Bedrading van deur naar auto bij een 200-serie

vragen, antwoorden, tips en foto's van en over Car-Hifi
Plaats reactie
Gebruikersavatar
rover-ppd
MG-R Addict
Berichten: 391
Lid geworden op: ma jun 30, 2008 9:03 pm
Woonplaats:
Locatie: Oud-Beijerland

Bedrading van deur naar auto bij een 200-serie

Bericht door rover-ppd »

Goedenavond,

ik heb een composetje gekocht maar ik kan geen goed punt vinden om vanuit m'n deur in m'n auto te komen met de bedrading.

Ik heb op het forum wel iets hierover gelezen, maar kan het echt niet meer terug vinden.

Alvast bedankt,

Robert
Gebruikersavatar
Johnny_D
MG-R Freak
Berichten: 5202
Lid geworden op: za jun 23, 2007 12:17 pm
Woonplaats: Alblasserdam

Bericht door Johnny_D »

als ik het me goed herinder gaat er van uit de deur naar de auto een rubber slangetje, daar moed hij door heen.
Austin metro Spyder GT
Rover 45IDT Club


Afbeelding
rover coupe register nl
Slimboy

Bericht door Slimboy »

De speakerbekabeling in de deuren is idd een misére bij rover. Als het om een enkele speaker per deur gaat (allé ja, 1 kabel bedoel ik) van max 2x1,5 carré, dan moet het nog wel lukken om de standaard fiche uit te boren en daar de kabel door te steken.
Wat je ook kan doen, is de originele bekabeling gebruiken in de fiche. Dus de originele speakerkabel juist voor en juist na de fiche doorknippen en daar de nieuwe bekabeling aan solderen. Voordeel: minder werk dan die fiche uitboren, nadeel: originele bekabeling is echt wel dun.
Of ten derde, zoals ik gedaan heb: deuren er af halen en zelf gaten boren :) (gaten wel afwerken met een rubber o-ring, want anders ga je je kabels beschadigen)
Gebruikersavatar
Rvelleko
MG-R Freak
Berichten: 2647
Lid geworden op: ma sep 24, 2007 7:41 pm
Woonplaats: Wateringen

Bericht door Rvelleko »

Je nieuwe kabels aan de originele vast knopen en aan de andere kant aan de originele trekken, trek je ze allemaal door het gat heen ;)
Gebruikersavatar
rover-ppd
MG-R Addict
Berichten: 391
Lid geworden op: ma jun 30, 2008 9:03 pm
Woonplaats:
Locatie: Oud-Beijerland

Bericht door rover-ppd »

-Ik kan dus nergens een gat vinden.
-Heb nergens een slangetje zitten waar ze doorheen kunnen.
-De bekabeling van de orginele speakers zijn e dun, want ik ga er speakers van 80 watt RMS in plaatsen en aansluiten op m'n versterker.

De optie die genoemd wordt om de orginele stekker uit te boren lijkt me wel wat.
Iemand hier meer info over?

Groeten,

Robert
Slimboy

Bericht door Slimboy »

Rvelleko schreef:Je nieuwe kabels aan de originele vast knopen en aan de andere kant aan de originele trekken, trek je ze allemaal door het gat heen ;)
De gaatjes in de stekker waar de originele (héél dunne) kabels doorlopen zijn echt wel miniem en ga je volgens mij niet zomaar een iets of wat deftige kabel doortrekken
rover-ppd schreef:-Ik kan dus nergens een gat vinden.
-Heb nergens een slangetje zitten waar ze doorheen kunnen.
-De bekabeling van de orginele speakers zijn e dun, want ik ga er speakers van 80 watt RMS in plaatsen en aansluiten op m'n versterker.

De optie die genoemd wordt om de orginele stekker uit te boren lijkt me wel wat.
Iemand hier meer info over?
- Een gat is er idd niet, enkel de originele fiche
- Geen slangetje? Waar lopen de originele kabels dan door? (ik spreek wel over een 200 mk3, mk2 heb ik geen ervaring mee)
- Idd, is zonde om de originele bekabeling te gebruiken bij deftige speakers die met versterker worden aangestuurd)

De originele stekker gewoon eens los maken (dat kreng kan wel ongelooflijk hard vastzitten) en kijken waar er nog geen kabels doorlopen. Zoals je gaat zien is die stekker opgedeeld in allemaal kleine doorloopjes. Je gaat dus enkele tussenschotjes moeten weg boren om er een dikkere kabel door te krijgen
littldevil

Bericht door littldevil »

heb ook combo setje zittn in mijn deuren
ik heb min boxdraden getrokken tot aan de fiche en aan de fiche tot in de deur verder de originele kabel gebruikt....

nog altijd geen last gehad en klank is zuiver....
Gebruikersavatar
rover-ppd
MG-R Addict
Berichten: 391
Lid geworden op: ma jun 30, 2008 9:03 pm
Woonplaats:
Locatie: Oud-Beijerland

Bericht door rover-ppd »

Ik ben zelf maar is aan de slag gegaan en ik vind dat ik tot een mooi eindresultaat ben gekomen.

Ik zag dat het rubber met een soort haakjes aan de deur zit bevestigt:
Afbeelding

Er zitten 3 van deze haakjes vlakbij elkaar dus heb er 1 uitgedrukt en er een kabel van 2x1.5mm doorheen gedaan. (had liever iets dikker gehad, maar dat past niet):
Afbeelding

Op de foto zit de kabel aan de verkeerde kant maar dat heb ik gedaan om het goed te kunnen fotograferen voor jullie ;) Op de plek waar de kabel tussen de deur en het rubber door komt doe ik denk nog een beetje lijm of kit.

Foto van de binnenkant van de deur:
Afbeelding

Maar dan moet je de auto nog in..... Eerst heb ik de kabel tussen het voorscherm doorgestoken richting de motor. (open verbinding):
Afbeelding

Dan zie je aan de binnenkant van de motorruimte 2 rubber dopjes zitten: een grote zwarte en een kleine. In de kleine maak je met een mes of schroevendraaier een klein gaatje. Dan steek je er een punttangetje doorheen en zo kan je de kabel er doorheen trekken:
Afbeelding

Het lukte mij niet om vanaf dat kleine gaatje in mn auto te komen, daarom heb ik eerst m'n speakerdraad van het kleine gaatje naar het grote gat gedaan en van binnenuit een stukje kabel door het grote gat. Vervolgens de 2 draden aan elkaar geknoopt en de speaker kabel zo naar binnen getrokken dat het alleen door het kleine gaatje zit en je de grote weer volledig af kunt sluiten:
Afbeelding

Toen was mijn speakerkabel binnen en kon ik hem binnen naar de kofferbak toe leggen wat in een rover juist helemaal geen probleem is.

Op deze manier hoef je niet onnodig gaatjes te boren of iets dergelijks, alleen is het af en toe wel een beetje priel werk om door de gaatje heen te komen.

Ik hoop dat sommige van jullie hier meschien ook mee zijn geholpen en als je er aanmerkingen op heb of denkt dat ik iets beter anders kan doen hoor ik dit graag....

Groeten,

Robert
Gebruikersavatar
rover-ppd
MG-R Addict
Berichten: 391
Lid geworden op: ma jun 30, 2008 9:03 pm
Woonplaats:
Locatie: Oud-Beijerland

Bericht door rover-ppd »

Vandaag maar weer verder gegaan en alles zit nu op z'n plek.

Ik heb pasringen gehaald voor een *SLOPEL* (verschrikkelijk lelijk merk die hier op het forum niet genoemd mag worden). Deze ringen hebben op 3 punten 2 gaten. Op 1 punt moet je precies tussen deze 2 gaatjes een nieuw gaatje boren en dan past het.
Afbeelding
Afbeelding

Ik heb m'n condensator (of hoe heet dat ding om je geluiden te filteren?) met dubbelzijdig tape aan de binnenkant van m'n deur gemonteerd.
Afbeelding

A met al is het best wel te doen om je composet in een rover te plaatsen.

Groeten,

Robert
Slimboy

Bericht door Slimboy »

Met wat omwegen er toch geraakt :)
Welke compo heb je gestoken en wat vind je van het geluid? Zou je deuren nog wat dempen moest ik van u zijn. Uit die standaard rover deuren is maar weinig kick te krijgen vind ik persoonlijk.

EDIT: mss toch beter de scheidingsfilter proberen aan het binnendeurpaneel te bevestigen, kweet er is weinig plaats, maar normaal gezien moet het wel lukken ter hoogte van de handvaten. Op de plaats waar hij nu hangt heb je redelijk wat kans dat er water gaat in stromen...
Gebruikersavatar
rover-ppd
MG-R Addict
Berichten: 391
Lid geworden op: ma jun 30, 2008 9:03 pm
Woonplaats:
Locatie: Oud-Beijerland

Bericht door rover-ppd »

Slimboy schreef:\EDIT: mss toch beter de scheidingsfilter proberen aan het binnendeurpaneel te bevestigen, kweet er is weinig plaats, maar normaal gezien moet het wel lukken ter hoogte van de handvaten. Op de plaats waar hij nu hangt heb je redelijk wat kans dat er water gaat in stromen...
Dat is idd een goeie! Ga is kijken naar de mogelijkheden, meschien boor ik een klein gaatje onderin de bakken van de panelen en leg ik ze in de auto....
Plaats reactie