Carterventilatie R75 2.5 V6

75 en 75 Tourer
Plaats reactie
v-50rider
MG-R Regular
Berichten: 40
Lid geworden op: za sep 29, 2012 5:54 pm
Woonplaats: Drenthe

Carterventilatie R75 2.5 V6

Bericht door v-50rider »

Onlangs ontdekte ik olie onder de auto, na onderzoek bleek de olie afkomstig uit de slang tussen het luchtfilter en het gasklephuis. Deze slang was helemaal versmeerd. :evil: De carterontluchting slangetjes van de het kleppendeksel naar het gasklephuis heb ik vernieuwd. Vervolgens heb ik de kleppendeksels gelicht en de metalen zeefjes bekeken. Misschien is dit het euvel?? lijkt mij niet erg aannemelijk, voor de zekerheid heb ik maar nieuwe zeefjes besteld.

Op het internet zie je ook weleens dat men een olie opvang tankje plaatst.
Binnenkort moet de distributie riem worden vervangen, maar dan laat ik eerst de compressie opmeten.

Mijn vraag: Heeft iemand ervaring met het vernieuwen van de zeefjes? En/of ervaring met een olie opvang tankje?
Rover 75 & MG TF & MG ZR
Theo
MG-R Freak
Berichten: 513
Lid geworden op: vr mar 06, 2009 1:48 pm
Woonplaats: Terwispel

Re: Carterventilatie R75 2.5 V6

Bericht door Theo »

Dit is 1 van de redenen waarom ik een oilcatchtank gemonteerd heb op mijn Zs 180 met dezelfde motor.
https://www.autoweek.nl/autoreview/2366 ... -180-2001/" onclick="window.open(this.href);return false;
Lees Oa bij Voorkomen is beter dan genezen
Groetend theo
Mijn voorkeur gaat uit naar incourante bolides daarom in bezit van MG ZS 180 , Sunbeam Sceptre,Sunbeam Rapier en Chrysler 2 litres
https://www.autoweek.nl/reviews/artikel/mg-zs-180-2001/
rofan
MG-R Addict
Berichten: 265
Lid geworden op: do jan 18, 2018 9:20 pm
Woonplaats: Almere

Re: Carterventilatie R75 2.5 V6

Bericht door rofan »

ik heb ook een 2,5 v6 maar dan uit 2003, is dit dezelfde motor? en hoe en waar precies moet je zo`n tankje plaatsen?
gr.
fred
Theo
MG-R Freak
Berichten: 513
Lid geworden op: vr mar 06, 2009 1:48 pm
Woonplaats: Terwispel

Re: Carterventilatie R75 2.5 V6

Bericht door Theo »

Ja dat is dezelfde motor, tekstueel uitleggen hoe te plaatsen is wat lastig. Maar als je op Google zoekt oilcatchtank Mg Zs 180 vind je van alles. Probeer ook ff bij afbeeldingen
Mijn voorkeur gaat uit naar incourante bolides daarom in bezit van MG ZS 180 , Sunbeam Sceptre,Sunbeam Rapier en Chrysler 2 litres
https://www.autoweek.nl/reviews/artikel/mg-zs-180-2001/
v-50rider
MG-R Regular
Berichten: 40
Lid geworden op: za sep 29, 2012 5:54 pm
Woonplaats: Drenthe

Re: Carterventilatie R75 2.5 V6

Bericht door v-50rider »

Ik heb het kleppendeksel bekeken, aan beide deksels zitten altijd 2 buisjes/leidingen aan die naar het gasklephuis gaan.

Wat bleek nu: 1 was een dikkere buis die volledig open is naar het kleppendeksel.
de andere buis - iets dunner - was volledig afgesloten bij het kleppendeksel, er zit een miniscuul gaatje in, dit gaatje was volledig dichtgeslibt. :doh2:
Vervolgens heb ik met een dunne paperclip het gaatje weer geopend.
Zou dit ook een oorzaak van het probleem zijn??
Rover 75 & MG TF & MG ZR
zwelgje
MG-R Addict
Berichten: 248
Lid geworden op: vr nov 05, 2010 7:13 pm
Woonplaats: België

Re: Carterventilatie R75 2.5 V6

Bericht door zwelgje »

Ja dat kan het probleem zijn. in beide kleppendeksels zitten kleine gaatjes. Dus alleen slangetjes repareren en schoonmaken is niet voldoende.
Dit staat ook op mijn to do lijst voor de KV6 bij de volgende onderhoudsbeurt.
Als er maar iets mis is in het hele carterventilatie systeem, dan blijft er in de luchtinlaat, slangetjes en gasklephuis olie staan.

Rob
75 KV6 2.5 automaat, 3 x 75 CDT (2 schakel, 1 automaat), 620i, SD1 2300S, P6 2000SC, TVR 350i, ex-75 CDTi,ex 416Si
Wenslijst: P5B coupé en een grote schuur
Theo
MG-R Freak
Berichten: 513
Lid geworden op: vr mar 06, 2009 1:48 pm
Woonplaats: Terwispel

Re: Carterventilatie R75 2.5 V6

Bericht door Theo »

Dus het verhaal krijgt nog een andere wending, ...suc6 met de reparatie en ik blijf er bij dat het olie opvang tankje geen overbodige luxe is.
Groet Theo
Mijn voorkeur gaat uit naar incourante bolides daarom in bezit van MG ZS 180 , Sunbeam Sceptre,Sunbeam Rapier en Chrysler 2 litres
https://www.autoweek.nl/reviews/artikel/mg-zs-180-2001/
Gebruikersavatar
MARTIN
MG-R Core
Berichten: 9046
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 4:27 pm
Woonplaats: in de loods

Re: Carterventilatie R75 2.5 V6

Bericht door MARTIN »

:mrgreen: ik heb het hier al eerder geschreven.
ik geloof niet in oilcatch tank.
waarom niet?
het is het gevolg van. .opvangen , ipv de oorzaak wegnemen.

het werd al vermeld, zorg dat je V6 uitstekend word onderhouden {dus ook de carterventilatie pijpjes ed.
deze zijn inderdaad cruciaal voor een goede werking.
als de V6 in optima forma zijn werk kan doen komt er hooguit een paar druppels terug in het filterhuis.
dan is een oilcatch tank er een overdreven oplossing voor ...plus je gaat ingrijpen in de onderdruk van de carterventilatie.

iedereen die zo'n tank heeft zegt dat er veel olie inkomt na instalatie.
klopt.
waarom?
omdat de onderdruk verminderd in je carterventilatie systeem ,waardoor de olie vrijer in je tank terecht komt.

denk er maar eens over na.....van de paar V6en waarvan ik zeker weet dat ze top worden onderhouden speelt dit probleem niet.
Afbeelding
v-50rider
MG-R Regular
Berichten: 40
Lid geworden op: za sep 29, 2012 5:54 pm
Woonplaats: Drenthe

Re: Carterventilatie R75 2.5 V6

Bericht door v-50rider »

Wat is top onderhouden?

Mijn R75 V6 heeft nog maar 152.000 km gereden.
Onderhoud historie volledig bekend. Onderhoud was bij van Niestcar en op het onderhoud is niet bezuinigd.
Olie synthetisch 5W-30 - volgens boekje zou dit haflsyn. 10W-40 moeten zijn.

Sinds juni 2016 ben ik eigenaar.
Bij 141.000 km (november 2016) olie + filter vernieuwd + luchtfilter + interieurfilter, omdat van Niestcar ook syn olie gebruikte heb ik er Champion 5W-30 olie van Brezan in gedaan.
In november 2017 begonnen de problemen met olie in het gasklephuis.
Omdat ik ook een MG ZR (1.4) en een MG TF (1.8) in mijn bezit heb en daar Champion New Energy 5W-4040 in gebruik heb ik gisteren ook voor mijn R75 New Energy 5W-40 gekocht.
Zodra de kleppendeksels etc weer zijn geinstalleerd (wachten op pakkingen etc van Rimmerbros) ga ik de olie ook weer vervangen, afgelopen week heb ik ook een oilcath tank besteld, maar ik wacht dan nog maar met installeren. (moet dan het originele slangetje door midden zagen).

In hoeverre bij normaal onderhoud het miniscule gaatje in het kleppendelsel wordt open geprikt is mij niet bekend. :?:
En waarom het gaatje is dichtgeslibt is mij ook een vraag :|
Rover 75 & MG TF & MG ZR
rofan
MG-R Addict
Berichten: 265
Lid geworden op: do jan 18, 2018 9:20 pm
Woonplaats: Almere

Re: Carterventilatie R75 2.5 V6

Bericht door rofan »

MIjn 2.5 V6 heeft nu 196dkm gedraaid en heb hem ook een grote beurt gegeven hierbij heb ik een hoop fouten ontdekt in de onderhoud cyclus terwijl dit volgens boekje bij de dealer is gedaan, o.a. de bougies zijn aan de achterzijde van de motor nooit vervangen en bij vervanging van de remblokken bleek de slijt indicator door verbonden te zijn, verder heb ik in korte tijd 1000e er tegen aangegooid om zowel motor als de rest van de auto tip top in orde te brengen, het enige nog is dat ik ook aan de kleppendekselpakking toe ben en ook maar een oil catch tank ga plaatsen om maar van de olie in het gaskleppenhuis af te zijn en een schonere verbranding te krijgen.
de boekjes zeggen niet altijd de waarheid.

Het is en blijft een fantastische hobby en als ik een betrouwbare auto wil dan koop ik wel een nieuwe Jaguar!

gr.
Fred.
Theo
MG-R Freak
Berichten: 513
Lid geworden op: vr mar 06, 2009 1:48 pm
Woonplaats: Terwispel

Re: Carterventilatie R75 2.5 V6

Bericht door Theo »

Mijn Zs 180 met een km stand van ca 246000 is naar mijn idee altijd prima onderhouden.
Het is een illusie om te denken dat het oorspronkelijke ontwerp van “ iets “ het gelijk het beste is..
Namelijk de fabrikant moet denken in termen van kosten maar ook milieu speelt hierin een rol.
Dit is reden dat ik in principe niet negatief ben over modificaties later aangebracht.Beroepsmatig ( automotive )heb ik hier ook mee te maken maar mag er niets over zeggen...
Retrofitting noemen wij dit .Is een metalen thermostaat huis voor onze motoren hier niet een mooi voorbeeld van.?
Het monteren van het ondertussen beroemde tankje had voor mij nog een reden, carterdampen is oa warme lucht .Een optimaal funktionerende motor heeft behoefte aan juist zo koud mogelijke lucht.
Hè daar zijn wij weer, retrofit Cold air intake...
Mooi dat wij op dit geweldige forum zo onze ideeen kwijt kunnen.
Groet van Theo
Mijn voorkeur gaat uit naar incourante bolides daarom in bezit van MG ZS 180 , Sunbeam Sceptre,Sunbeam Rapier en Chrysler 2 litres
https://www.autoweek.nl/reviews/artikel/mg-zs-180-2001/
v-50rider
MG-R Regular
Berichten: 40
Lid geworden op: za sep 29, 2012 5:54 pm
Woonplaats: Drenthe

Re: Carterventilatie R75 2.5 V6

Bericht door v-50rider »

Update:
Na de reparatie - het doorprikken van de gaatjes in het kleppendeksel heb ik ongeveer 1000 km gereden.
Na het verwijderen van het luchtfilterhuis en de inspectie vanavond van de slang naar het gasklephuis bleek er nagenoeg geen olie in de slang aanwezig te zijn (voor de reparatie was het een smeerboel :evil: ).

Voorlopig ga ik geen olie opvang tankje plaatsen.
Rover 75 & MG TF & MG ZR
hugos
MG-R Addict
Berichten: 483
Lid geworden op: ma nov 12, 2007 7:18 pm
Woonplaats: Peer

Re: Carterventilatie R75 2.5 V6

Bericht door hugos »

het doorprikken van de gaatjes in het kleppendeksel
over welke gaatjes gaat het hier eigenlijk?

Hugos
Rover 75 2.0 CDt 2000 man Midnight Blue JQW (huidig)
Rover 75 2.5 V6 2001 aut Raven Black PMF (stock)
Rover 75 2.5 V6 2002 aut Raven Black PMF (stock)
Alpine A310 V6 2.7 1981 man Wit
Flandria Majestic 1959 3 vit
Flandria Parisienne 1962 3 vit
Afbeelding
rofan
MG-R Addict
Berichten: 265
Lid geworden op: do jan 18, 2018 9:20 pm
Woonplaats: Almere

Re: Carterventilatie R75 2.5 V6

Bericht door rofan »

en over welke van de twee kleppendeksels hebben we het?
waar heb je de zeefjes besteld?
gr.
Fred.
v-50rider
MG-R Regular
Berichten: 40
Lid geworden op: za sep 29, 2012 5:54 pm
Woonplaats: Drenthe

Re: Carterventilatie R75 2.5 V6

Bericht door v-50rider »

Een V6 heeft 2 kleppendeksels - 1 voor bij de radiator en 1 bij het schutbord.
Uit deze deksels komen 2 slangen - een wat dikker en wat dunner.
In het kleppendeksel zitten dan ook 2 ventilatie gaatjes, een wat groter en een wat kleiner (zeer klein).
Het kleiner gaatje was verstopt en heb ik open geprikt met een paper clip.

De zeefjes en de nieuwe slangen heb ik besteld bij Rimmerbros.
Rover 75 & MG TF & MG ZR
rofan
MG-R Addict
Berichten: 265
Lid geworden op: do jan 18, 2018 9:20 pm
Woonplaats: Almere

Re: Carterventilatie R75 2.5 V6

Bericht door rofan »

bedankt voor je antwoord, ga ik ook maar meteen bestellen, ik denk dat de achterste kleppendeksel wel wat werk is?
is er ergens een filmpje van hoe het moet?
gr.
Fred.
Plaats reactie