Cyclone
Cyclone
Wat is een Cyclone?
Een Cyclone is een product, dat zodanig geconstrueerd is, dat de lucht, die er door heen gaat, aan het wervelen wordt gebracht.
Wat doet een Cyclone en wat is zijn effect?
Normaliter staat het mengsel, als het gecomprimeerd is, stil. Als de bougie vonkt, ontbrandt het mengsel radiaalsgewijs vanaf dat vonkpunt. Echter, voordat het mengsel volledig kan verbranden, gaan de uitlaatkleppen open, waardoor het mengsel maar voor 20 tot 30% verbrandt (enkele autotypes uitgezonderd).
Doordat de Cyclone de lucht aan het wervelen brengt, geeft dit ten eerste een betere vermenging van lucht en brandstof. Maar wat belangrijker is, is dat het mengsel, als het gecomprimeerd is, nog steeds rond wervelt, zodat nu, als het mengsel ontbrandt, deze door het nog niet ontbrandde mengsel heen wordt gewerveld.
Hierdoor kan een verbrandingspercentage van 60 tot 80% worden bereikt.
Doordat van het mengsel veel meer wordt verbrand, wordt een auto in zijn gehele toerenrange niet alleen sterker, maar ook een stuk zuiniger.
Door de veel hogere verbrandingspercentage is er ook veel minder doorlekking van brandstof naar de motorolie, waardoor deze langer mee gaat ; veel minder roetafzetting op de kleppen
(zie afbeelding c) en op de bougies, waardoor deze ook langer meegaan.
Bij diesel is de ontbranding anders, maar voor de verbranding geldt hetzelfde principe en heeft de Cyclone zelfs een nog beter effect. Dit komt doordat diesel een zwaardere brandstof is.
Welke heeft men nodig en waar wordt hij geplaatst?
Er zijn 2 types Cyclones, n.l. de KI…. series, die bij bijna alle diesel- en injectiemotoren geplaatst kunnen worden.
Deze Cyclones zijn rond en worden in de luchtslang, zo dicht mogelijk bij het inlaatspruitstuk of in het inlaatspruitstuk zelf geplaatst. Dit type is leverbaar in de maatvoering van 25 mm tot en met 98 mm in diameter, met intervals van 2 en 3 mm.
De KI... series moet zo dicht mogelijk bij het inlaatspruitstuk geplaatst worden en er mag nooit een obstakel tussen de Cyclone en de motor bevinden, zoals filter, turbo, intercooler, enz..
De KC…. series zijn voor auto’s, die een carburateur hebben en voor sommige single- / mono-point injectie uitvoeringen. Deze Cyclones zijn verschillend in afmeting en model en moeten vaak ook nog aangepast worden. Voor een groot aantal van deze type auto’s (vooral oudere) zijn KC types leverbaar.
De KC... series wordt altijd op de inlaatopening geplaatst en moet zo passend mogelijk zijn.
Het model van de KC... series is afhankelijk van het systeem.
De Cyclone...
kan ook toegepast worden op motorfietsen, scooters en karts.
heeft effect bij alle verbrandingsmotors, zowel bij benzine, diesel
of gas en met of zonder turbo.
zorgt voor schonere uitlaatgassen en bij diesels (vooral ouder)
voor een veel lagere roetuitstoot.
brandt vervuilde motoren schoon, waarna deze beter presteren. zorgt ervoor, dat een motor zuiniger wordt.
Bij 2 kleppen per cilinder motoren wordt vooral de acceleratie
sterker.
Bij 4 kleppen per cilinder motoren wordt ook het koppel in de
lagere toeren aanmerkelijk versterkt.
Bij wat oudere auto’s kan het enige tijd duren, voordat de Cyclone optimaal werkt. Hij heeft een 3000 km nodig, om een motor schoon te branden (vooral vervuilde kleppen).
Alstublieft
Een Cyclone is een product, dat zodanig geconstrueerd is, dat de lucht, die er door heen gaat, aan het wervelen wordt gebracht.
Wat doet een Cyclone en wat is zijn effect?
Normaliter staat het mengsel, als het gecomprimeerd is, stil. Als de bougie vonkt, ontbrandt het mengsel radiaalsgewijs vanaf dat vonkpunt. Echter, voordat het mengsel volledig kan verbranden, gaan de uitlaatkleppen open, waardoor het mengsel maar voor 20 tot 30% verbrandt (enkele autotypes uitgezonderd).
Doordat de Cyclone de lucht aan het wervelen brengt, geeft dit ten eerste een betere vermenging van lucht en brandstof. Maar wat belangrijker is, is dat het mengsel, als het gecomprimeerd is, nog steeds rond wervelt, zodat nu, als het mengsel ontbrandt, deze door het nog niet ontbrandde mengsel heen wordt gewerveld.
Hierdoor kan een verbrandingspercentage van 60 tot 80% worden bereikt.
Doordat van het mengsel veel meer wordt verbrand, wordt een auto in zijn gehele toerenrange niet alleen sterker, maar ook een stuk zuiniger.
Door de veel hogere verbrandingspercentage is er ook veel minder doorlekking van brandstof naar de motorolie, waardoor deze langer mee gaat ; veel minder roetafzetting op de kleppen
(zie afbeelding c) en op de bougies, waardoor deze ook langer meegaan.
Bij diesel is de ontbranding anders, maar voor de verbranding geldt hetzelfde principe en heeft de Cyclone zelfs een nog beter effect. Dit komt doordat diesel een zwaardere brandstof is.
Welke heeft men nodig en waar wordt hij geplaatst?
Er zijn 2 types Cyclones, n.l. de KI…. series, die bij bijna alle diesel- en injectiemotoren geplaatst kunnen worden.
Deze Cyclones zijn rond en worden in de luchtslang, zo dicht mogelijk bij het inlaatspruitstuk of in het inlaatspruitstuk zelf geplaatst. Dit type is leverbaar in de maatvoering van 25 mm tot en met 98 mm in diameter, met intervals van 2 en 3 mm.
De KI... series moet zo dicht mogelijk bij het inlaatspruitstuk geplaatst worden en er mag nooit een obstakel tussen de Cyclone en de motor bevinden, zoals filter, turbo, intercooler, enz..
De KC…. series zijn voor auto’s, die een carburateur hebben en voor sommige single- / mono-point injectie uitvoeringen. Deze Cyclones zijn verschillend in afmeting en model en moeten vaak ook nog aangepast worden. Voor een groot aantal van deze type auto’s (vooral oudere) zijn KC types leverbaar.
De KC... series wordt altijd op de inlaatopening geplaatst en moet zo passend mogelijk zijn.
Het model van de KC... series is afhankelijk van het systeem.
De Cyclone...
kan ook toegepast worden op motorfietsen, scooters en karts.
heeft effect bij alle verbrandingsmotors, zowel bij benzine, diesel
of gas en met of zonder turbo.
zorgt voor schonere uitlaatgassen en bij diesels (vooral ouder)
voor een veel lagere roetuitstoot.
brandt vervuilde motoren schoon, waarna deze beter presteren. zorgt ervoor, dat een motor zuiniger wordt.
Bij 2 kleppen per cilinder motoren wordt vooral de acceleratie
sterker.
Bij 4 kleppen per cilinder motoren wordt ook het koppel in de
lagere toeren aanmerkelijk versterkt.
Bij wat oudere auto’s kan het enige tijd duren, voordat de Cyclone optimaal werkt. Hij heeft een 3000 km nodig, om een motor schoon te branden (vooral vervuilde kleppen).
Alstublieft
Ook ik heb mijn twijvels bij deze wonder apparaten, oftewel ik geloof er geen REET van, hoeveel wervelingen blijven er nog over na de throtllebodey,stel er blijft nog wat werveling achter wat gebeurd er mee na het benzine inspuit moment naar mijn idee geeft dat weer een andere draaing
En het belangrijkste argument waarom gebruiken ze dit niet in de rally sport of F1 ,misschien heeft het alleen zin bij een carb of spi blok.
En het belangrijkste argument waarom gebruiken ze dit niet in de rally sport of F1 ,misschien heeft het alleen zin bij een carb of spi blok.
ik heb ergens een rollenbank filmpje van een swift gti met zo'n ding die gewoon 8 pk won door dat ding er tussen uit te halen.
Hij had hem er dus eerst op zitten, toen had hij 110pk ofzo (hij had nog meer aangepast) en toen haalden ze hem eraf, weer meten en toen had hij 118....
Hij had hem er dus eerst op zitten, toen had hij 110pk ofzo (hij had nog meer aangepast) en toen haalden ze hem eraf, weer meten en toen had hij 118....
You only need 2 things in life: Duct Tape and WD40. If it moves and it shouldn't : Duct Tape. If it doesn't move and it should: WD40.
@pagan Volgens mij is het het zelfde type motor "L" serie.
Naar mijn mening zou dit hetzelfde effect hebben als bij mij.
@Striker Ik weet niet precies hoe het luchtinlaatsysteem van de 1.8 met VVC inelkaar zit maar je plaatst hem zo dicht mogelijk bij het luchtinlaatspruitstuk- Volgens het bedrijf is er wel sprake van garantie.
Bij mij werkt het in ieder geval wel
Naar mijn mening zou dit hetzelfde effect hebben als bij mij.
@Striker Ik weet niet precies hoe het luchtinlaatsysteem van de 1.8 met VVC inelkaar zit maar je plaatst hem zo dicht mogelijk bij het luchtinlaatspruitstuk- Volgens het bedrijf is er wel sprake van garantie.
Bij mij werkt het in ieder geval wel
- MGPete
- MG-R Freak
- Berichten: 1970
- Lid geworden op: ma aug 18, 2003 11:29 am
- Woonplaats: Scheveningen
- Contacteer:
Dat klopt.Striker schreef:Is het gewoon een kwestie van de slang van het luchtfilter naar de gasklap loshalen en dat ding erin stoppen?
En klopt het dat ze drie maanden "Geld terug" garantie geven?
Als dat zo is wil ik het wel proberen. Ik geloof er nl. geen bal van .
Vrijdag bij Limpex geweest voor m'n Viper.
Hele toffe gasten.
Binnenkort weer ff langs daaro
C Ya
Pete
2005 MG ZS160VVC (aka Gimz)
1973 MG BGT (aka Maddy aka "The Lady")
-
- MG-R Core
- Berichten: 2526
- Lid geworden op: do dec 19, 2002 12:36 pm
- Woonplaats: Nieuwegein
- Locatie: NIEUWEGEIN
TJa, dr zijn wel meer mensen die een op een testbank willen, maar er zijn niet overal goede geijkte testbanken.peter3 schreef:Weet er iemand in het oosten van ons land soms nog een testbank te staan waar ik eens iets op kan testen?
Kan ik mooi eens iets uit proberen en de resultaten bekend maken.
Misschien zouden we als clubbbie eens iets kunnen regelen bij een bedrijfjes dat een testbank heeft staan.
To catch me, you gotta be fast...
To find me, you gotta be smart...
But to be me...!!
DAMN! You must be kidding!
filmpjes op: http://www.youtube.com/rover623Gsi
To find me, you gotta be smart...
But to be me...!!
DAMN! You must be kidding!
filmpjes op: http://www.youtube.com/rover623Gsi
- Robert-220TC
- MG-R Freak
- Berichten: 1618
- Lid geworden op: za nov 30, 2002 1:13 am
- Woonplaats: rijswijk(zh)(réswék)
- Contacteer: