Rover 75 2.0 V6 automaat blijft in 4de versnelling.

75 en 75 Tourer
Plaats reactie
Gebruikersavatar
galleria rover
MG-R Regular
Berichten: 62
Lid geworden op: za feb 27, 2010 10:34 pm
Woonplaats: Zwartsluis

Rover 75 2.0 V6 automaat blijft in 4de versnelling.

Bericht door galleria rover »

Hallo allen,

Sinds gisteren heb ik een raar probleem met mijn 75.
Ik moest stoppen voor een stoplicht, eenmaal gestopt hing er een branderige lucht in de auto alsof er een koppeling aan het slippen was geweest. Toen ik eenmaal weg reed merkte ik dat dit niet in de 1ste versnelling ging, Zeer traag kwam de auto op gang. Na de auto te hebben stilgezet, zag ik dat er ook geen versnelling stand meer in het display stond. Waar normaal PRND of 1234 staat, staat nu helemaal niks. Ook blijft de koel fan continu draaien (zelfs bij koude motor alleen op contact).
En de cruise controle kan ik niet inschakelen.

Ik denk dat dit een los contact is of een andere elektronische storing in plaats van een mechanische. Heeft iemand hier ervaring mee?

Alvast bedankt voor de antwoorden!!
piet
MG-R Fanatic
Berichten: 163
Lid geworden op: za mei 21, 2016 10:28 pm
Woonplaats: Amsterdam

Re: Rover 75 2.0 V6 automaat blijft in 4de versnelling.

Bericht door piet »

even een uurtje de accu er af en kijken wat er gebeurt in het diplay maar het kan zijn dat er i.d.d. iets verbrand is in je bak.
gr.
piet.
zwelgje
MG-R Addict
Berichten: 248
Lid geworden op: vr nov 05, 2010 7:13 pm
Woonplaats: België

Re: Rover 75 2.0 V6 automaat blijft in 4de versnelling.

Bericht door zwelgje »

Denk dat in vier blijven het noodloop-programma is van de automaat. Dan krijg normaal ook EP (error program) in het dashboard te zien ipv in welke stand.
Dus is de vraag waarom dit gebeurd is.
Belangrijk is dat het vloeistofpeil goed is: te veel of te weinig geeft uiteindelijk desastreuze problemen. Geen lekkage? Pas vloeistof gewisseld?

Maar verbrande lucht....., de bedrading onder de motorkap onder de zekeringenkast kan kortsluiting hebben.
Zijn al meerdere 75s die dat hebben gehad, inclusief brand! En misschien zorgt dit voor: uitval van het een en ander, en dat de automaat ECU iets mist en in noodloop gaat.
Uitval van zaken op het dashboard heeft mijns inziens niets met de automaat te maken en geen EP op het dashboard dan denk ik dat er eerst iets anders mis is gegaan.

Maar uurtje accu eraf, bedrading en vloeistofniveau bak controleren lijken mij de eerste stappen en dan verder zien.

Rob
75 KV6 2.5 automaat, 3 x 75 CDT (2 schakel, 1 automaat), 620i, SD1 2300S, P6 2000SC, TVR 350i, ex-75 CDTi,ex 416Si
Wenslijst: P5B coupé en een grote schuur
Gebruikersavatar
galleria rover
MG-R Regular
Berichten: 62
Lid geworden op: za feb 27, 2010 10:34 pm
Woonplaats: Zwartsluis

Re: Rover 75 2.0 V6 automaat blijft in 4de versnelling.

Bericht door galleria rover »

Goedemiddag,

We zijn er achter!

Het klopt inderdaad dat er kortsluiting is geweest.
De versnellingsbak computer onder het dashboard kastje is kapot.
En inderdaad kortsluiting dus. Gelukkig geen brand want het idee is dat deze auto niet meer weg gaat.

Bedankt voor de antwoorden!
piet
MG-R Fanatic
Berichten: 163
Lid geworden op: za mei 21, 2016 10:28 pm
Woonplaats: Amsterdam

Re: Rover 75 2.0 V6 automaat blijft in 4de versnelling.

Bericht door piet »

is er ook een oorzaak bekend waardoor er kortsluiting is geweest?
gr.
Piet.
zwelgje
MG-R Addict
Berichten: 248
Lid geworden op: vr nov 05, 2010 7:13 pm
Woonplaats: België

Re: Rover 75 2.0 V6 automaat blijft in 4de versnelling.

Bericht door zwelgje »

Gelukkig maar! Scheelt een pak dat de bak niet stuk is.

Deze computers zijn makkelijk te krijgen en hebben geen T4 of andere zaken nodig.
Denk dat er twee versies bestaan en de nieuwste schijnt er voor te zorgen dat er iets fijner geschakeld wordt.

Neem aan dat de bekabeling gecontroleerd en indien nodig stukken vervangen worden?
Er is nog een beruchte plek voor de bekabeling, achter de rechter koplamp. Daar loopt de bedrading over een scherpe metalen rand. Dan werken de koplampen niet meer als er iets mee gebeurt. Bedrading bescherm hiervoor, of de scherpe rand `behandelen`. Heb dit steeds gedaan met de bumper eraf. Weet niet of het ook zo kan.

Rob
75 KV6 2.5 automaat, 3 x 75 CDT (2 schakel, 1 automaat), 620i, SD1 2300S, P6 2000SC, TVR 350i, ex-75 CDTi,ex 416Si
Wenslijst: P5B coupé en een grote schuur
Plaats reactie