Water op bodemplaat Rover 75 Tourer

75 en 75 Tourer
kerkhoff.gjwm
MG-R Regular
Berichten: 80
Lid geworden op: vr mei 12, 2006 1:07 pm
Woonplaats:

Water op bodemplaat Rover 75 Tourer

Bericht door kerkhoff.gjwm »

Vorige week is van mijn R 75 Tourer de linker-airbag sensor vervangen, dat groene dingetje dat onder het vloerkleed zit aan de bestuurderszijde. Schijnt naar ik hoor vaak voor te komen omdat dit onderdeel door vocht kapot kan gaan met als zichtbaar gevolg een brandend airbaglampje op het dashboard. Dat de sensor last van vocht heeft heb ik gezien. Zo was het, na verwijdering van de bestuurdersstoel, een zware klus om het tapijt naar boven te trekken omdat het foam onder het tapijt zich vol had gezogen met water. Ik zag zelfs water op de bodemplaat staan. Schijnt vaak voor te komen bij een Rover 75 werd mij gezegd. Een plugje in de bodemplaat zit er niet. Het aanbrengen hiervan geeft de roestduivel alle ruimte. Zijn er meer die dit ondervonden hebben? Wat kun je hiertegen doen? Zonde om dat gewicht van die liters water overal naar toe te moeten nemen.
Gebruikersavatar
bam
MG-R Core
Berichten: 5974
Lid geworden op: vr dec 20, 2002 8:36 pm
Woonplaats: Almere-Buiten

Bericht door bam »

Heb jij de drains in het motorcompartiment al gemodificeerd / gereinigd?

De volgende stap kan zijn dat je motormanagement computer onder water staat :cry:

Jaguar XE
MG ZS 120 MKII
Gebruikersavatar
MARTIN
MG-R Core
Berichten: 9046
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 4:27 pm
Woonplaats: in de loods

Bericht door MARTIN »

bam schreef:Heb jij de drains in het motorcompartiment al gemodificeerd / gereinigd?

De volgende stap kan zijn dat je motormanagement computer onder water staat :cry:
:mrgreen: lol. toen ik met mijn vader en zijn 75 T bij richard langsgingen was dat het eerste waar richard naar keek.
sinsdien ligt er een lange rattestaart onder de motorkap om die drains vrij te houden van vuil.

ook erg handig als je een schuifkanteldak heb ;)
Afbeelding
Pim
MG-R Addict
Berichten: 496
Lid geworden op: ma apr 27, 2009 6:27 am
Woonplaats: Heiloo

Bericht door Pim »

Hi kerkhoff.gjwm,

Heb je een schuifdak ? Het komt vaak voor dat de afwateringslangen met name via de A-stijl net niet meer in de wielkast uitmonden met alle gevolgen van dien.

Groet, Pim
kerkhoff.gjwm
MG-R Regular
Berichten: 80
Lid geworden op: vr mei 12, 2006 1:07 pm
Woonplaats:

Bericht door kerkhoff.gjwm »

Mijn tourer heeft geen schuifdak. Met het probleem dat er water in de drains van het motorcompartiment staat ben ik bekend. Met name aan de passagierskant heeft hij dat. Regelmatig 'prik' ik deze dan ook door waardoor het water hier direct wegloopt. Ik ga er daarbij van uit dat het water dan direct via het rubber slangetje afgevoerd wordt uit de auto en dus niet in de auto. Pim, deze slangen monden toch niet uit in de wielkasten?. Blijf ik nog zitten met het bestaande water op de vloer. Is dit na verloop van tijd opgedroogd of is hier nog actie gewenst? Verwijdering van het hele interieur met tapijt vind ik geen prettig vooruitzicht. Verder heb ik niets aan de slangetjes gemodificeerd.
Pim
MG-R Addict
Berichten: 496
Lid geworden op: ma apr 27, 2009 6:27 am
Woonplaats: Heiloo

Bericht door Pim »

Hi,

wellicht bekend en anders voor de zekerheid: type vóór de facelift heeft 4 afvoeren, 2 "boven", die direct zichtbaar zijn en 2 "beneden", dwz in de bak waar de computer en het pollenfilter zitten, direct onder / voor het pollenfilter. De andere zit aan de bestuurderszijde onder de rembekrachtiger en is eigenlijk uitsluitend fatsoenlijk van onderuit te benaderen en schoon te maken. Type facelift heeft deze laatste niet.
Het moge duidelijk zijn dat deze onderste twee, die je zo dus niet ziet, veel belangrijker zijn dan de bovenste twee. De bovenste twee monden overigens uit achter de kunststof spatbord bekleding.

Deze link vertelt je alles:
http://r75.info/downloads/ablauftuellen.pdf

Groet, Pim
kerkhoff.gjwm
MG-R Regular
Berichten: 80
Lid geworden op: vr mei 12, 2006 1:07 pm
Woonplaats:

Bericht door kerkhoff.gjwm »

Ik heb inderdaad een type van voor de facelift. Prima bijlage Pim, daar kan ik me wel mee redden.
phwek

Bericht door phwek »

Kan iemand mij vertellen waar die zogenaamde drains zitten?

Ik heb ook vooral aan de bestuurderskant zowel bij de bestuurder als er achter de vloer echt zeiknat, aan de bijrijderskant iets vochtig.

Tevens had ik in de reservewielbak ongeveer 5 liter water staan, komt dit ook door die verstopte drains of is hier iets anders aan de hand?

Stinks behoorlijk in de auto sinds enkele weken, daar ik er zelf bijna nooit in rijd (mijn vriendin rijd er in en denk "t zal allemaal wel") heb ik dit helaas dus niet eerder opgemerkt.

Alvast bedankt voor de tips!

ik kan e rin het werkplaatshandboek van Haynes niets van terug vinden, of ik zoek niet goed.

OWja ik heb het hier over de 75 2.0 V6 salloon.... ;)
phwek

Bericht door phwek »

Kan iemand mij vertellen waar die zogenaamde drains zitten?

Ik heb ook vooral aan de bestuurderskant zowel bij de bestuurder als er achter de vloer echt zeiknat, aan de bijrijderskant iets vochtig.

Tevens had ik in de reservewielbak ongeveer 5 liter water staan, komt dit ook door die verstopte drains of is hier iets anders aan de hand?

Stinks behoorlijk in de auto sinds enkele weken, daar ik er zelf bijna nooit in rijd (mijn vriendin rijd er in en denk "t zal allemaal wel") heb ik dit helaas dus niet eerder opgemerkt.

Alvast bedankt voor de tips!

ik kan e rin het werkplaatshandboek van Haynes niets van terug vinden, of ik zoek niet goed.

OWja ik heb het hier over de 75 2.0 V6 salloon.... ;)
phwek

Bericht door phwek »

Kan iemand mij vertellen waar die zogenaamde drains zitten?

Ik heb ook vooral aan de bestuurderskant zowel bij de bestuurder als er achter de vloer echt zeiknat, aan de bijrijderskant iets vochtig.

Tevens had ik in de reservewielbak ongeveer 5 liter water staan, komt dit ook door die verstopte drains of is hier iets anders aan de hand?

Stinks behoorlijk in de auto sinds enkele weken, daar ik er zelf bijna nooit in rijd (mijn vriendin rijd er in en denk "t zal allemaal wel") heb ik dit helaas dus niet eerder opgemerkt.

Alvast bedankt voor de tips!

ik kan e rin het werkplaatshandboek van Haynes niets van terug vinden, of ik zoek niet goed.

OWja ik heb het hier over de 75 2.0 V6 salloon.... ;)
Gebruikersavatar
arjan_m
MG-R Core
Berichten: 3505
Lid geworden op: ma jul 18, 2005 10:13 am
Woonplaats: Vlodrop
Contacteer:

Bericht door arjan_m »

Euhm... nogal wat dubbele posts gehad??? :evil: :mrgreen:

Water in de kofferbak hoor je wel vaker bij de sedan, check even of de kofferbak goed rondom afsluit met de rubbers. Regenwater stroomt anders zo je kofferbak in.

Kun je testen met droog weer, en een emmer water (en een handdoekje :+ ).......
My MG-Rover history:

Rover 75 2.0 CDT Business Edition - bj. 2000 - Midnight Blue (JQW)
Rover 75 Tourer 2.0 CDT Sterling - bj. 2003 - British Racing Green (HFF)
Rover 75 1.8 Classic - bj. 2002 - Midnight Blue (JQW)
MG TF 135 - bj. 2002 - Antracite (LQW)
MG ZT 190 2,5 v6 - bj. 2002 - Raven Black (PMF)
Eric27
MG-R Freak
Berichten: 698
Lid geworden op: di feb 06, 2007 9:48 pm
Woonplaats: Dedemsvaart

Re: Water op bodemplaat Rover 75 Tourer

Bericht door Eric27 »

kerkhoff.gjwm schreef:Vorige week is van mijn R 75 Tourer de linker-airbag sensor vervangen, dat groene dingetje dat onder het vloerkleed zit aan de bestuurderszijde. Schijnt naar ik hoor vaak voor te komen omdat dit onderdeel door vocht kapot kan gaan met als zichtbaar gevolg een brandend airbaglampje op het dashboard. Dat de sensor last van vocht heeft heb ik gezien. Zo was het, na verwijdering van de bestuurdersstoel, een zware klus om het tapijt naar boven te trekken omdat het foam onder het tapijt zich vol had gezogen met water. Ik zag zelfs water op de bodemplaat staan. Schijnt vaak voor te komen bij een Rover 75 werd mij gezegd. Een plugje in de bodemplaat zit er niet. Het aanbrengen hiervan geeft de roestduivel alle ruimte. Zijn er meer die dit ondervonden hebben? Wat kun je hiertegen doen? Zonde om dat gewicht van die liters water overal naar toe te moeten nemen.


Ja hoor 100% zeker dat het de rubberen doorvoer van de koppeling is.
Je hebt het in begin niet door maar wanneer alles is vol gezogen kom je er achter. Het begint te stinken ramen beslaan.
Kijk dus maar eens goed naar de doorvoer van de mastercilinder van het koppelingspedaal. Je kunt er ook een krijtstreep omheen zetten en dan met de waterslang erop dan kun je zo zien waar het krijt weg is.
phwek

Bericht door phwek »

arjan_m schreef:Euhm... nogal wat dubbele posts gehad??? :evil: :mrgreen:

Water in de kofferbak hoor je wel vaker bij de sedan, check even of de kofferbak goed rondom afsluit met de rubbers. Regenwater stroomt anders zo je kofferbak in.

Kun je testen met droog weer, en een emmer water (en een handdoekje :+ ).......
Kun je die rubbers gewoon ergens halen/bestellen of moet dat specifiek bij de (ex)dealer?

En kan iemand mij misschien nog eventjes vertellen waar ik die drains vind van de airco etc?
Pim
MG-R Addict
Berichten: 496
Lid geworden op: ma apr 27, 2009 6:27 am
Woonplaats: Heiloo

Bericht door Pim »

Als je iets omhoog kijkt bij mijn posting van 5 Juli dan zie je een link die je exact laat zien waar de drains zitten.............................

Pim
Rover 75 Tourer CDTi Club - 615.000 km 1/09/2023
Rover Streetwise 1.8 CVT - 99.000 km 1/09/2023
Peter Sely
MG-R Addict
Berichten: 392
Lid geworden op: wo jul 13, 2011 4:25 pm
Woonplaats: België

Bericht door Peter Sely »

Ik heb vandaag hetzelfde voor gehad. Na een tijdje regenweer gehad te hebben stond opeens de vloer kant bestuurderskant zowel voor- als achteraan onder water (!). Ik vreesde heel even dat het water op een of andere manier water via het dakraam kwam, maar dat lijkt me niet zo te zijn. Gek genoeg geven de airbaglampjes voorlopig nog geen storingen. Jammer genoeg is m'n Duits beperkt tot het tellen tot 3 en enkele (historische) woorden na.
Hopelijk kan men me verder helpen bij een garage.
Ik voorzie leg alvast enkele handdoeken om het water weg te doppen in de auto in afwachting van herstelling.
MARVON schreef: :mrgreen: lol. toen ik met mijn vader en zijn 75 T bij richard langsgingen was dat het eerste waar richard naar keek.
sinsdien ligt er een lange rattestaart onder de motorkap om die drains vrij te houden van vuil.

ook erg handig als je een schuifkanteldak heb ;)
Marvon, kan jij een foto laten zien van zo'n 'rattenstaart'? Alvast bedankt.
Laatst gewijzigd door Peter Sely op za apr 28, 2012 8:58 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
arjen
MG-R Core
Berichten: 1647
Lid geworden op: di jul 03, 2007 6:23 pm
Woonplaats: Oosterwolde (fr)

Bericht door arjen »

Victor schreef:ik heb zelfde gehad en bij mij was het het rubber van de leiding naar het koppelingspedaal. Die was losgegaan en daardoor lekte het en uiteindelijk zo veel dat ook de vloer bij de achterbank nat was
+1
Dit komt heel vaak voor, het water loopt precies langs die leiding en stroomt dan echt naar binnen.
Plaats reactie