Bonkend geluid voor.

75 en 75 Tourer
Plaats reactie
Paulus Potter
MG-R Regular
Berichten: 81
Lid geworden op: do aug 04, 2016 7:47 pm
Woonplaats: Heiloo

Bonkend geluid voor.

Bericht door Paulus Potter »

Als ik over een ongelijkmatige klinkerweg rij dan hoor ik (zowel links als rechts) voor nogal bonkend geluid.
Als ik op de voorhoek van m,n auto druk hoor ik niets (dus geen schokbrekers)?????
Maar wat dan wel ?? Iemand een idee??
buck Futter
MG-R Regular
Berichten: 31
Lid geworden op: ma jul 27, 2020 5:48 pm
Woonplaats: Hengelo

Re: Bonkend geluid voor.

Bericht door buck Futter »

Dat klinkt als rubbers in de draagarm o.i.d die versleten zijn
Proud owner of the Blinmachine
Frankieboy
MG-R Regular
Berichten: 72
Lid geworden op: ma jul 11, 2016 11:02 pm
Woonplaats: Hilversum

Re: Bonkend geluid voor.

Bericht door Frankieboy »

Gebonk voor = Rover 75 plaag!

Gebonk kan idd. van versleten draagarmrubbers of fussee's komen.

Maar een veel voorkomende gebonk-plaag bij de Rover 75 zit hem toch erg vaak in stabilisatorstangen-slijtage van de stabilisatiebar. Deze zitten aan beide zijde net voor de voorschokbrekers als opvangstang en scharnierpunt tussen de stabilisatiebar en de carrosserie. Naast de primaire functie van de voorvering zelf, hebben de stabilisatiebar (en deze gewraakte stangen) de functie om klappen van iedere oneffenheid in de weg aan de voorzijde op te vangen en zo de auto zo stabiel mogelijk op de weg te houden. Deze stangen zijn bij de Rover 75 relatief veel te licht voor hun doel. Ik heb zelf meerdere keren het gebonk harder en harder horen worden. Met L&R indrukken van de auto aan de voorzijde hoor je dan niets...dus vervolgens op de hefbrug fusees en draagarmen met lichte slijtage waar nodig vervangen. Bonkprobleem bleef..... :wall: Tot ik er bij het loshalen van de schokbreker achter kwam dat de stabilisatorstang aan de rechter zijde een behoorlijke speling had. Dus stabilisator-stangen via Ebay besteld en aan beide zijde vervangen en probleem over! :cool: De relatief dure nieuwe set ging nog geen drie jaar mee want na tweeënhalf jaar begon het gebonk opnieuw maar nu aan de bestuurderszijde. Nu blijkt dat er een wereld aan concurrerende fabrieken zijn die deze stangen in allerlei kwaliteiten leveren. In Engeland via ebay bestellen is door de verzendkosten en nu met de Brexit wie weet extra prijzig. Doorgaans is het dus voordeliger is het om de stabilisator-stangen via ebay in Duitsland te bestellen. Zo'n set van twee stangen zit qua prijs inclusief verzendkosten tussen de 33 en 60 euro dus zeer goed te doen. De kwaliteit is met zo'n enorme keuze aan stabilisator-stangen sets echt prijsprikken. De duurdere set ging maar een paar jaar mee. Ik ging daarom maar voor deze voordelige maar volgens de advertentie "versterkte set" hieronder, wat mij tot nu toe prima is bevallen.

De check!
Hef de auto net genoeg op om te zorgen dat deze stabilisatorstangen het minst onder enige duw of trekkracht staan. Alleen dan is evt. slijtage vaak met moeite voelbaar. Bij twijfel demonteer je de stabilsatorstang geheel aan de kant waar je het gebonk hoort, en rij dan een proefrondje. Even zonder de functie van de stabilisator stang rijden kan best en je weet meer.

Benodigdheden: 1 steek/ringleutel en inbussleutel-set.


https://www.ebay.nl/itm/Stabilisatorstr ... 9f4&_uhb=1

(Stabilisatorstrebe Koppelstange Verstärkt Vorderachse MG ZT ROVER 75)

Objectprijs: EUR 25,60 (2 x EUR 12,80) + EUR 8,00 verzendkosten
Verkoper: supreme-parts-germany (22602)
Paulus Potter
MG-R Regular
Berichten: 81
Lid geworden op: do aug 04, 2016 7:47 pm
Woonplaats: Heiloo

Re: Bonkend geluid voor.

Bericht door Paulus Potter »

Hoi Frankieboy.
Bedankt voor je uitgebreide antwoord. Als het iets warmer is ga ik er mee aan de slag.
Paulus Potter
MG-R Regular
Berichten: 81
Lid geworden op: do aug 04, 2016 7:47 pm
Woonplaats: Heiloo

Re: Bonkend geluid voor.

Bericht door Paulus Potter »

Frankieboy nog een vraag , waar dient die schroef met inbus voor boven. Ik heb al gezien dat je voor de bovenste moer geen ruimte hebt om een sleutel op te zetten????
hugos
MG-R Addict
Berichten: 483
Lid geworden op: ma nov 12, 2007 7:18 pm
Woonplaats: Peer

Re: Bonkend geluid voor.

Bericht door hugos »

Inderdaad veel te weinig plaats vanboven. Ik draaigewoonlijk stuur helemaal nr links/rechts en slijp met slijptol de oude stang weg. Plaatsen van de nieuwe lukt dan wel omdat de schroefdraad nog nieuw is.
grts
Hugos
Rover 75 2.0 CDt 2000 man Midnight Blue JQW (huidig)
Rover 75 2.5 V6 2001 aut Raven Black PMF (stock)
Rover 75 2.5 V6 2002 aut Raven Black PMF (stock)
Alpine A310 V6 2.7 1981 man Wit
Flandria Majestic 1959 3 vit
Flandria Parisienne 1962 3 vit
Afbeelding
Frankieboy
MG-R Regular
Berichten: 72
Lid geworden op: ma jul 11, 2016 11:02 pm
Woonplaats: Hilversum

Re: Bonkend geluid voor.

Bericht door Frankieboy »

Lastig bijkomen!

De inbus aan de bovenkant van de stablisatorstang-as dient om tijdens de demontage/montage absolute grip op de boutas te krijgen.

Maar waarom zou je? Het onderste dwars geplaatste kogelgewicht houdt toch de as op zijn plek?? Nou in de praktijk werkt dat helaas anders!!

Rover heeft hier niet zijn best gedaan om het ons (met standaard gereedschap) gemakkelijk te maken. Alles zit in een heel klein hoekje. En het gaat maar om millimeters of iets net wel of niet losgedraaid kan worden! :( Neem hier dus even de tijd voor!

Het stuur volledig naar links of naar rechts draaien zorgt wel dat deze schuin staande verticale stang iets meer of minder ruimte krijgt. Maar je krijgt pas echt iets van "werkruimte" als je het onderste kogelgewicht ook echt demonteert. Dan pas hangt deze stang pas echt goed verticaal en kun je er "bovenop" een ringsleutel op kwijt. Alternatief is het om de stang door te flexen. Maar in beide gevallen kan de stabilisator-as dan natuurlijk eenvoudig roteren! Bovendien....als de moer bovenop goed vastgeroest zit, dan helpt geen krachtige griptang je de om de as echt op z'n plek te houden.
Kruipolie of hitte toedienen helpt je hier ook niet echt. De ruimte om de moer heen geeft je te veel beperkingen om daar een dop met dopsleutel op te zetten. Uiteraard kun je dan je inbus ook niet kwijt!
Het is dus vaak lastig om goed bij de bovenste moer te komen. En steeksleutel gebruiken werkt hier niet. Je kunt maar zeer kleine slagjes maken. Ik raad je dus aan om hier met een ringsleutel te werken. Als de "ring"van de ringsleutel te dik is, heb je pech. Ik heb daarom nogal eens flink zitten slijpen om zo'n stablisatorstang-as moer los te krijgen.
Mij lukte dat het beste met een powerfile! Daar kun je bijna chirurgisch de moer mee wegslijpen of aan een zijde doorslijpen.
Bedenk dat het opgelaste schaaltje waar de as aan de bovenzijde doorheen zit ECHT onbeschadigd moet blijven. De krachten die hierop komen te staan zijn doorgaans enorm.
Conclusie: In het concept is dus rekening gehouden met tegenslag en daarvoor zit dat inbusgat daar!
Paulus Potter
MG-R Regular
Berichten: 81
Lid geworden op: do aug 04, 2016 7:47 pm
Woonplaats: Heiloo

Re: Bonkend geluid voor.

Bericht door Paulus Potter »

Nog maal bedankt voor je (uitgebreide) antwoord. Toch wel gek als dit een veel voorkomend probleem is en dat blijkt dat die stabilisatie stangen eigenlijk te licht zijn, dat er nooit een fabrikant op het idee komt om een zwaardere uitvoering te bedenken.!!!!!!
Gebruikersavatar
MARTIN
MG-R Core
Berichten: 9046
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 4:27 pm
Woonplaats: in de loods

Re: Bonkend geluid voor.

Bericht door MARTIN »

gewoon door slijpen.
dat doe ik ook, korte pijn ipv lang sukkelen.
de nieuwe draaien als vanzelf vast.
kwartiertje werk per kant ;)


tip

bestel ze van "moog" gaan lang mee.
als ook de draadarmen en de stabi rubbers.
en een relatief fijne prijs (voor sommigen is alles te veel)
Afbeelding
Paulus Potter
MG-R Regular
Berichten: 81
Lid geworden op: do aug 04, 2016 7:47 pm
Woonplaats: Heiloo

Re: Bonkend geluid voor.

Bericht door Paulus Potter »

Gisteren de stabilisatiestangen er in gezet. Steeksleutel afgeslepen, daar kon ik net een slag me maken. Gebonk is nu weg .Alleluja.
Gebruikersavatar
MARTIN
MG-R Core
Berichten: 9046
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 4:27 pm
Woonplaats: in de loods

Re: Bonkend geluid voor.

Bericht door MARTIN »

:thumb: :drive:
Afbeelding
Frankieboy
MG-R Regular
Berichten: 72
Lid geworden op: ma jul 11, 2016 11:02 pm
Woonplaats: Hilversum

Re: Bonkend geluid voor.

Bericht door Frankieboy »

Hi Paulus Potter,

Blij dat ik en andere forumleden je hiermee hebben kunnen helpen. Hoop ook dat anderen er wat aan zullen hebben.

groet,

Frank
Plaats reactie