automaat schakeld raar in 4

75 en 75 Tourer
zwelgje
MG-R Addict
Berichten: 248
Lid geworden op: vr nov 05, 2010 7:13 pm
Woonplaats: België

Re: automaat schakeld raar in 4

Bericht door zwelgje »

Een solonoïde bedient een klep bij mijn weten en is niet de klep zelf.
Misschien een combinatie van solonoïde en spoelen dat het weer als nieuw wordt.

Meten van de weerstanden van de solonoïden zal uitslag geven of er iets mee mis is en zou mijn eerste stap zijn (als de vloeistof niet vervangen is, dan zou ik dat ook gelijk doen), voordat ik aan iets anders zou beginnen.

Rob
75 KV6 2.5 automaat, 3 x 75 CDT (2 schakel, 1 automaat), 620i, SD1 2300S, P6 2000SC, TVR 350i, ex-75 CDTi,ex 416Si
Wenslijst: P5B coupé en een grote schuur
piet
MG-R Fanatic
Berichten: 163
Lid geworden op: za mei 21, 2016 10:28 pm
Woonplaats: Amsterdam

Re: automaat schakeld raar in 4

Bericht door piet »

yes dat was ik ook van plan maar wil graag de waardes van de weerstand van de solonoide weten en weten welke pin van de stekker bij welke solonoide hoort , de garage heeft wegens grote drukte nog geen tijd gehad om te spoelen, ik ga vrijdag nog even langs om er wat spoed achter te zetten, het is zeer vervelend aan het worden....
word vervolgd....
gr.
piet.
Gebruikersavatar
bam
MG-R Core
Berichten: 5974
Lid geworden op: vr dec 20, 2002 8:36 pm
Woonplaats: Almere-Buiten

Re: automaat schakeld raar in 4

Bericht door bam »

Van het 75 en zt forum
well here goes! Just sorry i couldnt get pics of inside the box whilst doing it!

Firstly you need to get a local garage to put the car on a diag machine capable of doing gearbox codes or contact JPAT on 0845 1304754 or http://www.jpat.co.uk" onclick="window.open(this.href);return false; and buy whole kit which is £211, just to be sure. Or seperate solonoids are about £30.
Tim at JPAT is superb with knowledge
To be honest whilst your doing the job you may as well change the lot as some need to be moved.

Afbeelding

once parts sourced you will need 5 ltrs of fluid from Rimmers.
Next borrow ya mates ramp and put the car in the air, you can do it on the ground but honestly its easier on a ramp.

1. locate drain plug and drain fluid from gearbox into a container that will hold 5ltrs. You will need to work out how much came out and if you put the same amount back in its easier.

Afbeelding

Now drop the car back onto the ground and look under the bonnet at the front and remove the 2 Large Rubber Pipes as they obstruct access to the plate. 2 large Jubilee clips and they come off.....tie them out te way.

You will now see looking at you a Black Plate retained with 20 10mm Bolts.
Place some paper or cardboard on the floor as when the bots and panel come off the residue of oil will leave with it.
Remove the 20 bolts and remove the access panel and it will reveal similar to below

Afbeelding

Now all the Bolts are bolts bar 1 so be careful. It will be obvious as it is a nut, once the nut is removed it leaves a stud (cannt remember which solonoid its on)....the stud , once the nut is removed , is loose in the hole and if you are not careful it can be knocked back into its hole and you will need a magnet to get it out.
also be aware where the bolts come out from when removing solonoids as they are different lengths in some cases

So your snap on session would have revealed which solonoid is the issue. On the above they are identified so find and replace the one needed.
Be careful not to pull the wires from the plug when unplugging.
When i did mine i purchased the whole set as , i was advised that while your there you may as well make sure the rest donnt go wonky.

A WARNING.

When i put the front panel back on i inadvertently trapped a wire between the cover and a bolt. It rubbed through and shorted thus causing me to do the above again. MAKE SURE YOU ROUTE THE WIRES CORRECTLY.

So now you can reassemble, which is the same as stripping in reverse!

Follow the guides on fluid refill and off you jog down the road , skipping happily as its saved a packet!

Jaguar XE
MG ZS 120 MKII
piet
MG-R Fanatic
Berichten: 163
Lid geworden op: za mei 21, 2016 10:28 pm
Woonplaats: Amsterdam

Re: automaat schakeld raar in 4

Bericht door piet »

hoop werk maar het is zeker te doen. dank voor deze uitleg!
gr.
piet.
piet
MG-R Fanatic
Berichten: 163
Lid geworden op: za mei 21, 2016 10:28 pm
Woonplaats: Amsterdam

Re: automaat schakeld raar in 4

Bericht door piet »

Vandaag is mijn geliefde r75 economisch overleden.... de koppakking ligt er uit ..... het nare was dat hij op een remleiding na klaar was voor apk goedkeur en dat had niet zo mogen zijn :( .
een paar jaar geleden heb ik dit ook gehad en daar heb ik de heren van DSN geen plezier aan gedaan , alle kanalen hebben ze schoon moeten maken en hebben er een dikkere koppakking op geschroefd omdat de zuigerbussen waren gezakt.
Met hun advies nog in mijn achterhoofd dat het beter is een ruil motor te plaatsen neem ik dus afscheid van de R75.
Het enige nare van het geheel is dat ik ongeveer 15 minuten kan rijden voordat hij te heet word en in die 15 min. rijd hij FANTASTISCH , ik zal er inwendig toch een traan om laten....
Goed dus het word of inruil of marktplaats voor de seventyfive.
Het goede nieuws is dat ik wel weer een Seventyfive terug wil :D
word vervolgd.....
gr.
Piet
Gebruikersavatar
MARTIN
MG-R Core
Berichten: 9049
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 4:27 pm
Woonplaats: in de loods

Re: automaat schakeld raar in 4

Bericht door MARTIN »

:mrgreen: jammer om te horen, maar ik lees wel iets raars.

en hebben er een dikkere koppakking op geschroefd omdat de zuigerbussen waren gezakt.


dat is in strijd met elkaar :beuh:
Afbeelding
piet
MG-R Fanatic
Berichten: 163
Lid geworden op: za mei 21, 2016 10:28 pm
Woonplaats: Amsterdam

Re: automaat schakeld raar in 4

Bericht door piet »

Kan je dat uitleggen?
Gebruikersavatar
arjan_m
MG-R Core
Berichten: 3505
Lid geworden op: ma jul 18, 2005 10:13 am
Woonplaats: Vlodrop
Contacteer:

Re: automaat schakeld raar in 4

Bericht door arjan_m »

Nou, omdat als er een dikkere koppakking in zou zitten, ontstaat er meer ruimte.
als de zuigerbussen zijn gezakt zou daar ook meer ruimte ontstaan.

Althans, ik denk dat Martin dat bedoeld....

Maar wel goed om te lezen dat je weer voor een 75 gaat, het blijven ook geweldige auto's!
My MG-Rover history:

Rover 75 2.0 CDT Business Edition - bj. 2000 - Midnight Blue (JQW)
Rover 75 Tourer 2.0 CDT Sterling - bj. 2003 - British Racing Green (HFF)
Rover 75 1.8 Classic - bj. 2002 - Midnight Blue (JQW)
MG TF 135 - bj. 2002 - Antracite (LQW)
MG ZT 190 2,5 v6 - bj. 2002 - Raven Black (PMF)
Bart-K
The Big Boss
Berichten: 8398
Lid geworden op: do mei 06, 2004 1:16 pm
Woonplaats: Steenbergen NB

Re: automaat schakeld raar in 4

Bericht door Bart-K »

Ik weet nog wel iemand met een leuke 75 in de aanbieding, 1.8 en lekker in de opties, toch Arjan?? ;)
'03 MG ZT 190+ -> My forever car :inlove:
'03 MG ZS 180 -> Tracktoy

"You don't park a ZT, you simply allow it to rest until next time."

https://www.facebook.com/groups/MGRoverClubNederland
Gebruikersavatar
MARTIN
MG-R Core
Berichten: 9049
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 4:27 pm
Woonplaats: in de loods

Re: automaat schakeld raar in 4

Bericht door MARTIN »

:mrgreen: goed uitgelegd Arjan. :thumb:
Afbeelding
Gebruikersavatar
arjan_m
MG-R Core
Berichten: 3505
Lid geworden op: ma jul 18, 2005 10:13 am
Woonplaats: Vlodrop
Contacteer:

Re: automaat schakeld raar in 4

Bericht door arjan_m »

Nou, de 75 blijft nog even.... alles is te koop natuurlijk, maar helaas gaat de auto vd zaak niet door.

Niet dat dat vervelend is... :D
My MG-Rover history:

Rover 75 2.0 CDT Business Edition - bj. 2000 - Midnight Blue (JQW)
Rover 75 Tourer 2.0 CDT Sterling - bj. 2003 - British Racing Green (HFF)
Rover 75 1.8 Classic - bj. 2002 - Midnight Blue (JQW)
MG TF 135 - bj. 2002 - Antracite (LQW)
MG ZT 190 2,5 v6 - bj. 2002 - Raven Black (PMF)
Plaats reactie