornaamste schuldige bleek. Daar dit de goedkoopste was van de twee (en het minste werk om te vervangen), heb ik die toen vervangen en: bingo :bangin:

Zo werd ik een tijdje geleden ook geconfronteerd met de accu die zo nu en dan op een ochtend was leeggelopen. Heeft me ook wat zoekwerk gekost, tot vloekens toe. Toen eerst bepaalde zekeringen één voor één verwijderd om te zien of het probleem zich bleef voordoen, maar het bleef bij: dagen tot weken zonder probleem tot ik dacht: ok, dat circuitje is het dus die mal doet, dan zo een tijdje blijven rijden tot ik het opnieuw voorhad en dan bij toeval hoorde ik geratel uit de zekeringsdoos onder de motorkap toen ik na de zoveelste keer mijn accu terug aansloot na her opladen en al die vorige keren had ik dit niet gemerkt. Bleek dus een simpele fucking relais die gekke kuren had. Toen ik het dekseltje oplichtte om het geratel te achterhalen, hield het op, maar de warmte die de relais had ontwikkeld door zijn eigen aan en af gaan, heeft hem verraden. :bangin:

In elk geval, ik hoop dat ik je bij deze iets vooruit help? Succes ermee en laat graag iets weten als je de kwaaddoener gevonden hebt. Ik geef nu ook maar bepaalde ideeën aan, maar het kan bv ook zijn dat je blower gewoon zijn beste tijd gehad heeft en -ik zeg maar wat want heb nog nooit zo'n blower open gehad- door zijn kooltjes heen zit?
Plaats reactie