relay in ECU defect?

75 en 75 Tourer
pantah
MG-R Regular
Berichten: 75
Lid geworden op: di sep 23, 2008 11:16 pm
Woonplaats: Wielsbeke (BE)
Locatie: Wielsbeke, België

relay in ECU defect?

Bericht door pantah »

Hallo, ik zit al enkele dagen met stroomverlies op de accu van mijn Tourer (410k). Ik meet met de ampèremeter tussen de pool en kabel een waarde van 0,47amp. Op het Engelse Rover-forum heb ik hierover kunnen lezen dat er een bepaalde relay in de ECU kan blijven hangen en zo voor continue stroomafname van de accu zorgt. Nu zou ik de ECU willen binnenbrengen in een BOSCH-center in de buurt voor nazicht en om intussen verder te kunnen bollen, zou ik de ECU van mijn andere 75 willen inbouwen doch blijkbaar bestaat het risico dat ik hierbij op de startblokkering zal botsen. Iemand die ervaring heeft met het inbouwen van een andere ECU en die dit al dan niet kan bevestigen? Bedankt!
Eric27
MG-R Freak
Berichten: 698
Lid geworden op: di feb 06, 2007 9:48 pm
Woonplaats: Dedemsvaart

Re: relay in ECU defect?

Bericht door Eric27 »

Dat gast zo een twee drie niet lukken je hebt een probleem met de ews.
Als je bekent bent met de engelse forums zou ik contact opnemen met mariabrian.
Deze kan jou hoogst waarschijnlijk voort helpen voor een prikkie wat je moet betalen bij een Bosch service centre welke denk ik niets voor jou kan betekenen.

Eric.
pantah
MG-R Regular
Berichten: 75
Lid geworden op: di sep 23, 2008 11:16 pm
Woonplaats: Wielsbeke (BE)
Locatie: Wielsbeke, België

Re: relay in ECU defect?

Bericht door pantah »

Dank voor je antwoord, Eric, maar op welk van de Engelse fora vind ik die mariabrian misschien? Probleem is gewoon dat ik mijn auto niet lang kan missen en eventueel opsturen naar Engeland en wachten tot ik de ECU terug krijg...
Eric27
MG-R Freak
Berichten: 698
Lid geworden op: di feb 06, 2007 9:48 pm
Woonplaats: Dedemsvaart

Re: relay in ECU defect?

Bericht door Eric27 »

Hier een link:

https://the75andztclub.co.uk/forum/member.php?u=13883" onclick="window.open(this.href);return false;

https://the75andztclub.co.uk/forum/show ... ian&page=2" onclick="window.open(this.href);return false;

Je kunt de ECU opsturen.

Eric.
arjen
MG-R Core
Berichten: 1647
Lid geworden op: di jul 03, 2007 6:23 pm
Woonplaats: Oosterwolde (fr)

Re: relay in ECU defect?

Bericht door arjen »

Er kunnen talloze oorzaken zijn voor dit stroomverbruik. Als je het op de gok oplost met een ecu zou ik er meteen een staatslot bij kopen.
Beter is eerst te kijken welk circuit de lekstroom veroorzaakt.
pantah
MG-R Regular
Berichten: 75
Lid geworden op: di sep 23, 2008 11:16 pm
Woonplaats: Wielsbeke (BE)
Locatie: Wielsbeke, België

Re: relay in ECU defect?

Bericht door pantah »

Nja, je hebt gelijk aan de ene kant, maar aan de andere kant is het wel frappant dat ik net die 0.47amp meet qua stroomverlies wat dan net overeenkomt met het stroomverlies dat blijkbaar gepaard gaat met het falen van die ene relay in de ECU al weet ik best dat in termen van electronica geen enkele absolute zekerheid bestaat. Zo heb ik bv nog iets vreemds opgemerkt bij het opzetten van de lichten... (zie foto's)

Afbeelding

Afbeelding

Op de eerste foto brandt mijn achterlicht in het 'middengedeelte' (de lichtschijn bovenaan komt door de zon voor de goede verstandhouding) en op de tweede (links) brandt het achterlicht bovenaan, zoals het hoort). Nu weet ik niet of de ECU ook daarop invloed heeft maar... tja electronica?
arjen
MG-R Core
Berichten: 1647
Lid geworden op: di jul 03, 2007 6:23 pm
Woonplaats: Oosterwolde (fr)

Re: relay in ECU defect?

Bericht door arjen »

Het achterlicht links is kapot, daarom wordt het remlichtje voor een bepaald percentage aangestuurd.
Dat is in ieder geval eenvoudig op te lossen :D
pantah
MG-R Regular
Berichten: 75
Lid geworden op: di sep 23, 2008 11:16 pm
Woonplaats: Wielsbeke (BE)
Locatie: Wielsbeke, België

Re: relay in ECU defect?

Bericht door pantah »

Ok, thanks ;) Daar gaan we dan eens mee aan de slag nadat het voornaamste probleem is opgelost ;) Mijn vrouw vindt dat het tijd is om toch eens uit te kijken naar een andere auto, maar daar denk ik nog bijlange niet aan :bangin: :twisted: ;)
pantah
MG-R Regular
Berichten: 75
Lid geworden op: di sep 23, 2008 11:16 pm
Woonplaats: Wielsbeke (BE)
Locatie: Wielsbeke, België

Re: relay in ECU defect?

Bericht door pantah »

Hey Arjen, het ziet er naar uit dat ik toch best eerst eens grondig check wat er met dat achterlicht aan de hand is of moet ik toch weer richting ECU gaan zoeken? Ik leg uit: gisteren had ik de ECU losgekoppeld en uitgenomen (onderwijl eens de pollenfilter goed schoongemaakt) om alvast toch maar eens het onderdeelnummer op papier te zetten (in geval van...). Dan moest ik weg met de auto dus alles terug ingebouwd en gisterenavond toch maar voor de zekerheid accu afgekoppeld. Deze morgen koppelde ik de accu terug aan en merkte al meteen dat er dit keer geen vonkjes oversprongen bij het raken van de kabel aan de accupool. Ik had echter geen tijd om er nog snel eens de amp-meter tussen te zetten dit keer maar wat bleek toen ik mijn achterraam ging schoonmaken: de achterlichten brandden terug zoals het hoort. Nu moet ik er nog iets bijvertellen wat al enkele maanden aan de gang is en dit heb ik gisteren nog opgemerkt (ook na het de- en remonteren van de ECU): mijn stoplichten die soms spontaan beginnen branden, soms voor 5 sec, soms wat langer en met het remlichtcontact is alles nochtans ok, maar zoals gezegd: dit is al enkele maanden aan de gang en veelal merk ik het niet eens terwijl ik rijd (tenzij ik mijn aanhangwagen meezeul, dan merk ik vlug die schijn op die er niet hoort te zijn) al is het voor degene die achter mij rijden wsl wel zeer vervelend... :oops:
Mss heeft het ene niet met het andere te maken en van die stoplichten heb ik voor de rest ook nog geen hinder gehad, maar mss gewoon het vermelden waard?
arthurMG
MG-R Addict
Berichten: 496
Lid geworden op: di jul 14, 2015 9:45 pm
Woonplaats: Numansdorp

Re: relay in ECU defect?

Bericht door arthurMG »

Heb je wellicht in het verleden water in de auto gehad, of is je afwatering verstopt geweest??
Indien dit een klein beetje nat is geweest zou het dan kunnen dat er e,e,a, aan contacten aan het corroderen is??
R75 2.5 V6 Sterling my'00 White Gold

MG ZT-T CDTI my '03 X-power grey (sold)

MGF 1,8 VVC my"96. BRG. (sold)
pantah
MG-R Regular
Berichten: 75
Lid geworden op: di sep 23, 2008 11:16 pm
Woonplaats: Wielsbeke (BE)
Locatie: Wielsbeke, België

Re: relay in ECU defect?

Bericht door pantah »

Ik heb dit voorgehad (toen ik plots ondervond hoe hij begon te schokken bij het accelereren) idd maar inmiddels al ruim 8 jaar geleden, maar ik weet: het is niet uit te sluiten dat de gevolgen daarvan zich nu pas manifesteren al heb ik de voorbije acht jaar geen noemenswaardige electronische problemen gehad tenzij dan de vergrendeling van enkele deuren die soms mal doen, maar da's dan weer eerder een typisch ouderdomsverschijnsel he.
hugos
MG-R Addict
Berichten: 483
Lid geworden op: ma nov 12, 2007 7:18 pm
Woonplaats: Peer

Re: relay in ECU defect?

Bericht door hugos »

die achterlichten die branden wanneer het niet hoort, heb ik ook ooit gehad. Bleek de sensor te zijn aan het rempedaal.
groets
Hugos
Rover 75 2.0 CDt 2000 man Midnight Blue JQW (huidig)
Rover 75 2.5 V6 2001 aut Raven Black PMF (stock)
Rover 75 2.5 V6 2002 aut Raven Black PMF (stock)
Alpine A310 V6 2.7 1981 man Wit
Flandria Majestic 1959 3 vit
Flandria Parisienne 1962 3 vit
Afbeelding
pantah
MG-R Regular
Berichten: 75
Lid geworden op: di sep 23, 2008 11:16 pm
Woonplaats: Wielsbeke (BE)
Locatie: Wielsbeke, België

Re: relay in ECU defect?

Bericht door pantah »

Dat was ook het eerste waar ik aan dacht, maar die werkt zoals het hoort. Helaas met de drukke eindejaarsperiode niet veel tijd om alles grondig te controleren, maar mijn achterlichten brandden gisteren bijv ook weer zoals te zien op de eerder geplaatste foto's. Zal een zoekwerkje worden dat ik met het nodige geduld zal moeten uitvoeren.
pantah
MG-R Regular
Berichten: 75
Lid geworden op: di sep 23, 2008 11:16 pm
Woonplaats: Wielsbeke (BE)
Locatie: Wielsbeke, België

Re: relay in ECU defect?

Bericht door pantah »

Na lang testen (lees: iedere morgen met een bang hart afstappen op de Rover met de vraag: doet ie het of doet ie het niet?) met het uitschakelen van bepaalde circuits door welbepaalde zekeringen uit te schakelen, blijkt het aan het alarmsysteem te liggen. Ik ga niet verder zoeken wat er met het alarmsysteem loos is. Heb er geen zin in en trouwens: dit 16-jaar oude beest met intussen meer dan 410000km op de teller lijkt me immers allang geen prijs meer voor kwaadwilligen. Ben al blij dat ik hem terug met gerust hart kan afsluiten 's avonds en dat hij de volgende morgen beantwoordt aan de wensen van zijn baasje. Bedankt aan allen voor het meedenken en wat mij betreft, mag dit topic een slotje op. ;)
hugos
MG-R Addict
Berichten: 483
Lid geworden op: ma nov 12, 2007 7:18 pm
Woonplaats: Peer

Re: relay in ECU defect?

Bericht door hugos »

Kan je dan nog even uitleggen hoe je het alarmsysteem kan afzetten? Gr hugos
Rover 75 2.0 CDt 2000 man Midnight Blue JQW (huidig)
Rover 75 2.5 V6 2001 aut Raven Black PMF (stock)
Rover 75 2.5 V6 2002 aut Raven Black PMF (stock)
Alpine A310 V6 2.7 1981 man Wit
Flandria Majestic 1959 3 vit
Flandria Parisienne 1962 3 vit
Afbeelding
pantah
MG-R Regular
Berichten: 75
Lid geworden op: di sep 23, 2008 11:16 pm
Woonplaats: Wielsbeke (BE)
Locatie: Wielsbeke, België

Re: relay in ECU defect?

Bericht door pantah »

Simpelweg door de zekering van 15A te verwijderen. Het symbool ziet er ongeveer als dit uit:

Afbeelding
Plaats reactie