2000 Rover 25 CVT vragen
Geplaatst: za mar 10, 2018 12:41 pm
Goedemorgen allemaal,
Ik heb wat vragen over het gedrag van mijn CVT, dit is de eerste CVT automaat die ik heb gehad en ik weet niet goed wat normaal is en waar ik me zorgen over mag maken en dus iets aan moet doen.
Mijn Rover 25 heeft dus een CVT en af en toe gebeuren er bedenkelijke dingen. Wegrijden na een koude start is soms problematisch, de auto schokt naar voren bij het in "D" zetten en slaat soms af na dat sprongetje. Als hij niet afslaat kruipt hij niet vooruit maar rijdt met een aardig tempo weg, alsof hij meteen in "de tweede versnelling" staat. Voor mijn gevoel kan ik deze problemen grotendeels voorkomen door eerst een paar meter achteruit te rijden en hem daarna in drive te zetten maar ik kan me niet voorstellen dat dat een standard operating procedure is. Als de auto fatsoenlijk warm is en ik rij weg uit parkeerstand is er geen vuiltje aan de lucht en komt hij heerlijk voorzichtig van zijn plaats.
Het tweede wat me opvalt en waar ik vraagtekens bij stel is het volgende, als ik bijvoorbeeld de snelweg oprijd en dus het gas wat dieper intrap dan lijkt het soms alsof, hoog in de toeren, de aandrijfband(?) in de transmissie heel eventjes doorslipt. Je voelt het bijna niet maar je hoort het vooral, het is ook echt maar een tikje van minder dan een seconde. Dat is in ieder geval de indruk die ik krijg maar het kan net zo goed iets anders, bijvoorbeeld de motor zelf, zijn. Bij lagere toeren gebeurt dit niet.
Wat er ook, en ook bij lagere toeren, gebeurt is dat ik af en toe een ochtend heb waarbij de auto wel degelijk momentjes van inhouden heeft, alsof hij een beetje stottert. Zelfs in neutral of park voel je dan om de zoveel seconden een schokje. Ik, als volslagen onwetende op het gebied van de zwarte magie van de innerlijke werking van een verbrandingsmotor en hoe alle onderdelen en processen daarbinnen op elkaar inwerken, kan alleen maar zeggen dat het voelt alsof de ontsteking niet helemaal lekker loopt of dat de brandstoftoevoer hapert. Het merkwaardige is dat dit echt maar amper voorkomt en ik zou denken dat als het aan de ontsteking of brandstoftoevoer zou liggen ik dit eigenlijk altijd zou moeten hebben en daarom vermoed ik dat dit ook met de CVT te maken kan hebben, weird.
Ik heb ook gemerkt dat als de transmissie in parkeerstand staat en ik een beetje gas geef het toerental erg snel weer terug naar stationair gaat, alsof er een bepaalde weerstand is. In "N" stand draait de motor veel vrijer. Geen idee of dit normaal is of een signaal kan zijn maar ik vond het toch de moeite van het vermelden waard.
Ik hoop dat ik met deze omschrijvingen bij iemand een Aha! ervaring kan oproepen en dat er misschien wat advies of een soort diagnose uit kan komen.
Thanks,
Peter77
Ik heb wat vragen over het gedrag van mijn CVT, dit is de eerste CVT automaat die ik heb gehad en ik weet niet goed wat normaal is en waar ik me zorgen over mag maken en dus iets aan moet doen.
Mijn Rover 25 heeft dus een CVT en af en toe gebeuren er bedenkelijke dingen. Wegrijden na een koude start is soms problematisch, de auto schokt naar voren bij het in "D" zetten en slaat soms af na dat sprongetje. Als hij niet afslaat kruipt hij niet vooruit maar rijdt met een aardig tempo weg, alsof hij meteen in "de tweede versnelling" staat. Voor mijn gevoel kan ik deze problemen grotendeels voorkomen door eerst een paar meter achteruit te rijden en hem daarna in drive te zetten maar ik kan me niet voorstellen dat dat een standard operating procedure is. Als de auto fatsoenlijk warm is en ik rij weg uit parkeerstand is er geen vuiltje aan de lucht en komt hij heerlijk voorzichtig van zijn plaats.
Het tweede wat me opvalt en waar ik vraagtekens bij stel is het volgende, als ik bijvoorbeeld de snelweg oprijd en dus het gas wat dieper intrap dan lijkt het soms alsof, hoog in de toeren, de aandrijfband(?) in de transmissie heel eventjes doorslipt. Je voelt het bijna niet maar je hoort het vooral, het is ook echt maar een tikje van minder dan een seconde. Dat is in ieder geval de indruk die ik krijg maar het kan net zo goed iets anders, bijvoorbeeld de motor zelf, zijn. Bij lagere toeren gebeurt dit niet.
Wat er ook, en ook bij lagere toeren, gebeurt is dat ik af en toe een ochtend heb waarbij de auto wel degelijk momentjes van inhouden heeft, alsof hij een beetje stottert. Zelfs in neutral of park voel je dan om de zoveel seconden een schokje. Ik, als volslagen onwetende op het gebied van de zwarte magie van de innerlijke werking van een verbrandingsmotor en hoe alle onderdelen en processen daarbinnen op elkaar inwerken, kan alleen maar zeggen dat het voelt alsof de ontsteking niet helemaal lekker loopt of dat de brandstoftoevoer hapert. Het merkwaardige is dat dit echt maar amper voorkomt en ik zou denken dat als het aan de ontsteking of brandstoftoevoer zou liggen ik dit eigenlijk altijd zou moeten hebben en daarom vermoed ik dat dit ook met de CVT te maken kan hebben, weird.
Ik heb ook gemerkt dat als de transmissie in parkeerstand staat en ik een beetje gas geef het toerental erg snel weer terug naar stationair gaat, alsof er een bepaalde weerstand is. In "N" stand draait de motor veel vrijer. Geen idee of dit normaal is of een signaal kan zijn maar ik vond het toch de moeite van het vermelden waard.
Ik hoop dat ik met deze omschrijvingen bij iemand een Aha! ervaring kan oproepen en dat er misschien wat advies of een soort diagnose uit kan komen.
Thanks,
Peter77