R75 Audio vraagjes

vragen, antwoorden, tips en foto's van en over Car-Hifi
Plaats reactie
Okidey

R75 Audio vraagjes

Bericht door Okidey »

Hallo iedereen! Ik heb een R75 waarvan ik de standaard symphony radio heb vervanen voor een aftermarket 7" touchscreen dvd, gps, blutooth, sd etc. Is erg mooi maar de HU is 4x45 watt terwijl de standaard luidsprekers een 27watt zijn, geloof ik. Het klinkt wel aardig wanneer de motor uit staat, maar onder het rijden is het knudde. De lagere tonen worden weggemoffelt onder het rijgeluid van motor, banden, wind etc. Het opvoeren van de lagere tonen vinden de standaard luidsprekers niet leuk en gaan heel gauw vervormen.

Ik heb een Excalibur 4x200 watt versterker die ik graag in wil bouwen. Een subwoofer wil ik eigenlijk vermijden. In mijn ervaringen zijn de lagere tonen van een sub overdreven nadrukkelijk aanwezig, er komen gauw allerlei trillinen en rammeltjes bij en het neemt te veel ruimte in beslag. Ik overweeg om de standaard luidsprekers te vervangen voor betere en die allemaal direct aan sturen door de versterker. Het is puur voor mijn eigen vermaak, afgezien van wat pop op de radio luister ik niet naar bass aangelegen muzieksoorten zoals house of hip/hop etc. Ik hou van een mooi akoestiek en zuiver geluid maar hoef niet perse de hele omgeving te imponeren met mijn installatie. Ik wil hoogstens het algemene geluid een beetje opkrikken en verfijnen zodat ik daar tijdens het rijden ook van kan genieten.

Ik heb een aantal vraagjes, namelijk;
1). Zijn de speakers in de deuren gemakkelijk te vervangen zonder allerlei aanpassingen te moeten verrichten?

2). De klipjes van de deur panelen breken snel, zijn die nog verkrijgbaar bij een ex-rover dealer?

3). De tweeters zal ik dan ook moeten vervangen, wat zijn de maten van de speakers die er in passen van zowel low/mid en tweeter speakers?

4). Is het aansluiten van een condensator bevordelijk voor het geluid in mijn geval? Zo ja, wat voor condensator zou ik moeten gebruiken?

5). Bij het doorvoeren van de kabels van/naar versterker lijkt het mij verstandig om de stroom kabels zo ver mogelijk van de geluidskabels vandaan te houden ter voorkoming van storingen, heeft iemand ervaring betreft het leggen van de kabels in een Rover 75?

6). zijn er verder nog tips die jullie mij zouden aanraden?
Gebruikersavatar
TonEe
MG-R Addict
Berichten: 323
Lid geworden op: wo sep 23, 2009 6:59 pm
Woonplaats:
Locatie: Eindhoven

Bericht door TonEe »

Hi Okidey, Hierbij wat antwoorden op je vragen..........
1). Zijn de speakers in de deuren gemakkelijk te vervangen zonder allerlei aanpassingen te moeten verrichten?
Dit is heel goed te doen en zal al veel verbetering geven. Tip: neem wel een Combo setje met scheidingsfilter; deze geven beter geluid dan de echte "standaard" setjes
2). De klipjes van de deur panelen breken snel, zijn die nog verkrijgbaar bij een ex-rover dealer?
Jazeker. Vast ook nog wel bij de (betere?) automaterialen zaak
3). De tweeters zal ik dan ook moeten vervangen, wat zijn de maten van de speakers die er in passen van zowel low/mid en tweeter speakers?
Even zoeken op het forum; ik weet zo de maten niet. De meeste combo setjes in de juiste maat hebben een tweeter die de juiste maat heeft om de huidige te vervangen
4). Is het aansluiten van een condensator bevorderlijk voor het geluid in mijn geval? Zo ja, wat voor condensator zou ik moeten gebruiken?
Volgens mij is de condensator met name van belang als je er ook een sub aan hangt aangezien die het meeste vermogen opslurpt. Een goede versterker kan bij normale belasting en met draaiende moto best zonder de condensator
5). Bij het doorvoeren van de kabels van/naar versterker lijkt het mij verstandig om de stroom kabels zo ver mogelijk van de geluidskabels vandaan te houden ter voorkoming van storingen, heeft iemand ervaring betreft het leggen van de kabels in een Rover 75?
Niet met een R75; wel met een ZT ;) Is appeltje/eitje: power kabels (incl. signaal kabel) via de bestuurderskant naar achteren; de rest via de bijrijderskant. je kunt zelfs nog overwegen om de speaker kabels retour niet via de bijrijder maar via de middenconsole terug te voeren.
6). zijn er verder nog tips die jullie mij zouden aanraden?
1) Ik zou toch een sub nemen; het geeft net de extra oempf en je kunt dit volledig instellen naar je eigen voorkeur. Grootte hoeft geen probleem te zijn, tegenwoordig heb je al sub kistjes/enclosures die onder je stoel passen. De vraag is of je versterker voldoende uitgangen heeft hiervoor, of je kunt een "all-in" sub nemen met ingebouwde versterker.
2) Afhankelijk van de grootte van je versterker moet je even kijken waar je 'm het beste kunt plaatsen. Ik heb mij 4 kanaals versterker onder de hoedenplank geschroefd. uit het zicht en niet in de weg.
Afbeelding

MG ZT 1.8T 160
Gebruikersavatar
bam
MG-R Core
Berichten: 5974
Lid geworden op: vr dec 20, 2002 8:36 pm
Woonplaats: Almere-Buiten

Bericht door bam »


Jaguar XE
MG ZS 120 MKII
Gebruikersavatar
TonEe
MG-R Addict
Berichten: 323
Lid geworden op: wo sep 23, 2009 6:59 pm
Woonplaats:
Locatie: Eindhoven

Bericht door TonEe »

HHmmm. Ben benieuwd voor hoeveel het verkocht wordt; 50 pond zou een koopje zijn!
Afbeelding

MG ZT 1.8T 160
Okidey

Bericht door Okidey »

Hey gaaf! Dat klinkt goed, bedankt voor je antwoorden TonEe! :D
Overigens vreemd dat ik geen waarschuwing heb gekregen van je reactie, vandaar mijn late antwoordt.

Ik zat zelf te denken om de versterker tegen de plaat van de rugleuningen te monteren, er zit daar een mooie houten of mdf laat waar dat goed op te monteren zal zijn. Ik weet niet of het zal passen onder de hoedenplank, alhoewel dat wel het mooiste zou zijn en de versterker buiten zicht houdt. De kofferbak is volledig afgesloten van de rest van de auto, ook de banken zijn niet uitklapbaar. De kabels zullen desondanks wel onder de achterbank door te voeren zijn?

Dit is de versterker:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De radio:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


De versterker is geen nieuwtje, ik had deze al een jaar of 10 geleden in mijn VW Golf GTI 16v. Ik had daar ook een subwoofer bij maar dat was een joekel van een ronde kist van ook 800 watt max. De lage frequenties waren zo hevig en vol dat het destijds gewoon niet klonk in combinatie met de speaker combo die ik had. Het minste volume was al voldoende om de rest van het frequentie bereik weg te vegen. Vandaar dat ik daar een beetje argwanend over ben want het was het leuk voor house en bonken maar vor de rest was het niks.

De radio kan ik weinig over zeggen, het is een aftermarket radio uit china en ik ben nogsteeds verward over welk merk het is. Het beste wat ik kan vinden is een e-Way logo. Het is 4x45 watt en heeft tulip/cinch aansluitingen voor een versterker voor alle speakers plus een subwoofer.
Het is een bijzonder mooie radio voor de bmw e46 series en past goed bij de rest van het interieur met bijhorende verlichting. Ook een mooie en gebalanceerd menu ontwerp.

Ik ben blij om te horen dat het allemaal vrij gemakkelijk en niet al te veel aanpassingen verreist. Ik heb nog wel 2 vraagjes, namelijk:

1). Ik heb gelezen dat het plaatsen van geluids dempende material in de deuren bevoordelijk is voor de geluids kwaliteit, is dit ook aan te raden?

2). De accu, het is normale accu. Het werkt prima zoals het nu is zonder versterker maar wanneer ik de radio aan heb met de climacontrol daarbij dan merk ik dat de Rover iets minder pittig wordt. Verbeeld ik mij dit, of is het wel verstandig om de accu te vervangen voor een wat krachtiger accu?

Verder heb ik zo'n beetje wel de informatie die ik nodig heb en kan ik alle zaken bij elkaar gaan sprokkelen. Hartstikke bedankt voor de info! Ik zal uiteraard de resultaten delen wanneer ik het zaakje in orde heb. :D

Groetjes,
Kristian.[/img]
Gebruikersavatar
TonEe
MG-R Addict
Berichten: 323
Lid geworden op: wo sep 23, 2009 6:59 pm
Woonplaats:
Locatie: Eindhoven

Bericht door TonEe »

Mooie radio! Zoiets staat ook nog op mijn verlanglijstje, maar dan pas als mijn huidige het begeeft.......

Onder de hoedenplank is een prima plek, let maar op. ;) Dat het in de golf niet helemaal je ding was heeft denk ik niet zo heel veel met de versterker, kist of radio te maken. Het heeft meer te maken met hoe je alles inregelt. Gebruik je bijvoorbeeld de low pass filter dan wordt allleen het echt laag weergegeven en aangezien je het volume daarna individueel kunt regelen moet je het zo in kunnen stellen dat de sub een aanvulling word en niet gaat overheersen.

Wederom antwoorden op je vragen:
1). Ik heb gelezen dat het plaatsen van geluids dempende material in de deuren bevoordelijk is voor de geluids kwaliteit, is dit ook aan te raden?
ik heb het niet gedaan, is in principe niet nodig als je alles goed vast maakt zodat het niet rammelt. Je kunt van die dynaudio of andere matten/matjes gebruiken, de vraag is hoe ver je wilt gaan?
2). De accu, het is normale accu. Het werkt prima zoals het nu is zonder versterker maar wanneer ik de radio aan heb met de climacontrol daarbij dan merk ik dat de Rover iets minder pittig wordt. Verbeeld ik mij dit, of is het wel verstandig om de accu te vervangen voor een wat krachtiger accu?
Ik denk niet dat het aan je accu ligt als je het gevoel hebt dat als de clima aan staat, en alleen de radio (dus zelfs nog zonder versterker!) je auto minder pittig is. Misschien dat anderen hier er iets over kunnen vertellen? Je kunt voor de zekerheid je accu door laten meten.

Succes!
Afbeelding

MG ZT 1.8T 160
Okidey

Bericht door Okidey »

Hey, dank je voor je reactie!

Tja, ik zie een boel knopjes en afkortingen op de zijkant maar van de helft heb ik ook geen idee wat het betekent haha :lol: Het klonk in ieder geval niet bijzonder toen die tijd en zoals je al zei zijn er tegenwoordig veel kleinere subwoofers die best gemakkelijk te plaatsen zijn, dus voor de zekerheid neem ik die ook gewoon mee.

Waar ik inderdaad bang voor ben is dat er veel rammeltjes zullen ontstaan, mijn rechter bijrijder portier daar rammelt namenlijk ook dat vergrendelings knopje van. De auto is verder nu nog lekker stil van binnen wat dat betreft, de gedachte dat hij zo sneller uit elkaar zal rammelen vindt ik geen fijne haha. Ik wil op zich niet zo heel erg ver gaan met de installatie, het belangerijkste is natuurlijk een mooi en zuiver geluid wat ook tijdens het rijden bij gemiddelde (en eventueel ook hogere) snelheden gewoon mooi blijft en niet (of niet te veel) vervormd.

Dus als de accu goed is dan zou ik geen verschil in vermogen of licht inhouden moeten ervaren wanneer de climatcontrol aan is? Ik ben mij wel bewust van de ECU die zich om de zoveel km aanpast aan de rijstijl van de bestuurder, maar ik merk duidelijk dat er momenten zijn dat hij beduidend meer inhoud (of trager) is dan andere keren. Misschien heeft dat een andere oorzaak en ik zal inderdaad eens rond lezen en vragen.

Bedankt weer voor je antwoorden, het is altijdt leuk om met de auto bezig te zijn op de een of andere manier haha, dus ik denk het wel gaat lukken. En zo niet dan kom ik vanzelf weer met vragen. :p

Groetjes!
Gebruikersavatar
TonEe
MG-R Addict
Berichten: 323
Lid geworden op: wo sep 23, 2009 6:59 pm
Woonplaats:
Locatie: Eindhoven

Bericht door TonEe »

Als het goed gedaan wordt dan zal je geen rammeltjes horen ;)

Test nog maar eens met de radio uit, als je dan nog het gevoel hebt dat hij inhoudt ligt het iig niet aan de radio.

Rammeltje aan de rechterkant kan je waarschijnlijk makkelijk verhelpen door de knop of de ring re vervangen. Heb ik ook gehad, was ontstaan door het verwijderen van het deurpaneel en beschadiging van knop/ring.

Succes! En laat maar horen hoe het gaat. Info over de verschillende knopjes op je versterker en het inregelen vind je eenvoudig met Google.......
Afbeelding

MG ZT 1.8T 160
Okidey

Bericht door Okidey »

Hallo,

ik heb toch nog een vraag over de inbouwdiepte van de luidsprekers. Ik heb deze compo setjes voor voor en achter:

http://www.tweedehands.nl/auto-onderdel ... 27321.html

Zij hebben een inbouwdiepte van 5,9 cm, zal dit passen zonder er ringen tussen te hoeven zetten?

Kristian.
Gebruikersavatar
TonEe
MG-R Addict
Berichten: 323
Lid geworden op: wo sep 23, 2009 6:59 pm
Woonplaats:
Locatie: Eindhoven

Bericht door TonEe »

Ik denk het wel. Als je het zeker wilt weten moet je even de zoekfunctie van het forum gebruiken; de vraag is al vaker langs gekomen......
Afbeelding

MG ZT 1.8T 160
Okidey

Bericht door Okidey »

Tja, dat had ik wel gedacht. Het is ook niet zo dat ik hier alsnog uitgebreidt een dialoog over wil starten, maar na geruime tijd gericht gezocht te hebben heb ik hier geen info over kunnen vinden. Op een gegeven moment is het net ietsjes handiger wanneer iemand het gewoon even kort zou kunnen vermelden en kan ik ook weer verder :)

Overigens worden de normale luidsprekers toch gewoon op de radio zelf aangesloten in plaats van een aparte 4 kanaals versterker. 4 x 45w lijkt mij opzich voldoende. Daarbij scheelt het ook met het opnieuw leggen van speaker kabels van de kofferbak naar de deuren. Dus ik heb een aantal 2-weg componenten speakers van Excalibur, de X17.3C. Deze hebben 90w RMS (400w Max) en gaan gewoon op de radio.

Ik zal de versterker alleen gebruiken voor de subwoofer die ik erbij heb aangeschaft. de subwoofer is ook van Excalibur, de X12.1000. Deze is 12 inch met 300w RMS (1000w Max).

Ik ga een dubbele wand maken achter de achterbank van MDF om daar de Subwoofer en 36l gesloten kist en de versterker in te plaatsen, alhoewel ik nog een beetje aan het vogelen ben wat betreft het ontwerp.

Dit is min of meer wat ik in gedachten had:
Afbeelding
De subwoofer in de dubbele wand met daarin een venster die zicht geeft op de versterker.

Ik vind het er wel fraai uitzien. Niet zo heel erg opzichtig maar wel netjes. Afgezien van de radio is alles van het merk Excalibur wat ik wel mooi vind en hopenlijk mooi afgestemt is op elkaar, ik ben benieuwt.

Hebben jullie nog idee'en of suggesties wat betreft de inbouw van de sub en versterker?

Groetjes,
Krstian.
Okidey

UPDATE

Bericht door Okidey »

Ik heb de excalibur in de deuren gemonteerd. Het past er alleaal prima in behalve dat ik de voorste tweeter openingen een paar mm groter heb moetn maken voor de nieuwe tweeters.

Ik heb de speakers nu direct op de radio zelf aangesloten en het resultaat is ernstig teleurstellend. Deze luidsprekers zijn wel veel beter en zuiverder maar de nogal lage kwaliteit geluid die de autoradio versterker produceerd is eigenlijk om te huilen. Er zit waanzinnig veel ruis in. daar waar een fluit zuiver zou klinken, klinkt het in mijn auto heel korrelig op eigenlijk het gehele frequentie bereik.

Wanneer ik de hoge en lage tonen heleaal terug draai op de radio is het iets beter maar op een neutrale of 'flat' instelling is het al knudde. Alhoewel het geluidsniveau nu iets hoger lijkt te zijn, zijn de lagere tonen juist minder nadrukkelijk aanwezig en die worden dan ook tijdens het rijden practisch onhoorbaar. Tenzij ik natuurlijk het volume nu een tikje harder zet maar dan is het echt heleaal niet om aan te horen en zou de radio liever gewoon uit laten en aar wat fluiten onderweg haha

Maar goed, mijn conclusie is dat ik alsnog terug kom op mijn voorgaande idee om de luidsprekers toch op de 4 kanaals excalibur versterker aan te sluiten. Deze levert een 4x55w en ik hoop dat deze een kwalitatief beter geluid zal produceren. Ik zal nu dan toch nieuwe speaker draden moeten leggen naar de deuren wat ik eigenlijk had willen voorkomen, maar helaas.

Ik vind het ook een beetje lastig om een fatsoenlijke doorgang van de motor ruimte naar binnen voor de sproom kabels te vinden. Het is daar behoorlijk vol gepropt bij de motor en voor ik allerlei kappen en onderdelen ga lostrekken is het misschien beter dat ik vooraf een beeld heb van waar ik het moet zoeken..

Ik heb gezocht op het forum hierover maar kan ook hier geen antwoord op vinden. Misschien zijn mijn zoek kunsten niet zo geweldig maar het lijkt erop dat ik iedere keer een algemene lijst krijg van allerlij verschillende onderwerpen die eigenijk heeaal geen betrekking hebben op mijn zoek termen. Ik vind het een beetje onnodig om deze alleaal stuk voor stuk te moeten gaan na lopen. Heeft iemand hier misschien ervaringen met het doorvoeren van de stroom kabels in de motorruimte voor de rover 75 2l v6?

Groetjes,
Kristian.
Okidey

Bericht door Okidey »

gevonden ;)
Gebruikersavatar
bam
MG-R Core
Berichten: 5974
Lid geworden op: vr dec 20, 2002 8:36 pm
Woonplaats: Almere-Buiten

Bericht door bam »

Kristian,

Ik heb bij mij de draden aan de linkerzijde doorgevoerd.
En dan gebruik ik een electradraad met vast kern, waar ik de draad die ik wil doorvoeren aan vast plak.
Wat betreft de speaker draden ik heb mijn versterker onder de voorstoel liggen en de draden vanaf de radio naar de versterker toe.
En dan weer terug naar de radio en met een contra din stekker weer aangesloten op de standaard stekker achter de radio.
Het voordeel is je kunt hem zo weer demonteren, en evt weer monteren in een volgende auto.
En je kunt alles voorbereiden op de werkbank.

Ik zit er over te denken om hem bij mij weer uit de 75 te halen en in de ZR te monteren, en dat is dan gewoon plug en play op de plus draad na.

Jaguar XE
MG ZS 120 MKII
Okidey

Bericht door Okidey »

Hey Bam

Ik heb ook de voedingkabel links doorgevoerd en naar de kofferbak toe. De cinch/tulip audio kabels heb ik rechts doorgevoerd en ook de luidspreker geluids draden lopen aan de rechter kant naar voren toe naar de radio. Vandaar heb ik ook de luidspreker draden aangesloten op de rover aansluitstekker naar de boxen toe.

Wow, wat een verschil nu ik de luidsprekers op de excalibur versterker heb. De radio zou 4x45w produceren maar dat zal misschien piek vermogen zijn want de excalibur zou 4x55w zijn. Het verschil is waanzinnig, de loudness functie heb ik uitgeschakeld en wat een geluid! :shock:

Mijn doel om ook tijdens het rijden van een goede geluids kwaliteit en frequentie bereik te genieten is zeer zeker wel geslaagd. Ik heb de subwoofer van excalibur nog niet aangesloten.. ik heb opzich nu al een waanzinnig geluid maar in combinatie met de sub wordt het geheel prachtig. Ik ben nu al zeer tevreden! :D
Plaats reactie