Trillende binnenspiegel CDTi

75 en 75 Tourer
Plaats reactie
Erik
MG-R Regular
Berichten: 36
Lid geworden op: vr mar 20, 2015 12:36 pm
Woonplaats: Den Haag

Trillende binnenspiegel CDTi

Bericht door Erik »

Beste liefhebbers,

Sinds kort ben ik - i.v.m. de kilometers - overgestapt van de soepel rijdende 2.5 V6 naar een keurige en eveneens soepel rijdende (maar luidruchtige) 2.0 CDTi. Natuurlijk heb ik mijn verwachtingen daarop aangepast, maar toch erger ik me groen en geel aan het resonerende (trillende) beeld in mijn binnenspiegel. Ligt dit aan mij of mijn auto, of is dit een algemeen bekend euvel waarvoor misschien een oplossing bestaat?

Afbeelding

Gr. Erik

P.S.; de V6 is nog te koop ;-) Als het mag kan ik hier wel een linkje naar de advertentie op 2dehands.nl zetten.
mixtuurorgel
MG-R Freak
Berichten: 747
Lid geworden op: do okt 11, 2007 9:11 am
Woonplaats: Deinum

Re: Trillende binnenspiegel CDTi

Bericht door mixtuurorgel »

CDTI hoeft helemaal niet luidruchtig te zin, heb ook een diesel maar in vergelijking met hier rond rijdende VW's , Renault's en andere diesels is die van mij toch de minst luidruchtige.
Een benzine motor heeft nu eenmaal wat minder herrie, bij de 2.5 viel mij tegen dat je flink moest "gassen" om flink door te rijden en dat deed die niet geruisloos..
Een trillende spiegel met resonerende geluiden komt mij vreemd voor wat nog wel eens voorkomt is dat de binnenverlichting boven het dashboard niet goed vast zit, heb er een poosje over gedaan om dat geluid te traceren, dacht steeds dat het uit het dashboard kwam.
Erik
MG-R Regular
Berichten: 36
Lid geworden op: vr mar 20, 2015 12:36 pm
Woonplaats: Den Haag

Re: Trillende binnenspiegel CDTi

Bericht door Erik »

Nou, in vergelijking met de V6 klinkt (en voelt) de diesel erg door in het compartiment, maar die vergelijking gaat uiteraard nogal mank.

Van resonerend geluid is geen sprake, wel van trillend beeld. Maar ik begrijp dat jou dat niet bekend in de oren klinkt?
mixtuurorgel
MG-R Freak
Berichten: 747
Lid geworden op: do okt 11, 2007 9:11 am
Woonplaats: Deinum

Re: Trillende binnenspiegel CDTi

Bericht door mixtuurorgel »

Bij een trillend beeld zou je denken dat er iets los zit, de wereld trillend te bekijken lijkt me knap lastig.
Bij de overgang van mijn benzine Audi naar mijn huidige "75 schrok ik wel van de herrie, achteraf bleek de uitlaat niet goed en ben een poosje de wat duurdere diesel gaan gebruiken ik "denk" dat het heeft geholpen maar kan ook gewenning zijn
Erik
MG-R Regular
Berichten: 36
Lid geworden op: vr mar 20, 2015 12:36 pm
Woonplaats: Den Haag

Re: Trillende binnenspiegel CDTi

Bericht door Erik »

Vertel mij wat; lijkt dokter bibber wel.
Stationair (zo rond 700 rpm gok ik) is er nog niks aan de hand, maar zodra ik gas geef (>1000 rpm) dan begint de ellende. Kan me niet voorstellen dat dat normaal is of dat daar geen oplossing (of modificatie) voor is.
Pim
MG-R Addict
Berichten: 496
Lid geworden op: ma apr 27, 2009 6:27 am
Woonplaats: Heiloo

Re: Trillende binnenspiegel CDTi

Bericht door Pim »

Herken totaal niet wat je schrijft.

Pim
Rover 75 Tourer CDTi Club - 615.000 km 1/09/2023
Rover Streetwise 1.8 CVT - 99.000 km 1/09/2023
mixtuurorgel
MG-R Freak
Berichten: 747
Lid geworden op: do okt 11, 2007 9:11 am
Woonplaats: Deinum

Re: Trillende binnenspiegel CDTi

Bericht door mixtuurorgel »

Het wil nog wel eens voorkomen wanneer er een nieuw raam is ingekomen dat de spiegel verkeerd is gemonteerd of je moet eens bij het draai gedeelte kijken of daar de trillingen vandaan komen( speling)
Gebruikersavatar
arjan_m
MG-R Core
Berichten: 3505
Lid geworden op: ma jul 18, 2005 10:13 am
Woonplaats: Vlodrop
Contacteer:

Re: Trillende binnenspiegel CDTi

Bericht door arjan_m »

Heb 10 jaar in (twee) 75 diesels gereden (één uit 2000 en één uit 2003), en ik kan me er niet in herkennen.... Ik vond ze juist erg stil en soepel lopen, zonder dat er ook maar iets trilde....

Maar......
Er zijn een paar dingen waar je op moet letten;
- Rechts bij je koppelingspedaal zit een kapje die, als het niet goed afsluit, geluid van de motorruimte doorlaat. Als je een schakel hebt natuurlijk.
- Daarbij vermoed ik dat de isolatie bij deze laatste modellen door Project Drive er wellicht uitbezuinigd is met de jaren. Ik denk aan de bedekking van de motorkap, en isolatie op het schutbord.
My MG-Rover history:

Rover 75 2.0 CDT Business Edition - bj. 2000 - Midnight Blue (JQW)
Rover 75 Tourer 2.0 CDT Sterling - bj. 2003 - British Racing Green (HFF)
Rover 75 1.8 Classic - bj. 2002 - Midnight Blue (JQW)
MG TF 135 - bj. 2002 - Antracite (LQW)
MG ZT 190 2,5 v6 - bj. 2002 - Raven Black (PMF)
Erik
MG-R Regular
Berichten: 36
Lid geworden op: vr mar 20, 2015 12:36 pm
Woonplaats: Den Haag

Re: Trillende binnenspiegel CDTi

Bericht door Erik »

Dank voor het meedenken en de reacties!
Ik zal eens kijken of ik het getril mooi in een filmpje kan vangen.

En ik wil het niet overdrijven hoor; misschien is het iets wat moet wennen. Het is niet zo dat rijdend de auto achter me onherkenbaar wordt...

@mixtuuorgel; geen speling, alles zit goed vast
@arjen_m; het is een automaat, dus geen waarschijnlijk geen kapje. ik ben het met je eens dat deze diesel soepeltjes en vlot vooruit komt, ik was er door verrast!
Eric27
MG-R Freak
Berichten: 698
Lid geworden op: di feb 06, 2007 9:48 pm
Woonplaats: Dedemsvaart

Re: Trillende binnenspiegel CDTi

Bericht door Eric27 »

Motorsteunen misschien die willen nog wel eens de geest geven.
Ook de krukaspoelie kan op zijn laatste benen lopen.


Eric.
Gebruikersavatar
Hans53
MG-R Addict
Berichten: 357
Lid geworden op: ma mar 27, 2017 7:58 pm
Woonplaats: kop van NH

Re: Trillende binnenspiegel CDTi

Bericht door Hans53 »

---
Ik vind het geluid van mijn 2.0 cdt uit 2000 ook heel erg meevallen.

Jij hebt wel de geupdate-uitvoering hè en die was idd veel minder

goed geïsoleerd dan de eerste uitvoering :roll:

---
AfbeeldingAfbeelding
zwelgje
MG-R Addict
Berichten: 248
Lid geworden op: vr nov 05, 2010 7:13 pm
Woonplaats: België

Re: Trillende binnenspiegel CDTi

Bericht door zwelgje »

Hier drie diesels zonder dat probleem, twee met 350.000km. Zijn ook allemaal stil, maar niet zo stil als de V6.
Uitlaten spelen ook een grote rol, alle drie nog standaard en origineel van de fabriek en alle drie hebben een verschillend geluid en één heeft bij bepaalde toerentallen wel dat die even een stuk luider (minder stil) is dan de anderen.

Spiegel kan wel bewegen (niet trillen) bij stationair. Misschien dat het minder was nadat ik het motor ophangingsrubber (donut rechts voor) heb vervangen. Maar is lang geleden.
De automaat diesel heeft dat het stuur trilt bij stationair, dat schijnt ook een standaard euvel te zijn. Stoort mij niet. Denk dat het komt door het hoge koppel bij stationair in drive met de voet op de rem: de auto wil altijd vooruit kruipen (ook lekker handige eigenschap vind ik).
Kan ook zijn dat de motor zo onregelmatig loopt, dat die uit balans is. Eens laten kijken of de injectoren nog goed zijn (binnen tolerantie), want die bepalen dat rustige lopen van de motor als de ECU het kan regelen.

Rob
75 KV6 2.5 automaat, 3 x 75 CDT (2 schakel, 1 automaat), 620i, SD1 2300S, P6 2000SC, TVR 350i, ex-75 CDTi,ex 416Si
Wenslijst: P5B coupé en een grote schuur
piet
MG-R Fanatic
Berichten: 163
Lid geworden op: za mei 21, 2016 10:28 pm
Woonplaats: Amsterdam

Re: Trillende binnenspiegel CDTi

Bericht door piet »

zit er geen rubber plakker op het raam waar de spiegel opgeplakt zit tegen trillen?
gr
piet
Plaats reactie