Koelsysteem Rover 25
Koelsysteem Rover 25
Ik heb een koelprobleem issue die ik heb middels deze topic wil voorleggen.
Al een tijdje springt de koelvin aan als de motor op temperatuur is.
Nu is dat opzich een goed teken maar wat opvalt is dat het expansievat helemaal vol loopt met koelvloeistof.
(Dit als de motor in bedrijf is)
Wanneer de motor uit is dan loopt het koelwater weer terug het systeem in.
Je ziet het koelwater het expansievat inlopen maar het gaat niet terug het systeem in.
Dit kan verschillende oorzaken hebben.
- verstopping in het systeem (slang, radiateur)
- waterpomp (drie jaar geleden vervangen 70000 km geleden)
- thermostaat klep opent of sluit niet meer.
Wie heeft er tips hoe dit het beste te controleren of wat het zou kunnen veroorzaken.
Al een tijdje springt de koelvin aan als de motor op temperatuur is.
Nu is dat opzich een goed teken maar wat opvalt is dat het expansievat helemaal vol loopt met koelvloeistof.
(Dit als de motor in bedrijf is)
Wanneer de motor uit is dan loopt het koelwater weer terug het systeem in.
Je ziet het koelwater het expansievat inlopen maar het gaat niet terug het systeem in.
Dit kan verschillende oorzaken hebben.
- verstopping in het systeem (slang, radiateur)
- waterpomp (drie jaar geleden vervangen 70000 km geleden)
- thermostaat klep opent of sluit niet meer.
Wie heeft er tips hoe dit het beste te controleren of wat het zou kunnen veroorzaken.
Dus je koelvin slaat wel aan en de radiateur blijft koud ?
je thermostaat zit volgens mij achter je distributieriem en als ik me niet vergis moet de riem er dan af.
Dat die slang keihard word is niet normaal en zou kunnen duiden op een kapotte koppakking maar dat hoeft niet. Maar die slang word wel warm dan ? dat zou betekenen dat je thermostaat wel opent
En je weet zeker dat er geen lucht in het systeem zit ?
je thermostaat zit volgens mij achter je distributieriem en als ik me niet vergis moet de riem er dan af.
Dat die slang keihard word is niet normaal en zou kunnen duiden op een kapotte koppakking maar dat hoeft niet. Maar die slang word wel warm dan ? dat zou betekenen dat je thermostaat wel opent
En je weet zeker dat er geen lucht in het systeem zit ?
De radiateur bleef inderdaad koud terwijl de slang die boven de radiateur heet word.
Als de motor draait dan kan je er bijna niet in knijpen maar wanneer de motor uit is is hij soepel en zacht.
Het gekke is wanneer je de motor uit zet het koelwater weer terug het systeen in loopt.
Hoe zou je moeten zien of er lucht in het systeem zit?
Er komt trouwens geen blauwe rook uit de uitlaat en je ziet geen bubbels in het expansievat.
Dat sluit oom weer uit dat de koppakking lek zou kunnen zijn.
Als de motor draait dan kan je er bijna niet in knijpen maar wanneer de motor uit is is hij soepel en zacht.
Het gekke is wanneer je de motor uit zet het koelwater weer terug het systeen in loopt.
Hoe zou je moeten zien of er lucht in het systeem zit?
Er komt trouwens geen blauwe rook uit de uitlaat en je ziet geen bubbels in het expansievat.
Dat sluit oom weer uit dat de koppakking lek zou kunnen zijn.
nou, lucht krijg je normaal gesproken alleen in je systeem nadat er onderdelen los geweest/vervangen zijn .
weet niet of er recentelijk iets aan je koelsysteem is vervangen ?
maar het lijkt net of je geen circulatie hebt
Als die slang wel warm word zou dat betekenen dat je thermostaat wel open gaat .
even afwachten wat de rest er van vind
weet niet of er recentelijk iets aan je koelsysteem is vervangen ?
maar het lijkt net of je geen circulatie hebt
Als die slang wel warm word zou dat betekenen dat je thermostaat wel open gaat .
even afwachten wat de rest er van vind
Het lijkt op het probleem wat ik had met mijn 600 diesel (10 jaar geleden).
Als ik de motor gestart had als hij koud was stond mijn koelsysteem meteen op druk terwijl het koelwater nog koud was.
Tevens vulde het expansievat zich met koelvloeistof met het gevolg dat als het koelwater opwarmt het expansievat ging aflaten maar dit was dan koelvloeistof. Oftewel ik moest hem wel regelmatig bijvullen.
De garage vertelde mij toen dat ik hem moest verkopen en dat hun hem niet wilde Later toen ik hem verkocht had voor de export, vertelde hun mij dat het mogelijk de koppakking was die doorsloeg, maar het serienummer van de motor verklapte dat het mogelijk een cilinderbus was die gescheurd was. Er scheen een serie te zijn met een slechte batch cilinderwanden.
Dus in jou geval als je de motor start als hij koud is en je systeem is meteen op druk, dan is het mogelijk toch de koppakking.
Als ik de motor gestart had als hij koud was stond mijn koelsysteem meteen op druk terwijl het koelwater nog koud was.
Tevens vulde het expansievat zich met koelvloeistof met het gevolg dat als het koelwater opwarmt het expansievat ging aflaten maar dit was dan koelvloeistof. Oftewel ik moest hem wel regelmatig bijvullen.
De garage vertelde mij toen dat ik hem moest verkopen en dat hun hem niet wilde Later toen ik hem verkocht had voor de export, vertelde hun mij dat het mogelijk de koppakking was die doorsloeg, maar het serienummer van de motor verklapte dat het mogelijk een cilinderbus was die gescheurd was. Er scheen een serie te zijn met een slechte batch cilinderwanden.
Dus in jou geval als je de motor start als hij koud is en je systeem is meteen op druk, dan is het mogelijk toch de koppakking.
Jaguar XE
MG ZS 120 MKII
Om de koppaking inderdaad uit te sluiten een compressiemeting doen.
Je ziet geen witte rook en geen vervuiling in het expansie vat.
Vanmorgen nog geprobeerd en toen werd de radiateur wel warm aan de bovenkant en onder niet.
Zou lucht kunnen zijn.
De kachel werd netjes warm.
Dop opengedraaid van het expansievat er weer op en nadat ik de bovenste slang inkneep ging het systeem langzaam ontspannen.
Je ziet geen witte rook en geen vervuiling in het expansie vat.
Vanmorgen nog geprobeerd en toen werd de radiateur wel warm aan de bovenkant en onder niet.
Zou lucht kunnen zijn.
De kachel werd netjes warm.
Dop opengedraaid van het expansievat er weer op en nadat ik de bovenste slang inkneep ging het systeem langzaam ontspannen.