Hoe moet je een subwoofer aansluiten?

vragen, antwoorden, tips en foto's van en over Car-Hifi
Plaats reactie
Gebruikersavatar
bam
MG-R Core
Berichten: 5974
Lid geworden op: vr dec 20, 2002 8:36 pm
Woonplaats: Almere-Buiten

Hoe moet je een subwoofer aansluiten?

Bericht door bam »

Ik heb een radio met een tulp stekker voor de subwoofer, en een originele Harman Kardon subwoofer.
Wat heb ik nodig om dit werkend te krijgen?
De radio zelf heeft 4 x 50 watt speaker uitgangen dus die hoeven niet over een versterker.

Jaguar XE
MG ZS 120 MKII
Gebruikersavatar
MARTIN
MG-R Core
Berichten: 9046
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 4:27 pm
Woonplaats: in de loods

Bericht door MARTIN »

:mrgreen: hoe ziet de aansluiting er uit van de harman sub?
want de tulp van je headunit is de line out voor de sub
Afbeelding
Gebruikersavatar
bam
MG-R Core
Berichten: 5974
Lid geworden op: vr dec 20, 2002 8:36 pm
Woonplaats: Almere-Buiten

Bericht door bam »

Mijn sub heeft 2 subwoofers die je net als speakers met stekkertjes aansluit en deze 2 kun je ook parallel aan elkaar koppelen, zo had ik ze de afgelopen tijd aangesloten met een andere versterker.

Maar er moet een versterker tussen maar welke raden jullie aan en hoe sluit je die aan?
Ik kan ook op mijn versterker 4x 50 watt zetten en die maakt zelf een sub output. Alleen is dit een overkill.
En die versterker die ik heb daar zit geen aparte sub ingang op.

Jaguar XE
MG ZS 120 MKII
Gebruikersavatar
MARTIN
MG-R Core
Berichten: 9046
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 4:27 pm
Woonplaats: in de loods

Bericht door MARTIN »

:mrgreen: op mijn eigen pioneer heb ik ook 4 x 50 w en die gebruik ik voor de 4 originele -lv-rv-ra-la.
dan heb ik de subout gebruikt naar een extra versterker van 4 x 75 gebrugd naar 1 x 300w die de subwoofer dan aanstuurd.
het één en ander is dan afgeregeld op de extra versterker zodat deze de originele niet overstemd.
Afbeelding
Gebruikersavatar
bam
MG-R Core
Berichten: 5974
Lid geworden op: vr dec 20, 2002 8:36 pm
Woonplaats: Almere-Buiten

Bericht door bam »

Ja maar ze zeggen dat je beter een mono versterker kunt nemen omdat je kwaliteit kwijt raakt doordat je gebrugd dubbel gaat versterken?!?!

Klopt dit of zal ik op mijn leeftijd dat verschil niet horen? :mrgreen:

Ik ben blij met je antwoord Martin want ik zat ook in die richting, maar ik roep nog ff wat omdat je zoveel verschillende dingen leest op dat internet.

Jaguar XE
MG ZS 120 MKII
Gebruikersavatar
Joren
MG-R Freak
Berichten: 628
Lid geworden op: ma sep 23, 2013 6:29 pm
Woonplaats: Westerbork

Bericht door Joren »

Je kunt prima een versterker gebrugd aansluiten op je subwoofer. Je moet dan wel letten op de impedanties. De meeste subwoofers zijn 4 ohm. Wanneer je een versterker gebrugd hierop aansluit zal de versterker op 2 ohm per kanaal spelen. Dat is ook meestal het maximum wat hij mag hebben. Sluit je een 2ohm subwoofer aan dan zal elk kanaal op 1ohm spelen en doet je versterker boem.
Mono versterkers gaan vaak tot 1 ohm of lager per kanaal en zijn dus geschikt voor subwoofers met lage impedanties.

Ikzelf heb een Kenwood radio met daarop een 420w rms ground zero versterker. Aangesloten via tulp. Daaraan hangt dan een Hertz EBX300 subwoofer.
Denk er wel om dat als je met een beetje vermogen gaat spelen dat je de juiste voedingskabels legt. Tot 250w rms voldoet 10mm² wel, daaboven 20 of 25mm². Wil je het echt extreem maken dan ga je richting de 1000w rms en 50mm² kabel.
Het makkelijkste is om bij de mediamarkt oid een kabel set te halen. Voor 20 euro heb je dan 5 meter tulp, voedingkabel, grondkabel en een remotekabel.
Afbeelding
Gebruikersavatar
bam
MG-R Core
Berichten: 5974
Lid geworden op: vr dec 20, 2002 8:36 pm
Woonplaats: Almere-Buiten

Bericht door bam »

Joren, het is de originele Harman Kardon sub dus het gaat om de kwaliteit niet om de hoeveelheid :lol: Maar ik zal eens uitzoeken hoeveel OHM hij is en wat de gevolgen zijn als je ze paralel aansluit.
Want ik begrijp dat dit bepalend is voor de vervolg aktie.

Jaguar XE
MG ZS 120 MKII
JD
MG-R Core
Berichten: 5082
Lid geworden op: di okt 07, 2008 6:23 pm
Woonplaats: Gelderland

Bericht door JD »

heb je een foto van de aansluitingen die op je versterker zitten ?
Rover 25 vi 2001

Afbeelding
Gebruikersavatar
bam
MG-R Core
Berichten: 5974
Lid geworden op: vr dec 20, 2002 8:36 pm
Woonplaats: Almere-Buiten

Bericht door bam »

nee ik heb nog geen versterker, ik heb alleen die Harman Kardon versterker maar daar zie je niets aan. Ik kan hem wel gebruiken alleen ik geloof niet dat die het fijn vindt als je daar 4x 50 watt op zet

Jaguar XE
MG ZS 120 MKII
JD
MG-R Core
Berichten: 5082
Lid geworden op: di okt 07, 2008 6:23 pm
Woonplaats: Gelderland

Bericht door JD »

maar als dat origineel is, zou dat niet op rave staan dan ?
Rover 25 vi 2001

Afbeelding
Gebruikersavatar
bam
MG-R Core
Berichten: 5974
Lid geworden op: vr dec 20, 2002 8:36 pm
Woonplaats: Almere-Buiten

Bericht door bam »

Ik zal het uitleggen.

Ik heb die originele set met tv, navigatie, cd wisselaar, bm54 radio unit, harman kardon versterker en sub. perfect setje alleen beetje uit de tijd.
Ik had al een dubbel din ingebouwd en deze aangesloten op het systeem middels een andere HK versterker. Deze dubbel din had geen 4 x 50 watt dus dat gaf geen problemen.
Nu heb ik een android dubbel din unit aangeschaft en die geeft 4 x 50 watt en heeft een sub uitgang. Nu is het vermogen te hoog voor de versterker maar dat is niet erg want dan sluit ik hem aan zonder de versterker, alleen die sub zou ik wel weer aan de gang willen hebben.

Nu is mij verteld dat je voor 20 euro een versterker kan scoren op MP die ik hier voor kan gebruiken. Alleen zie je dan gebrugde aansluitingen middels speaker uitgangen, en niet een waar die sub tulp insteekt en waar je dan gewoon de sub op aansluit. Klopt dit?!?
Ik geloof dat ik dan een monoblok versterker nodig heb ofzo en die zitten in sub setjes waar de versterker al in zit.

Jaguar XE
MG ZS 120 MKII
JD
MG-R Core
Berichten: 5082
Lid geworden op: di okt 07, 2008 6:23 pm
Woonplaats: Gelderland

Bericht door JD »

ik denk dat ik het snap........ :?
Die tulp stekker achterop je radio is een versterker uitgang.
Je kunt dus een goedkope versterker kopen met een tulp ingang.
Op die gebrugde uitgang van je versterker sluit je rechtstreeks je 2 draden van je subwoofer aan.

Dus van tulp radio -------> versterker tulp ingang -------> gebrugde versterkeruitgang 2 draden rechtstreeks naar je woofer.
Rover 25 vi 2001

Afbeelding
Gebruikersavatar
Joren
MG-R Freak
Berichten: 628
Lid geworden op: ma sep 23, 2013 6:29 pm
Woonplaats: Westerbork

Bericht door Joren »

Ik heb verder geen idee hoe een HK subwoofer eruit ziet, vertel dit gewoon als zijnde algemene kennis;

Sowieso nooit een subwoofer aansluiten op de normale speakeruitgangen van je radio. Elke radio claimt 4x50w maar levert in werkelijkheid plusminus 4x15w.

De tulp uitgang levert eigenlijk geen vermogen, alleen een geluidsignaal. Je versterker ontvangt dit signaal en voegt er vermogen aan toe om er een bruikbaar stroompje van te maken waarmee je subwoofer iets kan.

Je hebt aktieve en passieve subwoofers. Aktieve hebben als het ware een versterker ingebouwd. Passief betreft alleen de woofer zelf en hiervoor heb je dus een losse versterker voor nodig.

Mocht je de orginele (ingebouwde) HK versterker niet kunnen/willen gebruiken en toch een ander willen, koop er dan niet een voor 20eur op marktplaats, dat is gewoon dikke poep. Ik wel er anders wel eentje voor je opsnorren. Meestal heb je voor 40-50 euro een kwalitatief goede versterker. Nieuw ga je snel over de 100 euro.

Je hebt overigens ook hele leuke aftermarket subwoofers te koop die perfect in zo'n setup passen. Die zijn slechts een paar centimeter dik en plaats je onder de stoel of tegen de achterbank. De versterker zit dan ingebouwd.

Overigens is niet elke versterker te bruggen. Kijk hiervoor in de handleiding. Radio's kun je sowieso NIET bruggen.

Gelukkig hebben we mijn paintskills nog. Hier een conventioneel aangesloten subwoofer.

Afbeelding
Afbeelding
JD
MG-R Core
Berichten: 5082
Lid geworden op: di okt 07, 2008 6:23 pm
Woonplaats: Gelderland

Bericht door JD »

hoest hiermee ?
Rover 25 vi 2001

Afbeelding
Gebruikersavatar
bam
MG-R Core
Berichten: 5974
Lid geworden op: vr dec 20, 2002 8:36 pm
Woonplaats: Almere-Buiten

Bericht door bam »

Sorry, Joren nog bedankt!

Nou de nieuwe android radio zit erin alleen hij speelt gewoon over de speakers (zonder versterker dus).
Als ik de versterker er tussen zet is mijn volume bediening verdwenen?!?!?

Heel raar allemaal maar eigenlijk moet ik nog een canbus signaal naar de radio toe trekken dit voor de bediening vanaf het stuur.

Nu eigenlijk dus alleen nog een kleine versterker aanschaffen en deze gebrugt op de sub aansluiten.
Alleen ik moet je zeggen dat ik blij ben dat hij nu speelt en erin zit want ik heb voorlopig echt geen tijd meer.
Maar ik denk dat ik de radio dus zo laat spelen en alleen nog een versterker voor de sub aanschaf.

Jaguar XE
MG ZS 120 MKII
Plaats reactie