Onrustig Stationair Toerental Verholpen Rover 214SI MPI 16V

Technische informatie over MG's en Rovers.
BritishRacingGreen

Onrustig Stationair Toerental Verholpen Rover 214SI MPI 16V

Bericht door BritishRacingGreen »

Voor het geval dat sommige niet wisten wat het probleem van mijn auto was zal ik het even uitleggen:
Ik heb een 214SI MPI 16V Twin Cam Sprint met drie deuren en LPG uit 1994 om even volledig te zijn. :lol:
Helaas was het stationair toerental niet altijd even stabiel dus het varieerde tussen 500 en 1100 RPM en soms was het zelfs zo dat ie uitviel bij verkeerslichten erg irritant :cry: , maar het vreemde was dat ie het ook soms gewoon perfect deed, gewoon keurig +/- 800 RPM. :?:

Ik was al een paar keer bij de dealer geweest en die zei dat ie het niet kon vinden moeilijk, moeilijk, enz. maar geen oplossing dus. :evil:

In mei bracht ik m'n auto weg voor een grote beurt, toen ik hem kwam ophalen kreeg ik te horen dat het CO gehalte in de uitlaatgassen te hoog was, dus voor de aankomende APK keuring moest daar wat aan worden gedaan. Ze hadden me al een keer eerder vertelt dat de katalysator niet echt veel meer deed, tevens maakte deze een behoorlijk irritant rammelend geluid. :cry:

Dus ik liep al rond met de gedachte om een ander auto te kopen (grootste kanshebber was een Rover 45 Diesel).
Maar ik wilde deze eigenlijk nog helemaal niet kwijt (gehecht enzo).

Dus heb ik hier een post geplaats bij http://www.motorized.nl/club/phpBB2/viewtopic.php?t=347.
Hier kreeg ik het advies om een ander stappenmotor en potentiometer te plaatsen. Als eerste heb ik een tweede hands potentiometer geplaatst deze zit aan de gasklep vast en meet de stand van de gasklep en stuurt deze waarde naar de ECU. Maar helaas geen goed resultaat. :cry:

Toen toch maar op zoek naar een stappenmotor. Aangezien de stappenmotor vast zit boven op het huis van de gasklep ben ik op zoek gegaan naar een hele gasklep met stappenmotor en sensor, dit was behoorlijk zoeken maar toch tweede hands gevonden. :)

Dus ik plaats hem en hoop vol start ik de motor.
Afbeelding

Helaas draait de motor stationair 2000 RPM maar gelukkig kan je dit aanpassen door aan wat schroefjes te draaien.
Als eerste heb ik het schroefje wat tegen de stappenmotor zit wat omlaag geschroeft:
Afbeelding

Nu liep de motor wel ongeveer 800 RPM maar hij begon ook weer te galloper tussen 500 en 1000 RPM. Erg balen dus :(
Hij deed nu precies hetzelfde als de oude gasklep.

Maar nu is er nog een stelschroef deze regelt hoeveelheid lucht die door een bypass kanaaltje langs de gasklep gaat. Deze is heel belangrijk voor het stationair toerental.
Afbeelding

Deze kan je uit en in draaien. Door hem in te draaien gaat er minder lucht door het kanaaltje en is de hoeveelheid lucht die naar de motor gaat meer afhankelijk van de regeling van de gasklep door de ECU (computer) en schijnbaar werkt dit veel beter.
BTW als je hier aan gaat draaien tel het aantal slagen wat je draait zo dat je hem eventueel terug kan zetten op de oude waarde (erg handig als het alleen maar slechter hierdoor word).
Want hier door loopt de motor redelijk netjes 800 RPM. :lol:

Nu dit goed was had het ook nut om de katalysator te vervangen.
Dus ik heb een tweede hands katalysator opgezocht.
Afbeelding

Merk: CHESWICK Model: WAG 10108

Deze kan je maar op een manier plaatsen, hij heeft namelijk aan de voor zijde (kant van de motor) drie bouten en de achter zijde twee.

De oude er onder uithalen was echt een rot werk je moet niet denken dat je de oude er netjes onder uithaalt met een set dop sleutels. Althans dat had ik maar misschien heb ik niet het goed gereedschap of de verkeerde manier. De moeren zitten namelijk helemaal vast geroest. Dus slijptol op de moeren en gaan (nog steeds rot werk maar je moet wel als je geen ander middelen hebt). :evil:

Toen ik hem er uiteindelijk onder vandaan had zag ik waardoor ie zo rammelde het hitte schild was namelijk door geroest aan de achterkant op alle las punten. (boven en onder 4 laspunten dus)
Afbeelding

Het zou best kunnen dat dit een soort van fabricage fout is want de tweede hands die ik gekocht had dit ook al dus deze heb ik gelijk laten lassen dus die rammelt niet. :twisted: :mrgreen:

Tevens zag ik nu ook waarom de katalysator niet zoveel meer deed.
Het tweede en laatst compartiment was namelijk helemaal weg.
Afbeelding

Deze is helemaal weg getrild ofzo iets. Ik was namelijk een keer en stukje honingraat achtig spul tegen gekomen in de einddemper. Toen had ik al zoiets van, ik geloof dat hier iets niet helemaal goed gaat. :?

De voorkant ziet er zo uit:
Afbeelding

Zo hoort de achterkant er ook ongeveer uit te zien dus (intern hoort het veel dichterbij te zitten dus).

Dus nu de tweede hands geplaatst 15 min werk. (het verwijderen was zo'n 3 uur werk, maar dit is onervarenheid denk ik).
En starten en ... hmmmmmm Heerlijk zo'n geluidje lekker stil geen gerammel alleen laag gebrom van de eind demper. :mrgreen:

Dus ik rijd nu weer rond met een BIG Smile. :mrgreen:

Misschien was dit een te uitvoerig verslag, maar misschien heeft iemand anders er ook iets aan.
Maar dit hoeft niet altijd de oplossing te zijn.

Groeten, :mrgreen:

See you at de next meeting Rizla+ Racing Day (Assen) of Britisch Classic Car Festival Assen of Full Speed Zwolle.
Laatst gewijzigd door BritishRacingGreen op wo nov 19, 2003 11:20 pm, 5 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Silly CVT
MG-R Freak
Berichten: 2551
Lid geworden op: ma nov 25, 2002 10:35 am
Woonplaats:
Locatie: Spaarndam!!!
Contacteer:

Bericht door Silly CVT »

Het kan nooit té uitvoering, zoals je al zei.... Misschien heeft iemand anders er nog eens wat aan. ;)
Officieel bericht:
Afbeelding
Klik de groene balk.:mrgreen:
Järv
Moderator
Berichten: 4430
Lid geworden op: ma nov 18, 2002 6:51 pm
Woonplaats: Botlek
Contacteer:

Bericht door Järv »

Hya BRG,

Top stukkie jôh, netjes hoor :)
Is zeker genoeg info om anderen te helpen die het zelfde probleem hebben.
'k ben blij dat ie het weer doet.

Cheers,
Dennis :cool:
You can go fast ... but I can go anywhere.
istanbullu

Bericht door istanbullu »

Dat is een mooi verslag. Ik heb dus precies hetzelfde probleem met mijn 216 gsi 16v uit 1991. Loopt soms ook niet stationair en maakt een brommend geluid bij het gasgeven. Maar ik ben niet van plan om dit alles te vervangen of te repareren, zodra de APK is afgelopen kan men in Den Haag langskomen voor onderdelen. Vooral de motor is zeer goed...dus..
Gebruikersavatar
Robert-220TC
MG-R Freak
Berichten: 1618
Lid geworden op: za nov 30, 2002 1:13 am
Woonplaats: rijswijk(zh)(réswék)
Contacteer:

Bericht door Robert-220TC »

perfect verslag joh
ik heb nu problems met de 216 coupe met de ecu regeling
co te hoog bij de apk maar denk dat ik daar ook maar naar ga kijken duss thx
BritishRacingGreen

Bericht door BritishRacingGreen »

Hey Everybody,

Thx voor de positieve reacties. :mrgreen:

Ik had nog niet vertelt dat ik m'n CO gehalte ook ff heb laten meten (viergas meting).
En volgens de monteur die het gemeten heeft was het goed. :mrgreen:

200turbocoupe succes met kijken.
Ik hoop voor je dat je het ook goed kan krijgen.

Groeten,
Tino

BTW Dennis ik heb een jaar of wat geleden ooit een beloofd om wat foto's te sturen maar die komen binnenkort. De vorig set was namelijk niet mooi veel te donker. :D
Järv
Moderator
Berichten: 4430
Lid geworden op: ma nov 18, 2002 6:51 pm
Woonplaats: Botlek
Contacteer:

Bericht door Järv »

BritishRacingGreen schreef:BTW Dennis ik heb een jaar of wat geleden ooit een beloofd om wat foto's te sturen maar die komen binnenkort. De vorig set was namelijk niet mooi veel te donker. :D
Hya Tino,

als je zelf wat ruimte hebt voor een internet site zou je ze ook daar op kunnen zetten ... en dan kan je ze via de IMG link plaatsen in
Foto album -> Rover -> Tino's 214Si (bijvoorbeeld)

'k heb namelijk op motorized niet zoveel plek meer, plus ik moet een beetje zuinig zijn ivm m'n datalimiet.

Cheers,
Dennis :cool:
You can go fast ... but I can go anywhere.
BritishRacingGreen

Bericht door BritishRacingGreen »

Hey Dennis,

Dat moet wel lukken. 8)
Ik moet ze alleen nog even schieten. :wink:

Groeten,
Tino
Järv
Moderator
Berichten: 4430
Lid geworden op: ma nov 18, 2002 6:51 pm
Woonplaats: Botlek
Contacteer:

Bericht door Järv »

Hya Tino,

Is goed :)
'k ben wel benieuwd.

Cheers,
Dennis :cool:
You can go fast ... but I can go anywhere.
Gebruikersavatar
pagan
MG-R Freak
Berichten: 1911
Lid geworden op: di mei 27, 2003 6:27 pm
Woonplaats:
Locatie: D-Town - Vlaanderen

Bericht door pagan »

Mmmm, zou interessant zijn met artikels te werken. Maar ja neemt veel ruimte in beslag natuurlijk.
Afbeelding
Järv
Moderator
Berichten: 4430
Lid geworden op: ma nov 18, 2002 6:51 pm
Woonplaats: Botlek
Contacteer:

Bericht door Järv »

pagan schreef:Mmmm, zou interessant zijn met artikels te werken. Maar ja neemt veel ruimte in beslag natuurlijk.
Artikels? hoe bedoel U ?
You can go fast ... but I can go anywhere.
Gebruikersavatar
Silly CVT
MG-R Freak
Berichten: 2551
Lid geworden op: ma nov 25, 2002 10:35 am
Woonplaats:
Locatie: Spaarndam!!!
Contacteer:

Bericht door Silly CVT »

Zoals dat uitgebreide verslag van Tino... Dáár heeft iedereen wat aan, net als plaatjes uit handboeken enzo. :roll:

IRL info....! :mrgreen:
Officieel bericht:
Afbeelding
Klik de groene balk.:mrgreen:
BritishRacingGreen

Bericht door BritishRacingGreen »

Rover schreef: Artikels? hoe bedoel U ?
Ik begrijp het ook niet helemaal maar misschien bedoelt ie dat deze nu constant boven aan staat omdat het een stick is en dat dit soort bericht bij elkaar moeten staan in 1 map misschien hoort dit bericht ook wel bij technies thuis. of in een map technies in de map "200 series en 25"

BTW ik foto's gemaakt moet ze alleen nog even editten (zondag gemaakt na afloop van de meeting) en dan post ik ze.

Groeten,
Tino
Järv
Moderator
Berichten: 4430
Lid geworden op: ma nov 18, 2002 6:51 pm
Woonplaats: Botlek
Contacteer:

Bericht door Järv »

Hya Tino,

In dat geval ..... is het hierbij zo gebeurt ;)

Cheers,
Dennis :cool:
You can go fast ... but I can go anywhere.
BritishRacingGreen

Bericht door BritishRacingGreen »

In dat geval ..... is het hierbij zo gebeurt
Tja jij kan dat.

Maar mij maakt het niet echt uit verder waar ie staat, het was maar zo een idee. :wink:

Later. :mrgreen:
pieterrademakers

is het niet de vluchtmassameter

Bericht door pieterrademakers »

Ik had hetzelfde probleem, alleen toen ik de luchtmasaameter schoongemaakt had was het probleem verholpen, alleen het volgende probleem van slecht starten is nog niet verholpen, toch maar ff naar de dealer, dat zal welk weer een bom duiten kosten, maar als ie maar loopt!
Plaats reactie