gefluit in boxen

vragen, antwoorden, tips en foto's van en over Car-Hifi
Slimboy

Bericht door Slimboy »

gouden contacten? lijken mij toch zééééér dure RCA's hoor ;)
Ippel

Bericht door Ippel »

Het is redelijk gelukt. Ik hoor het gefluit nog heel zacht als ik de radio op volume 0 zet en gas geef. Misschien dat ik in plaats van de dunne draadjes waarmee ik de massa van RCA aan het chassis van de HU heb verbonden, iets dikkere moet pakken.
De RCA kabel waar het om gaat heeft idd goudkleurige contactpunten.

Klopt het dat ik de massapoortjes die in de radio zitten nu heb vervangen door 2 draadjes en deze hetzelfde effect geven?
Slimboy

Bericht door Slimboy »

Probleem met die massapoortjes is dat er een 'zwakke schakel' in zit om te voorkomen dat de versterkers massa trekken over de RCA kabel, met als resultaat, als je de versterker nog maar een beetje in de verkeerde volgorde aansluit (EERST massa, dan de rest), of als je met een klein massaprobleempje zit, die 'zwakke schakel' er uit klapt en je een turbo in uw speakers hebt.
Je moet dus de versterkers sowieso EERST met de massa aansluiten, dan de rest en pas op het laatst de radio er in steken (dus ook nog niet de antenne aansluiten, want daar zit ook massa op)

Het zou idd kunnen dat je te weinig massa maakt door de kabel tussen de RCA te klemmen. De properste oplossing is om de HU open te vijzen en de massa van de RCA aansluitingen verbinden (draadje solderen) met de massadraad/pin van de radio.
littldevil

Bericht door littldevil »

heb mij nu laten wijs maken dat als men een condensator tussen uw batterij en uw versterker steekt dat het gefluit er zo goed als uit is

kan iemand dit bevestigen ofzo ?
want als dat niet werkt ga ik dat er niet tussen steken bij mij want als buffer is het niet echt nodig
Slimboy

Bericht door Slimboy »

littldevil schreef:heb mij nu laten wijs maken dat als men een condensator tussen uw batterij en uw versterker steekt dat het gefluit er zo goed als uit is

kan iemand dit bevestigen ofzo ?
want als dat niet werkt ga ik dat er niet tussen steken bij mij want als buffer is het niet echt nodig
imo... Waste of money!!
Ik blijf erbij dat je massa hoogst waarschijnlijk niet voldoende is :) Goed stevig massapunt zoeken, goed kaalschuren (!!!!), voldoende dikke bekabeling gebruiken (als ik het goed voor heb gebruik je 10mm² bekabeling van caliber, ik zou minstens 25mm² nemen!!!!) en eventueel ook de massa van je accu naar de carrosserie dikker maken (ook 25mm² bv)
littldevil

Bericht door littldevil »

durf niet echt mijn massapunt meer verleggen...

de laatste keer dat ik het verlegd had kwam er rook uit mijn motorcompartiment...:shock:

nooit gevonden wat er eigenlijk stond te smoren :roll:

edit: mgkevin heeft ook massapunt op achterbank en hij heeft geen gefluit...
Laatst gewijzigd door littldevil op za jan 02, 2010 7:34 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Slimboy

Bericht door Slimboy »

Hoeveel ampere is de zekering waarmee je de voedingskabel hebt afgezekerd?
littldevil

Bericht door littldevil »

80A
Slimboy

Bericht door Slimboy »

Daar heb je het al...
10mm² voedingskabel mag MAX afgezekerd worden op 60A. De rookontwikkeling zou dus wel eens daarvan kunnen gekomen zijn. Als je versterker meer dan 60A trekt (wat deze versterker KAN doen, maar niet altijd doet), dan brandt ipv de zekering, de kabel door en dan mag je van geluk spreken dat het maar bij wat "rookontwikkeling onder de motorkap" is gebleven.

Dus ofwel verander je zekering naar max 60A en probeer je ander (beter) massapunt (goed opgeschuurd, lak geleid niet)
Ofwel (en dit is veruit de beste oplossing) behoud je de zekering van 80A en ga je een kabelsetje (zowel de + als de -) van 25mm² halen en uiteraard weer opzoek gaan naar een degelijk massapunt.
Met de 10mm² ga je trouwens nooit het maximum uit je versterker halen.
Slimboy

Bericht door Slimboy »

al vorderingen?
littldevil

Bericht door littldevil »

neen niet meer naar gekeken en nu dat de auto toch voorlopig niet meer rijd...
littldevil

Bericht door littldevil »

van weekend nog keer gekeken voor het gefluit

heb op goed geluk een soort ontstoorder gestoken en massa kabel rechtstreeks aan carrosserie geplaatst niet van van de massa van de benzinepomp

maar het mocht allemaal niet baten en het gefluit is er nog altijd :evil:
mijn ideeën zijn stillaan op aan het geraken
littldevil

Bericht door littldevil »

heb vandaag een nieuwe ontdekking gedaan
ik was op weg naar mijn kot en muziek stond niet te luid en had ook niet echt last van het gefluit

maar toen ik door de tunnel moest en mijn xenons aanzette begonnen de boxen ineens zwaar te fluiten en toen ik ze weer uitzette was het gedaan...

dus ik ga er vanuit dat die xenon conversi kit er voor iets tussen zit..
heeft iemand een idee hoe ik dit kan oplosse?

heb ook onlangs hier op het forum gelezen dat het kan dat er een aarde lus onstaat tussen versterker en radio dus ga ik deze van de vakantie ook eens kortsluiten en zien wat er gebeurd
Slimboy

Bericht door Slimboy »

Ja ik heb nog een idee!
Doe nu eens gewoon wat ik zeg en ga een 25 carré kabelsetje halen! Of het je fluit-probleem gaat oplossen, kan ik geen 100% garanderen, maar wel dat het je een uitgebrande ZR kan besparen!
Waarom steek ik hier eigenlijk moeite in...
littldevil

Bericht door littldevil »

we hebben op school de stroom eens uitgemeten en versterker trekt volledig open 25A dus zie ik het nut niet voor 25 carre te gaan want met 10 carre mag je tot 60A er door trekken....

en ja die plong dat er nu inzit is overkill maar heb die gekregen van dien gast waar ik het gekocht heb...

en ja die rook tis sinds dien nooit meer voor gekomen dusj kan niet daar aan liggen
Slimboy

Bericht door Slimboy »

Ok, trek uw plan, ik heb mijn zegje gedaan, hopelijk kan iemand anders u overtuigen...
Het kleinste kabelbreukje/kortsluiting/... kan nu uw wagen in een fractie van tijd volledig vernielen.
Plaats reactie