Cyclone

Technische informatie over MG's en Rovers.
Rover 220 Tdic

Cyclone

Bericht door Rover 220 Tdic »

Wat is een Cyclone?
Een Cyclone is een product, dat zodanig geconstrueerd is, dat de lucht, die er door heen gaat, aan het wervelen wordt gebracht.  
Afbeelding

Wat doet een Cyclone en wat is zijn effect?
Normaliter staat het mengsel, als het gecomprimeerd is, stil. Als de bougie vonkt, ontbrandt het mengsel radiaalsgewijs vanaf dat vonkpunt. Echter, voordat het mengsel volledig kan verbranden, gaan de uitlaatkleppen open, waardoor het mengsel maar voor 20 tot 30% verbrandt (enkele autotypes uitgezonderd).     
Afbeelding
Doordat de Cyclone de lucht aan het wervelen brengt, geeft dit ten eerste een betere vermenging van lucht en brandstof. Maar wat belangrijker is, is dat het mengsel, als het gecomprimeerd is, nog steeds rond wervelt, zodat nu, als het mengsel ontbrandt, deze door het nog niet ontbrandde mengsel heen wordt gewerveld. 
Afbeelding
Hierdoor kan een verbrandingspercentage van 60 tot 80% worden bereikt.
 
Doordat van het mengsel veel meer wordt verbrand, wordt een auto in zijn gehele toerenrange niet alleen sterker, maar ook een stuk zuiniger.

Door de veel hogere verbrandingspercentage is er ook veel minder doorlekking van brandstof naar de motorolie, waardoor deze langer mee gaat ; veel minder roetafzetting op de kleppen 
(zie afbeelding c) en op de bougies, waardoor deze ook langer meegaan.

Bij diesel is de ontbranding anders, maar voor de verbranding geldt hetzelfde principe en heeft de Cyclone zelfs een nog beter effect. Dit komt doordat diesel een zwaardere brandstof is.

 
Welke heeft men nodig en waar wordt hij geplaatst?
Er zijn 2 types Cyclones, n.l. de KI…. series, die bij bijna alle diesel- en injectiemotoren geplaatst kunnen worden.

Deze Cyclones zijn rond en worden in de luchtslang, zo dicht mogelijk bij het inlaatspruitstuk of in het inlaatspruitstuk zelf geplaatst. Dit type is leverbaar in de maatvoering van 25 mm tot en met 98 mm in diameter, met intervals van 2 en 3 mm.

Afbeelding
De KI... series moet zo dicht mogelijk bij het inlaatspruitstuk geplaatst worden en er mag nooit een obstakel tussen de Cyclone en de motor bevinden, zoals filter, turbo, intercooler, enz..


Afbeelding
De KC…. series zijn voor auto’s, die een carburateur hebben en voor sommige single- / mono-point injectie uitvoeringen. Deze Cyclones zijn verschillend in afmeting en model en moeten vaak ook nog aangepast worden. Voor een groot aantal van deze type auto’s (vooral oudere) zijn KC types leverbaar.

De KC... series wordt altijd op de inlaatopening geplaatst en moet zo passend mogelijk zijn.

Het model van de KC... series is afhankelijk van het systeem.
  


De Cyclone... 
 
kan ook toegepast worden op motorfietsen, scooters en karts.

heeft effect bij alle verbrandingsmotors, zowel bij benzine, diesel
of gas en met of zonder turbo.

zorgt voor schonere uitlaatgassen en bij diesels (vooral ouder)
voor een veel lagere roetuitstoot.

brandt vervuilde motoren schoon, waarna deze beter presteren. zorgt ervoor, dat een motor zuiniger wordt.

Bij 2 kleppen per cilinder motoren wordt vooral de acceleratie
sterker.

Bij 4 kleppen per cilinder motoren wordt ook het koppel in de
lagere toeren aanmerkelijk versterkt.

Bij wat oudere auto’s kan het enige tijd duren, voordat de Cyclone optimaal werkt. Hij heeft een 3000 km nodig, om een motor schoon te branden (vooral vervuilde kleppen).


Alstublieft :wink:
Rover 220 Tdic

Bericht door Rover 220 Tdic »

owja vergeten...
bestellen/kopen kan eventueel hier
ironman

Bericht door ironman »

Rover 220 Tdic schreef:owja vergeten...
bestellen/kopen kan eventueel hier
link doet het niet :cry:
Rover 220 Tdic

Bericht door Rover 220 Tdic »

Gebruikersavatar
pagan
MG-R Freak
Berichten: 1911
Lid geworden op: di mei 27, 2003 6:27 pm
Woonplaats:
Locatie: D-Town - Vlaanderen

Bericht door pagan »

Is dat dezelfde motor als dat er in mijn 620SDi ligt (1996) of al een ander type. Want ben wel geïnteresseerd in dergelijke spullen.

Pagan
Afbeelding
Gebruikersavatar
Striker
MG-R Freak
Berichten: 4729
Lid geworden op: ma feb 24, 2003 1:49 am
Woonplaats:
Locatie: Dordrecht

Bericht door Striker »

Is het gewoon een kwestie van de slang van het luchtfilter naar de gasklap loshalen en dat ding erin stoppen?
En klopt het dat ze drie maanden "Geld terug" garantie geven?
Als dat zo is wil ik het wel proberen. Ik geloof er nl. geen bal van :D.
Afbeelding

Wil je weten hoe je een afbeelding in je post plaatst?? Lees dan hier!!
lex

Bericht door lex »

Ook ik heb mijn twijvels bij deze wonder apparaten, oftewel ik geloof er geen REET van, hoeveel wervelingen blijven er nog over na de throtllebodey,stel er blijft nog wat werveling achter wat gebeurd er mee na het benzine inspuit moment naar mijn idee geeft dat weer een andere draaing
En het belangrijkste argument waarom gebruiken ze dit niet in de rally sport of F1 ,misschien heeft het alleen zin bij een carb of spi blok.
ironman

Bericht door ironman »

He Tdic,

Merk jij nu wel verschil in je auto dan??
Sneller optrekken zou je toch wel een beetje moeten merken, of minder brandstofverbruik??
Gebruikersavatar
Mark16v
MG-R Freak
Berichten: 2954
Lid geworden op: za dec 14, 2002 7:18 pm
Woonplaats: Spijkenisse

Bericht door Mark16v »

ik heb ergens een rollenbank filmpje van een swift gti met zo'n ding die gewoon 8 pk won door dat ding er tussen uit te halen. :lol:

Hij had hem er dus eerst op zitten, toen had hij 110pk ofzo (hij had nog meer aangepast) en toen haalden ze hem eraf, weer meten en toen had hij 118....
You only need 2 things in life: Duct Tape and WD40. If it moves and it shouldn't : Duct Tape. If it doesn't move and it should: WD40.
Rover 220 Tdic

Bericht door Rover 220 Tdic »

He Tdic,

Merk jij nu wel verschil in je auto dan??
Sneller optrekken zou je toch wel een beetje moeten merken, of minder brandstofverbruik??
Jazeker ik merkt t wel een tikkie meer acceleratie en wat sterker in lagere toeren
CRualA

Bericht door CRualA »

ik begrijp wel het principe en geloof wel best dat er vermogenwinst is,
maar langs de andere kant houdt het de lucht toch ook wel wat tegen niet?
Rover 220 Tdic

Bericht door Rover 220 Tdic »

@pagan Volgens mij is het het zelfde type motor "L" serie.
Naar mijn mening zou dit hetzelfde effect hebben als bij mij.

@Striker Ik weet niet precies hoe het luchtinlaatsysteem van de 1.8 met VVC inelkaar zit maar je plaatst hem zo dicht mogelijk bij het luchtinlaatspruitstuk- Volgens het bedrijf is er wel sprake van garantie.


Bij mij werkt het in ieder geval wel
:lol: :twisted:
Gebruikersavatar
MGPete
MG-R Freak
Berichten: 1970
Lid geworden op: ma aug 18, 2003 11:29 am
Woonplaats: Scheveningen
Contacteer:

Bericht door MGPete »

Striker schreef:Is het gewoon een kwestie van de slang van het luchtfilter naar de gasklap loshalen en dat ding erin stoppen?
En klopt het dat ze drie maanden "Geld terug" garantie geven?
Als dat zo is wil ik het wel proberen. Ik geloof er nl. geen bal van :D.
Dat klopt.

Vrijdag bij Limpex geweest voor m'n Viper.
Hele toffe gasten.
Binnenkort weer ff langs daaro :mrgreen:

C Ya
Pete
AfbeeldingAfbeelding
2005 MG ZS160VVC (aka Gimz)
1973 MG BGT (aka Maddy aka "The Lady")
Gebruikersavatar
peter3
MG-R Freak
Berichten: 970
Lid geworden op: di aug 19, 2003 6:36 pm
Woonplaats: Deventer
Locatie: stedendriehoek
Contacteer:

Bericht door peter3 »

Weet er iemand in het oosten van ons land soms nog een testbank te staan waar ik eens iets op kan testen?
Kan ik mooi eens iets uit proberen en de resultaten bekend maken.
Rover 220 SD (weg in 2006)
MG ZS 120 Le Mans SE '03 (weg in 2014)
MG ZT 190 2.5 V6
Mista T
MG-R Core
Berichten: 2526
Lid geworden op: do dec 19, 2002 12:36 pm
Woonplaats: Nieuwegein
Locatie: NIEUWEGEIN

Bericht door Mista T »

peter3 schreef:Weet er iemand in het oosten van ons land soms nog een testbank te staan waar ik eens iets op kan testen?
Kan ik mooi eens iets uit proberen en de resultaten bekend maken.
TJa, dr zijn wel meer mensen die een op een testbank willen, maar er zijn niet overal goede geijkte testbanken.
Misschien zouden we als clubbbie eens iets kunnen regelen bij een bedrijfjes dat een testbank heeft staan.
To catch me, you gotta be fast...
To find me, you gotta be smart...
But to be me...!!

DAMN! You must be kidding!

filmpjes op: http://www.youtube.com/rover623Gsi
Gebruikersavatar
Robert-220TC
MG-R Freak
Berichten: 1618
Lid geworden op: za nov 30, 2002 1:13 am
Woonplaats: rijswijk(zh)(réswék)
Contacteer:

Bericht door Robert-220TC »

TNO in Delft proberen???
Me pa heeft daar 40 jaren gewerkt en is n u met de vut
Kan wel ff wat vragen of het kan (maar zal moeilijk zijn)
heb de tc er ook een paar keer op gehad
Plaats reactie