Wat technische vraagjes.......

75 en 75 Tourer
Plaats reactie
astrantia
MG-R Newbie
Berichten: 18
Lid geworden op: di sep 09, 2014 2:20 pm
Woonplaats:
Locatie: hoek

Wat technische vraagjes.......

Bericht door astrantia »

Rij al 2 jaar met veel plezier rover 75 2004 1.8, zonder ellende. Even een paar vraagjes:
waar kan ik mijn handrem iets verstellen? Staat nu redelijk hoog, en moet hem stevig aantrekken voordat hij op de rem staat. Bij het monteren van nieuwe blokken, voor en achter, kon ik geen kabel ontdekken.....
Al deze 2 jaren brand er heel flauw het lampje van de accuaanduiding. De accu vernieuwd; garage heeft alles nagemeten, kan niets vinden. Volgens hun is er ergens geen goede massaverbinding, maar kan dit verder geen kwaad.
De afstandbediening op het stuur werkt niet. Hoe komt dit en wat is er misschien aan te doen?
De originele Alpine high end radio, met navigatie (die niet werkt) en cassetterecorder, die wel werkt, heerlijk met mijn jaren 70 muziek van vroeger, zit er nog in.
Is er misschien ook nog aan een nieuwe capstanrol hiervoor te komen?
Het display geeft aan dat de olie over 4500 km verniewd moet worden. Komt dit automatisch weer op de nieuwe stand, of moet ik dit zelf ergens instellen, bij het vernieuwen van de olie?
MG liefhebber.......
hugos
MG-R Addict
Berichten: 484
Lid geworden op: ma nov 12, 2007 7:18 pm
Woonplaats: Peer

Re: Wat technische vraagjes.......

Bericht door hugos »

de handrem kan je bijstellen dmv het aandraaien van de moer aan kabel in je middenconsole.
Maar een betere afstelling verkrijg je na 't demonteren van de tamboers (beter remschijf) van de achterwielen. Dan zie je dat de remschoenen aan de binnenkant van de remschijfzitten. De remschoenen kan je zo bijstellen aan een klein wieltje in de vorm van een tandwiel. De tamboer moet net over de remschoenen passen, heel weinig speling laten. best is ook de remschijfaan de binnenkant mooi proper en gelijk te schuren.

Wat betreft de reset olieverversing. Dat moet hier op 't forum staan, maar kan het niet onmiddellijk vinden. weet wel dat je in de stekker (waar de computer aan wordt gehangen) even een kleine kortsluiting moet maken.

Succes!
vraagje: wat is een capstanrol??
Groet
Hugos
Laatst gewijzigd door hugos op vr okt 23, 2015 2:27 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
Rover 75 2.0 CDt 2000 man Midnight Blue JQW (huidig)
Rover 75 2.5 V6 2001 aut Raven Black PMF (stock)
Rover 75 2.5 V6 2002 aut Raven Black PMF (stock)
Alpine A310 V6 2.7 1981 man Wit
Flandria Majestic 1959 3 vit
Flandria Parisienne 1962 3 vit
Afbeelding
astrantia
MG-R Newbie
Berichten: 18
Lid geworden op: di sep 09, 2014 2:20 pm
Woonplaats:
Locatie: hoek

Re: Wat technische vraagjes.......

Bericht door astrantia »

De capstanrol is het kleine rubberen aandrijfrolletje van de cassetterecorder. Ik zou hem graag na zo'n 12 jaar eens vernieuwen.
Ik heb achter geen remschoenen, maar een schijfrem met remblokken. Heb er geen kabel aan kunnen ontdekken.....
Heb ergens iets gevonden, pen 8 van de uitleesstekker met aarde kortsluiten. Lijkt me wel griezelig.......
MG liefhebber.......
hugos
MG-R Addict
Berichten: 484
Lid geworden op: ma nov 12, 2007 7:18 pm
Woonplaats: Peer

Re: Wat technische vraagjes.......

Bericht door hugos »

aan de binnenkant van die remschijf zitten de remschoenen voor de handrem.
(heb even tamboer hierboven vervangen door remschijf)
Rover 75 2.0 CDt 2000 man Midnight Blue JQW (huidig)
Rover 75 2.5 V6 2001 aut Raven Black PMF (stock)
Rover 75 2.5 V6 2002 aut Raven Black PMF (stock)
Alpine A310 V6 2.7 1981 man Wit
Flandria Majestic 1959 3 vit
Flandria Parisienne 1962 3 vit
Afbeelding
Gebruikersavatar
peter3
MG-R Freak
Berichten: 970
Lid geworden op: di aug 19, 2003 6:36 pm
Woonplaats: Deventer
Locatie: stedendriehoek
Contacteer:

Re: Wat technische vraagjes.......

Bericht door peter3 »

Van het volgende rover forum: http://www.the75andztclub.co.uk komt onderstaande tekst:

Default How to reset the service indicator display

--------------------------------------------------------------------------------

One of our most popular how to's that can save time and money. The service indicator countdown on the instrument display should be reset each time your car is serviced. Some garages either don't know how to or forget to reset it. People on ebay charge for giving out this info. The instructions below work on all models and are tried and tested by hundreds of club members.


The Diagnostic socket referred to is by the drivers right knee (on rhd cars) in full view under the dash


A service indicator reset is achieved through:

1. inserting one end of a paper clip, or length of insulated electric wire into connector 8 of the diagnostics socket

2. turn the ignition key to position II and immediately earth the other end into pin 4 of the socket

(some members have used two straightened paper clips, or lengths of wire, one in socket 8 and one in socket 4 and then simply turn ignition to position II and touch the two together for the required timings)

Afbeelding

Pin arrangements:

16 -------- 9
8 -------- 1

There are 2 rows of 8 pins . The bottom row is 1 to 8 from right to left

3. As the earthing takes place, begin counting the number of seconds as set out below to give your desired reset, then break the earth link.

4. Using a long clip or wire means you don't have to fiddle with two connectors in the socket. Just hold the wire and earth it precisely.

Note: you must earth the wire for differing time periods depending on what type of service/services you are resetting. There may be just one time session or it may require two sessions in turn.

Time settings

If an Oil Service has occurred, use the Oil Service reset, then turn off the ignition. Next startup, an Inspection Service 15000 will be displayed as the next service interval. An Oil Service reset lasts 1 - 4 seconds.

If an Inspection Service has occurred, the Inspection reset is needed to bring up the Oil Service display at the next start-up. Inspection reset lasts 8 - 25 seconds.

A Time Service reset also lasts 8 - 25 secs.

If an Oil Service reset and an Inspection reset are required, run an Inspection reset only. So, an Oil + Inspection reset is 8 - 25 secs.

If Oil or Inspection, together with a Time reset is needed, do the Oil/Inspection first (1 - 4 secs or 8 - 25 secs) followed by a Time reset of 8 - 25 secs. Do not move the ignition key between the two resets.

If you get any timing wrong it may not work. A wrong timing would be between 4 and 8 seconds, more than 25 secs or less than 1 second since none correspond to a reset time period.


Timings list:

Type of Service Time for Short to GND
Oil Service 1 – 4 sec
Insp. 8 – 25 sec
Oil Service and Inspection 8 – 25 sec for Oil & Insp.
Time interval 8 – 25 sec
Oil Service and Time interval 1 – 4 sec for Oil Service then 8 – 25 sec for Time
Insp. and Time interval 8 – 25 sec for Insp. then 8 – 25 sec for Time
Oil service, Insp. and Time interval 8 – 25 sec Oil & Insp. then 8 – 25 sec for Time
Rover 220 SD (weg in 2006)
MG ZS 120 Le Mans SE '03 (weg in 2014)
MG ZT 190 2.5 V6
Plaats reactie