Harman/kardon speakers WATT?

75 en 75 Tourer
Plaats reactie
piet
MG-R Fanatic
Berichten: 163
Lid geworden op: za mei 21, 2016 10:28 pm
Woonplaats: Amsterdam

Harman/kardon speakers WATT?

Bericht door piet »

Weet iemand hoeveel watt de deur speakers zijn van Harman Kardon zijn en van de standaard speakers?
groetjes,
Piet.
Gebruikersavatar
Mr. Dj M.
MG-R Addict
Berichten: 238
Lid geworden op: zo okt 18, 2015 5:41 pm
Woonplaats: Nieuwerkerk a/d IJss

Re: Harman/kardon speakers WATT?

Bericht door Mr. Dj M. »

Standaard 30W en HK is 60W naar het schijnt, maar het staat er niet op ;)
Afbeelding
piet
MG-R Fanatic
Berichten: 163
Lid geworden op: za mei 21, 2016 10:28 pm
Woonplaats: Amsterdam

Re: Harman/kardon speakers WATT?

Bericht door piet »

Bedankt voor je antwoord het is inderdaad wel vaag dat ze het niet op de speaker aan geven, hoor je duidelijk het verschil in kwaltijd tussen de standaard en de harman kardon speaker?
Gebruikersavatar
Mr. Dj M.
MG-R Addict
Berichten: 238
Lid geworden op: zo okt 18, 2015 5:41 pm
Woonplaats: Nieuwerkerk a/d IJss

Re: Harman/kardon speakers WATT?

Bericht door Mr. Dj M. »

Ja, de woofers kunnen duidelijk meer aan. Wel moet je rekening houden dat de karakteristiek van de tweeters heel anders is. Ze geven een breder spectrum weer. Dat kan leiden tot schel geluid. Het is geen modern spul en er zit ook geen a-klasse versterker voor zover ik weet, dat merk je wel. Een grotere moderne tweeter zou het geluid zeker nog verder verbeteren, maar dan lever je een stukje visueel in. Dan moet je ruimte gaan maken voor die dingen. Iets waar ik nog wel steeds over na denk. De kosten zijn het niet, modernere HK tweeters zijn zo op ebay te vinden voor nog geen €25 euro p/st.

Heb je een goede radio dan kan je echter vaak al veel bijregelen. Wat dat betreft is de Navall 3 niet de beste, ik ben dan ook nog wel op zoek naar verbetering en hoop dat er nog iets te verbeteren is met een uitgebreidere EQ in een nieuwere Android of losse app.
Afbeelding
piet
MG-R Fanatic
Berichten: 163
Lid geworden op: za mei 21, 2016 10:28 pm
Woonplaats: Amsterdam

Re: Harman/kardon speakers WATT?

Bericht door piet »

Ik heb momenteel de goedkope standaard radio. Deze wil ik behouden omdat je deze op het stuur kan bedienen. Ik hoop iets beter geluid te krijgen door de HarmanKardon speakers. Ik denk dat ik de orginelle tweeters laat zitten . Ze geven op zich een net geluid. Of zijn de orginele tweeters van HarmanKardon toch iets beter. Verder heb ik mijn cd wisselaar voor een grom audio vervangen zodat ik mp3tjes af kan spelen dit is ook al een voor uit gang.
Gebruikersavatar
Mr. Dj M.
MG-R Addict
Berichten: 238
Lid geworden op: zo okt 18, 2015 5:41 pm
Woonplaats: Nieuwerkerk a/d IJss

Re: Harman/kardon speakers WATT?

Bericht door Mr. Dj M. »

Met de HK set wordt het geluid zeker beter, maar je beperkt je wel door het bij de oude radio te laten. Een moderne met diverse geluidsinstellingen doet het op dat vlak vele malen beter!

Wat de tweeters betreft kan ik alleen maar aangeven, zoals eerder vermeld, dat ze een breder geluidsbeeld hebben dan de standaard. Waar de standaard pas vanaf circa 6-8kHz werken, doen de HK's dat al bij 2-4kHz. Dat moet je goed aansturen, want bij juist die extra erbij gekomen frequenties zijn je oren het gevoeligst en is de kan het grootst dat je pieken krijgt (het schel gaat klinken). De HK speakers zonder de bijbehorende versterker zijn absoluut dan ook niet beter dan het standaard systeem. Je hebt dan een echt goede EQ nodig om ze uit te regelen en de vraag is of je radio ze standaard wel voldoende kan aandrijven. Al is het vermogensverschil tussen de sets ook weer niet zo groot....
Afhankelijk van de radio en versterker wordt het met de HK speakers dus uiteindelijk beter of niet. Een niet goed uitgeregeld systeem (input, versterking en output moet op elkaar zijn afgestemd) zal al snel schel gaan klinken. Je kan het schelle dan deels verminder door het gebruik van de standaard tweeters, maar dan mis je dus wel een stuk range dat naar de woofers verdwijnt en daar onderbelicht uit komt.
Afbeelding
piet
MG-R Fanatic
Berichten: 163
Lid geworden op: za mei 21, 2016 10:28 pm
Woonplaats: Amsterdam

Re: Harman/kardon speakers WATT?

Bericht door piet »

Top! Bedankt voor de uitgebreide en duidelijke uitleg. Ik heb genoeg om weer over na te denken.
Mischien word het tijd voor DHB+ radio.
Gr.
Piet
Gebruikersavatar
Docklands
MG-R Core
Berichten: 1438
Lid geworden op: za jul 26, 2003 10:14 pm
Woonplaats: Midwoud

Re: Harman/kardon speakers WATT?

Bericht door Docklands »

Ik denk eerder een DAB+ :mrgreen:
piet
MG-R Fanatic
Berichten: 163
Lid geworden op: za mei 21, 2016 10:28 pm
Woonplaats: Amsterdam

Re: Harman/kardon speakers WATT?

Bericht door piet »

yes die :)
Pica
MG-R Addict
Berichten: 259
Lid geworden op: di dec 15, 2015 11:16 pm
Woonplaats: Alphen aan den Rijn
Contacteer:

Re: Harman/kardon speakers WATT?

Bericht door Pica »

Ik heb ook een upgrade gedaan met de audio met DAB+

Advies, neem wel een externe DAB+ antenne. De voorruit plak versie bij mij werkt slecht.

Aan de andere kant, luister ik eigenlijk alleen maar via USB
Rover 75 2.5 V6 Sterling
177.XXXKM-214.XXXKM Going strong!
Pica Carcleaning & Detailing
Autoleerherstel.nll
Gebruikersavatar
Docklands
MG-R Core
Berichten: 1438
Lid geworden op: za jul 26, 2003 10:14 pm
Woonplaats: Midwoud

Re: Harman/kardon speakers WATT?

Bericht door Docklands »

Heb je hem wel goed geplakt dan Piet?
Wij maken ook gebruik van die plak antenne en hebben nergens last van. Werkt prima!
Maar mag aannemen dat je het juist gedaan hebt.
Pica
MG-R Addict
Berichten: 259
Lid geworden op: di dec 15, 2015 11:16 pm
Woonplaats: Alphen aan den Rijn
Contacteer:

Re: Harman/kardon speakers WATT?

Bericht door Pica »

Hij zit goed geplakt, koppeling naar massa is de belangrijkste, daar is goed opgelet.
Het terug schakelen van DAB+ naar FM is soms gewoon hinderlijk.

(en nee, ik heb geen alibabba apparaat, maar een highend Alpine)

Ik weet ook nog niet wat ik er mee ga doen.
Rover 75 2.5 V6 Sterling
177.XXXKM-214.XXXKM Going strong!
Pica Carcleaning & Detailing
Autoleerherstel.nll
dread
MG-R Regular
Berichten: 82
Lid geworden op: di jan 03, 2006 5:21 pm
Woonplaats:
Locatie: Amsterdam

Re: Harman/kardon speakers WATT?

Bericht door dread »

Ik heb ook een harman kardon installatie (100th edition weet niet of het dezelfde is) maar ik kan net als hierboven bevestigen dat het een ENORME upgrade qua geluid is als je er een andere radio unit in hebt steken.

Ik heb de Navall van radioguy. Dat zal niet de beste qua audio zijn maar dat maakte al een groot verschil. (ik vond de andere opties te gek en nog steeds :)
Gebruikersavatar
Mr. Dj M.
MG-R Addict
Berichten: 238
Lid geworden op: zo okt 18, 2015 5:41 pm
Woonplaats: Nieuwerkerk a/d IJss

Re: Harman/kardon speakers WATT?

Bericht door Mr. Dj M. »

Dan zal je denk ik geen Navall3 hebben, die is qua geluid echt bagger :wall:
Ik moet de wifi achter in de tuin nog eens op orde zien te krijgen en de antenne bevestigen aan de unit, dan hopelijk een goede EQ die het oplost....
Afbeelding
Plaats reactie