Een gebruikte wagen kopen?Waar moeten we op letten?

Technische informatie over MG's en Rovers.
Plaats reactie
Montego

Een gebruikte wagen kopen?Waar moeten we op letten?

Bericht door Montego »

Waar moeten we op letten?
Een gebruikte wagen kopen


Een gebruikte auto aanschaffen vergt de nodige voorbereiding. Ongeacht of de aanschaf nu bij een autobedrijf of een particulier gaat geschieden, het is altijd goed om een wensenlijstje en een checklist bij de hand te hebben. Voor wat betreft de wensen... die zijn geheel aan de koper. Een checklist staat hieronder.

Hulpmiddelen:

Neem voor het bezichtigen van uw mogelijk toekomstige auto een zaklantaarn en een schroevendraaier mee. Met deze middelen kunt u bijvoorbeeld donkere plaatsen onder de auto of in de motorruimte verlichten. Met de schroevendraaier kan eventueel een afdekkapje verwijderd worden om te zien of er achter het kapje geen roestvorming ontstaat. Neem eveneens een oud kleedje mee, dat u kunt gebruiken om onder de auto te kijken.

Achterlichten:

Is de achterlichtkap van de unit ter hoogte van de uitlaat zwart dan is dat een signaal van overmatig olieverbruik.


Accu:

De accu heeft een levensduur van gemiddeld drie jaar. Vraag wanneer de batterij is vervangen en controleer dit door te zoeken naar een sticker met datummarkering. De accu staat vrijwel altijd in de motorruimte. Andere plaatsen zijn de bagageruimte en onder de achterbank.

Airbag:

Heeft de auto airbags dan is het zaak eens goed te kijken naar het stuurwielcover en eventueel het dashboard waarin de airbags zijn ondergebracht. Het H-patroon waarover de stuurwielcover en het dashboard scheuren, is vrijwel onzichtbaar. Is er duidelijk een breuklijn te zien, dan is de airbag een keer uit zijn huisje geweest en waarschijnlijk losgesneden of opgevouwen teruggepropt in het stuurwielhart. Weet dat een airbag slechts eenmaal te gebruiken is en dat na gebruik de gehele unit vervangen moet worden. Kijk ook naar de leeftijd van de auto. De levensduur van het veiligheidskussen in een auto tot 1992 bedraagt gemiddeld tien jaar en dient daarna vervangen te worden. De airbags van modellen uit en na 1992 hebben een levensduur van zo´n 15 jaar volgens Mercedes-Benz. Zijairbags kunnen zo’n vijftien jaar mee, afhankelijk van het merk.

Airconditioning:

Laat de airco zijn werk doen, voordat het koopcontract getekend wordt. Airco’s zijn heel betrouwbaar, maar ook erg kostbaar. Een servicebeurt voor de airco kan alleen door gespecialiseerde bedrijven (STEK-gecertificeerd) uitgevoerd worden. Een goedfunctionerende airco blaast ijskoude lucht. Schrik overigens niet van condensdruppels onder de auto, nadat de klimaatbeheersing ingeschakeld is. Kijk wel even of het ook echt waterdruppels zijn en geen olie. Water ter hoogte van de radiateur is van de airco.

ANWB- of DEKRA-keuring:

De ANWB en DEKRA kunnen in een zeer korte tijd de technische kant van de auto uitstekend inspecteren. Neem nooit risico’s en laat de auto bij één van deze instanties nakijken. Het bespaart u een hoop ellende. Bovendien kunt u met het lijstje mankementen eventueel afdingen van de vraagprijs. De keuring is niet kosteloos, maar ruim honderd euro is nog altijd minder dan het prijskaartje voor het vervangen van een synchromesring of draagarm. De keuring geeft u meer vertrouwen in de auto.

Algemene Periodieke Keuring:

Hoe staat het met de APK van de auto? De APK geeft aan of de auto volgens de Nederlandse regelgeving op de weg mag verschijnen. Een APK is geldig voor één jaar. De datum waarop de auto (ouder dan drie jaar) gekeurd moet worden staat op het keuringsbewijs. Let erop dat de datum niet overschreden mag zijn. De auto mag maximaal twee maanden voor het aflopen van de keuringsgeldigheid ter keuring aangeboden worden. Voor een auto die niet goedgekeurd wordt moeten extra onkosten gemaakt worden om hem weer rijklaar te maken.

Banden:

Een visuele check van de banden begint bij de zijkant van de band. Hangt de wang naar buiten dan staat de band niet op spanning. Dit is tevens te herkennen aan ongelijkmatige slijtage van het profiel. Er ontstaan drie stroken, waarvan de middels als nieuw is. Is de bandenspanning te hoog dan slijt de band alleen in het midden. Beide zijn fout. Wanneer het profiel aan de buitenkant van de auto schaafsporen laat zien op de aangedreven as, dan is er sprake van veel glijwerk in bochten. De eigenaar heeft een heel sportieve rijstijl. Vraag op welke bandenspanning de verkopende particulier de banden altijd instelt.

Boordcomputer:

Doorloop alle functies. Het niet goed functioneren kan hoge rekeningen betekenen. Kijk direct ook naar de gegevens die in de boordcomputer staan opgeslagen. Vertelt iets over het laatste ritje met de auto.

BTW - Marge:

Twee aanduidingen die meer en meer opduiken in de advertenties van auto- en garagebedrijven. Twee termen die voor zichzelf spreken, maar waarvan niet duidelijk is wat ze met elkaar te maken hebben en vooral wat de potentiële koper van een gebruikte BTW- of Marge-auto er mee moet. De twee benamingen geven aan wat voor soort auto het voor de professionele autoverkoper en zakelijke koper boekhoudtechnisch is. Elke gebruikte auto is namelijk belast met een BTW-bedrag, zo ook de BTW- en Marge-auto´s. Echter in het geval van een BTW-auto kan een persoon die de belasting zakelijk mag aftrekken dat ook bij de gebruikte auto doen. In het geval van een Marge-auto is dat niet mogelijk. Wat houdt dat voor een particulier in? Eigenlijk niets, want de koper dient bij beide auto´s het bedrag onderaan de streep volledig over te maken, echter een BTW-auto is door de belasting hoger geprijsd dan een direct vergelijkbare marge-auto. Dat kan in sommige gevallen een fors bedrag zijn.

Bumper:

Veel krassen duiden op aanrijdinkjes en onvoorzichtig rijgedrag.

Cabrioletkap:

Het pvc- (duur) en stoffen dak (duurder) van een cabriolet moeten heel goed gecontroleerd worden op gaten, scheuren en lekkages. Dat kunt u doen door het dak geheel af te sluiten en de ramen omhoog te draaien. Kijk van binnen (donker) naar buiten (licht) en lichtpuntjes geven aan waar gaatjes zitten. In een wasbox kunt u er de waterspuit op zetten. Kies de optie zonder wax of shampoo. Stel dat het dak een vergiet is, dan is tevens het interieur gereinigd. Voorkom dit! Een cabrioletdak gaat zo´n acht jaar mee. Controleer ook of het frame de kap niet raakt en daardoor beschadigt. Vertoont de plastic achterruit (een glazen is de tweede mogelijkheid, afhankelijk van het merk) krasjes dan is het zicht erdoor slecht. Ook een vouw in de ruit belemmert de doorkijk. De plooi kun je voorkomen door altijd een theedoek in de vouw te leggen, zodat de ruit niet samengedrukt kan worden.


Californië:

Controleer een auto geïmporteerd uit Californië altijd op onderdelen die kunnen uitdrogen, zoals rubbers voor ramen en motor. De cabrioletkap en het interieur zijn eveneens belangrijke punten om goed naar te kijken, aangezien de kap vrijwel nooit gesloten wordt en het interieur danig geleden kan hebben.

Carrosserie:

Kijk langs de carrosserie en let op oneffenheden in de plaatdelen. Deukjes zo groot als een rijksdaalder kunnen als de lak onbeschadigd is door specialisten eruit gewreven worden. Een carrosserie met de structuur van een golfbal kan ook duiden op slecht schadeherstel. Plamuur is eenvoudig te signaleren met een magneetje. Weet wel of het plaatdeel van staal moet zijn, en niet van kunststof, polyester of aluminium.

Carrosserienaden:

Zegt uw gevoel dat de auto schade heeft gehad, steek dan uw vinger tussen twee carrosseriedelen. Doe het vervolgens op hetzelfde punt, maar dan aan de andere kant. De naden tussen bijvoorbeeld motorkap en voorscherm of achterklep en achterscherm moeten even groot zijn. Is dat niet het geval dan kan de auto wel eens krom zijn als gevolg van een ongeval. Ligt de motorkap aan de ene kant lager dan aan de andere, dan kan het zijn dat de motorkapsteunen niet goed zijn afgesteld. Geen probleem.

Chassisnummer:

Veel autofabrikanten schroeven of plakken vandaag de dag een voertuig identificatie nummer achter de voorruit. Hierop staat het chassisnummer. Bekijk ook het originele nummer, dat puntgaaf ingeslagen moet zijn. Beschadiging of veilsporen duiden op het uitwissen van sporen en dus diefstal. Op het Kentekenbewijs Deel 1 staat de plaats van het chassisnummer.

Dakbekleding:

Lichte dakbekleding die geel of donker uitgeslagen is, geeft aan dat er fors gerookt is in de auto. De asbak bevestigt dit.

Distributieriem:

Een essentieel onderdeel van de motor. Deze riem drijft onder andere veel belangrijke motoronderdelen aan. Het is moeilijk om na te gaan of hij aan vervanging toe is. Over het algemeen gaat een distributieriem tussen de 80- en 120.000 kilometer mee. Dat is afhankelijk van het merk en type auto. Het beste is de riem direct na aankoop (of voor aankoop) te laten vervangen.

Eisen:

Zet voordat u aan een auto gaat beginnen goed op papier wat uw wensen zijn. Welke eisen stelt u aan uw vervoermiddel. Zet deze op papier en neem dit lijstje altijd mee als u voor een auto gaat kijken. Waarom? Misschien wordt u overdonderd door de verkoper en vergeet u door de spanning bepaalde belangrijke aandachtspunten. Een Coupé is geen praktische auto, in een cabriolet past geen mountainbike en onder een Ford Ka kan geen trekhaak.


Gordels:

Geef een ruk aan de gordels. De zwarte veiligheidsriemen in een nieuwe auto moeten direct aangrijpen. In een wat ouder model of een klassieker kan het systeem speling hebben. Gordelspanners kunnen slechts éénmaal de klap van de inzittenden opvangen. Mocht u dus een schadeauto willen aanschaffen, vraag dat expliciet of de spanners zijn vervangen. Datzelfde geldt voor een eventueel aanwezige airbag. Neem ook het oprollen van de gordel onder de loep. Rolt de gordel zichzelf moeizaam tot erg langzaam op, dan is het systeem versleten. Heel erg snel daarentegen duidt op minimaal gebruik van de gordel.

Instructieboekje:

Ontbreekt het instructieboekje? Geen punt. Van de doorsnee gebruikte auto is een handleiding bij de dealer te bestellen. De originele brochure is moeilijker verkrijgbaar. Voor klassiekers is het natuurlijk een ander verhaal, al hebben onder andere Porsche, BMW en Mercedes-Benz een goede fabrieksondersteuning.

Kentekenplaten:

Sinds februari 2000 is de stijl van de kentekenplaat aangepast. De platen zijn vanaf 1 juni 2003 verplicht, maar het kan zijn dat auto’s nog de oude plaat hebben. Deze zijn in ieder geval nog niet ter APK aangeboden. Is de nieuwe plaat wél gemonteerd en staat er een klein cijfertje boven het eerste liggende streepje dan zijn in het verleden de kentekenplaten of het kentekenbewijs vermist of gestolen geweest. De RDW heeft een nieuwe setje afgegeven. Van gestolen of vermiste kentekenplaten of –bewijs moet bij de politie aangifte gedaan zijn. Mocht de auto voorzien zijn van lichtblauwe registratieborden met zwarte cijfers en letters dan ging de auto als taxi door het leven. Let op schroefgaten in het dashboard (middentunnel) en de vele kilometers. Belangrijker is het BPM-bedrag. De particulier die een ex-taxi aanschaft dient de niet goedkope BPM aan de belastingdienst af te dragen.

Kilometerstand:

Digitale en analoge kilometerstanden kunnen zonder veel moeite teruggedraaid worden. Het is zelfs niet strafbaar als het maar niet bedoeld is om de boel te beduvelen. Controle van de stand kan door de Nationale Auto Pas op te vragen en het onderhoudsboekje te controleren. Kijk ook naar de versnellingspook, het stuurwiel en de pedaalrubbers, want als die overmatige slijtage vertonen moet er respectievelijk veel geschakeld, gestuurd en gasgegeven zijn.

Kleurverschil:

Geeft aan dat een onderdeel is overgespoten. Als gevolg waarvan? Onder andere rood en zwart hebben het kenmerk te verkleuren in de zon. Indien de gehele auto is overgespoten, is dat terug te zien in de motorruimte. Zijn de carrosseriedelen brandschoon maar de auto is redelijk op leeftijd of de carrosseriekleur glimt veel meer dan die onder de motorkap of in de bagageruimte dan heeft de auto een andere laklaag gekregen.


Kofferruimte:

Autofabrikanten bekleden de bagageruimte altijd, zeker op de bodem waar het reservewiel onder ligt. Til het tapijt op en let op condens, roest, lasnaden en kleurverschil met de carrosserie. Dit kan allemaal duiden op onvakkundig schadeherstel van de achterzijde.

Kostenpost:

Het is verstandig als u weet welke auto u gaat zoeken, uit te zoeken wat de auto in onderhoud kost. Doe dit voordat u een short-list met occasions hebt gemaakt. Vraag de prijzen van een grote en kleine beurt, vier banden, een uitlaat en een distributieriem op bij verschillende bedrijven, zoals de dealer en fast-fitters.

Lichtmetalen velgen:

Stukken van de velgen betekent onzorgvuldig rijgedrag en veel contact met de stoep. De vraag is dan of de banden nog goed gebalanceerd zijn. Dat voel je tijdens een proefrit. Veel trillingen op het stuurwiel geven onder andere aan dat de banden niet als nieuw zijn of slecht gemonteerd. Een vuile, zwarte, velg zegt niet veel. Het zwarte spul is remvoering, die afkomstig is van schijfremmen. Lichtmetalen velgen op de as met trommelremmen geeft nagenoeg geen vuile velgen, aangezien de remstof in de trommel blijft. Let er wel op dat remschoeisel in de velg vreet en daardoor veel onderhoud vergt.

Olieniveau:

Onder de motorkap is de oliepeilstok door zijn felle kleur zo te herkennen. Peil de olie eens en let vooral op het niveau en de kleur van de olie. Verse olie ziet er lichtkleurig uit, oudere olie donkerder. Voor de duidelijkheid. Olie wordt redelijk snel donkerder van kleur.

Onderhoudsboekje:

In het boekje staat of alle onderhoudsbeurten zijn uitgevoerd, maar ook op welke datum, bij welke kilometerstand en bij welke dealer. Informatie om de juiste kilometerstand en het reguliere onderhoud na te trekken. Autobedrijven maken altijd een klantennummer aan en houden de geschiedenis van de auto bij aan de hand van de werkplaats-bezoeken.


Pedaalrubbers:

De pedalen zijn de bedieningen voor de rem, de koppeling en het gasgeven. Om te rijden kun je niet buiten de pedalen om. Slijtage van de rubbers houdt in dat er veel gebruik van is gemaakt en dat de kilometerstand hoog moet zijn. Een versleten bescherming op het koppelingspedaal duidt op veelvuldig schakelen. Het gaspedaalrubber op veel gasgeven. Let hierbij ook op slijtage van de mattenset.

Plamuur:

Kijk langs de carrosserie en let op oneffenheden in de plaatdelen. Deukjes zo groot als een rijksdaalder kunnen als de lak onbeschadigd is door specialisten eruit gewreven worden. Een carrosserie met de structuur van een golfbal kan ook duiden op slecht schadeherstel. Plamuur is eenvoudig te signaleren met een magneetje. Weet wel of het plaatdeel van staal moet zijn, en niet van kunststof, polyester of aluminium!

Radiator:

Draai de dop van de radiator eraf en kijk naar de vloeistof. Weet zeker dat de motor koud is, anders kunt u zich door de forse druk op het systeem lelijk verwonden! De kleuren roze en groen duiden op zorgvuldig bijhouden van de vloeistof. Water daarentegen geeft aan dat het reservoir gevuld is om gevuld te zijn.

Ramen:

Op de meeste autoruiten staat een kleine driehoekje van de fabrikant. Onder het serienummer staat een klein puntje met een getalletje. Dit geeft het fabricagejaar aan. Bij veel verkochte modellen komt dit getal overeen met het bouwjaar, zoals een ´97-er met een 7 op alle ruiten. Heeft één raam bijvoorbeeld een 4 dan kan het beteken dat de ruit is vervangen als gevolg van steenslag (voorruit) of inbraak (zijruit). Hebben bijvoorbeeld de voorruit én de zijruit voor een afwijkend nummer dan kan het zijn dat de auto in die hoek in elkaar heeft gezeten. Schade dus en om die reden zijn de ruiten vervangen.

Raamrubbers.

Til het raamrubber een stukje op en kijk of er lak of verf opzit. Dit kan betekenen dat de auto zijn tweede laklaag heeft gekregen.

Rubber slangen:

Controleer deze op haarscheurtjes. Kleintjes worden groot en gaan u geheid veel geld kosten. Kapotte slangen onder de motorkap levert pech of zelfs motorschade op. Vertoont het rubber scheurtjes dan zijn ze binnenkort aan vervanging toe.


Schokdempers:

Een echt goede indicatie van versleten schokdempers krijg je als je met de auto gaat rijden, maar een indruk doe je op als je op de voor- of achterzijde drukt van de auto en die vervolgens loslaat. De auto zal een paar keer veren, meer niet. Blijft hij echter doorveren en het is geen Amerikaanse auto, dan zouden de schokdempers aan vervanging toe kunnen zijn. Tijdens het rijden herken je slechte schokdempers aan het deinen na een lange oneffenheid en de stuiterende beweging na een korte oneffenheid.

Sleutels:

Autofabrikanten geven bij aflevering van een nieuwe auto altijd twee setjes sleutels. Bepaalde merken (o.a. Lexus en Volkswagen) leveren er tevens een plastic noodsleutel bij. Vraag altijd naar de twee setjes sleutels, inclusief de sleutel voor tankdop en startonderbreker (altijd twee!). Is er één set kwijt of niet bij, laat dit vastleggen op papier. Dan kunt u dat aangeven bij de verzekering (komt van pas na diefstal) en bij de wederverkoop van de auto. Ga ook na of alle sleutels werken en bij de auto horen. Heeft de auto een pincodesysteem als startonderbreker, vraag dan hoe de code van de verkopende partij is aan te passen.


Startonderbreker:

Is de auto voorzien van een achteraf ingebouwde SCM-startblokkering met codesleutel dan hoort daar een certificaat bij. De verkoper moet hem hebben. Een kopie ligt bij de verzekeringsmaatschappij. Heeft de auto een pincodesysteem als startonderbreker, vraag dan hoe de code van de verkopende partij is aan te passen. Stel op de dag van aanschaf 0000 in, maar verander deze direct bij thuiskomst.

Stoelhoezen:

Een accessoire op de aftersalesmarkt. Vraag jezelf af waarom er hoezen over de stoelen zitten. Beschermt of verbergt de verkoper de originele stoelbekleding? Als de stoelen aan de voorzijde en/of aan de linker zijkant van de bestuurdersstoel zijn afgesleten duidt dit op veel in- en uitstappen. Er is dus veel gereden met de auto en dat betekent een hoge kilometerstand of heel veel korte ritjes met veel schakelen. Kijk direct naar de kilometerstand, de pedaalrubbers en de versnellingsknop.

Stuurwiel:

Een afgesleten stuurwielrand is niets meer of minder dan veel sturen. Er is dus veel gereden.

Uitlaat:

Een donkere brom met hoge tonen betekent een gaatje of gat in de uitlaatpijp tussen het inlaatspruitstuk en de einddemper. Ga na of het gelast kan worden, want een nieuwe uitlaat vergt een diepe graai in de portemonnee. Een heel donkere aanslag in het uitlaateindstuk geeft absoluut geen schone verbranding aan. Ga ook na of er boven de uitlaatmond een zwarte aanslag op de bumper, carrosserie en eventueel achterlichten zit. Dit duidt op een bovengemiddeld olieverbruik.

Versnellingsknop:

Deze verraadt of er veel met de auto is gereden of niet. Is de pookknop fors afgesleten, dan is er veel geschakeld. Dat betekent een hoge kilometerstand of veel stadsverkeer. Let bij dit laatste op het olieverbruik, want de motor en olie hoeven niet altijd goed warm gereden te zijn.

Verlichting:

Zet de verlichting in alle standen en kijk of de lampjes het doen en of ze goed zijn aangesloten. Vergeet de rem-, knipper- en gevarenlichten niet. Een kapot lampje moet ter plaatste worden vervangen als u door de politie wordt aangehouden. Kunt u dat niet dan kost het u geld.


Wielkasten:

Voel in de wielkast of er zand en modder zit. Deze houden vocht vast en leiden tot roest.



Niet alle aangegeven tips zijn direct aanleiding om ongerust te zijn. De mate waaraan er iets schort aan de auto is belangrijk en vanaf papier/op afstand moeilijk te beoordelen.
Dennis

Bericht door Dennis »

Ik vind beschadiging van de bumper wel een subjectief punt (maar dat is natuurlijk met alles)....als ik zie wat er hier met mijn auto gebeurt als ik hem in de stad op een parkeerplaats zet :shock:
Dus dan ligt het niet aan mijn onvoorzichtige rijstijl, zeg maar...

Nationale autopas......tja.....wat zal ik er van zeggen: volgende keer ding ik af, dat ik dat kreng niet hoef....nutteloos document. Lijstje met kilometerstanden heb je niet zo gek veel aan...

Kilometerstand: zegt ook geen drol. Mijn vorige auto was een Astra met bijna 3 ton op de klok (LPG), en er zijn verschillende auto's met 2 ton minder op de klok, die ik er niet tegen wilde ruilen!
't is maar hoe ermee gereden is...vergelijk iemand die dagelijks zijn auto warm rijd, met een ptt busje, ofzoiets...

sorry, moest er even uit :)
Järv
Moderator
Berichten: 4430
Lid geworden op: ma nov 18, 2002 6:51 pm
Woonplaats: Botlek
Contacteer:

Bericht door Järv »

Sorry Dennis dat ik je hier ff ga tegenspreken.

Maar wat je nou net opschreef is nou niet echt van nut voor mensen die een auto gaan aanschaffen.

Ongeacht de rijstijl maakt de kilometerstand wel degelijk uit.
Niet alleen voor het motorblok maar voor ALLES.
Ophanging, schokbrekers, lagers, stoelen, lasnaden, rubbers, afdichtingen, stuurhuis....gewoon alles.
Dat heeft allemaal die 200.000+ km's geleden.

Ik had ook een TurboCoupé met 300.000 op de klok.
'k reed nog steeds bizar snel andere auto's zoek .... maar voor hoelang zou ik dat nog kunnen ?? Minder lang dan met een turbocoupé met maar 120.000 op de teller .... geloof me.

Autopas is weldegelijk belangrijk ... mits je 'm natrekt.
Een auto met 140.000 op de teller die in werkelijkheid 230.000 gedraait heeft wordt binnen no-time een mega probleem geval....punt.

Okay .. een auto met 118.000 kan ook een miskoop zijn ( kijk maar naar mijn 416Si, de kop startmotor,radiator, bobine, bougiekabels, schokbrekers+vering etc etc etc)
Maar de kans op mega problemen met een 180.000+ auto is gewoon altijd groter.

Cheers,
Dennis :cool:
You can go fast ... but I can go anywhere.
Dennis

Bericht door Dennis »

ok, wat betreft alle draaiende delen heb je gelijk dat die natuurlijk ook die kilometers + uren gedraaid hebben....maar dan nog heb ik liever een auto met 3 ton op de klok, die niet afgeragd is, en waar met respect mee omgegaan is, dan een auto die binnen anderhalve ton compleet naar de filistijnen gejakkerd is.

Tuurlijk is over het geheel genomen misschien de kans groter om meer problemen te krijgen met een auto met 3 ton op de klok...uiteraard krijg je dan uiteindelijk ook koppeling- en andere problemen e.d., maar daar is de prijs dan ook naar.
Je kunt je dus ook afvragen bij de aanschaf van een andere auto of je dit risico wilt lopen, zeg maar.

En autopas....tja....als je wilt sjoemelen lukt het toch wel....als mensen echt willen klooien is er van alles op te verzinnen.

Wat ik eigenlijk bedoel te zeggen, er zijn mensen die (bijna letterlijk) blind puur alleen naar de kilometerstand kijken, waarbij het niet uitmaakt hoe die auto er verder uit ziet / behandeld is.
Er zijn auto's -je ziet ze overal- die nog geen ton gelopen hebben en er zo verfomfaaid uitzien, ik zou er nog geen dubbeltje voor willen geven....dat idee zeg maar... 8)
Gebruikersavatar
Striker
MG-R Freak
Berichten: 4729
Lid geworden op: ma feb 24, 2003 1:49 am
Woonplaats:
Locatie: Dordrecht

Bericht door Striker »

Ja, kilometerstand zegt lang niet alles. Ik heb stukken liever een ex-lease-auto met 150.000 km op de teller waar 40.000 km per jaar mee over de snelweg is gecrosst dan een boodschappenauto met 50.000 km op de teller waar allemaal ritjes van een paar km naar de supermarkt mee zijn gemaakt (los van het type auto :D).
Afbeelding

Wil je weten hoe je een afbeelding in je post plaatst?? Lees dan hier!!
Järv
Moderator
Berichten: 4430
Lid geworden op: ma nov 18, 2002 6:51 pm
Woonplaats: Botlek
Contacteer:

Bericht door Järv »

Striker schreef:....boodschappenauto met 50.000 km op de teller waar allemaal ritjes van een paar km naar de supermarkt mee zijn gemaakt (los van het type auto :D).
Los van het type auto schrijft ie dan :rofl:
ik moest meteen aan die groene shoppingtrolly van m'n vriendin denken :rofl:

Maarûh,
Zeg leute ..... waaraan zien jullie dan dat er met een 110.000km auto geraced is en met een 300.000km auto gecruised ??

Want aan de uitdrukking "ik heb liever..." heb je dus helemaal geen ene reedt ( ja MET DT ja :mrgreen: ) op geen enkel gebied.

Met die 220TC van mijn was 300.000km gecruised, 't motorblok was nog aardig (op het MEGA olielek na dan) ... maar hij zag eruit als een kippenhok!
En dat was met die 416 toch ff net wat anders :|

Cheers,
Dennis :cool:
You can go fast ... but I can go anywhere.
Dennis

Bericht door Dennis »

Ik zal nooit beweren dat ik zelf het verschil goed zie, maar gelukkig zit er in de familie iemand met verstand van zaken (niet omdat ie ervoor geleerd heeft, maar omdat ie zijn leven niks anders doet), die daar een heel behoorlijke kijk op heeft, en dat scheelt enorm.
Ik kan alleen niet echt een richtlijn ontdekken hoe je het kunt "zien", buiten de scheve banden e.d. die al eerder genoemd werden.
Uiteindelijk blijft het met elke auto die je koopt toch een gok :|
Järv
Moderator
Berichten: 4430
Lid geworden op: ma nov 18, 2002 6:51 pm
Woonplaats: Botlek
Contacteer:

Bericht door Järv »

Oh-ooohhhhh :shock:
en daar is al menigeen de boot mee ingegaan.

Jij bent dan in de zeer gelukkige en zeldzame gelegenheid dat je inderdaad iemand hebt die er verstand van heeft.

Maar 85% van "de kennis met verstand van auto's" weet nog minder van auto's als m'n nichtje van 7.
Neem nou mijzelf ... ik kan zeggen dat ik in de afgelopen jaren aardig toch flink wat van auto's en motoren teweten ben gekomen .. en goed en kwaad zou moeten kunnen scheiden.
In vele gevallen is dit ook zo .. maar ook ik heb van mijn eigen auto niet kunnen zien dat er heel wat oplap werk aan zat.
Het was me in de binnenstad van Eindhoven zelfs niet opgevallen dat de schokbrekers lam waren !! :shock:

Jaja .. had ik me nichje maar meegenomen ;)

Cheers,
Dennis :cool:
You can go fast ... but I can go anywhere.
Dennis

Bericht door Dennis »

"troost" jezelf met de gedachte dat het toch een gok blijft..
Ik ben er van overtuigd dat je hoe dan ook geluk moet hebben....en een ander heeft pech, dat weet je toch nooit van te voren.
In het verleden heb ik (lol, dat klinkt alsof ik oud ben en veel auto's gehad heb :lol: ) erg weinig onkosten gehad aan auto's, maar goed, dat kan nu natuurlijk afgelopen zijn met my first Rover....je weet het nooit...
johanseekles

km zegt wat maar niet veel???

Bericht door johanseekles »

ff mijn ervaring eerste rover met 110000 km mee gereden ex lease nooit echt nooit geen problemen gehad behalve uitlaat / banden en een trillend hitteschild 258000 gereden toen verkocht. (5 jaar gehad)
als je 100000 snelweg rijd zonder files op een ideaal wegdek of 100000 op bergen/files/stad hoef je niet eens te scheuren maar hij gaat gewoon 10 x eerder naar de klote en ook je lagers assen koppeling ga zo maar door dus km zegt echt niet alles!!!!!!!!! geluk hebben en goed kijken naar status auto Conditie olie/schokbrekers/lagers/interieur als je ex lease koopt kan van ee nette kerel geweest zijn voor lange tijd of het is zo "auto hoer"die word afgeragd dit zijn volgens mijn belangrijke punten.
mgron
MG-R Freak
Berichten: 541
Lid geworden op: wo feb 11, 2004 9:35 pm
Woonplaats: Surhuisterveen

Bericht door mgron »

kijk ook even in het instructie/onderhoudsboekje naar een adres van de vorige eigenaar en bel hem op of rij even bij diegene langs en vraag wat dingen over de auto heb ik ook gedaan kom je nog veel meer aan de weet.
als dat tenminste in de auto zit :mrgreen:
Greets mgron

Driving à FIAT Punto Evoluzione 2 van 2012
Met een verbruik van 1 op 23 :thumb:
Plaats reactie