Deze limo had de toekomst van Rover moeten veilig stellen:

Een MG-R.nl lid gezien in het wild? of een andere mooie MG of Rover ....
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rotterdam - Rover
MG-R Regular
Berichten: 78
Lid geworden op: do nov 05, 2015 1:19 am
Woonplaats: Rotterdam
Contacteer:

Deze limo had de toekomst van Rover moeten veilig stellen:

Bericht door Rotterdam - Rover »

Ik weet niet of dit al een keer ter sprake is geweest hier, ik kom er ieg geen artikel over tegen, dus bij deze:

Overigens heb ik heel erg veel concept-cars (foto's en tekeningen) kunnen spotten van zowel Rover als MG.

Misschien leuk om daar een aparte rubriek over te starten? Zou nu nog steeds een hot en sexy model zijn!

De Rover 55, ontworpen in 1997 door Richard Woolley en zijn team!
Woolley was overigens ook voor de 75 modellen verantwoordelijk.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Deze tekst stond bij het betreffende titel geplaatst op 13 augustus 2010 in o.a. het Engelse Auto Express:

Sensational pictures show upmarket 400/45 replacement, 55 promised step up in quality, as true 3-Series rival
Take a look at the stunning BMW 3-Series rival from Rover that never was.
This is the 55 – a striking sports saloon that was central to a plan to move the firm upmarket at the start of the last decade.
Auto Express has gained exclusive access to sensational images from that time, which prove that owner BMW was looking at a post-retro future for Rover.

This daringly proportioned model was designed to hit the market years before Chrysler’s conceptually similar 300C.


Afbeelding

De bewuste Chrysler 300 uit 1997 en hier onder het nieuwste ontwerp uit 2015:

Afbeelding

Zoek de verschillen c.q. gelijkenissen.....
Want het oudere model leek er (in mijn optiek) zelfs nóg minder op!

Back in the Nineties, Rover engineers and architects were hard at work on a replacement for the Honda-based Rover 400/45.
This larger, more desirable model was to be badged the 55, and was intended to take the fight to premium saloons such as the Audi A4, Mercedes C-Class and, of course, the 3-Series.
In fact, this car was part of a planned two-model attack on the upper-medium segment, as BMW looked to take Rover upmarket.
Bosses also intended to increase the size of the Rover 75’s replacement, so it would do battle in the same sector as the A6, E-Class and 5-Series.
The new 55’s unusual proportions were down to its underpinnings.
It was to be powered by BMW engines in four and six-cylinder form, but most intriguingly, bosses planned for the front-wheel-drive car to use longitudinally mounted engines, in a similar way to front-driven Audis.
The units were to be set a long way back in the chassis – as in the current A4 and A5 – with a four-wheel-drive system to be offered as well.
This styling model of the 55 was completed in spring 1997, and as our picture shows, it was photographed alongside a pre-production 75 for contrast.
Both cars were penned by Richard Woolley – currently at Land Rover.
Interestingly, the original 75 was styled from drawing board to full size in one hit, and signed off just weeks before BMW bought Rover.
But what became of the 55? In late 1999, the dual-model policy was axed.


Afbeelding Afbeelding

Concept van de Rover 35 met de BMW Z4 als uitgangspunt wellicht?

Top brass focused on the small hatchback replacement for the 200/25 – the Rover 35 – although that project didn’t come to fruition, either.
It was a last-ditch attempt to keep hold of Rover when there was pressure from BMW’s board to offload the troubled UK subsidiary.
If nothing else, these pictures offer a fascinating glimpse into what might have been for Rover had BMW kept faith with it.


Ooit vernam ik dat vanwege strategische redenen BMW bewust de Rover/MG group heeft laten vallen....
Zou dat waar kunnen zijn? Wat denk jij hier allemaal van?
Rover 75 Tourer Club 1.8 2002 (2015) Midnight Blue
Rover 75 Tourer Club 2.5 V6 automaat 2003 (2016) Starlight Silver
Rover 75 Tourer Sterling 2.5 V6 automaat 2003 (2019) Moonstone Green
Rover 75 Saloon 2.5 V6 automaat Connoisseur 2005 (2020) Royal/Oslo Blue

Al is je Rover nog zo snel, het CJIB achterhaalt 'm wel!

Afbeelding
Bart-K
The Big Boss
Berichten: 8398
Lid geworden op: do mei 06, 2004 1:16 pm
Woonplaats: Steenbergen NB

Re: Deze limo had de toekomst van Rover moeten veilig stelle

Bericht door Bart-K »

Had met strategie weinig te maken.
Was meer vanwege het feit dat ze er gigantisch veel geld in hadden gepompt zonder de gewenste resultaten en niet zaten te wachten op verdere verliezen.

Die R35 concept is gewoon een gefotoshopte 1-serie en geen Z4.

Over het verhaal BMW-Rover is hier al veel gediscussieerd en er bestaan ook enkele fascinerende boeken over, aanraders als je wilt weten hoe de feiten echt zijn.
'03 MG ZT 190+ -> My forever car :inlove:
'03 MG ZS 180 -> Tracktoy

"You don't park a ZT, you simply allow it to rest until next time."

https://www.facebook.com/groups/MGRoverClubNederland
Gebruikersavatar
Edgar
MG-R Freak
Berichten: 1108
Lid geworden op: za okt 14, 2006 5:27 pm
Woonplaats:

Re: Deze limo had de toekomst van Rover moeten veilig stelle

Bericht door Edgar »

Al heeft de eerste 1 serie van BMW wel wat weg van een concept drawing van een toekomstige kleinere Rover, dacht de 25 opvolger. De met die oranje knipperlichten achter. Heb altijd het gevoel gehad dat BMW die tekening uit de la heeft gehaald om een goede 1 serie te ontwerpen.

Over de Z4 in de post, deze heeft wat engels achtige lijnen, wellicht ook een lade model geweest van een oorspronkelijk nieuwe MGF aanvuller, dus grotere broer? En bij geen gebruik heeft BMW het maar gebruikt
>MG ZT 135 CDTi MKII - MGF 1.8 - *Rover 200 Tdic*<
Gebruikersavatar
Edgar
MG-R Freak
Berichten: 1108
Lid geworden op: za okt 14, 2006 5:27 pm
Woonplaats:

Re: Deze limo had de toekomst van Rover moeten veilig stelle

Bericht door Edgar »

Deze bedoel ik:
Afbeelding
Afbeelding
>MG ZT 135 CDTi MKII - MGF 1.8 - *Rover 200 Tdic*<
Plaats reactie