elektro-chromatisch getinte ramen

Technische informatie over MG's en Rovers.
Plaats reactie
DaZelator

elektro-chromatisch getinte ramen

Bericht door DaZelator »

Op zich ben ik tevreden met mijn elektrisch zonnescherm achter, waarmee ik zelf kan bepalen of en wanneer ik mijn achterruit wil blinderen (overdag of 's avonds :twisted: ). Getinte ramen vindt ik ook wel mooi, maar het "permanent" karakter van blinderen spreekt mij niet zo aan.

Na wat doorsurfen ben ik op "smart glass" ofwel "electrochromic glass" gestuit, dat ook op autoruiten, ambulance-ramen en panoramadaken wordt toegepast. Bij dit glas (of folie) kan de tint met een elektrische regelaar worden aangepast van volledig helder naar volledig zwart. Zie b.v. Saint Gobain Sekurit en How Stuff Works (vooral het voorbeeld op pagina 2 is erg verhelderend... :lol: stel je voor dat je de tint van je ramen afzonderlijk kunt instellen... 8) of bij parkeren alle ramen volledig zwart laat kleuren... :idea: ). Als ik het goed begrijp is dit ook in folievorm te krijgen.

Weet één van jullie wellicht meer van elektro-chromatisch getint glas of folie voor auto's? Is er b.v. een leverancier bekend die zoiets al in het assortiment heeft? Ben benieuwd... :mrgreen:
416sí señor

Bericht door 416sí señor »

Is dat hetzelfde principe als in die Maybach die ze ooit getest hebben bij Topgear? Dat glas werd grijs volgens mij(was het dakpaneel).

Ben zeer benieuwd als je meer weet. :D

Gr. Tomas
DaZelator

Bericht door DaZelator »

416sí señor schreef:Is dat hetzelfde principe als in die Maybach die ze ooit getest hebben bij Topgear? Dat glas werd grijs volgens mij(was het dakpaneel).
Klopt. Bij de Maybach kan het panoramadak van volledig helder naar volledig wit worden geregeld. Als extra'tje heeft dit dak nog dat het het licht "diffuus" kan doorlaten, waardoor een egale verlichting in het interieur ontstaat. Zie ook "De Maybach > Interieur > Glazen panoramadak".
Järv
Moderator
Berichten: 4430
Lid geworden op: ma nov 18, 2002 6:51 pm
Woonplaats: Botlek
Contacteer:

Bericht door Järv »

Dat is cool .. zeker als het in folie te verkrijgen zou zijn.
'k heb het ooit op/in een glazen toiletdeur gezien.
Was transparant glazen deur ... als als je 'm op slot draaide was ie direct ondoorzichtig.
Was glas van Pilkington.

Wel super handig ... bij het parkeren volledig zwart zodat ze je ICE niet kunnen zien ... en als je weer eens aangehouden word door die NS... eh politie .. zijn je ruiten ineens volledig transparant :lol:

wat zou die folie kosten?

Tsjuu,
Dennis :cool:
You can go fast ... but I can go anywhere.
rover 216

Bericht door rover 216 »

Ik vrees dat die vrij duur gaat zijn :?
Maar zou wel interessant zijn :)
Dennis

Bericht door Dennis »

is dat hetzelfde idee als ze 100 jaar geleden al in dat huis van de toekomst in Rosmalen hadden?

het glas zag er daar toen in "getinte" toestand vergelijkbaar uit met gezandstraald glas...beetje zo'n grijzige kleur, maar wel helemaal ondoorzichtig.
DaZelator

Bericht door DaZelator »

Dennis schreef:(...) 100 jaar geleden al (...)
Zou best kunnen... was er een hond in de buurt? :lol:
http://home.howstuffworks.com/smart-window2.htm schreef:A Chance Discovery

Although Edwin Land, inventor of the Polaroid camera, was the first to build a device using suspended particle devices (SPDs), the actual discovery of light-absorbing crystals can be credited to a dog. SPD technology was first discovered more than 100 years ago. As the story goes, the dog of an English chemist had been fed some quinine bisulfate to settle an upset stomach. When the dog accidentally urinated on a tray of iodine, the chemist noticed that green crystals formed in the tray. Somehow, the chemist discovered that these crystals had the ability to filter out light. Land later used these light-absorbing crystals to make a pair of glasses that could block out light.
DaZelator

Bericht door DaZelator »

BTW... Hopelijk leveren ze er wel een noodbatterij bij als het zover is. Als er geen stroom op staat, dan wordt het glas/folie nl ondoorzichtig. Lastig als je op de linkerbaan zit met een zwarte voorruit omdat een zekering het heeft begeven... :roll:
Järv
Moderator
Berichten: 4430
Lid geworden op: ma nov 18, 2002 6:51 pm
Woonplaats: Botlek
Contacteer:

Bericht door Järv »

Ieks :shock: ... is het niet net andersom? dat als er geen stroom op staat hij transparant is en als er wel stroom op staat getint/zwart?

Lijkt me namelijk sterk dat, bij bijvoorbeeld die toilet, de hele tijd dat ie niet bezet is er stroom op staat en die paar keertjes dat ie gebruikt wordt niet.
Zou nogal een dure rekening worden :|

..eh ... maar aan de andere kant is het een gadget .. en die zijn inderdaad meestal niet zo economisch ..... :roll: :lol:
You can go fast ... but I can go anywhere.
Dennis

Bericht door Dennis »

voor de veiligheid in de auto zou het inderdaad wel beter zijn als het andersom is denk ik :lol:
DaZelator

Bericht door DaZelator »

Wel even lezen jongens... Maar goed dan, een plaatje:

Afbeelding

Die "particles" worden gericht als er stroom op staat...
Dennis

Bericht door Dennis »

ehm, ik heb geen verstand van RDW-fratsen en zo, maar het lijkt me dat daar never nooit een goedkeuring op zou komen voor de voorruit op deze manier :argh:
416sí señor

Bericht door 416sí señor »

.....aangezien hij gekeurd wordt met het contact uit bedoel je? :D ;)

Gr. Tomas
Dennis

Bericht door Dennis »

ehh, als het dan OK zou zijn trek ik de RDW en consorten helemaal in twijfel :D

Maar met je remmen is het bv. toch ook zo dat ook al valt de bekrachtiging weg, dat je remmen het dan toch moeten blijven doen?
't zou wel handig zijn dat als er iets met de stroom gebeurt dat je dan toch nog wel iets kunt blijven zien :)
Dutch
MG-R Core
Berichten: 3387
Lid geworden op: vr aug 08, 2003 10:00 am
Woonplaats: Hengelo (ov)

Bericht door Dutch »

alleen je voorruit normaal glas laten is een optie :idea:
Idiots are so much fun... no wonder every village wants one!
Afbeelding
Plaats reactie