Dynamo ???
-
- MG-R Fanatic
- Berichten: 113
- Lid geworden op: do dec 23, 2010 12:20 pm
- Woonplaats:
- Locatie: Leiderdorp
Dynamo ???
Hallo mede 75 rijders, tijdje niets van mij laten horen.
Alles werkte naar behoren, 2 maal APK doorstaan, behalve het achterste lager vanmijn wieldraagarm moest vervangen, wegens versleten.
Rijd ook niet zoveel meer , een 4000 km per jaar, maar wel; km met veel plezier en comfort, en niet in de laatste plaats met stijl.
Maar nu toch een probleem, van het ene op het andere moment een ratelend geluid bij mijn dynamo vandaan, dat verdwijnt als ik gas geef en is weer hoorbaar bij stationair, en wordt luider als ik groot licht aanzet.
Dus ik denk dat een lager in de dynamo overleden is.
Is dit een moeilijke klus voor een amateur, het vervangen daarvan, ik heb een garage en gereedschap, en de tijd.
En waar moet ik op letten, en waar kan ik die dynamo's voordelig kopen, en van een goede kwaliteit ?
Mvrgr. Fred
Alles werkte naar behoren, 2 maal APK doorstaan, behalve het achterste lager vanmijn wieldraagarm moest vervangen, wegens versleten.
Rijd ook niet zoveel meer , een 4000 km per jaar, maar wel; km met veel plezier en comfort, en niet in de laatste plaats met stijl.
Maar nu toch een probleem, van het ene op het andere moment een ratelend geluid bij mijn dynamo vandaan, dat verdwijnt als ik gas geef en is weer hoorbaar bij stationair, en wordt luider als ik groot licht aanzet.
Dus ik denk dat een lager in de dynamo overleden is.
Is dit een moeilijke klus voor een amateur, het vervangen daarvan, ik heb een garage en gereedschap, en de tijd.
En waar moet ik op letten, en waar kan ik die dynamo's voordelig kopen, en van een goede kwaliteit ?
Mvrgr. Fred
-
- MG-R Fanatic
- Berichten: 113
- Lid geworden op: do dec 23, 2010 12:20 pm
- Woonplaats:
- Locatie: Leiderdorp
Dynamo ??
Hallo Johnny, nee, het maakt geen verschil wanneer ik de airco aan of uit zet.
Alleen als ik het gas intrap is het weg , bij stationair begint het, en het wordt luider als ik bij stationair het licht aanzet, maar goed, alles is mogelijk, ik weet het niet zo direct, is er geen methode om te ontdekken waar het euvel ligt ?
En het vervangen van een dynamo bij een CDT is een redelijk zware operatie zag ik op de cdrom.
En ik zag op het internet dat je voor een redelijke prijs ( 150 Euro ) een andere kan kopen, of zijn er andere suggesties ?
Bvbd. Fred
Alleen als ik het gas intrap is het weg , bij stationair begint het, en het wordt luider als ik bij stationair het licht aanzet, maar goed, alles is mogelijk, ik weet het niet zo direct, is er geen methode om te ontdekken waar het euvel ligt ?
En het vervangen van een dynamo bij een CDT is een redelijk zware operatie zag ik op de cdrom.
En ik zag op het internet dat je voor een redelijke prijs ( 150 Euro ) een andere kan kopen, of zijn er andere suggesties ?
Bvbd. Fred
Ja het is een behoorlijke klus maar voer het niet zo uit als op de cdrom staat omschreven.
Je kunt er namelijk van onder af redelijk bij.
Je moet dan de aircopomp los halen maar je hoeft de vloeistof er niet uit te halen.
Hier heb ik nog mijn beschrijving:
Dynamo vervangen:
Maak de min pool van de accu los.
Draai eerst de drie boutjes los van de stuurbekrachtigingspomp.
Krik de auto op en verwijder het wiel.
Maak de wielkuip los en maak de ABS- en remsljtagestekker los.
Maak de multiriem los.
Maak de aandrijfriem van de aircopomp los.
Maak de drie boutjes van de koelvloeistofleiding los. ( twee onder bij de aandrijfriemen en een midden bij het motorblok)
Maak de airco pomp los door de drie bevestingingsbouten los te maken.
Verwijder de metalenplaat door drie bouten los te draaien.
Maak de laadkabel los en verwijder de stekker door de veer in te drukken.
Draai de drie bevestigingsbouten los van de dynamo.
Multiriem eerst om de waterpomp leggen, dan naar de stuurbekrachtigingspomp, naar de geleiderol, naar de dynamo,
dan van de waterpomp naar de spanrol, nu naar de krukaspoelie en de riem ontspannen.
Eric Timmerman.
Je kunt er namelijk van onder af redelijk bij.
Je moet dan de aircopomp los halen maar je hoeft de vloeistof er niet uit te halen.
Hier heb ik nog mijn beschrijving:
Dynamo vervangen:
Maak de min pool van de accu los.
Draai eerst de drie boutjes los van de stuurbekrachtigingspomp.
Krik de auto op en verwijder het wiel.
Maak de wielkuip los en maak de ABS- en remsljtagestekker los.
Maak de multiriem los.
Maak de aandrijfriem van de aircopomp los.
Maak de drie boutjes van de koelvloeistofleiding los. ( twee onder bij de aandrijfriemen en een midden bij het motorblok)
Maak de airco pomp los door de drie bevestingingsbouten los te maken.
Verwijder de metalenplaat door drie bouten los te draaien.
Maak de laadkabel los en verwijder de stekker door de veer in te drukken.
Draai de drie bevestigingsbouten los van de dynamo.
Multiriem eerst om de waterpomp leggen, dan naar de stuurbekrachtigingspomp, naar de geleiderol, naar de dynamo,
dan van de waterpomp naar de spanrol, nu naar de krukaspoelie en de riem ontspannen.
Eric Timmerman.
-
- MG-R Fanatic
- Berichten: 113
- Lid geworden op: do dec 23, 2010 12:20 pm
- Woonplaats:
- Locatie: Leiderdorp
Dynamo
Bedankt Eric voor jouw uitgebreide handleiding, ik had inderdaad gezien dat je de airco radiator en die van de koeling moet verwijderen, en laten leeglopen.
Dan gaat het echt ingrijpend worden, maar zoals jij het schrijft is het te doen
Nou ja,ik ga eerst maar eens kijken of het echt de dynamo is, of zou dat geluid nog een andere bron kunnen hebben ?
In ieder geval bedankt voor je moeite.
Gr. Fred
.
Dan gaat het echt ingrijpend worden, maar zoals jij het schrijft is het te doen
Nou ja,ik ga eerst maar eens kijken of het echt de dynamo is, of zou dat geluid nog een andere bron kunnen hebben ?
In ieder geval bedankt voor je moeite.
Gr. Fred
.
- arjan_m
- MG-R Core
- Berichten: 3505
- Lid geworden op: ma jul 18, 2005 10:13 am
- Woonplaats: Vlodrop
- Contacteer:
Inderdaad ja, nu je het zegt valt het me ook pas op.....
My MG-Rover history:
Rover 75 2.0 CDT Business Edition - bj. 2000 - Midnight Blue (JQW)
Rover 75 Tourer 2.0 CDT Sterling - bj. 2003 - British Racing Green (HFF)
Rover 75 1.8 Classic - bj. 2002 - Midnight Blue (JQW)
MG TF 135 - bj. 2002 - Antracite (LQW)
MG ZT 190 2,5 v6 - bj. 2002 - Raven Black (PMF)
Rover 75 2.0 CDT Business Edition - bj. 2000 - Midnight Blue (JQW)
Rover 75 Tourer 2.0 CDT Sterling - bj. 2003 - British Racing Green (HFF)
Rover 75 1.8 Classic - bj. 2002 - Midnight Blue (JQW)
MG TF 135 - bj. 2002 - Antracite (LQW)
MG ZT 190 2,5 v6 - bj. 2002 - Raven Black (PMF)
-
- MG-R Fanatic
- Berichten: 113
- Lid geworden op: do dec 23, 2010 12:20 pm
- Woonplaats:
- Locatie: Leiderdorp
Dynamo
Even over het geluid, het bleek een gescheurd dempingsrubber in de krukaspoulie te zijn.
Bij stationair kwam een ijzer op ijzer geluid voor, en bij gas geven werd door de middelpuntvliedende centreringskracht dit contact verbroken, en was het geluid verdwenen.
Tevens bleken mijn twee aandrijfriemen uitgedroogd te zijn, en ook aan vervanging toe.
Maar dit alles is denk ik een teken aan de wand, het machien raakt uitgeput en aan zijn end, of denken mijn mede 75 rijders er anders over ?
Het zou wel zonde zijn, altijd met veel plezier in rondgetoerd.
Nou ja , niets is blijvend.
Gr. Fred
Bij stationair kwam een ijzer op ijzer geluid voor, en bij gas geven werd door de middelpuntvliedende centreringskracht dit contact verbroken, en was het geluid verdwenen.
Tevens bleken mijn twee aandrijfriemen uitgedroogd te zijn, en ook aan vervanging toe.
Maar dit alles is denk ik een teken aan de wand, het machien raakt uitgeput en aan zijn end, of denken mijn mede 75 rijders er anders over ?
Het zou wel zonde zijn, altijd met veel plezier in rondgetoerd.
Nou ja , niets is blijvend.
Gr. Fred
Absoluut niet.
Ik heb bij mijn vorige Rover 75 CDt mijn krukas poelie vervangen rond de 400.000 km. Met een kilometerstand van 807.000 km heeft de versnellingsbak het begeven en heb toen mijn andere op reserve staande rover 75 CDt uit de stalling gehaald en daar rij ik nu mee.
Dus die krukaspoelie is echt de investering waard.
Ik zou geen imitatie poelie kopen daar zijn niet zulke goede recensie's over.
Eric Timmerman
Ik heb bij mijn vorige Rover 75 CDt mijn krukas poelie vervangen rond de 400.000 km. Met een kilometerstand van 807.000 km heeft de versnellingsbak het begeven en heb toen mijn andere op reserve staande rover 75 CDt uit de stalling gehaald en daar rij ik nu mee.
Dus die krukaspoelie is echt de investering waard.
Ik zou geen imitatie poelie kopen daar zijn niet zulke goede recensie's over.
Eric Timmerman
-
- MG-R Fanatic
- Berichten: 113
- Lid geworden op: do dec 23, 2010 12:20 pm
- Woonplaats:
- Locatie: Leiderdorp
Dynamo
Hallo Eric, ja het is waar, we rijden in een uniek en fijn automobiel.
Maar ja. als ik de rekeningen van het begin optel (2004 ) dan kom ik toch op een aardig bedrag, zeker door al het gelazer met de koppeling, en niet te vergeten de koelvinmotor.
Nu kan ik zelf een hoop doen, en doe dat ook, maar ik had vandaag een VW Golf als leenauto, en dat rijdt ook niet verkeerd, niet te vergelijken, maar toch.
Nu heb ik in het verleden een heleboel Engelse auto's gereden, van een Austin Healy 3000 tot aan een Morris Cooper enz. en ook Mercedes 190 Diesel en ook een Mercedes A Diesel.
En met de Duitsers had ik toch wel minder narigheid.
Maar goed, ik ga kijken waar het schip strandt en krijg morgen mijn Rover weer terug, en hoop voorlopig zonder toestanden.
Gr. Fred
Maar ja. als ik de rekeningen van het begin optel (2004 ) dan kom ik toch op een aardig bedrag, zeker door al het gelazer met de koppeling, en niet te vergeten de koelvinmotor.
Nu kan ik zelf een hoop doen, en doe dat ook, maar ik had vandaag een VW Golf als leenauto, en dat rijdt ook niet verkeerd, niet te vergelijken, maar toch.
Nu heb ik in het verleden een heleboel Engelse auto's gereden, van een Austin Healy 3000 tot aan een Morris Cooper enz. en ook Mercedes 190 Diesel en ook een Mercedes A Diesel.
En met de Duitsers had ik toch wel minder narigheid.
Maar goed, ik ga kijken waar het schip strandt en krijg morgen mijn Rover weer terug, en hoop voorlopig zonder toestanden.
Gr. Fred
Hoeveel kilometer heeft jou rover gelopen?
Ik ken alle problemen en doe heel veel zelf behalve bij =voorbeeld een koppeling vervangen en zo zullen er nog wel een paar klusjes zijn die ik uitbesteed.
Maar als jij de onderdelen in engeland koopt en ze er zelf onder zet dan is het nog wel te doen.
Bijvoorbeeld een complete koppeling me vliegwiel kost inclusief verzenden plus minus 700 euro in engeland en hier 1400 euro bij de garage en dan moet deze er nog in gezet worden.
Eric.
Ik ken alle problemen en doe heel veel zelf behalve bij =voorbeeld een koppeling vervangen en zo zullen er nog wel een paar klusjes zijn die ik uitbesteed.
Maar als jij de onderdelen in engeland koopt en ze er zelf onder zet dan is het nog wel te doen.
Bijvoorbeeld een complete koppeling me vliegwiel kost inclusief verzenden plus minus 700 euro in engeland en hier 1400 euro bij de garage en dan moet deze er nog in gezet worden.
Eric.
Laatst gewijzigd door Eric27 op vr sep 19, 2014 12:40 pm, 1 keer totaal gewijzigd.