ontluchten

Pré 1990 modellen en Montego's
Montego

ontluchten

Bericht door Montego »

hoi,

ben ff vergeten hoe ik me koelsysteem goed kan ontluchten.
weet iemand dit nog :?: thanks :wink:
CRualA

Bericht door CRualA »

koelsysteem ontluchten?mm nog nooit van gehoort,wist niet dat dat moest :?

JIhaaa 100 ste post :P

:biertje:
sorry back on topic
Montego

Bericht door Montego »

het zou vanzelf moeten gaan via de radiatordop maar die werkt volgens mij ook niet meer goed.
er zit dus volgens mij een een luchtbel in de verwarming en daar door verwarmt die niet goed.
Järv
Moderator
Berichten: 4430
Lid geworden op: ma nov 18, 2002 6:51 pm
Woonplaats: Botlek
Contacteer:

Bericht door Järv »

Hya,

Ik kan je wel vertellen hoe ik het altijd gedaan hebt .... maar de kans bestaat dat dat dus helemaal fout was.

Motor koud -> dop van radiateur af -> vullen tot randje -> motor laten draaien en ff in wat van die dikke slangen knijpen totdat je je klauwen verbrand -> ondertussen zo nu en dan wat water in de radiateur mikken -> dit totdat het niveau niet meer zakt -> dop d'r op -> exp.tankje vullen tot aan max -> en dan maar hopen dat het verwarmingselement onder je dashboard zichzelf ontlucht :?

Cheers,
Dennis :cool:
You can go fast ... but I can go anywhere.
CRualA

Bericht door CRualA »

Ik denk niet dat een luchtbel zoveel zal geven ivm de verwarming,
maar ik kan verkeerd zijn natuurlijk :roll:
Montego

Bericht door Montego »

:roll: raar dat er eigenlijk geen ontluchtingskraantje is :|
:idea: mischien zelf maar in bouwen.
en het is al helemaal vreemd dat er niks in haynes manual te vinden is. :?
Gebruikersavatar
Striker
MG-R Freak
Berichten: 4729
Lid geworden op: ma feb 24, 2003 1:49 am
Woonplaats:
Locatie: Dordrecht

Bericht door Striker »

Ik weet eerlijk gezegd niet hoe het met de diesel van je Montego zit, maar bij de K-serie benzine motoren is goed ontluchten heel belangrijk. De K-serie motor is een klein, compact motorblok met relatief weinig koelvloeistof. Dat heeft als groot voordeel dat de motor snel op temperatuur is, wat voor een lager brandstofverbruik zorgt (en je hebt niet zo lang koude voeten in de winter :lol: ). Nadeel is dat als er een luchtbel in het systeem zit of er vloeistof weglekt de motor ook des te sneller oververhit. Met alle (koppakking-)problemen van dien.
Vandaar dat de Rover garage ook een speciale vacuumpomp gebruikt om het systeem goed te ontluchten. Het kan zonder, maar doe het dan zeer zorgvuldig en met veel geduld.
Afbeelding

Wil je weten hoe je een afbeelding in je post plaatst?? Lees dan hier!!
Brutus

ontluchten

Bericht door Brutus »

jongens jongens toch,
het ontluchten gaat als volgt :
1- laat de motor goed warm draaien (tot "van" aanslaat).
2- draai voorzichtig de dop van het vloeistof reservoir open.
3- laat de lucht die erin zit ontsnappen en draai de dop er weer op.
4- Herhaal dit een paar dagen zodat alle lucht eruit is.(niet vergeten bij te vullen indien nodig).

Het is een gesloten systeem dus de lucht zal er niet uit zichzelf uitgaan.
Maar lucht heeft de eigenschap het hoogste punt op te gaan en dat is meestal het vloeistof reservoir.. als je het helemaal goed wilt doen haal je het reservoir los en hou je deze omhoog met de dop eraf. de lucht zal dan via het reservoir ontsnappen en voilla..

succes ermee..
Dennis

Bericht door Dennis »

Maar is het nu zo dat het ontluchten vanzelf moet gaan als alles goed is, of niet?
Montego

Bericht door Montego »

Als de radiatordop op het exspansie tankje goed is moet dat ding toch zelf ontluchten ald de druk te hoog word :?: :mrgreen:
nou dat doet ie dus niet.
heb de motor dus goed warmgekregen en nu lekt het exspantie tankje aan de zijkant en er komt ook lucht uit en lijkt wel of ie gesmolten is :?
en het exspansietankje was nog geen jaar oud. :(
Montego

Bericht door Montego »

:H: Ga dus nu de auto boven aan de snelweg zetten en de wegenwacht bellen |:)
Brutus

ontluchten

Bericht door Brutus »

denk dat er dan iets anders aan de hand is dan alleen lucht in je koelsysteem.
als de motor draaid en je kijkt in je reservoir zie je dan luchtbellen borrelen ?
Montego

Re: ontluchten

Bericht door Montego »

Brutus schreef:denk dat er dan iets anders aan de hand is dan alleen lucht in je koelsysteem.
als de motor draaid en je kijkt in je reservoir zie je dan luchtbellen borrelen ?
:mrgreen: nee de koppakking lig er niet uit :wink: :cool:

De Anwb monteur heeft het exspansietankje dicht gesmolten en zei dat het wel een heel raar soort kunstof is om dat het zo makkelijk smelt. klopt niet volgens hem.
en die radiatordop was ook van het verkeerde type volgens hem van een peugot nog wat.
en de slangeklemmen zaten ook verkeerd. te ver weg van de verhoging.

ZEKER ZELF LOPEN KLUSSEN ZEI DIE :mellow:

:mrgreen: morgen naar de garage :mrgreen:
matroos

Bericht door matroos »

Dopje een paar keer losdraaien totdat de luchtbel eruit is???????????????

Sorry hoor, maar dan hoor je elke keer de druk verdwijnen, dit kan je dus oneindig doen, maar die luchtbel verdwijnt er niet van.
Dat van een paar keer in die koelstofslang knijpen, zo heb ik het dus ook geleerd.

De groeten,

matroos :D
Montego

Bericht door Montego »

Morgen krijg ik een nieuwe radiatordop heb dus nu een leen dop en het schijnt goed te werken want de verwarming doet het ook weer goed.
en het exspansietankje word ook vernieuwt door een echte orginele met de juiste dop. :dry:
Gebruikersavatar
Robert-220TC
MG-R Freak
Berichten: 1618
Lid geworden op: za nov 30, 2002 1:13 am
Woonplaats: rijswijk(zh)(réswék)
Contacteer:

Bericht door Robert-220TC »

heb je een montego diesel???
die hebben toch een peugeot diesel dr in ? dus mischien vandaar die peugeot dop???
Plaats reactie