automaat schakeld raar in 4

75 en 75 Tourer
piet
MG-R Fanatic
Berichten: 163
Lid geworden op: za mei 21, 2016 10:28 pm
Woonplaats: Amsterdam

automaat schakeld raar in 4

Bericht door piet »

Ik heb sinds kort een apart euvel in mijn automaat . Als hij koud is schakeld hij normaal maar als hij warm is en hij schakeld naar zijn 4e versnelling dan voel je dat hij minder snel overschakeld simpel gezecht hij ontkoppeld hem eerst en laat hem ongeveer een kleine seconden vrij draaien voor hij verder schakeld. Iemand een idee?
Groetjes
Piet
Gebruikersavatar
MARTIN
MG-R Core
Berichten: 9046
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 4:27 pm
Woonplaats: in de loods

Re: automaat schakeld raar in 4

Bericht door MARTIN »

:mrgreen: laat de automaat eens spoelen en van nieuwe olie voorzien.
Afbeelding
piet
MG-R Fanatic
Berichten: 163
Lid geworden op: za mei 21, 2016 10:28 pm
Woonplaats: Amsterdam

Re: automaat schakeld raar in 4

Bericht door piet »

Daar zat ik aan te denken maar dat is 250 e en dan weet de garage niet of het over is. Nu kan hij pas woensdag uitgelezen worden maar wil graag weten wat het misschien kan zijn.
Gr.
Piet
Mista T
MG-R Core
Berichten: 2526
Lid geworden op: do dec 19, 2002 12:36 pm
Woonplaats: Nieuwegein
Locatie: NIEUWEGEIN

Re: automaat schakeld raar in 4

Bericht door Mista T »

Uitlezen kost ook 75 euro dan is het ook niet opgelost.
Spoelen is altijd gunstig om te doen zeker als de auto nog nooit gespoeld is.
To catch me, you gotta be fast...
To find me, you gotta be smart...
But to be me...!!

DAMN! You must be kidding!

filmpjes op: http://www.youtube.com/rover623Gsi
piet
MG-R Fanatic
Berichten: 163
Lid geworden op: za mei 21, 2016 10:28 pm
Woonplaats: Amsterdam

Re: automaat schakeld raar in 4

Bericht door piet »

Gelukkig hoef ik geen uitlees kosten te betalen omdat ik ze goed ken. Maar spoelen gaat dit jaar gebeuren alleen als ik zeker weet dat mijn bak niet kapot is. Dit heb ik al is gehad en dan word je niet vrolijk van de prijs....
musje83
MG-R Newbie
Berichten: 8
Lid geworden op: ma okt 03, 2016 9:51 pm
Woonplaats: Hilversum

Re: automaat schakeld raar in 4

Bericht door musje83 »

Automaatbakken gaan niet zomaar kapot maar kunnen na verloop van tijd wel kuren gaan vertonen, meestal door gebrek aan onderhoud.
Veel fabrikanten claimen zgn. lifetime olie te gebruiken, waardoor je nooit olie zou hoeven te vervangen. Dit is helaas niet waar. Hitte en leeftijd degraderen de oliekwaliteit dusdanig dat de bak vroeg of laat kuren gaat vertonen. Slechte/oude olie gaat vooral raar doen als de bak warm is omdat de viscositeit te sterk is afgenomen. Te lang doorrijden zorgt weer voor een keur aan andere problemen.

Om een lang verhaal kort te houden, je hebt enkele zwakke punten in je automaat. De solenoids die de olietoevoer naar de verschillende hydraulische kanalen regelen (lockup, shift, koppelomvormer), het kleppenhuis (valve body), de koppelomvormer en de olie (ATF) zelf. Na verloop van tijd gaat de troep die in je bak loskomt, denk aan ijzervijlsel, meecirculeren met je olie waardoor verstoppingen en slijtage kan ontstaan. Ook kan door leeftijd of gebruik (met aanhangers rijden bijvoorbeeld) de kwaliteit van de olie sterk degraderen waardoor de bak zijn werk niet meer kan doen zoals het hoort.

Afhankelijk van het daadwerkelijke probleem, zijn er verschillende mogelijkheden om een automaatbak te onderhouden of te repareren:
  • Drain & Fill - Hiermee ververs je de olie door de oude er uit te laten lopen en weer bij te vullen. Doet niets met de olie die achterblijft in de hydrauliek
    Magnefine filter - Dit filter monteer je op je aanvoer of retourleiding van de olie van de automaatbak naar de koeler, meestal de radiator. Dit filtert alle onzuiverheden uit de olie die problemen veroorzaken.
    Additieven - Er zijn verschillende ATF toevoegingen op de markt die verrassend veel doen. BG, Forté of de beroemde Dr. Tranny - te koop bij betere speciaalzaken of bijv. Amazon.
    Flush - Specialistisch werk waarbij een spoelmachine oude olie vervangt door nieuwe olie. I.t.t. de drain & fill methode wordt hierbij 95-99% van de bakolie ververst en worden alle kanalen gereinigd. Vaak wordt zowel een reiniger als een conditioner aan de behandeling toegevoegd.
    Solenoids vervangen - Als solenoids defect/verstopt raken kun je deze vervangen (altijd minstens verse olie toevoegen, liefst een flush), voornamelijk als versnellingen lang blijven 'hangen' of überhaupt niet willen inschakelen
    Kleppenhuis reviseren/vervangen - Bij schade door ijzervijlsel en verontreiniging kunnen de piepkleine kanaaltjes in het kleppenhuis beschadigd raken. Door een kleppenhuis revisie of vervanging herstel je het 'brein' van de automaat.
    Automaat vervangen - Laatste wat je moet overwegen. Als de auto echt niet meer vooruit wil of compleet over de z**k is en je hebt op zijn minst een Flush laten doen, waarna de problemen zijn gebleven - dán zou je eventueel een andere bak kunnen overwegen. Absoluut de duurste optie en in 95% van de gevallen volstrekt onnodig.
Drain & Fill is vaak preventief, d.w.z. vanaf aanschaf elke zoveel duizend kilometer (30.000, 50.000, 70.000 afhankelijk van de bak en rijstijl) toepassen. Is dit nooit gebeurd, doe dan eerst een flush. Zorg wel dat je een echt goede flusher vindt, zoals TPR Powerflush. Onder de 200 euro is bijna onmogelijk, laat je niet verleiden door lage prijzen want dan is er geheid iets niet zoals het hoort!

Overige reparaties moet je eigenlijk pas overwegen als een flush en een additief niet of te weinig heeft geholpen. Echt, bespaar je de centen. Er zijn overigens ook bedrijven die bijvoorbeeld de kosten van een flush in mindering brengen op een kleppenhuisrevisie cq. solenoid reparatie, mocht de flush niet hebben geholpen. Zo betaal je niet dubbelop.

Welk merk automaatbak gebruikt Rover trouwens? Als het ZF is, heb je helemaal geluk (300-400 euro voor een complete revisie in Dortmund).
piet
MG-R Fanatic
Berichten: 163
Lid geworden op: za mei 21, 2016 10:28 pm
Woonplaats: Amsterdam

Re: automaat schakeld raar in 4

Bericht door piet »

Zo dat is zeker nuttige informatie! bedankt hier voor, ik ga hem laten flushen bij Garage de Marken in Almere deze mannen hebben een grote reputatie in kwalitatief hoge reparaties , zijn goud eerlijk en ze hebben normale prijzen. ze hebben bij mijn Rover al vaker moeilijke klussen gedaan en tot zeer grote tevredenheid. wat tevens leuk is dat ze een heel hoop klassieke wagens hebben staan waaronder ook een mooie Rover en ander Engels spul , ik ga daar dus altijd even kwijlen :D .

Onder een Rover 75 automaat zit altijd een JATCO automaat geschroefd , een waar bij je het filter niet kan vervangen dus die tip om een filter tussen de leidingen kan plaatsen is top!

Woensdag is het zo ver en houd jullie natuurlijk op de hoogte.
groetjes,
Piet.
piet
MG-R Fanatic
Berichten: 163
Lid geworden op: za mei 21, 2016 10:28 pm
Woonplaats: Amsterdam

Re: automaat schakeld raar in 4

Bericht door piet »

Kleine update, de bak is uitgelezen en gaf geen enkele foutcode, alles loopt gesmeerd , wel gaf de map sensor een storing deze heeft ook met het schakelgedrag van de bak te maken, ze hebben de fouten gewist en ik moet nu even rijden en weer terug komen na 100 km om te kijken welke fouten er in staan en zo te kunnen constateren welke akties ondernomen moeten worden. maar nu een vraag wat is een map sensor en waar zit hij?
tevens na de reset heeft hij ongeveer 5 km goed geschakeld en toen begon hij weer.
gr.
piet
zwelgje
MG-R Addict
Berichten: 248
Lid geworden op: vr nov 05, 2010 7:13 pm
Woonplaats: België

Re: automaat schakeld raar in 4

Bericht door zwelgje »

MAP=manifold air pressure sensor.
Zit bij de diesel aan de kant (zijkant)waar de riemen bij de motor lopen op het plastic inlaatspruitstuk.
Meet de druk (overdruk bij de diesel) en is niet moeilijk te vervangen.
Als het inlaatspruitstuk eraf gehaald wordt, en dan nat wordt (reiningen spruitstuk etc), dan gaat die stuk.
Als die niet goed is merk je het gelijk, dus zou het in jouw geval kunnen zijn, maar er zou ook een fout code moeten zijn (die ze misschien gezien en gereset hebben). Zou zelf willen weten waarom die MAP kapot gegaan is en de oorzaak verhelpen.
Zit het stekkertje vast? Zou het eerste zijn waar ik naar zou kijken en of de bedrading niet beschadigd is.

Wist niet dat die effect had op de automaat, is een sensor voor ECU (computer die alles voor de motor regelt).
Maar kan indirect een effect hebben, omdat die ECU met de automaat computer communiceert.

Rob
75 KV6 2.5 automaat, 3 x 75 CDT (2 schakel, 1 automaat), 620i, SD1 2300S, P6 2000SC, TVR 350i, ex-75 CDTi,ex 416Si
Wenslijst: P5B coupé en een grote schuur
Gebruikersavatar
bam
MG-R Core
Berichten: 5974
Lid geworden op: vr dec 20, 2002 8:36 pm
Woonplaats: Almere-Buiten

Re: automaat schakeld raar in 4

Bericht door bam »

Je hoort veel verschillende verhalen over deze bak, een ervan is dat de software van de bak niet zelflerend is oftewel dat hij zich aanpast aan jou rijstijl. Dit klopt gedeeltelijk.
De software van de bak is geschreven voor jou type motor oftewel schakelen bij bepaalde koppels. Als die koppelmomenten niet gehaald worden door omstandigheden dan doet de bak raar dus dan zit het probleem bij de motor.
Wat je kunt doen is de accu aansluiting losnemen voor een periode langer dan 1 uur zodat het gehele systeem zich reset.
Ik heb hetzelfde gehad met mijn bak, die wilde niet meer in overdrive nadat het motorvermogen weer op peil gebracht was. Reset gedaan zoals hierboven beschreven en echt mijn mond viel open, hij reed weer perfect.

Jaguar XE
MG ZS 120 MKII
piet
MG-R Fanatic
Berichten: 163
Lid geworden op: za mei 21, 2016 10:28 pm
Woonplaats: Amsterdam

Re: automaat schakeld raar in 4

Bericht door piet »

Vandaag weer naar de garage geweest om hem opnieuw uit te lezen nu bleek dat de bak op nood programma heeft gelopen, na lang zoeken zijn we er achter dat een klep niet meer goed functioneert, er lekt olie langs de klep waardoor hij slecht in zijn 4 gaat, het enige is het "brein" er af halen en reviseren. wat we nu gaan doen is als hij binnen kort tijd heeft hem gaan flushen met toevoeging in de hoop dat het even over is maar het zal toch op termijn weer terug gaan komen. ik ga wel even proberen wat Bam heeft geschreven je weet nooit of het gaat helpen.

aangezien ik in 8 jaar behoorlijk wat geld in mijn geliefde 75 heb gepompt met o.a. al een nieuwe automaat begint het bij mij nu wel te gortig te worden , mocht het flushen niet helpen dan gaat hij helaas toch dit warme nest moeten verlaten, natuurlijk komt er dan wel weer een Rover voor terug want eens een Rover rijder, altijd een Rover rijder :)

word vervolgt....

gr.
Piet.
zwelgje
MG-R Addict
Berichten: 248
Lid geworden op: vr nov 05, 2010 7:13 pm
Woonplaats: België

Re: automaat schakeld raar in 4

Bericht door zwelgje »

Dat is jammer.
Flushen zou de oplossing kunnen zijn en krijg je de klep misschien weer gangbaar/sluitend zonder revisie.

Rob
75 KV6 2.5 automaat, 3 x 75 CDT (2 schakel, 1 automaat), 620i, SD1 2300S, P6 2000SC, TVR 350i, ex-75 CDTi,ex 416Si
Wenslijst: P5B coupé en een grote schuur
Gebruikersavatar
bam
MG-R Core
Berichten: 5974
Lid geworden op: vr dec 20, 2002 8:36 pm
Woonplaats: Almere-Buiten

Re: automaat schakeld raar in 4

Bericht door bam »

Je kunt ook die klep vervangen, reviseren is niet nodig.

Jaguar XE
MG ZS 120 MKII
piet
MG-R Fanatic
Berichten: 163
Lid geworden op: za mei 21, 2016 10:28 pm
Woonplaats: Amsterdam

Re: automaat schakeld raar in 4

Bericht door piet »

is dit een ingewikkeld karwij? en kan je er makkelijk bij?
gr.
Piet
zwelgje
MG-R Addict
Berichten: 248
Lid geworden op: vr nov 05, 2010 7:13 pm
Woonplaats: België

Re: automaat schakeld raar in 4

Bericht door zwelgje »

Als je met klep, solonoïde bedoelt, dan zijn die zonder de bak uit te bouwen te vervangen.

Er is een stekker die je open kunt maken en de weerstanden doormeten.
Waarde met tabel vergelijken (te vinden op http://www.the75andztclub.co.uk" onclick="window.open(this.href);return false;, zoeken met google werkt bij mij meestal het beste) en zien of er ééntje of meerdere niet goed zijn. Meestal gaat die voor versnelling 2&4 stuk.
Dan bestellen en de handleiding van de Engelse site te volgen om de solonoïde te vervangen.

Rob
75 KV6 2.5 automaat, 3 x 75 CDT (2 schakel, 1 automaat), 620i, SD1 2300S, P6 2000SC, TVR 350i, ex-75 CDTi,ex 416Si
Wenslijst: P5B coupé en een grote schuur
piet
MG-R Fanatic
Berichten: 163
Lid geworden op: za mei 21, 2016 10:28 pm
Woonplaats: Amsterdam

Re: automaat schakeld raar in 4

Bericht door piet »

word dan niet alleen de spoel vervangen of ook de gehele klep?
ik weet dat er ooit een solonoïde is vervangen omdat hij bij het door schakelen even de wielen liet blokkeren en daar waren de contacten stuk van getrild en dat deed hij bij zowel koude als warme bak.
gr.
Piet
Plaats reactie