Wie heeft ervaring met K1.8 motor uitbouwen (met automaat)

75 en 75 Tourer
Plaats reactie
Frankieboy
MG-R Regular
Berichten: 72
Lid geworden op: ma jul 11, 2016 11:02 pm
Woonplaats: Hilversum

Wie heeft ervaring met K1.8 motor uitbouwen (met automaat)

Bericht door Frankieboy »

Wie o Wie...

Wie heeft er ervaring met een K1.8 motor uitbouwen en terug inbouwen in een Rover75 met een automaat. Ik wil eigenlijk alleen het motorblok wisselen!

Kan ik bijvoorbeeld de automaatbak in de auto laten zitten en is er dan genoeg ruimte om de koppelomvormer aan de motor uit de bak te halen? Of is het door de beperkte tussenruimte bij de distributie alleen mogelijk om motor en bak tegelijk uit/in te bouwen?

Welke onderdelen moet ik sowieso demonteren. Ik denk aan slangen, dynamo, startmotor, aircopomp, in en uitlaatspruitstuk, luchtfilter, accubak.

Als de motor voor het uitbouwen wel bak los kan van de bak, moet er dan een nieuwe keering voor de koppelomvormer in de automaatbak worden gemonteerd?

Tips....goot of klein worden erg gewaardeerd.. :D .

groet,

Frank
Gebruikersavatar
MARTIN
MG-R Core
Berichten: 9049
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 4:27 pm
Woonplaats: in de loods

Re: Wie heeft ervaring met K1.8 motor uitbouwen (met automaa

Bericht door MARTIN »

:mrgreen: de bak gaat samen met het blok er uit.
laten zitten is geen optie vanwege de ruimte en het opvangen van de bak.
zo veel mogelijk rondom de motor demonteren
(dynamo / compressor / inlaat / uitlaat enz) om zo veel mogelijk ruimte vrij te hebben om het blok+bak er zonder schade uit te takelen.
je kan ook de gehele neus demonteren om nog meer ruimte te maken(bumper/grill)
Afbeelding
Frankieboy
MG-R Regular
Berichten: 72
Lid geworden op: ma jul 11, 2016 11:02 pm
Woonplaats: Hilversum

Re: Wie heeft ervaring met K1.8 motor uitbouwen (met automaa

Bericht door Frankieboy »

Ik kwam op een Engelse Rover 75 Roversite namelijk twee fotos tegen waarbij je de automatenbak gewoon ziet zitten terwijl de motor uitgebouwd is. Het ging hier dan niet om een K 1.8 motor maar om een 6 cilinder. Maar die neemt ook zeker de nodige ruimte in. Voorwaarde lijkt wel dat je het front demonteert. Ik heb het front al eens gedemonteerd en dat is geen grote klus. Graag iemand die hier ervaring mee heeft want ik ga natuurlijk liever op zeker :wall: . Dank alvast.

http://www.the75andztclub.co.uk/forum/s ... hp?t=37428" onclick="window.open(this.href);return false;
Frankieboy
MG-R Regular
Berichten: 72
Lid geworden op: ma jul 11, 2016 11:02 pm
Woonplaats: Hilversum

Re: Wie heeft ervaring met K1.8 motor uitbouwen (met automaa

Bericht door Frankieboy »

Inmiddels het slechte blok (verzakte zuigerbussen) uitgebouwd en een ander goed blok ingebouwd. Wie inlichtingen wil over zo'n motor swap in combinatie met een automaat kan van mij inlichtingen krijgen. :idea:

Frank
piet
MG-R Fanatic
Berichten: 163
Lid geworden op: za mei 21, 2016 10:28 pm
Woonplaats: Amsterdam

Re: Wie heeft ervaring met K1.8 motor uitbouwen (met automaa

Bericht door piet »

ik heb ook verzakte zuigerbussen maar ik merk er niets van omdat er een dikkere koppakking op is gezet, waar had jij last van?
gr.
Piet
Frankieboy
MG-R Regular
Berichten: 72
Lid geworden op: ma jul 11, 2016 11:02 pm
Woonplaats: Hilversum

Re: Wie heeft ervaring met K1.8 motor uitbouwen (met automaa

Bericht door Frankieboy »

Hallo Piet,

Mogelijk heb ik de auto ooit 5 jaar geleden al gekocht met licht verzakte zuigerbussen.
Ik heb van verschillende betrouwbare bronnen en met name Engelse Rover/MG-zt. fora begrepen, dat je het onderblok kunt weggooien als de zuigerbussen onder het niveau van de top van het onderblok komt. Ik weet niet hoever jouw zuigerbussen onder het oppervlakteniveau verzakt zijn, maar bij mij was dat zeker 0,2 mm terwijl ze voelbaar boven het oppervlak moeten uitsteken. Na vier koppakkingen van verschillende typen en opnieuw teveel heetlopers heb ik maar besloten een ander "goed" blok te monteren.

Verbeteringen:
Ik heb werkelijk van alles geprobeerd en alle mogelijke modificaties toegepast. Een externe upgrade PRT thermostaat. De verbeterde meerlagen koppakking. Steeds de verbeterde trekbouten en boutenrek nieuw gemonteerd. Maar ik kwam uiteindelijk vroeg of laat steeds weer in de vicieuze cirkel van heetlopers terug. Eigenlijk werd met iedere nieuwe koppakking de symptomen duidelijker dat de basis niet meer deugde. Door de flexibiliteit van de oudere type koppakkingen met silicone randen leek het zelfs even beter af te dichten. Maar dat bleek slechts tijdelijk want die flexrandjes geven onder druk en olie uiteindelijk ook de geest. Uiteraard wordt bij een vervanging van de koppakking natuurlijk ook de distributieriem en waterpomp vervangen.

Klepgeluid:
Bijwerking van de verzakte zuigerbussen bleek oa. ook het klepgeluid van een van de 16 kleppen. Deze kwam kennelijk te laag op de klepuitsparing op de zuiger en tikte daardoor ergerlijk. Eerst nieuwe hydraulsche lifters gemonteerd en oliekanalen schoongehouden. Heb zelfs een andere "stille" cilinderkop gemonteerd. Maar de tik bleef. Je trekt de (gevlakte) zachte cilinderkop toch dichter naar de zuiger toe als de zuigerbussen verzakt zijn. Het puzzelstukje is nu dus compleet.

Een sierlijk Engelse herenauto.
Ik hou enorm van het design en tijdloze uitstraling van de R75. en vind de K 1.8 motor economisch in gebruik. Bovendien heb ik zelf een machtige hoeveelheid accessoires ingebouwd. Compleet met andere kabelsystemen. Dus er zit veel geld en tijd in deze auto. Anders laat je zo'n blokwisseling wel uit je hoofd want buiten de aanschaf en het ophalen van het blok koste mij de motor wisseling vier volle dagen. Wel een enorm voldaan gevoel nu, dat wel....

Conclusie:
De K 1.8 is een super doordacht licht blok waar je steeds ideale omstandigheden moet hebben in de zware carosserie van de Rover 75.
De koelmogelijkheden binnen het blok is daarom redelijk onderbemeten.
Koelvloeistof bijvullen zonder bij een garage bij te laten ontluchten is riskant. Want eenmaal een luchtbel in de cilinderkop....dan kun je dat alleen echt doorbreken door het koelsysteem te laten ontluchten. De standaard ontluchtingsnippel zit veel te laag. Ik zelf heb een ontluchtingsnippel in de slang op het hoogste punt nabij het inlaatspruitstuk gemonteerd en ook op de kachelslangen. Anders kom je in een vicieuze cirkel terecht van bijvullen en heetlopen waardoor de zuigerbussen door de hitte in de door de fabriek aangebrachte flexibele kit verzakken.
Met koude motor rustig warmrijden. En na een lange intensieve rit op de snelweg de auto rustig laten uitrijden of even stationair laten lopen is het advies van vele R 75 rijders op de bekende Engelse fora.

British Car Center Baarn.
Veel van de kostenloze en welgemeende adviezen heb ik te danken aan "Onno Stevens"de directeur van British Car Center in Baarn. Dit bedrijf is in 1993 gestart en Onno heeft de ontwikkeling van oa. de Rover 75 meegemaakt. Waarvoor langs deze weg alsnog bedankt.

Met alle opgebouwde wijsheid hoop ik met dit "goede"blok nog jaren te kunnen doen. :)

groet,

Frank
Gebruikersavatar
MARTIN
MG-R Core
Berichten: 9049
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 4:27 pm
Woonplaats: in de loods

Re: Wie heeft ervaring met K1.8 motor uitbouwen (met automaa

Bericht door MARTIN »

:mrgreen: je zegt er alles aan gedaan te hebben.
MAar wat ik mis in je verhaal zijn 2 dingen.
1e er zijn ringen te koop om onder de cillinderbussen te monteren.
Ben ik geen voorstander van,maar kan wel.
2e, het onderblok zodanig laten vlakken dat de bussen er weer boven komen.
Afbeelding
Frankieboy
MG-R Regular
Berichten: 72
Lid geworden op: ma jul 11, 2016 11:02 pm
Woonplaats: Hilversum

Re: Wie heeft ervaring met K1.8 motor uitbouwen (met automaa

Bericht door Frankieboy »

Hallo Marvon,

Ik heb over een lange tijd erg veel engelse sites bezocht en vond daarin dat de speciale elastische kit onder de zuigerbussen "fabriek af" zijn gemonteerd en werkelijk onvervangbaar zou zijn. De kit zou van bijzondere kwaliteit zijn om een grote warmte tolerantie en blijvende elasticiteit te kunnen waarborgen.
Verder lees ik veel dat als je de oppervalkte tolerantie voorbij bent gegaan in verder zakken dan het blokoppervlak....je mede door die onvervangbare kit beter van het onderblok afscheid kan nemen. Meen ook iets van die strekking in dit forum te hebben gelezen. En ja als je het onderblok wilt vlakken zul je dus ook eerst die zuigerbussen moeten demonteren en dus die kitrand moeten vernieuwen.

Ken het pricipe wel van oude Triumph motoren waarbij je extra dikke koperen pakkingen en shims onder de zuigerbussen kunt plaatsen. Maar bij het K1.8 blok eigenlijk niet. Zit je toch weer met die speciale warmte bestendige kit die je eerst zal moeten wegsnijden.

Heb ook al van iemand gehoord dat er een soort veerklemmetjes zijn die je onder de zuigerbus in de kit zou kunnen plaatsen om zo de verende werking van de kit weer te optimalseren. Maar ja...zo wil ik niet rondrijden.

Vind het leuk als je url-verwijzingen voor je genoemde mogelijkheden voor mij hebt.

Nooit te oud om te leren,

groet

Frank


je zegt er alles aan gedaan te hebben.
MAar wat ik mis in je verhaal zijn 2 dingen.
1e er zijn ringen te koop om onder de cillinderbussen te monteren.
Ben ik geen voorstander van,maar kan wel.
2e, het onderblok zodanig laten vlakken dat de bussen er weer boven komen.
piet
MG-R Fanatic
Berichten: 163
Lid geworden op: za mei 21, 2016 10:28 pm
Woonplaats: Amsterdam

Re: Wie heeft ervaring met K1.8 motor uitbouwen (met automaa

Bericht door piet »

Heb je ook ervaringen met sleutelen aan een automaat van de 1.8?
gr.
Piet
Frankieboy
MG-R Regular
Berichten: 72
Lid geworden op: ma jul 11, 2016 11:02 pm
Woonplaats: Hilversum

Re: Wie heeft ervaring met K1.8 motor uitbouwen (met automaa

Bericht door Frankieboy »

Hallo Marvon,

Nee helemaal niet. Ik heb wel sleutelervaringen met automatische bakken van inmiddels oldtimers. Met name van GM...Powerglide, Hydramatic enz. Ik neem aan dat de 5 traps bak van een R75 van BMW is. Prima bak overigens en dus ook eenvoudig te scheiden van de motor.

groet,

Frank
Bart-K
The Big Boss
Berichten: 8398
Lid geworden op: do mei 06, 2004 1:16 pm
Woonplaats: Steenbergen NB

Re: Wie heeft ervaring met K1.8 motor uitbouwen (met automaa

Bericht door Bart-K »

Automaat in de R75 is een Jatco bak, geen BMW.
'03 MG ZT 190+ -> My forever car :inlove:
'03 MG ZS 180 -> Tracktoy

"You don't park a ZT, you simply allow it to rest until next time."

https://www.facebook.com/groups/MGRoverClubNederland
Frankieboy
MG-R Regular
Berichten: 72
Lid geworden op: ma jul 11, 2016 11:02 pm
Woonplaats: Hilversum

Re: Wie heeft ervaring met K1.8 motor uitbouwen (met automaa

Bericht door Frankieboy »

Kennis is rijkdom en macht....

Hallo Bart-K

Ik weet dat er niet erg veel soorten automatenbakken worden gemaakt. Deze worden vaak gedeeld door talloze automerken waar vaak weer andere merken motoren in zitten. De aangepaste belhousing tussen de motor en bak maakt de combinatie motor/automaat mogelijk. Borg Warner is er een die vele types maakt.

Maar wordt die Jatco bak ook versus BMW motoren gebruikt? Ik begreep dat de 2 liter BMW dieselmotor in de R75 ook vergezeld wordt door dezelfde 5 traps automatenbak?

groet,

Frank
Gebruikersavatar
arjan_m
MG-R Core
Berichten: 3505
Lid geworden op: ma jul 18, 2005 10:13 am
Woonplaats: Vlodrop
Contacteer:

Re: Wie heeft ervaring met K1.8 motor uitbouwen (met automaa

Bericht door arjan_m »

Nee, Jatco werd niet in een BMW gebruikt.

In de E46 320d werden GM automaten gebruikt, later ZF automaten.
My MG-Rover history:

Rover 75 2.0 CDT Business Edition - bj. 2000 - Midnight Blue (JQW)
Rover 75 Tourer 2.0 CDT Sterling - bj. 2003 - British Racing Green (HFF)
Rover 75 1.8 Classic - bj. 2002 - Midnight Blue (JQW)
MG TF 135 - bj. 2002 - Antracite (LQW)
MG ZT 190 2,5 v6 - bj. 2002 - Raven Black (PMF)
Plaats reactie