2000 Rover 25 CVT vragen

Technische informatie over MG's en Rovers.
Plaats reactie
Peter77
MG-R Newbie
Berichten: 6
Lid geworden op: di mar 06, 2018 8:21 pm
Woonplaats: Midden Nederland

2000 Rover 25 CVT vragen

Bericht door Peter77 »

Goedemorgen allemaal,

Ik heb wat vragen over het gedrag van mijn CVT, dit is de eerste CVT automaat die ik heb gehad en ik weet niet goed wat normaal is en waar ik me zorgen over mag maken en dus iets aan moet doen.

Mijn Rover 25 heeft dus een CVT en af en toe gebeuren er bedenkelijke dingen. Wegrijden na een koude start is soms problematisch, de auto schokt naar voren bij het in "D" zetten en slaat soms af na dat sprongetje. Als hij niet afslaat kruipt hij niet vooruit maar rijdt met een aardig tempo weg, alsof hij meteen in "de tweede versnelling" staat. Voor mijn gevoel kan ik deze problemen grotendeels voorkomen door eerst een paar meter achteruit te rijden en hem daarna in drive te zetten maar ik kan me niet voorstellen dat dat een standard operating procedure is. Als de auto fatsoenlijk warm is en ik rij weg uit parkeerstand is er geen vuiltje aan de lucht en komt hij heerlijk voorzichtig van zijn plaats.

Het tweede wat me opvalt en waar ik vraagtekens bij stel is het volgende, als ik bijvoorbeeld de snelweg oprijd en dus het gas wat dieper intrap dan lijkt het soms alsof, hoog in de toeren, de aandrijfband(?) in de transmissie heel eventjes doorslipt. Je voelt het bijna niet maar je hoort het vooral, het is ook echt maar een tikje van minder dan een seconde. Dat is in ieder geval de indruk die ik krijg maar het kan net zo goed iets anders, bijvoorbeeld de motor zelf, zijn. Bij lagere toeren gebeurt dit niet.

Wat er ook, en ook bij lagere toeren, gebeurt is dat ik af en toe een ochtend heb waarbij de auto wel degelijk momentjes van inhouden heeft, alsof hij een beetje stottert. Zelfs in neutral of park voel je dan om de zoveel seconden een schokje. Ik, als volslagen onwetende op het gebied van de zwarte magie van de innerlijke werking van een verbrandingsmotor en hoe alle onderdelen en processen daarbinnen op elkaar inwerken, kan alleen maar zeggen dat het voelt alsof de ontsteking niet helemaal lekker loopt of dat de brandstoftoevoer hapert. Het merkwaardige is dat dit echt maar amper voorkomt en ik zou denken dat als het aan de ontsteking of brandstoftoevoer zou liggen ik dit eigenlijk altijd zou moeten hebben en daarom vermoed ik dat dit ook met de CVT te maken kan hebben, weird.

Ik heb ook gemerkt dat als de transmissie in parkeerstand staat en ik een beetje gas geef het toerental erg snel weer terug naar stationair gaat, alsof er een bepaalde weerstand is. In "N" stand draait de motor veel vrijer. Geen idee of dit normaal is of een signaal kan zijn maar ik vond het toch de moeite van het vermelden waard.

Ik hoop dat ik met deze omschrijvingen bij iemand een Aha! ervaring kan oproepen en dat er misschien wat advies of een soort diagnose uit kan komen.

Thanks,

Peter77
77 is niet de leeftijd maar het bouwjaar...
Gebruikersavatar
MARTIN
MG-R Core
Berichten: 9044
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 4:27 pm
Woonplaats: in de loods

Re: 2000 Rover 25 CVT vragen

Bericht door MARTIN »

:mrgreen: ik zou eens beginnen met het filter en de olie te vervangen.
en wel de juiste olie.
bij de cvt luistert dit heel nauw.
Afbeelding
Peter77
MG-R Newbie
Berichten: 6
Lid geworden op: di mar 06, 2018 8:21 pm
Woonplaats: Midden Nederland

Re: 2000 Rover 25 CVT vragen

Bericht door Peter77 »

Auto bij de garage gebracht en het raadsel is opgelost.

Ik heb een lekke koppakking waardoor de motorolie en koelvloeistof met elkaar vermengden.

RIP Rover 25, het waren een paar mooie maanden.
77 is niet de leeftijd maar het bouwjaar...
Bart-K
The Big Boss
Berichten: 8398
Lid geworden op: do mei 06, 2004 1:16 pm
Woonplaats: Steenbergen NB

Re: 2000 Rover 25 CVT vragen

Bericht door Bart-K »

RIP?? :?
Dit is gewoon te repareren hoor!!
'03 MG ZT 190+ -> My forever car :inlove:
'03 MG ZS 180 -> Tracktoy

"You don't park a ZT, you simply allow it to rest until next time."

https://www.facebook.com/groups/MGRoverClubNederland
Gebruikersavatar
MARTIN
MG-R Core
Berichten: 9044
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 4:27 pm
Woonplaats: in de loods

Re: 2000 Rover 25 CVT vragen

Bericht door MARTIN »

:mrgreen: en staat los van de cvt problemen die je omschreef
Afbeelding
Peter77
MG-R Newbie
Berichten: 6
Lid geworden op: di mar 06, 2018 8:21 pm
Woonplaats: Midden Nederland

Re: 2000 Rover 25 CVT vragen

Bericht door Peter77 »

@Marvon: Dat klopt, ik heb op jouw aanraden de CVT olie laten verversen en terwijl dat gedaan werd ontdekten ze dit probleem. Helaas heb ik nog niet kunnen testen of die nieuwe olie de CVT problemen heeft verminderd of verholpen.

@Bart-K: Het is ook zeker te repareren maar het is maar de vraag of ik het de investering waard vind. Het is nogal een dilemma, de reparatie gaat meer kosten dan wat ik voor mijn auto betaald heb en wat de marktwaarde, gezien de leeftijd, op dit moment is. Daar staat tegenover dat er pas 57.000 kilometer op de teller staat en hij verder prima in orde is. Het is de aloude vraag die iedereen die in goedkope oudere auto's rijdt vroeg of laat moet beantwoorden; Kan ik voor het geld dat er nodig is om hem te repareren beter iets anders kopen of repareer ik deze auto in de hoop dat dit voorlopig de enige grote kostenpost is?
77 is niet de leeftijd maar het bouwjaar...
Gebruikersavatar
MARTIN
MG-R Core
Berichten: 9044
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 4:27 pm
Woonplaats: in de loods

Re: 2000 Rover 25 CVT vragen

Bericht door MARTIN »

:mrgreen: je weet dan wel wat je heb ;)
Afbeelding
Peter77
MG-R Newbie
Berichten: 6
Lid geworden op: di mar 06, 2018 8:21 pm
Woonplaats: Midden Nederland

Re: 2000 Rover 25 CVT vragen

Bericht door Peter77 »

Okee MARVON, ik heb erover nagedacht en je hebt een punt, ik weet wel wat ik heb met deze auto. Ik heb een garage gevonden die me enorm matst en de reparatie uit gaat voeren.
77 is niet de leeftijd maar het bouwjaar...
Gebruikersavatar
MARTIN
MG-R Core
Berichten: 9044
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 4:27 pm
Woonplaats: in de loods

Re: 2000 Rover 25 CVT vragen

Bericht door MARTIN »

:thumb:
Afbeelding
Peter77
MG-R Newbie
Berichten: 6
Lid geworden op: di mar 06, 2018 8:21 pm
Woonplaats: Midden Nederland

Re: 2000 Rover 25 CVT vragen

Bericht door Peter77 »

Hij is gerepareerd en rijdt als een zonnetje, de CVT lijkt met de nieuwe olie ook soepeler te werken, ik ben blij dat ik hem heb laten maken.
77 is niet de leeftijd maar het bouwjaar...
Gebruikersavatar
Thomas
MG-R Spotter
Berichten: 1118
Lid geworden op: vr jun 05, 2009 6:30 pm
Woonplaats: Heiloo
Contacteer:

Re: 2000 Rover 25 CVT vragen

Bericht door Thomas »

Dat zijn de berichten! :biertje:
Mvg, Thomas

Rover 75 2.5 V6 Saloon 1999
Rover 75 Tourer 2.0 CDTi 2004
Rover Streetwise 1.8 CVT 2005
Rover 220 Coupé 1994
Bart-K
The Big Boss
Berichten: 8398
Lid geworden op: do mei 06, 2004 1:16 pm
Woonplaats: Steenbergen NB

Re: 2000 Rover 25 CVT vragen

Bericht door Bart-K »

Goed nieuws!!
'03 MG ZT 190+ -> My forever car :inlove:
'03 MG ZS 180 -> Tracktoy

"You don't park a ZT, you simply allow it to rest until next time."

https://www.facebook.com/groups/MGRoverClubNederland
Gebruikersavatar
arjan_m
MG-R Core
Berichten: 3505
Lid geworden op: ma jul 18, 2005 10:13 am
Woonplaats: Vlodrop
Contacteer:

Re: 2000 Rover 25 CVT vragen

Bericht door arjan_m »

Gelukkig! Goed gedaan!

Ik snap altijd wel de afweging tussen repareren en wegdoen, maar eigenlijk is reparatie op de lange termijn voordeliger. Bij een andere auto weet je niet wat er verder nog voor reparaties aankomen, terwijl je van je eigen auto de historie weet, en weet hoe je er mee omgaat.

Daarnaast is een defecte auto niet te verkopen, heeft altijd een negatieve invloed op de waarde.

Veel plezier met de twenty-five!
My MG-Rover history:

Rover 75 2.0 CDT Business Edition - bj. 2000 - Midnight Blue (JQW)
Rover 75 Tourer 2.0 CDT Sterling - bj. 2003 - British Racing Green (HFF)
Rover 75 1.8 Classic - bj. 2002 - Midnight Blue (JQW)
MG TF 135 - bj. 2002 - Antracite (LQW)
MG ZT 190 2,5 v6 - bj. 2002 - Raven Black (PMF)
Plaats reactie