ICE Rover 25

vragen, antwoorden, tips en foto's van en over Car-Hifi
Gebruikersavatar
tomcat.t16
MG-R Core
Berichten: 2443
Lid geworden op: di okt 14, 2008 9:25 pm
Woonplaats: Omgeving Helmond

Bericht door tomcat.t16 »

Ik was genoodzaakt een andere sub te kopen omdat ik haast niets door de opening van de kofferruimte van mijn coupé geduwd krijg. Nu heb ik een Magnat, zo'n opgerolde subwoofer 8)

1 5ch versterker van Sony
1 1ch versterker van ??? (een hele oude, maar hele goede)
JVC KDAVX2 nieuw


@ Joep&JannnHo hoe het met de klankkast? Klinkt dat toevallig heel mooi of zijn er professionele berekeningen aan vooraf gegaan?
Afbeelding˙˙˙ɹǝʌoɹ uɐʌ uǝʌoqǝʇsɹǝpuo
Rover 216 coupe 1993
MG ZT135 2003
VW POLO 1.9D 1997
Gebruikersavatar
MARTIN
MG-R Core
Berichten: 9046
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 4:27 pm
Woonplaats: in de loods

Bericht door MARTIN »

:mrgreen: @peter.evers
ik heb bv. gewoon een losse subkast in de auto van ong 50 ltr.
dat is niet echt groot.de versterker op 1 x 400 W naar de sub
de rest komt van de radio 4 x 50 W op de orginele speakers.
en ik kan je vertellen dat deze sub erg laag gaat,je voeld het goed in de onderbuik zeg maar.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Joep
MG-R Addict
Berichten: 305
Lid geworden op: do apr 10, 2008 6:35 pm
Woonplaats: Brabant

Bericht door Joep »

Bij de meeste subs staat er bij in hoeveel liter ze kunnen spelen. Bij een gesloten behuizing mag je er meestal wel wat litertjes vanaf zitten zonder het resultaat flink te beinvloeden.
Ippel

Bericht door Ippel »

Wat ik nu dus lees is dat Marvon zijn speakers door de radio laat versterken en de lage tonen erbij pakt door een subwoofer te plaatsen die wel apart versterkt wordt. Misschien is dat ook nog een idee.

Vind het alleen jammer dat er bij mij in de achterdeuren geen speakers aanwezig zijn.

Hoe link is het trouwens de panelen in de voordeuren te verwijderen? Had hier al gelezen dat het normaal is dat er het een en ander afbreekt.
JannnHo

Bericht door JannnHo »

ik heb mijn panelen al 1000000x ofzo verwijderd en der is pas 1 ding afgebroken door me eigen rouwigheid
JannnHo

Bericht door JannnHo »

@peter.evers

ik heb et een beetje berekend van zo veel liter heb ik dus zo'n grote sub heb ik nodig
Ippel

Bericht door Ippel »

Het eerste deel van de I.C.E. is vanmiddag aangeschaft. Een Kenwood KAC-818 versterker. 200 watt op 4ohm en 300 watt op 2ohm.

Nu opzoek naar een leuk subwoofertje. De bedoeling is deze en de versterker op dezelfde manier te plaatsen als JannnHo en Joep hebben gedaan.

Edit:
Zojuist ook een aantal kabels en een Dietz zekering gekregen. Morgen of zaterdag ga ik er mee aan de gang.
JannnHo

Bericht door JannnHo »

wel foto's maken he vriend :D
Ippel

Bericht door Ippel »

JannnHo schreef:wel foto's maken he vriend :D
Ja baas.. ;)
Ippel

Bericht door Ippel »

Als subwoofer is mijn oog gevallen op dit mooie exemplaar:

TS-W307F F-Type subwoofer
Afbeelding
  • Maximum vermogen 900 Watt
    Nominaal ingangsvermogen 300 Watt
    Frequentiekarakteristiek 20 - 2.000 Hz
    Gevoeligheid (1W/1m) 94 dB
    Grootte subwoofer (cm) 30 cm
    Materiaal subwoofer Composite IMPP™ cone using interlaced Aramid fibre and dual-layer Urethane surround
    Spreekspoel bobijn type Aluminium
    Uitgangen DIN-shaped
Het is een free-air use subwoofer. Is deze geschikt om op de manier te plaatsen zoals ik hierboven beschreef of zit er dan te weinig 'vrije lucht' achter?
Gebruikersavatar
Joep
MG-R Addict
Berichten: 305
Lid geworden op: do apr 10, 2008 6:35 pm
Woonplaats: Brabant

Bericht door Joep »

freeair is bedoeld om de sub in een hele grote ruimte te laten spelen, bijvoorbeeld in de hoedeplank, zodat je de heel kofferruimte als klankkast hebt. Wanneer je "rechtstreeks" tegen je zijpaneel aanspeelt, denk ik niet dat deze woofer lekker gaat klinken...
Järv
Moderator
Berichten: 4430
Lid geworden op: ma nov 18, 2002 6:51 pm
Woonplaats: Botlek
Contacteer:

Bericht door Järv »

...nou .... ooit had ik 2 Pioneer subs (waarvan ik nog steeds spijt heb ze verkocht te hebben) die bedoeld waren voor free-air.
Stronteigewijs (uiteraard) heb ik deze in een gepoorte kist geplaatst achter in de 214GSi .... F'king bizar!!
Ik heb dat geluid naderhand zelfs met 3dubbel budget niet kunnen evenaren.

Het waten TSW's van Pioneer maar heb geen idee meer welke .... ik weet ook niet of deze van Ippel dit ook kunnen, 'k vertel alleen maar mijn bevindingen met Pioneer free-air woofers :mrgreen:
zie een 12 jaar oude webpagina: http://www.motorized.nl/rover/bass1nl.htm ..... 's bijna history :lol:
You can go fast ... but I can go anywhere.
Ippel

Bericht door Ippel »

Door de reacties ben ik toch maar even de ruimte op gaan meten waar hij in geplaatst moet gaan worden. Om en nabij zal deze ruimte (excl. subwoofer) 22 liter zijn. Hier heb ik op de pioneer-site een geschikte subwoofer bij gezocht:

TS-W257D4 C-Type subwoofer
Afbeelding
  • Maximum vermogen 1.000 Watt
    Nominaal ingangsvermogen 350 Watt
    Frequentiekarakteristiek 18 - 600 Hz
    Gevoeligheid (1W/1m) 87 dB
    Grootte subwoofer (cm) 25 cm
    Materiaal subwoofer Composite IMPP™ cone using Interlaced Aramid Fibre with reinforcement arcs
    Spreekspoel bobijn type Phenol resin coated glass cloth bobbin
    Pooljuk type Extended and Vented pole yoke
    Magnets Double-stacked
    Aanbevolen verzegelde behuizing (Litres) 18,4 - 35,4 litres
Dit is dus een C-type. Gaat dit beter werken dan volgens jullie? Maakt het uit of de klankkast een kubusvorm heeft of gaat het puur om de liters vrije ruimte die erachter zit? En is het erg dat de subwoofer een nominaal vermogen van 350 watt heeft terwijl de versterker een RMS van 300 watt gaat leveren?

Edit:
Lees net dat deze op 4 ohm werkt en ik dus maar 200 watt rms uit de versterker krijg dan.
Ippel

Bericht door Ippel »

Ben op dit moment weer druk bezig met het trekken van kabels, maar nu vraag ik me toch af of ik wel goed bezig ben.

De kabels van de radio naar de versterker heb ik linksom gelegd. Dit heb ik gedaan omdat de versterker ook links ligt en ik kabels van een vriend had gekregen die deze lengte precies halen. Rechtsom zouden ze te kort voor zijn.

Nu gaat de stroom voor de versterker dus rechtsom gelegd worden, maar hier zie ik al een heleboel kabels lopen. Onder andere van m'n achterspeakers en ik denk mijn ruitenwisser, achterlichten, kofferbaklampje enz. Gaat dit problemen opleveren en zal ik de kabels toch andersom moeten leggen of liggen ze zo goed en gaat andersom me meer problemen geven?

Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
tomcat.t16
MG-R Core
Berichten: 2443
Lid geworden op: di okt 14, 2008 9:25 pm
Woonplaats: Omgeving Helmond

Bericht door tomcat.t16 »

Zal allemaal wel meevallen denk ik. Bij mij ligt het ook zo, + een UTP kabel + een VGA kabel + een USB kabel + twee audio signaalkabels.

Aan de andere kant liggen de audiokabels van de versterker naar voor en van de radio naar de versterker

No problem. Het enige is als ik mijn radio er NIET in heb zitten dat ik het toerental mee hoor fluiten over de speakers. Maar mijn radio zit er 99% van de tijd wel in dus.
Afbeelding˙˙˙ɹǝʌoɹ uɐʌ uǝʌoqǝʇsɹǝpuo
Rover 216 coupe 1993
MG ZT135 2003
VW POLO 1.9D 1997
Ippel

Bericht door Ippel »

peter.evers schreef:Zal allemaal wel meevallen denk ik. Bij mij ligt het ook zo, + een UTP kabel + een VGA kabel + een USB kabel + twee audio signaalkabels.

Aan de andere kant liggen de audiokabels van de versterker naar voor en van de radio naar de versterker

No problem. Het enige is als ik mijn radio er NIET in heb zitten dat ik het toerental mee hoor fluiten over de speakers. Maar mijn radio zit er 99% van de tijd wel in dus.
Dan zal het wel goedkomen. Kom alleen wel een half metertje kabel tekort, maar ja. Morgen maar even omruilen en dan het hele klusje weer opnieuw. :roll:
Plaats reactie