Hard ratelend geluid bij stationair draaien
Hard ratelend geluid bij stationair draaien
Nog steeds verzot op m'n Rover 75, diesel, automaat, 265.000km
Maar er is nu iets mee: als de auto stationair draait maakt deze een heel hard ratelend geluid. Verdwijnt volledig als ik gas geef. Wordt iets erger als ik aan m'n stuur draai of de lichten aanzet.
Vanmorgen glansrijk door de keuring gekomen hier in Mechelen, en wil het dus graag laten repareren als dat betaalbaar is.
(Heb hier nog een haast identieke Rover staan met plaatschade en problemen in de ophanging, dus heb evt motor om te vervangen en/of reserve onderdelen)
Iemand een idee wat te doen?
Wat ik op internet heb gevonden is mogelijk demper van de krukaspoelie , spanrol/distributieketting. Maar ben abdoluut niet techjnisch, dus weet niet eens wat dat is
Hier een illustratief filmpje...
https://youtu.be/5FAxM_rIjKc" onclick="window.open(this.href);return false;
Maar er is nu iets mee: als de auto stationair draait maakt deze een heel hard ratelend geluid. Verdwijnt volledig als ik gas geef. Wordt iets erger als ik aan m'n stuur draai of de lichten aanzet.
Vanmorgen glansrijk door de keuring gekomen hier in Mechelen, en wil het dus graag laten repareren als dat betaalbaar is.
(Heb hier nog een haast identieke Rover staan met plaatschade en problemen in de ophanging, dus heb evt motor om te vervangen en/of reserve onderdelen)
Iemand een idee wat te doen?
Wat ik op internet heb gevonden is mogelijk demper van de krukaspoelie , spanrol/distributieketting. Maar ben abdoluut niet techjnisch, dus weet niet eens wat dat is
Hier een illustratief filmpje...
https://youtu.be/5FAxM_rIjKc" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door bartvdh op do jun 01, 2017 3:33 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
- basjebas
- MG-R Core
- Berichten: 1189
- Lid geworden op: wo jul 14, 2010 9:16 pm
- Woonplaats: Den Haag
- Contacteer:
Re: Hard ratelend geluid bij stationair draaien
Ik denk je krukaspolie. Daar had ik ook last van
Groet, Bas
Re: Hard ratelend geluid bij stationair draaien
En was dat een grote ingreep basjebas?
En zou ik er nog even mee kunenn rijden, of is dat af te raden?
Iemand suggereeerde ook om stationair toerental te verhogen, zodat het geluid er niet meer is, maar wist niet hoe je dat doet bij een Rover 75 diesel autmaat...
En zou ik er nog even mee kunenn rijden, of is dat af te raden?
Iemand suggereeerde ook om stationair toerental te verhogen, zodat het geluid er niet meer is, maar wist niet hoe je dat doet bij een Rover 75 diesel autmaat...
- basjebas
- MG-R Core
- Berichten: 1189
- Lid geworden op: wo jul 14, 2010 9:16 pm
- Woonplaats: Den Haag
- Contacteer:
Re: Hard ratelend geluid bij stationair draaien
Ik zou er Idd geval niet mee door rijden.
Het verhogen zou ik niet doen. Stel je het probleem alleen maar uit. En gaat het allernaast meer kapot
Het verhogen zou ik niet doen. Stel je het probleem alleen maar uit. En gaat het allernaast meer kapot
Groet, Bas
Re: Hard ratelend geluid bij stationair draaien
BMW vervangt deze standaard om de 100.000 km; is geen ernstige ingreep.
Pim
Pim
Rover 75 Tourer CDTi Club - 615.000 km 1/09/2023
Rover Streetwise 1.8 CVT - 99.000 km 1/09/2023
Rover Streetwise 1.8 CVT - 99.000 km 1/09/2023
-
- MG-R Core
- Berichten: 1647
- Lid geworden op: di jul 03, 2007 6:23 pm
- Woonplaats: Oosterwolde (fr)
Re: Hard ratelend geluid bij stationair draaien
Klinkt inderdaad als krukas poulie. Zeker niet mee door rijden.
Re: Hard ratelend geluid bij stationair draaien
De poelie ja en zeker niet doorrijden. Nu wordt die nog geblokkeerd, niet meer, dan geen waterpomp aandrijving en daar kan zelfs een diesel niet tegen.
Poeliebout zit met klaar geweld vast en niet proberen met een geblokkeerd vliegwiel los te maken. Kan de krukas breken!
Er zitten uitsparingen in de poelie die gebruiken.
Hier zelfs met goede slagmoersleutel (garage methode) niet de bout niet los te krijgen, dus adaptor gemaakt en de startmotor gebruikt!
Los is stap 1, zorgen dat die vast zit is een andere. Zelfde tool/adaptor nodig en dan volgens voorschrift vastzetten.
De nieuwe, alleen van het merk corteco gebruiken (is de originele), andere zijn berucht dat je naar een paar maanden weer hetzelfde hebt.....
Gelijk alle riemen vervangen, kosten weinig en alles gaat weer jaren mee.
Rob
Poeliebout zit met klaar geweld vast en niet proberen met een geblokkeerd vliegwiel los te maken. Kan de krukas breken!
Er zitten uitsparingen in de poelie die gebruiken.
Hier zelfs met goede slagmoersleutel (garage methode) niet de bout niet los te krijgen, dus adaptor gemaakt en de startmotor gebruikt!
Los is stap 1, zorgen dat die vast zit is een andere. Zelfde tool/adaptor nodig en dan volgens voorschrift vastzetten.
De nieuwe, alleen van het merk corteco gebruiken (is de originele), andere zijn berucht dat je naar een paar maanden weer hetzelfde hebt.....
Gelijk alle riemen vervangen, kosten weinig en alles gaat weer jaren mee.
Rob
75 KV6 2.5 automaat, 3 x 75 CDT (2 schakel, 1 automaat), 620i, SD1 2300S, P6 2000SC, TVR 350i, ex-75 CDTi,ex 416Si
Wenslijst: P5B coupé en een grote schuur
Wenslijst: P5B coupé en een grote schuur
Re: Hard ratelend geluid bij stationair draaien
De krukaspoelie zelf valt nog vies tegen wat dat ding kost.
Als we het hebben over de LHG100750 kost hij gemiddeld nog meer dan €200+
En dan moet hij er nog onder oef!!
Als we het hebben over de LHG100750 kost hij gemiddeld nog meer dan €200+
En dan moet hij er nog onder oef!!
- basjebas
- MG-R Core
- Berichten: 1189
- Lid geworden op: wo jul 14, 2010 9:16 pm
- Woonplaats: Den Haag
- Contacteer:
Re: Hard ratelend geluid bij stationair draaien
Ik was rond de €1000 kwijt Inc spanrol en nieuwe riemen de polis zelf was volgens min zo snel uit mijn hoofd +/- €350. De garage had erg veel moeite om hem überhaupt los te krijgen
Groet, Bas
Re: Hard ratelend geluid bij stationair draaien
Poelie zelf koop ik via internet in the UK, denk island-4x4.co.uk (freelander TD4 heeft dezelfde motor en poelie).
Goed adres voor Rover onderdelen als die ook op een Land Rover zitten.
Iets van 150-175 Euro voor de poelie. Tweehonderd zou nog kunnen, maar alles meer is marge ergens in de keten.
Riemen minder dan 50 Euro samen. Span/geleide wielen kunnen wat meer kosten, heb die nog nooit hoeven te vervangen en dat bij een stuk of 3 Rover75 met meer dan 300k kilometer.
Garage zou er max 3 uur aan bezig moeten zijn voor alleen de poelie, wel met het juiste gereedschap voor de poelie....
Inclusief riemen, want die moeten eraf om de poelie te vervangen.
Rob
Goed adres voor Rover onderdelen als die ook op een Land Rover zitten.
Iets van 150-175 Euro voor de poelie. Tweehonderd zou nog kunnen, maar alles meer is marge ergens in de keten.
Riemen minder dan 50 Euro samen. Span/geleide wielen kunnen wat meer kosten, heb die nog nooit hoeven te vervangen en dat bij een stuk of 3 Rover75 met meer dan 300k kilometer.
Garage zou er max 3 uur aan bezig moeten zijn voor alleen de poelie, wel met het juiste gereedschap voor de poelie....
Inclusief riemen, want die moeten eraf om de poelie te vervangen.
Rob
75 KV6 2.5 automaat, 3 x 75 CDT (2 schakel, 1 automaat), 620i, SD1 2300S, P6 2000SC, TVR 350i, ex-75 CDTi,ex 416Si
Wenslijst: P5B coupé en een grote schuur
Wenslijst: P5B coupé en een grote schuur
- basjebas
- MG-R Core
- Berichten: 1189
- Lid geworden op: wo jul 14, 2010 9:16 pm
- Woonplaats: Den Haag
- Contacteer:
Re: Hard ratelend geluid bij stationair draaien
Leuk als je zelf de onderdelen koopt 9/10 garages installeren ze dan niet!
Groet, Bas
Re: Hard ratelend geluid bij stationair draaien
de lokale turk wil hem er vast wel in prakken voor weinig......
-
- The Big Boss
- Berichten: 8398
- Lid geworden op: do mei 06, 2004 1:16 pm
- Woonplaats: Steenbergen NB
Re: Hard ratelend geluid bij stationair draaien
En dan maar hopen dat je er mee thuiskomt...
'03 MG ZT 190+ -> My forever car
'03 MG ZS 180 -> Tracktoy
"You don't park a ZT, you simply allow it to rest until next time."
https://www.facebook.com/groups/MGRoverClubNederland
'03 MG ZS 180 -> Tracktoy
"You don't park a ZT, you simply allow it to rest until next time."
https://www.facebook.com/groups/MGRoverClubNederland
Re: Hard ratelend geluid bij stationair draaien
---
Maar ik ben bang dat de prijzen die "Zwelgje" noemt excusief
de verzendkosten zijn en die liegen er niet om van uit Engeland
---
Maar ik ben bang dat de prijzen die "Zwelgje" noemt excusief
de verzendkosten zijn en die liegen er niet om van uit Engeland
---
-
- The Big Boss
- Berichten: 8398
- Lid geworden op: do mei 06, 2004 1:16 pm
- Woonplaats: Steenbergen NB
Re: Hard ratelend geluid bij stationair draaien
Valt best mee hoor, er zijn er ook die een normaal tarief rekenen.
'03 MG ZT 190+ -> My forever car
'03 MG ZS 180 -> Tracktoy
"You don't park a ZT, you simply allow it to rest until next time."
https://www.facebook.com/groups/MGRoverClubNederland
'03 MG ZS 180 -> Tracktoy
"You don't park a ZT, you simply allow it to rest until next time."
https://www.facebook.com/groups/MGRoverClubNederland
Re: Hard ratelend geluid bij stationair draaien
Dank vooor alle reacties!
Op basis van m'n beschrijving en het filmpje denk iedereen dat het zeker de krukaspoelie zal zijn?
Of kan het ook de distributieriem/ketting zijn?
Heb gezien dat er een speciaal gereedschap is van Rover om de poelie los te krijgen. Ik ga naar een oude officiële Rover dealer. Neem aan dat zij wel zo'n tang hebben en 'm dan hopelijk redelijk snel kunnen wisselen
Op basis van m'n beschrijving en het filmpje denk iedereen dat het zeker de krukaspoelie zal zijn?
Of kan het ook de distributieriem/ketting zijn?
Heb gezien dat er een speciaal gereedschap is van Rover om de poelie los te krijgen. Ik ga naar een oude officiële Rover dealer. Neem aan dat zij wel zo'n tang hebben en 'm dan hopelijk redelijk snel kunnen wisselen