hoe versterker afstellen.

vragen, antwoorden, tips en foto's van en over Car-Hifi
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Robbrm
MG-R Fanatic
Berichten: 162
Lid geworden op: ma okt 20, 2008 7:03 pm
Woonplaats: Oost-Souburg, Garage

hoe versterker afstellen.

Bericht door Robbrm »

na een middagje klooien met kabels ligt mijn hoedenplank met speakers in de BRM en daar tussen hangt een versterker van audio system (twister f2 190)
ik heb eigenlijk nog weinig verstand van die dingen maar hoe kan je zo'n versterker nou eigenlijk afstellen, want ik vind het hele geheel soms nog niet mooi klinken.
"Dream as if you'll live forever. Live as if you'll die today"
white_cobra

Bericht door white_cobra »

hoe wil je de opstelling gebruiken? komt er nog een Subwoofer tussen/bij?

zo ja dan moet je de versterker zo afstellen dat lage tonen (low Pass) uit geschakeld staat zodat er alleen hoge en middel tonen door komen.
kom er geen subwoofer bij en wil de bass ook via de speakers laten lopen (klinkt vaak iets minder) moet je HIGH PASS zo afstellen dat stemmen en hoge melodieen zuiver klinken en LOW PASS zo afstellen dat het geluid niet vervormd als er lage tonen bij door komen.

Audio System gebruik ik ook voor mijn hoede plank en heb mijn LOW PASS iets over het midden staan naar rechts 70 HERTZ en mijn HIGH PASS op 150 HERTZ. (moet er wel bij zeggen dat ik mijn installatie gebruik voor DB DRAG en het kan dus zijn dat er in jou geval iets anders afgesteld moet worden)
Gebruikersavatar
MGPete
MG-R Freak
Berichten: 1970
Lid geworden op: ma aug 18, 2003 11:29 am
Woonplaats: Scheveningen
Contacteer:

Bericht door MGPete »

Je gain moet je afstellen met je radio bijna op zijn hardst. Daarna je gain opendraaien totdat er vervorming optreedt en dan een stukje terug draaien.

Da's echter de theorie. In de praktijk zet ik mijn gain (heb bijna alles van Audio System, ondersteund door een Audison Bit One) een stuk lager. Ik vind al heel snel dat de hoge tonen te schel klinken.
AfbeeldingAfbeelding
2005 MG ZS160VVC (aka Gimz)
1973 MG BGT (aka Maddy aka "The Lady")
Gebruikersavatar
Mark16v
MG-R Freak
Berichten: 2954
Lid geworden op: za dec 14, 2002 7:18 pm
Woonplaats: Spijkenisse

Bericht door Mark16v »

MGPete schreef:Je gain moet je afstellen met je radio bijna op zijn hardst. Daarna je gain opendraaien totdat er vervorming optreedt en dan een stukje terug draaien.

Da's echter de theorie. In de praktijk zet ik mijn gain (heb bijna alles van Audio System, ondersteund door een Audison Bit One) een stuk lager. Ik vind al heel snel dat de hoge tonen te schel klinken.
Mij is verteld de input op 75% te zetten, in dit geval het volume van de radio dus. En te schelle hoge tonen kan je weer met je EQ (in jouw geval met de Audison) afregelen toch?
You only need 2 things in life: Duct Tape and WD40. If it moves and it shouldn't : Duct Tape. If it doesn't move and it should: WD40.
Gebruikersavatar
MGPete
MG-R Freak
Berichten: 1970
Lid geworden op: ma aug 18, 2003 11:29 am
Woonplaats: Scheveningen
Contacteer:

Bericht door MGPete »

75 - 80% is inderdaad juist.
Schelle tonen kun je inderdaad met de Audison afregelen. Probleem is alleen dat je zoveel kunt afregelen dat je eerst gestudeerd moet hebben alvorens je alles goed kunt doen :lol:

Probleem is dat mijn oren zeer gevoelig zijn voor hoge tonen. Dat maakt het voor mij lastiger om alles goed af te stellen. Maar langzamerhand kom ik er wel 8)
AfbeeldingAfbeelding
2005 MG ZS160VVC (aka Gimz)
1973 MG BGT (aka Maddy aka "The Lady")
white_cobra

Bericht door white_cobra »

in mijn geval heb ik alles zelf gedaan met een appart programma met microfoon. dit kunnen ze ook wel bij de meeste tuning/onderdelen zaken die ook audio verkopen/inbouwen...
Gebruikersavatar
MGPete
MG-R Freak
Berichten: 1970
Lid geworden op: ma aug 18, 2003 11:29 am
Woonplaats: Scheveningen
Contacteer:

Bericht door MGPete »

Hebben ze bij mij ook gedaan toen de Bit One afgeregeld werd.
Volgens dat programma was alles juist afgeregeld, alleen volgens mij oren niet :lol:
(Dat programmaatje gaat er natuurlijk alleen vanuit wat de ideale frequentie en volume is in de auto, en niet van de persoonlijke wensen van de luisteraar).
AfbeeldingAfbeelding
2005 MG ZS160VVC (aka Gimz)
1973 MG BGT (aka Maddy aka "The Lady")
Gebruikersavatar
Robbrm
MG-R Fanatic
Berichten: 162
Lid geworden op: ma okt 20, 2008 7:03 pm
Woonplaats: Oost-Souburg, Garage

Bericht door Robbrm »

aha, zal straks is kijken. maar nu al hier en daar lopen draaien aan de versterker en ben nu al erg tevreden, maar soms plopt het nog zegmaar maar ik denk dat dat constructie is. Hoedenplank is stof/spul dat op vloerbedekking lijkt, bekleed, en je ziet bij zware bassen dat het stof ook opbolt vanuit de speakergaten, wil dat toch veranderen, maar van het weekend ff loshalen en dan kijken of het al verholpen is.

en ik zal is naar die Gain zoeken.. ben benieuwd wat dat is :p
"Dream as if you'll live forever. Live as if you'll die today"
white_cobra

Bericht door white_cobra »

Gain is het voltage wat je aan je versterker toekent (stroom voorziening)
hoe hoger het voltage hoe meer DB...
bij mij zit die naast de HIGH PASS (draai knopje) heb even zitten kijken op internet maar ik weet niet zeker of dit instelbaar is bij de 190. ik heb zelf de F2 500 (V.2)...

en dat ploppen kan ook zijn dat jou aarde kabel niet goed contact maakt. heb je dit vaak dan? of alleen al je rijd kan zijn de de versterker niet goed vast zit of dat je aarde punt op de auto niet goed contact maakt.
Plaats reactie