ICE Rover 25

vragen, antwoorden, tips en foto's van en over Car-Hifi
Ippel

Bericht door Ippel »

Weer eens een update:

Inmiddels een andere radio gekocht. De Pioneer DEH P65BT, zoals in de beginpost genoemd. Moet nog even bekijken hoe ik het microfoontje vast ga zetten, maar verder werkt bij prima. Heb overigens het zilvere plastic randje zwart gespoten. Staat iets beter in het interieur.

Toen ik bezig was met aan de linkerkant de versterker weg te werken, kwam ik tot de ontdekking dat er nog wel een klein versterkertje bij zou kunnen. Het leek mij anders ook zonde van de ruimte en dus heb ik er nu een 2x 150 W versterker bij gestopt. (er staat 2x 150 real watts op, maar denk niet dat dit waar is) Deze ga ik gebruiken om de voorspeakers te versterken.

Wat tot nu toe gedaan is:
- Twee versterkers weggewerkt. Nog niet bekleed.
- Twee keer twee (signaal) kabels van de radio naar de versterkers gelegd.
- Twee (power) kabels van voorin naar de versterkers gelegd.
- Nieuwe radio geplaatst.
- Begin gemaakt aan de subwooferkist.

Wat er nog gedaan moet worden:
- Schot voor de versterkers netjes bekleden.
- Alle kabels aansluiten op de versterkers.
- De subwooferkist afmaken en bekleden.
- Subwoofer aanschaffen en inbouwen.
- De (power)kabels naar de accu trekken.
- Speakerkabels van de versterkers naar de subwoofer en de frontspeakers trekken.
- Nieuwe frontspeakers aanschaffen en inbouwen.

Ik ben vast nog iets vergeten, maar dat mag op een zaterdagavond.


Hebben jullie misschien nog tips voor het volgende.

Hoe krijg ik de (power)kabels naar de accu toe? De ruimte die daarvoor is, zit al bomvol met andere kabels en denk niet dat ik er daar nog twee bij krijg. Hoe hebben jullie dit gedaan?

Moet ik de speakerkabels voor de frontspeakers langs de signaal- of de powerkabels trekken? Of krijg ik bij beide storing en moet ik ze middendoor leggen? Zo ja, hoe is dat mogelijk?

Waar is dezelfde stof als de achterbak stof te bestellen en is hier een bepaalde kleur/stof code voor ofzo?

Bedankt!!
Gebruikersavatar
Joep
MG-R Addict
Berichten: 305
Lid geworden op: do apr 10, 2008 6:35 pm
Woonplaats: Brabant

Bericht door Joep »

Foto's :D

Het is het beste om je signaalkabels apart van alle andere kabels te leggen. De stof van mijn bekleding heb ik bij een caraudio-shop gehaald, en de kleur was donker-antraciet.
Gebruikersavatar
peter3
MG-R Freak
Berichten: 970
Lid geworden op: di aug 19, 2003 6:36 pm
Woonplaats: Deventer
Locatie: stedendriehoek
Contacteer:

Bericht door peter3 »

Had zelf bij de rover de PLUS aan de linkerkant naar achteren getrokken en daar verdeelt.
De signaalkabels door het midden (onder de tunnel, bij de handremkabels onder de bekleding en dan onder de achterbank).
Speakerkabels aan de rechterkant.

Veel suc6.
en idd foto's zijn erg welkom :)
Rover 220 SD (weg in 2006)
MG ZS 120 Le Mans SE '03 (weg in 2014)
MG ZT 190 2.5 V6
Ippel

Bericht door Ippel »

Ja, foto's komen zodra er weer wat interessants te zien is. Laat ze liever zien wanneer er echt vooruitgang is. Aan een kabel die weggewerkt is, is als het goed is niets te zien. :)

Speakerkabels langs de signaalkabels leggen zou dus wel gewoon kunnen? Scheelt weer een hoop extra gepiel natuurlijk. Maandag die kabels maar eens halen.

Heb je niet snel een kleurverschil met je andere bekleding als je zomaar een kleur stof uitkiest? En hoe hebben jullie de kabels bij de accu gekregen?? :P
Gebruikersavatar
peter3
MG-R Freak
Berichten: 970
Lid geworden op: di aug 19, 2003 6:36 pm
Woonplaats: Deventer
Locatie: stedendriehoek
Contacteer:

Bericht door peter3 »

Bij mij zat er achter de zekeringhouder een doorvoer naar het motor gedeelte.
Heb de kabel door het rubber gepriegeld.

Het kleur verschil was in mijn geval niet noemenswaardig.
Er zijn verschillende kleuren van het merk kaliber.
Er is vast wel een kleur die er goed bij past.

suc6
Rover 220 SD (weg in 2006)
MG ZS 120 Le Mans SE '03 (weg in 2014)
MG ZT 190 2.5 V6
JannnHo

Bericht door JannnHo »

Ippel schreef: En hoe hebben jullie de kabels bij de accu gekregen?? :P
ik heb een vrij dikke + kabel en der zit een oogje aan dus ff alles log gedraait en toen dat oogje erin en toen alles weer vast gedraait radio opnieuw instellen de klok opnieuw en ik had me + kabel ik heb trouwens een rode van caliber
en et zelfde als peter klein gaatje in me rubber gemaakt van me kabel boom en daar door heen gedaan
heb et ooit eens bij me maat gedaan daar kon ik niet bij de kabelboom komen dus hebben we een gat geboord door het schutbord ;)
Ippel

Bericht door Ippel »

Heeel langzaam gaat dit projectje verder. De versterkers zijn zo goed als weggewerkt. Het moet nog een beetje afgewerkt worden, maar dat is niet veel werk meer.
De subwoofer kist is ook bijna klaar. Alleen de bovenkant zit er nog los op. Dit om de subwoofer goed te kunnen plaatsen enzo.
Nu is mijn vraag de volgende:

Is mijn versterker goed te combineren met deze subwoofer?

Versterker:
Kenwood KAC-818
200 watt op 4ohm en 300 watt op 2ohm

Subwoofer:
Maximum vermogen 1.200 Watt
Nominaal ingangsvermogen 300 Watt
Frequentiekarakteristiek 15 - 2.000 Hz
Laagste resonantiefrequentie (Hz) 24 Hz
Gevoeligheid (1W/1m) 92 dB
Grootte subwoofer (cm) 30 cm
Materiaal subwoofer Aramid vezelcomposietwoofer met rand uit butylrubber
Dubbele 4Ω spreekspoelen: 2 of 8Ω
Front VCCS (Voice Coil Cooling System)
Uitgangen Verguld
Aanbevolen verzegelde behuizing (Litres) 28

Mijn behuizing zal iets minder zijn. Ik verwacht zo rond de 20 liter, maar dit moet ik nog even nameten.
Is dit spulletje te combineren of hebben jullie een andere goede tip?
Alvast bedankt!


(Foto's van dit maanden durende project komen zodra alles af is.)
Gebruikersavatar
MGF MPi
MG-R Spotter
Berichten: 869
Lid geworden op: do mar 02, 2006 6:28 pm
Woonplaats: Rotterdam / Heiloo
Contacteer:

Bericht door MGF MPi »

Moet nog even bekijken hoe ik het microfoontje vast ga zetten, maar verder werkt bij prima.
Waarschijnlijk heb je het microfoontje inmiddels al lang en breed geplaatst, maar ik heb het microfoontje van de Pioneer DEH-700BT in het asbakje verstopt. Zelfs op de snelweg ben je prima te verstaan en het microfoontje is niet zichtbaar wanneer je hem niet gebruikt. Wel even het asbakje een klein beetje open zetten wanneer je belt. ;)

Verder een heel mooi project!
MGF 1.8i, British Racing Green
Rover 75 2.5 V6 Sterling, Steel Blue
Afbeelding
Ippel

Bericht door Ippel »

MGF MPi schreef: Waarschijnlijk heb je het microfoontje inmiddels al lang en breed geplaatst, maar ik heb het microfoontje van de Pioneer DEH-700BT in het asbakje verstopt. Zelfs op de snelweg ben je prima te verstaan en het microfoontje is niet zichtbaar wanneer je hem niet gebruikt. Wel even het asbakje een klein beetje open zetten wanneer je belt. ;)

Verder een heel mooi project!
Haha.. Eehm.. Dat microfoontje bungelt nog steeds naast m'n stuur. :oops:
In de asbak is niet echt een optie, omdat deze veelvuldig gebruikt wordt. Zal het microfoontje binnenkort toch maar eens vastzetten. ;)
Slimboy

Bericht door Slimboy »

De sub en de versterker zijn wel te combineren hoor...

Aansluiten als volgt:
AfbeeldingAfbeelding

Je kist zou ik opvullen met aquarium filterwatten. Daardoor "denkt" de sub dat hij in een grotere kist speelt.
Ippel

Bericht door Ippel »

Afgelopen week toch maar weer eens aan de gang gegaan.
Resultaat:
Afbeelding
Afbeelding

Op de 1e foto zie je de subwoofer weggewerkt in een kistje. De randen van het kistje heb ik opgevuld met schuim, zodat het mooi rond loopt. Hierdoor zit de kist ook goed geklemt tussen de bodem en het speakerkapje bovenop. De subwoofer zit aangesloten door middel van een stekkertje. Door dus het stekkertje los te koppelen en het kapje met 2 schroeven los te draaien is het hele kistje er zo uit te pakken.
Subwoofer is de ondiepe Pioneer TS-SW841D welke ik ook te koop heb aangeboden hier op het forum. 500 watt max, 120 watt rms.

Op de 2e foto zie je rechts de subwoofer en links de weggewerkte versterkers. Deze zit ook geklemt en is er zonder veel moeite uit te pakken. De massa heb ik aangesloten op het metaal waar de gordel aan vast zit. De signaalkabels lopen links langs de deuren en de pluskabels via m'n reservewiel rechts langs de deuren. De kabel naar m'n subwoofer loopt onderlangs m'n achterbank.

Ik houd dus voldoende ruimte over voor bijvoorbeeld kratten bier en heb nog steeds een reservewiel. Hier is ook nog eens makkelijk bij te komen, omdat alles er zo uit te pakken is.

Wat ik nog moet doen is nieuwe speakers in m'n voordeuren installeren en aansluiten aan de tweede versterker. Ook moet er nog iets van een beschermkapje op de subwoofer komen, voor als de kratten bier omvallen.

(helaas zijn de andere foto's van hele slechte kwaliteit, zal later eens kijken of dit nog een beetje bij te werken is)
JeroenH

Bericht door JeroenH »

Ippel schreef:...voor als de kratten bier omvallen.
Ik weet niet hoe jij rijd, maar eum...hier moet je wel heel veel moeite voor doen...

Ziet er netjes uit verder! Heb je expres ruimte gelaten tussen je kist en je bank?
Ippel

Bericht door Ippel »

JeroenH schreef: Ik weet niet hoe jij rijd, maar eum...hier moet je wel heel veel moeite voor doen...

Ziet er netjes uit verder! Heb je expres ruimte gelaten tussen je kist en je bank?
Het gaat om het idee. :lol: Lijkt me fijner als er iets van een bescherming voor m'n subwoofer zit.

Dankjewel! Die ruimte heb ik daar gelaten, omdat de achterkant nu ongeveer gelijk loopt met de vorm van wat daar zit. Volgens mij kun je je bank ook niet meer plat doen als je daar geen ruimte laat.

Zie trouwens dat je op de foto's een enorm kleurverschil ziet. Dit is live bijna niet op te merken.
Gebruikersavatar
Joep
MG-R Addict
Berichten: 305
Lid geworden op: do apr 10, 2008 6:35 pm
Woonplaats: Brabant

Bericht door Joep »

Je bank kan dan nog wel plat, die ruimte is om je hoedenplank in te schuiven als je bijvoorbeeld iets groots moet vervoeren ;)
Ippel

Bericht door Ippel »

Joep schreef:Je bank kan dan nog wel plat, die ruimte is om je hoedenplank in te schuiven als je bijvoorbeeld iets groots moet vervoeren ;)
Aha.. Zoals veel kratten bier. ;)
Thanks, zal het zo eens testen.

[Edit: Heb het getest en past idd precies. Ideaal!]
Ippel

Bericht door Ippel »

(mijn excuses voor de onduidelijke foto's)

Zaterdag een setje nieuwe speakers en tweeters gehaald. Uiteindelijk is het dit setje geworden.

Lightning Audio by Rockford Fosgate:
Afbeelding

Als eerste heb ik natuurlijk het deurpaneel verwijderd. Dit was even pielen, maar nadat ik wist hoe het moet ging het wel.
Afbeelding

Hierna heb ik de speaker eruit geschroefd.
Afbeelding

De bovenkant van de speaker heb ik los van de plastic ring gesneden. De rest van de speaker heb ik met een dremel los gemaakt, zodat ik alleen de plastic ring overhield.
Afbeelding

In deze plastic ring heb ik een aantal gaatjes geboord. De ring heb ik om de speaker geschoven en met ty-rapjes goed vastgezet. Hierna heb ik tussen de speaker en de ring wat kit gestopt om hem luchtdicht te maken.
Afbeelding

Terug naar het deurpaneel. Het kastje wat het geluid tussen de mid en de tweeter verdeeld heb ik met kit aan de binnenkant van het deurpaneel geplakt. De nieuwe tweeter paste precies op de plaats van de oude. Ik heb dus de oude tweeter uit het orginele kapje gedrukt en de nieuwe er terug in gestopt. Hierna heb ik het kapje weer in het deurpaneel gestopt.
Afbeelding

Nu de bedrading. Het is het makkelijkst om gewoon de bedrading van de orginele speaker te gebruiken. Op deze manier hoef je geen nieuwe draden door de kabelboom van de deur te stoppen. Er lopen twee draden vanuit de deur naar je orginele speakers. Deze splitsen zich op een gegeven moment naar de mid en de tweeter. Bij deze splitsing heb ik de draden losgeknipt en er twee stekkertjes op gezet.
Afbeelding

Nu was het nog een kwestie van aansluiten. Bedrading van de stekkertjes in de deur naar het verdeelkastje. Bedrading van het verdeelkastje naar de mid en van het kastje naar de tweeter.
Alles goed vastplakken en/of wegstoppen, zodat het niet tussen het raam kan komen als deze op en neer gaat.



Inmiddels ligt ook alle bedrading naar de versterker toe. Helaas doet deze het niet en bij de andere versterker krijg ik nu een enorme kraak/piep/ruis over m'n speakers. Dit was eerst niet dus ik denk dat ik kortsluiting gemaakt heb ofzo. Een nieuwe zekering in de versterker werkt niet. Iemand enig idee?
Plaats reactie