dieselmotor slaat niet meer aan

75 en 75 Tourer
Peter Sely
MG-R Addict
Berichten: 392
Lid geworden op: wo jul 13, 2011 4:25 pm
Woonplaats: België

dieselmotor slaat niet meer aan

Bericht door Peter Sely »

Hoi,

Mijn 75 diesel startte slechter en slechter, ik moest al even langer en langer de sleutel omdraaien om hem gestart te krijgen.
Gisteren eerste keer pechhulp gebeld, ze hebben een spray op de luchttoevoer gedaan, en motor draaide weer. Ook 2u later deed ie het terug (met al weer iets meer langer omdraaien).
Vanavond echter opnieuw hetzelfde, kreeg hem niet meer gestart. De lampjes op het dashboard zijn normaal.
Opnieuw pechhulp gebeld, volgens de man zou het een kapotte brandstofpomp zijn.

Kan dat? Of wat kan het anders zijn?

Enig idee van kosten (ruw geschat?)?

Morgenvoormiddag zou ik hem bij een (diesel)motorenrevisiebedrijf dit laten nakijken.
Eric27
MG-R Freak
Berichten: 698
Lid geworden op: di feb 06, 2007 9:48 pm
Woonplaats: Dedemsvaart

Re: dieselmotor slaat niet meer aan

Bericht door Eric27 »

Van welk bouwjaar is jou auto?
En het kan maar zo eens de brandstofpomp zijn.
Start hij nu elke keer zo slecht of zo af en toe?
Kijk onder je motorkap en bij de accu zit een van de twee brandstofpompen deze gaat als je de motor op contact zet lopen.
Luister of je hem kunt horen.
Ik heb ook wel eens gehad dat de pomp slecht wil lopen tik je er een paar keer op en dan doet hij het weer.
Vervangen dan natuurlijk.
Maar even uitlezen is denk ik de beste optie dan zal daar wel naar boven komen dat je brandstofdruk te laag is.

Eric.
Peter Sely
MG-R Addict
Berichten: 392
Lid geworden op: wo jul 13, 2011 4:25 pm
Woonplaats: België

Re: dieselmotor slaat niet meer aan

Bericht door Peter Sely »

Het is een cdti (bmw) diesel uit 2004 (mk2).

Pomp best vervangen? Waarom werkt die terug met een tik? Hij loopt mits er spray op die luchttoevoerbuis gedaan wordt, maar dat is geen structurele oplossing natuurlijk. IK heb hem nu uitgezet en krijg hem weer niet meer gestart.
Hij geeft wel een tikkend geluid als ik sleutel omdraai.

Zware kost?


edit dr doggystyle niet quoten als je reageert op het vorige bericht
arjen
MG-R Core
Berichten: 1647
Lid geworden op: di jul 03, 2007 6:23 pm
Woonplaats: Oosterwolde (fr)

Re: dieselmotor slaat niet meer aan

Bericht door arjen »

De druk vanaf de opvoerpompen is uit te lezen bij de 75 en geeft volgens mij zelfs een foutcode indien deze te laag is. Anders de druk meten met een losse drukmeter voordat je wat vervangt.
Als de lage druk goed is maar de hoge druk toch te laag dan is de kans groot dat er 1 of meerdere verstuivers slecht zijn, maar daar komt het revisie bedrijf vast wel uit.
Peter Sely
MG-R Addict
Berichten: 392
Lid geworden op: wo jul 13, 2011 4:25 pm
Woonplaats: België

Re: dieselmotor slaat niet meer aan

Bericht door Peter Sely »

Wat zou zo'n pomp mogen kosten?

De garagist geeft iets aan van een 400 à 500 euro excl arbeidsuren.

Iemand toevallig een goed occasie exemplaar liggen voor een schappelijke prijs?
zwelgje
MG-R Addict
Berichten: 248
Lid geworden op: vr nov 05, 2010 7:13 pm
Woonplaats: België

Re: dieselmotor slaat niet meer aan

Bericht door zwelgje »

MKII heeft als het goed is maar één pomp..., in de tank.... Dus kan zijn dat je onder de motorkap niets vind.
Voor mijn MKI al nieuwe pompen gekocht bij http://www.mkon.co.uk/apps/webstore/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ben er tevreden van. Eéntje heeft er al meer dan 30.000km op zitten..... en nog twee reserve op het schap, je weet nooit.
Website geeft helaas alleen een indicatie van de prijs, want op de site staat dat die nu niet beschikbaar zijn. Een mailtje misschien?

Als de pomp goed is, en denk dat dat zo is, anders zal de motor geen kracht hebben en geen toeren willen maken (beveiliging als de aanvoerdruk naar de diesel hogedruk pomp te laag is voor de computer.
Twee 'opties':
- Nokkenas sensor geeft ook zo'n effect
- Meeste kans: de injectoren lekken te veel denk ik.
Met uitlezen krijg je soms meer informatie, maar voor het lekken is denk ik een echte T4 sessie nodig.

Tikken om te starten is iets anders:
- Accu is niet genoeg op geladen. Wordt die wel goed bijgeladen? Rover lang laten staan? Accu oud?
- Solenoïde van de startmotor maakt geen goed contact. Geen nieuwe startmotor nodig maar alleen de contacten. Zijn op internet te vinden, iets van een 20Euro (een nieuwe is startmotor is meer dan 100 Euro!)en relatief makkelijk zelf te vervangen. Al bij alle drie de 75s gedaan... maar allemaal meer dan 250.000km en na zoveel jaar en voor het geld geen probleem.

Rob
75 KV6 2.5 automaat, 3 x 75 CDT (2 schakel, 1 automaat), 620i, SD1 2300S, P6 2000SC, TVR 350i, ex-75 CDTi,ex 416Si
Wenslijst: P5B coupé en een grote schuur
JB45
MG-R Freak
Berichten: 818
Lid geworden op: wo apr 18, 2012 7:58 pm
Woonplaats: 's Gravenhage

Re: dieselmotor slaat niet meer aan

Bericht door JB45 »

Ik heb destijds bij mijn BMW 320d de brandstofpomp laten reviseren. Was incl. 1500e kwijt.
Achteraf had ik direct voor een nieuwe pomp moeten gaan. Origineel dacht ik zo rond de 900e.
mvg, John
Peter Sely
MG-R Addict
Berichten: 392
Lid geworden op: wo jul 13, 2011 4:25 pm
Woonplaats: België

Re: dieselmotor slaat niet meer aan

Bericht door Peter Sely »

JB45 schreef:Ik heb destijds bij mijn BMW 320d de brandstofpomp laten reviseren. Was incl. 1500e kwijt.
Achteraf had ik direct voor een nieuwe pomp moeten gaan. Origineel dacht ik zo rond de 900e.

Als het echt de brandstofpomp is en het moet zoveel kosten ga ik het zeker niet meer laten herstellen, dan gaat ie weg. Hoop van niet want zou het jammer vinden, maar heb geen zin om er op leeg te lopen.

Ff kijken wat de garagist gaat analyseren, bedankt al voor de nuttige reacties.
Eric27
MG-R Freak
Berichten: 698
Lid geworden op: di feb 06, 2007 9:48 pm
Woonplaats: Dedemsvaart

Re: dieselmotor slaat niet meer aan

Bericht door Eric27 »

Als je zelf handig bent kun je het voor een 100 a 120 euro weer voor elkaar krijgen.
Ik heb nog wel een tweede hands pomp liggen.

Eric.
Pim
MG-R Addict
Berichten: 496
Lid geworden op: ma apr 27, 2009 6:27 am
Woonplaats: Heiloo

Re: dieselmotor slaat niet meer aan

Bericht door Pim »

Peter,
Als het echt de brandstofpomp is en het moet zoveel kosten ga ik het zeker niet meer laten herstellen, dan gaat ie weg. Hoop van niet want zou het jammer vinden, maar heb geen zin om er op leeg te lopen.
Dat zou zeer teleurstellend zijn en had ik eerlijk gezegd niet van je verwacht. Bij elke auto van welk merk dan ook gaat wel eens iets kapot.
Wat dacht je van de TFSI motoren van Audi bijvoorbeeld.
http://www.npo.nl/radar/28-09-2015/AT_2038987" onclick="window.open(this.href);return false;

Bedenk wel je moet van goede huize komen om de BMW diesel motor in de 75 kapot te krijgen !
Met het juiste onderhoud op z'n tijd en rustig warm rijden zijn (zeer) hoge kilometerstanden mogelijk.

Via de http://www.schroeder-fahrzeugtechnik.com/" onclick="window.open(this.href);return false; de "huisgarage" van onze Club Seventyfive http://www.r75.info/" onclick="window.open(this.href);return false; ervoer ik dat TÜV Meister (TÜV keurmeesters) in Duitsland inmiddels hun mening over de kwaliteit van MG en Rover in z'n algemeenheid positief hebben bijgesteld.
Ze blijken het toch veel langer vol te houden dan gedacht en scoren qua afwerking op menig punt beter dan het nieuwe wagenpark.
Dus ja dan mag er toch wel eens iets (om de motor heen) kapot gaan.
Je rijdt ook iets niet alledaags en als ik voor mezelf spreek, dat geeft vaak positieve reacties.
Ook wel prettig; in de statistieken van het dievengilde scoort MG en Rover juist niet.
Je weet wat je hebt, je weet niet wat je krijgt bij een volgende auto.

En misschien nog wel het belangrijkste: je hebt geen afschrijving meer.

Dus mijn mening; even slikken en dan weer genieten :biertje:

Ik zit nu aan de 370.000 en zal dus ook wel een keer de brandstofpomp(en) krijgen.

Groet, Pim
Rover 75 Tourer CDTi Club - 615.000 km 1/09/2023
Rover Streetwise 1.8 CVT - 99.000 km 1/09/2023
zwelgje
MG-R Addict
Berichten: 248
Lid geworden op: vr nov 05, 2010 7:13 pm
Woonplaats: België

Re: dieselmotor slaat niet meer aan

Bericht door zwelgje »

Het is alleen de hogedrukpomp die duur is (toch meestal te reviseren en vaak is het niet de pomp maar de regulator, afdichtingen etc) en iets meer aandacht vraagt om te doen. De lage drukpompen zijn niet duur (max 150-200 Euro/stuk) en zal bij een garage ook geen kapitaal kosten die in te bouwen (als ze weten waar ze mee bezig zijn!)

Zou zelf eerst de goedkopere opties want als die soms nog normaal kan/wil rijden zal het niet de dure hogedruk pomp zijn: nokkenas sensor (minder dan 100 euro nieuw) en lekkende injectoren (tweedehands iets van een 25-35 Euro/stuk maar niet de ultime oplossing) vervangen.
Alles voor veel minder dan honderden euros en als het opgelost is, jaren plezier.

Zou jammer zijn als de Rover naar de sloop gaat.
Dan eerst een 25 - 35 Euro T4 sessie en op die basis pas bekijken of het werkelijk veel geld moet/gaat kosten en beslissen.

Rob
75 KV6 2.5 automaat, 3 x 75 CDT (2 schakel, 1 automaat), 620i, SD1 2300S, P6 2000SC, TVR 350i, ex-75 CDTi,ex 416Si
Wenslijst: P5B coupé en een grote schuur
Peter Sely
MG-R Addict
Berichten: 392
Lid geworden op: wo jul 13, 2011 4:25 pm
Woonplaats: België

Re: dieselmotor slaat niet meer aan

Bericht door Peter Sely »

Als hij rijdt (mits spray in de luchtbuis) rijdt hij gewoon als normaal, dus hoop inderdaad dat het niet de hogedrukpomp zal zijn.
Ik ga heel even de analyse afwachten, en als dat me niet aanstaat even polsen/rijden tot bij Van Noort, uiteindelijk iemand die er toch echt van afweet.

Fingers crossed!
Gebruikersavatar
bam
MG-R Core
Berichten: 5974
Lid geworden op: vr dec 20, 2002 8:36 pm
Woonplaats: Almere-Buiten

Re: dieselmotor slaat niet meer aan

Bericht door bam »

Volgens mij was het iets simpels als hij alleen met startpilot start.
Een van die sensoren die bepaald dat de motor ronddraait en dan fuel on.
Ik weet niet welke het is maar op de forums in Engeland is daar iets over te vinden, en het is te meten.

http://www.the75andztclub.co.uk/forum/s ... p?t=198234" onclick="window.open(this.href);return false;

Jaguar XE
MG ZS 120 MKII
2pence
MG-R Newbie
Berichten: 3
Lid geworden op: vr aug 31, 2012 8:09 pm
Woonplaats:
Locatie: Goor

Re: dieselmotor slaat niet meer aan

Bericht door 2pence »

De motor van mijn 75 cdti wou ook niet starten, maar draaide wel rond. Volgens de man van de ANWB lag het aan de hogedrukinjectiepomp. Ben toen zelf even aan het speuren gegaan en kwam uiteindelijk terecht bij een kapot voorgloeirelais (zit achter het schutboard bij het interieurfilter !).
Als het de pomp dan niet blijkt te zijn, heb je wellicht wat aan deze info.

Bob
Rover 75 cdti tourer 2003
Peter Sely
MG-R Addict
Berichten: 392
Lid geworden op: wo jul 13, 2011 4:25 pm
Woonplaats: België

Re: dieselmotor slaat niet meer aan

Bericht door Peter Sely »

Thanks! Dinsdagnamiddag ga ik ermee naar Van Noort, we zullen zien wat het is. Wil hem zeker niet wegdoen voor een prul, maar wil er ook geen 100den euro's aan besteden, ff niet de moment nu (huizenprioriteit...)
Peter Sely
MG-R Addict
Berichten: 392
Lid geworden op: wo jul 13, 2011 4:25 pm
Woonplaats: België

Re: dieselmotor slaat niet meer aan

Bericht door Peter Sely »

Het blijkt inderdaad niet de dieselpomp te zijn, maar wel een of meer haperende injectoren. Hoge kost dus...
Voorlopig nog even starten met behulp van een pilotspray... niet handig maar het ding rijdt :D
Plaats reactie