Koeling inductie luchtfilter

Technische informatie over MG's en Rovers.
Gebruikersavatar
Striker
MG-R Freak
Berichten: 4729
Lid geworden op: ma feb 24, 2003 1:49 am
Woonplaats:
Locatie: Dordrecht

Koeling inductie luchtfilter

Bericht door Striker »

Dinsdagavond heb ik mijn nieuwe Pipercross luchtfilter gemonteerd en ik ben hem nu dus een beetje aan het uitproberen.
Over het geluid ben ik dik tevreden, maar het was me opgevallen dat de trekkracht bij lage toeren een stuk minder is dan met het originele filter. Bij hogere toeren (en dus hogere snelheid en koeling) was het ongeveer hetzelfde als met het originele filter.
Toen ik vanochtend naar mijn werk reed (17 graden ipv de 32 graden van de afgelopen dagen) merkte ik een heel groot verschil in trekkracht, die was veel groter dan gisteren.
Het blijkt dus wel dat het erg belangrijk is om een inductiefilter goed te koelen. Ik heb nu een luchtaanvoer buis, maar daar moet er zeker nog een bij.
Afbeelding

Wil je weten hoe je een afbeelding in je post plaatst?? Lees dan hier!!
Mista T
MG-R Core
Berichten: 2526
Lid geworden op: do dec 19, 2002 12:36 pm
Woonplaats: Nieuwegein
Locatie: NIEUWEGEIN

Bericht door Mista T »

Waar je ook op moet letten is dat er dus haast geen warme lucht bij dat filter kan, dus waarschijnlijk iets van een hitte schild tussen het blok en het filter plaatsen.

Ben er zelf ook nog steeds op zoek naar de beste manier om dat ding een beetje goed gekoeld te houden.
To catch me, you gotta be fast...
To find me, you gotta be smart...
But to be me...!!

DAMN! You must be kidding!

filmpjes op: http://www.youtube.com/rover623Gsi
Järv
Moderator
Berichten: 4430
Lid geworden op: ma nov 18, 2002 6:51 pm
Woonplaats: Botlek
Contacteer:

Bericht door Järv »

Hya,

Bedoelen jullie zoiets?

Afbeelding

'T hele verhaal staat op:
http://www.rover.org.nz/220gti/coldairbox1.htm

Cheers,
Dennis :cool:
You can go fast ... but I can go anywhere.
Gebruikersavatar
Striker
MG-R Freak
Berichten: 4729
Lid geworden op: ma feb 24, 2003 1:49 am
Woonplaats:
Locatie: Dordrecht

Bericht door Striker »

't is inderdaad wel een idee, maar ik ben niet echt van plan om m'n accu in de kofferbak te plaatsen :D.
Dit is ook wel een idee, het ziet er alleen niet uit ;).
Ik zit eigenlijk te denken om het oude filterhuis in z'n geheel te verwijderen, dat geeft ook al een berg ruimte en in ieder geval ruimte voor een extra luchtaanvoerbuis.
Afbeelding

Wil je weten hoe je een afbeelding in je post plaatst?? Lees dan hier!!
Järv
Moderator
Berichten: 4430
Lid geworden op: ma nov 18, 2002 6:51 pm
Woonplaats: Botlek
Contacteer:

Bericht door Järv »

HAHA!! .. Jongeman .. de accu HOEFT ook helemaal niet naar de kofferbak.

Even bij de les blijven...

Waar lijkt onze auto op?
.. juist .. een Honda Civic .. goed antwoord.
Waar zit bij een civic wat voor accu?
.. juist .. tussen de ruit en de veerpoot aan de bijrijderskant.

Dus ff langs de sloop voor complete civic accubak + accu en..
Tadaaaaaaa ... ruimte voor een luchtfilter :idea:

Jaja .. ben ik goed of ben ik goed ?
Juist ja .. ik ben goed (en een beetje melig op dit moment ;) )

Cheers,
Dennis (die dit binnenkort dus gaat doen) :cool:
You can go fast ... but I can go anywhere.
Gebruikersavatar
Striker
MG-R Freak
Berichten: 4729
Lid geworden op: ma feb 24, 2003 1:49 am
Woonplaats:
Locatie: Dordrecht

Bericht door Striker »

Nou, als jij dat gaat doen ben ik wel erg benieuwd. Want ik heb echt geen idee waar dat dan zou moeten. Mijn motorcompartiment zit propvol.
Zou wel een oplossing zijn zeg!
Afbeelding

Wil je weten hoe je een afbeelding in je post plaatst?? Lees dan hier!!
Acid

Bericht door Acid »

Die filter van jou zit toch niet meteen op de gasklep gemonteerd mag ik aannemen :? Dan vind ik het niet zo gek dat je vermogensverlies hebt! K&N mag dan wel duurder zijn, ze leveren er ook een hele buis bij zodat het filter ook daadwerkelijk op de plek komt waar het orginele filterhuis zou hebben gezeten (die moet je dus idd helemaal verwijderen anders past de 57i kit niet eens onder je motorkap!) en ze leveren er ook nog een aanvoerbuis bij voor de nodige koude lucht. En dan nog is een cold airbox geen gek idee.
Mista T
MG-R Core
Berichten: 2526
Lid geworden op: do dec 19, 2002 12:36 pm
Woonplaats: Nieuwegein
Locatie: NIEUWEGEIN

Bericht door Mista T »

Kijk dat idee is wel erg leuk,

maar zoals striker al zei, het motorcompariment zit helemaal vol.
Die foto die jij hebt geplaatst is volgens mij ook van een Turbo Blok.

Maar welke civic moet je hebben dan, als het zou passen.

grtz
To catch me, you gotta be fast...
To find me, you gotta be smart...
But to be me...!!

DAMN! You must be kidding!

filmpjes op: http://www.youtube.com/rover623Gsi
Gebruikersavatar
Striker
MG-R Freak
Berichten: 4729
Lid geworden op: ma feb 24, 2003 1:49 am
Woonplaats:
Locatie: Dordrecht

Bericht door Striker »

Acid schreef:Die filter van jou zit toch niet meteen op de gasklep gemonteerd mag ik aannemen :?
Nee, hij rust op het originele filterhuis (dus krijgt zelfs koele lucht uit de originele luchtaanvoerbuis), ik zal binnenkort wel een foto maken.
Acid schreef:K&N mag dan wel duurder zijn, ze leveren er ook een hele buis bij zodat het filter ook daadwerkelijk op de plek komt waar het orginele filterhuis zou hebben gezeten (die moet je dus idd helemaal verwijderen anders past de 57i kit niet eens onder je motorkap!) en ze leveren er ook nog een aanvoerbuis bij voor de nodige koude lucht.
K&N is niet duurder hoor. Pipercross is duurder en dan zit er nog niet eens een aanvoerbuis bij. Voor zover ik weet bestaat een 57i kit alleen uit een filter en een aanvoerbuis. Dus geen buis om het filter op z'n plek te houden.
Bovendien hoeft het originele filterhuis niet in z'n geheel verwijderd te worden. Alleen de bovenste helft.
Afbeelding

Wil je weten hoe je een afbeelding in je post plaatst?? Lees dan hier!!
Mista T
MG-R Core
Berichten: 2526
Lid geworden op: do dec 19, 2002 12:36 pm
Woonplaats: Nieuwegein
Locatie: NIEUWEGEIN

Bericht door Mista T »

Die 57I kit van K&N zit met alleen filter en aanvoerbuis voor koude lucht.

daarom heb ik zelf ook dat filter verplaatst bovenop het originele filterhuis. Hij rust dus ook op de originele bak. Zit er nu aan te denken om de onderste helft ook weg te halen en dan daar misschien een grotere bak te maken, waarin het filter komt te liggen. Dus dan ook met extra koude lucht aanvoer.
To catch me, you gotta be fast...
To find me, you gotta be smart...
But to be me...!!

DAMN! You must be kidding!

filmpjes op: http://www.youtube.com/rover623Gsi
Järv
Moderator
Berichten: 4430
Lid geworden op: ma nov 18, 2002 6:51 pm
Woonplaats: Botlek
Contacteer:

Bericht door Järv »

Striker schreef:Nou, als jij dat gaat doen ben ik wel erg benieuwd. Want ik heb echt geen idee waar dat dan zou moeten. Mijn motorcompartiment zit propvol.
Zou wel een oplossing zijn zeg!
Hya,

Links boven in de hoek op onderstaande foto zit de accu.

Afbeelding

dit is bij meerdere types civic btw.
Als het goed is is de 1995-2000 rover 200 & 400 onder de motorkap vrijwel identiek aan de civic 3drs en 5drs.
M.a.w. 't moet passen en zo niet dan toch ;)

Cheers,
Dennis :cool:
You can go fast ... but I can go anywhere.
Mista T
MG-R Core
Berichten: 2526
Lid geworden op: do dec 19, 2002 12:36 pm
Woonplaats: Nieuwegein
Locatie: NIEUWEGEIN

Bericht door Mista T »

Hey dennis.

Het idee is leuk,
maar zo ziet het compartiment van een VI eruit:
Afbeelding

Niet echt veel ruimte zal ik zeggen toch? Zou het wel knap vinden dan.

Dit is nog wel een oudere foto, nieuwere foto staat ook ergens op het forum, daar is mn verlengbuis te zien, zodat het filter bovenop het originele filterhuis ligt.
To catch me, you gotta be fast...
To find me, you gotta be smart...
But to be me...!!

DAMN! You must be kidding!

filmpjes op: http://www.youtube.com/rover623Gsi
Järv
Moderator
Berichten: 4430
Lid geworden op: ma nov 18, 2002 6:51 pm
Woonplaats: Botlek
Contacteer:

Bericht door Järv »

Mista T schreef:Hey dennis.

Het idee is leuk,
maar zo ziet het compartiment van een VI eruit.
Mij krijg je niet gek.

Als je dan bij Vi's het orginele koelwaterreservoir verwijderd van z'n orginele plaats, dan is er plek voor de accu.
Als je dan ook een civic koelwaterreservoir haalt en deze op de orginele civic plek (achter linkerkoplamp) plaatst is het probleem opgelost ... en heb je dus toch die mega plek voor je filter :mrgreen:

Cheers,
Dennis :cool:
You can go fast ... but I can go anywhere.
Järv
Moderator
Berichten: 4430
Lid geworden op: ma nov 18, 2002 6:51 pm
Woonplaats: Botlek
Contacteer:

rectificatie

Bericht door Järv »

"rectificatie"

Nu ik je foto zo bekijk lijkt de motorruimte .. met name bij de veerpoten .. anders dan bij een Civic of een R400.

Dit vraagt om verdere studie........... :|

Cheers,
Dennis :cool:
You can go fast ... but I can go anywhere.
lex

Bericht door lex »

Ik had mijn 57i kitje op de plek waar het filterhuis zat met de originele aanvoer buis er bij maar zonder hitte schild kreeg ik echt te veel warme lucht binnen

He Mista je aanzuig buis heeft zo echt geen zin als je goed kijkt zie je dat je buis de lucht achter je radiator vandaan krijgt

Maar ik heb de oplossing gezien oja ? ja ! Bij motobuild daar hebben ze spatborden met zo'n Z3 lucht happer erin....... daar komt wel koude lucht langs. duurduurduur helaas..
Acid

Bericht door Acid »

K&N is niet duurder hoor. Pipercross is duurder en dan zit er nog niet eens een aanvoerbuis bij. Voor zover ik weet bestaat een 57i kit alleen uit een filter en een aanvoerbuis. Dus geen buis om het filter op z'n plek te houden.
Bovendien hoeft het originele filterhuis niet in z'n geheel verwijderd te worden. Alleen de bovenste helft.
Ah. nou voor mijn GTi toch echt wel:
http://www.knfilters.com/57i/57-0169-1%202054-465.pdf

Parts list:

1x Filter Charger Element
1x #64 Hose Clip
1x Flexi Cold Air Hose
1x Rubber Intake Tube
1x Rubber Filter Adaptor
bla bla bla schroefjes boutjes nippeltjes
Plaats reactie