Pagina 1 van 1

Re: olieverversen automaat

Geplaatst: do mar 24, 2016 8:02 pm
door MARTIN
:mrgreen: mijn vader kreeg ooit hetzelfde te horen bij 115 dkm.
Paps wilde toch ververst en gespoeld.
'a 350 euro.
De automaat schakelde zoveeeeel beter daarna.
Dus ga ervoor.

Re: olieverversen automaat

Geplaatst: do mar 24, 2016 8:48 pm
door Bart-K
Voor de levensduur van de bak kan het alvast geen kwaad.

Re: olieverversen automaat

Geplaatst: do mar 24, 2016 9:20 pm
door arjan_m
In de 6 jaar dat ik automaat heb gereden heb ik twee keer de olie laten verversen. Eén keer toen ik hem kocht (170.000 km) en de tweede keer was vorig jaar (250.000 km).
Hij schakelde erna veel soepeler, ik raad het zeker aan om te doen.

Re: olieverversen automaat

Geplaatst: do mar 24, 2016 10:58 pm
door zwelgje
Zeker doen, blijft de bak heel en blijft als nieuw schakelen.

Alleen N402 gebruiken, speciale specificatie voor deze versnellingsbak.
Ik koop het bij land-rover dealers, want daar zijn er modellen met ook een jatco versnellingsbak die dezelfde ATF nodig hebben.
Is niet al te duur, rond de 70 Euro voor vijf liter. En goedkoper dan bakreparatie (vanaf 1500 Euro zonder plaatsing) en afwachten wat het resultaat is.

Zelf: Ververs standaard (is maximaal 4liter per keer) iedere 60.000km.
En hiermee doet deze 75 diesel automaat het al meer dan 250.000km.
Bij de volgende beurt gaat ook er weer 4liter nieuwe vloeistof in. Standaard komt er niet meer uit.
Er bestaan manieren om de volledige 8liter te vervangen, maar is bij 'regelmatig' onderhoud niet nodig.
Bij de eerste keer zelf doen wel oppassen dat je de juiste procedure volgt...., anders kan het rare gevolgen hebben en als resultaat meestal een bak die niet of nooit meer lekker schakelt! En als je het laat doen, geldt hetzelfde.

Rob

Re: olieverversen automaat

Geplaatst: vr mar 25, 2016 9:11 pm
door hugos
Hallo Rob, en wat mag die juiste procedure inhouden?
dankje!

Re: olieverversen automaat

Geplaatst: za mar 26, 2016 8:34 pm
door schoenie
Ik snap eerlijk gezegd niet waarom fabrikanten het "longlife" noemen.

De grap is dat in de onderhoudsvoorschriften bij mijn zweed ook longlife staat. Echter als hij als taxi gebruikt wordt, dan moet het om de 90k vervangen worden. :blink:

Zoek maar eens op Tim Eckart, zo worden vele automaten in Duitsland ververst en ik denk dat dat de meest grondige methode is.

Re: olieverversen automaat

Geplaatst: za mar 26, 2016 9:45 pm
door bam
Je kunt hem als volgt verversen;

Aftappen, dan dezelfde hoeveelheid vullen.
Dan op de oliekoeler de retour slang losnemen en een stuk tuinslang op de aansluiting van de oliekoeler schuiven.
De slang in een jerrycan met schaalverdeling plaatsen, de motor starten en afzetten als er zo'n 4 liter in de jerrycan zit.
Dan exact dezelfde hoeveelheid die je aftapte in de bak vullen.

Als het goed gegaan is heb je er nu net zoveel ingegoten als dat je aftapte. Nu doe je er een kwart liter extra in en warm de bak op door te gaan rijden tot ik geloof 40 graden Celsius bakolie temperatuur.
Dan de level plug losdraaien en de bak laten uitlekken tot hij niet meer lekt.
Plug erin klaar.

Dit alles wel op vlakke grond en de temperatuur kun je meten met een infrarood thermometer of op gevoel.

Re: olieverversen automaat

Geplaatst: zo mar 27, 2016 11:28 am
door zwelgje
Hier een link, waarin een link naar de procedure (pdf) die te downloaden is.
http://www.the75andztclub.co.uk/forum/s ... .php?t=101" onclick="window.open(this.href);return false;

Alles gebeurt aan de onderkant, dus zeker zijn dat je de goede dingen los draait. Vullen is bovenop, is een dopje. Maak je iets anders los, einde bak.

Enige dat een beetje lastig is, is het niveau na vullen te controleren, want dat gebeurt bij een bak/vloeistof temperatuur van rond de 40 graden.

Eerste keer had ik de bak op normale bedrijfstemperatuur gebracht, dat te warm is, en liep er te veel vloeistof uit.
Nu wissel ik, volgens procedure (4liter, is ongeveer de helft), doe alle testen en laat de motor nog even lopen, voel met de hand op de bak of die al lekker warm is (niet echt wetenschappelijk) en controleer niveau volgens de procedure.

Anderen meten hoeveel eruit gekomen is en doen dat er weer in. Werkt als de bak netjes schakelde!
Kunt ook de weerstand meten van de baktemperatuursensor....
Meerdere manieren, maar het gaat om het resultaat.

Zoals eerder gezegd, het is belangrijk te verversen.
De kleur die eruit komt zegt al iets, donker is ver over het onderhoudsinterval.
De geur, stinken, hetzelfde. De kleur is dan ook donkerder dan nieuw (frambozen licht rood ;) )
Dus doorzichtig rood en zo licht mogelijk is goed.
Komen er metalen deeltjes mee, dan zal de bak niet al te lang meer mee gaan.
Dan beter gelijk reviseren (kan met de bak in de auto, niet voor beginnelingen....), dan wachten tot alles aan moes gedraaid is.

Rob

Re: olieverversen automaat

Geplaatst: wo mar 30, 2016 1:00 pm
door falco
Bij veel automaten merken moet ook een oliefilter verwisseld worden, ik weet dat dit niet bij de jatco bak kan, moet er dan extra gespoeld worden?
gr
Falco

Re: olieverversen automaat

Geplaatst: wo mar 30, 2016 7:39 pm
door 827sifreak
Het allerbeste is natuurlijk de automatische transmissie te laten powerflushen. Het liefst elke 100.000 kilometer. Als je zelf de bak ververst is dit slechts de helft wat je ververst. In de koppelomvormer blijft nog steeds de oude olie hangen. En wat denk je van de minuscule kanaaltjes in je bak. Daarom is powerflushen zo ongelofelijk belangrijk. Ik heb het laatst ook bij mijn Jaguar laten doen maar dit kan uiteraard ook bij mijn Rover 827SI. Je kunt het powerflushen van mijn auto bekijken op de website van G&G Autoservice Heinkenszand "Uitleg op film". Ik denk dat de uitleg zeer duidelijk is. Ook bij dit bedrijf kan je ook de injectoren en het stuurhuis laten spoelen (ook op film vastgelegd).

Re: olieverversen automaat

Geplaatst: wo mar 30, 2016 8:45 pm
door zwelgje
Jatco in de 75 heeft geen filter dat je kunt vervangen tijdens gewoon onderhoud.
Had er ook op gehoopt, maar blijkt niet zo te zijn.
Dus vloeistof verversen is het enige en daardoor nog belangrijker naar mijn mening als je er kilometers mee wilt maken.

Niet bekend met powerflush. Zo lang ik geen metalen deeltjes tegen kom, vertrouw ik op het verversen van steeds 4 van de 8 liter.
En met deze bak nu op meer dan 250.000km, als nieuw werkt en geen metaal heeft in de vloeistof, neem ik aan dat er nog een 250.000km in zitten. :drive:
En dan zien we wel weer verder ;)

Rob

Re: olieverversen automaat

Geplaatst: do mar 31, 2016 6:41 am
door bam
In mijn post staat hoe je alles ververst. Dus niet alleen de 4 liter.
8 liter van de juiste atf kost 75 euro bij euroil.

Re: olieverversen automaat

Geplaatst: di aug 06, 2019 7:24 pm
door rofan
vandaag heb ik mijn automaat olie ververst, ruim 1 jaar geleden heb ik hem geflusht met mpm olie met specificatie n401 zoals iemand dit beschreven had, ik vond hem niet top schakelen, nu heb ik hem opnieuw geflusht maar met de orginele MG/Rover Jatco olie van Rimmer Bross, hij schakeld nu zo enorm soepel het is gewoon een hele andere bak geworden. als iemand zijn automaat nog wil flushen dan adviseer ik neem de orginel MG/Rover Jatco olie, 5 liter koste me 63 euro incl. verzenden.
gr.
Fred.

Re: olieverversen automaat

Geplaatst: zo aug 18, 2019 12:05 pm
door arthurMG
Ik neem aan dat je dan 2 can's hebt gekocht?
Er gaat 9 liter in een Jatco bak.

Re: olieverversen automaat

Geplaatst: ma aug 19, 2019 11:07 am
door rofan
Ja dat klopt, ik heb hem met een pompje via de olie koeler net zo lang door laten stromen tot er weer heldere olie uit kwam. Natuurlijk tijdens verversen door alle vesnellingen laten gaan en na koelen tot ongeveer 40 graden en nog even peilen. Een specialist vertelde mij ( omdat ik maar 10dkm per jaar rij ) dat ik het ene jaar via het pompje moet verversen en het jaar er op alleen aftappen en dan weer vullen wat er uit is gekomen. Dit omdat de oude olie er erg goed uit zag.