ICE Rover 25

vragen, antwoorden, tips en foto's van en over Car-Hifi
Ippel

ICE Rover 25

Bericht door Ippel »

Zoals sommigen inmiddels weten mag ik mij sinds kort de gelukkige eigenaar van een Rover 25 noemen. Het geld is een beetje op, maar toch ben ik vast aan het kijken naar een leuk setje om het geluid op een iets hoger niveau te brengen. Hierbij heb ik nog wel enige info/tips nodig, aangezien dit de eerste keer is dat ik mij hierin verdiep en er maar weinig verstand van heb.

De radio staat alvast. Zit nu nog in de Seat van de zaak, maar ga zo'n zelfde halen of zet die van de Seat in mijn Rover.

Pioneer DEH-P65BT
Afbeelding
Ik heb deze toendertijd gekozen, omdat ik nogal veel bel in de auto en dit met deze radio erg fijn werkt. Er wordt een microfoontje inclusief lange kabel meegeleverd.


Nu wil ik de speakers voorin ook gaan aanpassen. Omdat de tweeter apart zit, denk ik aan dit setje.

TS-E176C
Afbeelding
RMS is 60 watt. De radio levert 4x 50 watt. De speakers voorin wil ik gewoon door de radio laten versterken. Is dit dan voldoende of zijn de speakers veel te zwaar voor de radio?


Achterin wil ik (met behulp van een timmerman) een nieuwe hoedeplank gaan maken. Hier wil ik iets grotere en zwaardere speakers in plaatsen, zodat ik af en toe het geluid toch kan laten knallen. Deze wil ik wel met een versterker aansturen. Ik zat te denken aan zoiets:

TS-A69021
Afbeelding
6x9", 260 watt max.


Heb ik nu zojuist het slechtste setje ooit samengesteld of kan dit wel iets worden? Voor de versterker heb ik nog niet echt een idee. Het hoeft allemaal niet zo heel erg hard, als het geluid maar niet vervormd als ik even iets harder wil knallen. Oh ja, het valt misschien op dat het allemaal Pioneer is. Dit komt doordat ik graag 1 A-merk kies en hier dan alles van bij elkaar zoek.

Graag jullie reactie hierop en een tip voor de versterker.
Alvast bedankt!
JD
MG-R Core
Berichten: 5082
Lid geworden op: di okt 07, 2008 6:23 pm
Woonplaats: Gelderland

Bericht door JD »

Is best een leuk setje ;)
Mischien is t een idee om dr een klein subwoofertje bij te nemen?
Deze zou je dan kunnen aansturen samen met je hoedeplankspeakers.
En je hoeft niet per sé alles van 1 merk te nemen ;)
Ma smaak is heel persoonlijk ;)
Ippel

Bericht door Ippel »

Een subwoofer vind ik niet echt nodig. Zo hard hoeft het ook niet te knallen en vind het zonde van de ruimte. ;)
Gebruikersavatar
tomcat.t16
MG-R Core
Berichten: 2443
Lid geworden op: di okt 14, 2008 9:25 pm
Woonplaats: Omgeving Helmond

Bericht door tomcat.t16 »

Het beste is om alle speakers via een versterker aan te sturen.
Afbeelding˙˙˙ɹǝʌoɹ uɐʌ uǝʌoqǝʇsɹǝpuo
Rover 216 coupe 1993
MG ZT135 2003
VW POLO 1.9D 1997
Ippel

Bericht door Ippel »

Heb ik ook aan zitten denken, maar kom ik dan niet meteen bij de versterkers in een hogere prijsklasse? Daar komt ook nog bij dat het een hoop meer gekloot met kabels wordt dan.

Ik denk dat ik met 2x 50 watt een heel eind kom en wanneer ik meer wil ik dat met de hoedenplankspeakers doe. Of is het zonde op deze manier de speakers en radio te gebruiken?
Gebruikersavatar
tomcat.t16
MG-R Core
Berichten: 2443
Lid geworden op: di okt 14, 2008 9:25 pm
Woonplaats: Omgeving Helmond

Bericht door tomcat.t16 »

Je zou ook een 2e hands versterker kunnen kopen. En het is inderdaad een beetje gekloot met kabels. Ik heb zo'n 30 meter audiokabels door de auto lopen 8) maar dan heb ik wel 6 kanaals geluid.
Het ligt er gewoon aan hoe snel en met wat je tevreden bent. Rechtstreeks op de radio aansluiten kan ook mooi zijn mits je een fatsoenlijke radio hebt.


De vraag is... wat wil je?
Afbeelding˙˙˙ɹǝʌoɹ uɐʌ uǝʌoqǝʇsɹǝpuo
Rover 216 coupe 1993
MG ZT135 2003
VW POLO 1.9D 1997
Gebruikersavatar
tomcat.t16
MG-R Core
Berichten: 2443
Lid geworden op: di okt 14, 2008 9:25 pm
Woonplaats: Omgeving Helmond

Bericht door tomcat.t16 »

Kijk hier eens, niet slecht voor zijn prijsklasse.


Afbeelding
Afbeelding˙˙˙ɹǝʌoɹ uɐʌ uǝʌoqǝʇsɹǝpuo
Rover 216 coupe 1993
MG ZT135 2003
VW POLO 1.9D 1997
Ippel

Bericht door Ippel »

Ik denk dat ik mijn speakers vervang en er twee nieuwe bij zet. Op deze manier gaat de kwaliteit een stuk omhoog, ben ik niet al te veel geld kwijt en wanneer ik het over een half jaar zat ben, kan ik er gemakkelijk een andere versterker inzetten.

Alle speakers over een externe versterker aansturen is vast beter, maar ik denk dat ik er nog even mee wacht tot ik wat meer gereden heb en weer wat geld heb kunnen sparen. ;)

Eerst de radio vervangen.
Dan de speakers voor vervangen.
Dan achter plaatsen inclusief versterker.
En misschien in de toekomst een nieuwe 4-kanaals versterker.

Thanks voor de link, maar wat is eigenlijk het verschil tussen 2- en 4-ohm? Moet ik daar ook nog op letten bij de aanschaf van speakers?
Gebruikersavatar
tomcat.t16
MG-R Core
Berichten: 2443
Lid geworden op: di okt 14, 2008 9:25 pm
Woonplaats: Omgeving Helmond

Bericht door tomcat.t16 »

"Alle speakers over een externe versterker aansturen is vast beter, maar ik denk dat ik er nog even mee wacht tot ik wat meer gereden heb en weer wat geld heb kunnen sparen. Wink"
Waar ga jij tanken?? Hoe meer ik rijd, hoe leger mijn portomonnaie is ;)




Ten opzichte van je radio cq versterker vormt een luidspreker een 'belasting' die het uiteindelijke vermogen bepaalt. Dat zijn de Ohms die op je speaker staan. Normaal geproken wordt bij een luidspreker de minimale impendantie-waarde opgegegeven; Dit is de laagste belasting, die bepaalt of de luidspreker op een bepaalde versterker kan aangesloten worden. Vaak zie je waarden van 4, 8 en 16 Ohm.

Let wel op!! De minimale toegelaten weerstand (in Ohm) op de uitgang van een versterker (dus ook de speakeruitgang van je radio) moet kleiner of gelijk zijn aan de impendantie (in Ohm) van de speaker ;)
Afbeelding˙˙˙ɹǝʌoɹ uɐʌ uǝʌoqǝʇsɹǝpuo
Rover 216 coupe 1993
MG ZT135 2003
VW POLO 1.9D 1997
Gebruikersavatar
Joep
MG-R Addict
Berichten: 305
Lid geworden op: do apr 10, 2008 6:35 pm
Woonplaats: Brabant

Bericht door Joep »

Persoonlijk zou ik eerder mijn voorspeakers versterken, dan achter. Of anders helemaal niet versterken. Wanneer je alleen achter versterkt krijg je een hoop geluid vanaf de achterkant wat nou ook weer niet zo geweldig is...
Järv
Moderator
Berichten: 4430
Lid geworden op: ma nov 18, 2002 6:51 pm
Woonplaats: Botlek
Contacteer:

Bericht door Järv »

een hoop geluid van achter en weinig voor is vermoeiend op lange ritten ... geloof me.

Woofers hoeven niet groot te zijn .... ze geven wel meteen meer warmte , kleur, body of hoe je het ook noemt aan de klank.
een sub is dan ook echt niet alleen om te knallen.
'k heb de mijne tijdelijk uit de auto gehaald ivm dat die als bouw en verhuiswagen dient de laatste tijd .... en ondanks dat ik voor een heel goed setje heb en midden en achter ook is het geluid toch ineens ruk zo zonder die sub.

Ik persoonlijk hou het altijd bij een composetje voor (mid/laag in de deur en een tweetertje hoog), achter orgineel en een sub(je) versterkt in de koffert.
Als je dit van pioneer, sony, jbl, lanzar of kenwood neemt en goed uitzoekt wat je wil en koopt heb je gegarandeerd een leuk resultaat.
Je zal er geen ice-wedstrijden mee winnen maar het geeft een lekker en vol geluid voor niet al teveel centen (en let eens op aanbiedingen).


Philips mijd ik als de pest ... geeft een geluid of je de dopjes van je ipod in een leeg colablikje stopt.
en JVC heeft bij mij niet gescoord omdat 2 radio's en een speaker het daarvan al begeven hebben bij me (maar aangezien sommige anderen wel blij schijnen te worden van dit merk hou ik dit als persoonlijke mening)
You can go fast ... but I can go anywhere.
Ippel

Bericht door Ippel »

Bedankt voor de info mensen.

Komende weken ga ik zorgen dat de radio er komt en ga ik een mooi setje voor in de voordeuren zoeken. Waarschijnlijk geniet ik dan al 20x meer van een muziekje dan nu.

Wat ik daarna doe weet ik nog niet. Misschien inderdaad toch een versterker die alles aanstuurd. Een klein subwoofertje lijkt me stiekem ook wel wat. Alleen vind ik het zo'n zonde van de ruimte, ook al gebruik ik die eigenlijk niet. Zodra er iets staat te gebeuren horen jullie het en zal ik foto's posten.
JannnHo

Bericht door JannnHo »

ik ben zelf meer van de rockford fosgate et is iets duurder maar je hebt echt subliem geluid :D of jbl en subjes kun je goed wegstoppen hoor ik zal ff een fototje jatten van iemand die et ook gedaan hoe ik et ook heb :D
Afbeelding
tis een klein subje maarja et is wel leuk geluid ik heb een slag groter en aan beide kanten :D

greetz en suc6
Gebruikersavatar
tomcat.t16
MG-R Core
Berichten: 2443
Lid geworden op: di okt 14, 2008 9:25 pm
Woonplaats: Omgeving Helmond

Bericht door tomcat.t16 »

@ JannnHo Hele mooie oplossing :idea:
Afbeelding˙˙˙ɹǝʌoɹ uɐʌ uǝʌoqǝʇsɹǝpuo
Rover 216 coupe 1993
MG ZT135 2003
VW POLO 1.9D 1997
Gebruikersavatar
MARTIN
MG-R Core
Berichten: 9046
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 4:27 pm
Woonplaats: in de loods

Bericht door MARTIN »

:mrgreen: kijk ook eens op marktplaats
ook ik heb daar mijn volledige set vandaan gehaald.

jvc headunit 1 jaar oud 125 eurie
Afbeelding
jvc versterker 1.5 jaar oud 60 eurie 4 x100 w
jvc sub nieuw 40 eurie 10"1000 w
sub kast nieuw besteld 39 eurie
Afbeelding
Gebruikersavatar
Joep
MG-R Addict
Berichten: 305
Lid geworden op: do apr 10, 2008 6:35 pm
Woonplaats: Brabant

Bericht door Joep »

peter.evers schreef:@ JannnHo Hele mooie oplossing :idea:
Dankje |:)

Op deze manier haal ik niet alles uit het subje, met meer volume zou hij nog een stuk lager door kunnen gaan.
Het is in ieder geval wel een goede ondersteuning van het laag op deze manier.
Plaats reactie