MG-Rover Club Nederland

Dé MG-RoverClub voor MG's en Rovers van na 1990 (ouderen ook welkom)
Het is nu zo nov 19, 2017 6:57 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 29 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za apr 01, 2017 11:47 am 
Offline
MG-R Newbie

Geregistreerd: wo maart 29, 2017 11:27 am
Berichten: 18
Woonplaats: Maassluis
Ik heb een probleem met mijn Rover 827si van 20/8/1992.
Deze auto (op frans kenteken) staat nu bij familie in Zuid Frankrijk, maar hij wil opeens niet meer starten.
Er is een monteur bij geweest, die de brandstofpomp heeft nagekeken.
Er blijkt 9V te arriveren bij de brandstofpomp.
Die werkt dan iig op dat moment niet goed.
Als je er echter 12 volt opzet, werkt hij prima.
De conclusie van de monteur was dat er iets met een relais is.
Hij is onbekend met Rover en kan het relais niet zo snel vinden.
Ik heb even contact gehad met mijn eigen garage hier in Nederland.
Die hadden ook rovers in onderhoud.
Zij bevestigen dat het het z.g. 'main relay ' zal zijn.
Ook zij weten echter niet uit hun hoofd waar dat zit bij deze auto.

Ik heb het artikel gelezen van Mark lamond.co op http://www.marklamond.co.uk/tech-honda/ ... -relay.htm
Daar staat in hoe ze eruit zien.
Probleem is dat ook daar de lokatie niet wordt aangegeven.
Ook kan het zijn dat de auto in 1991 is geproduceerd, maar in Frankrijk is geregistreerd op de genoemde datum.
Het kan dus het zwarte of het grijze relais zijn. Kan iemand mij helpen?

Het chassisnr van de auto is SARRSCLKPAM113214.
Misschien helpt dat om de lokatie van de main relay te bepalen?
Kan iemand mij verder helpen?


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo apr 02, 2017 2:19 pm 
Offline
Beheerder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr feb 06, 2004 3:29 pm
Berichten: 16706
Woonplaats: het MG-R Forum
op die dezelfde website staat ook deze relay removal (is wel van een Honda CRX MK2) maar misschien dat het je op weg kan helpen bij de R827Si.

http://www.marklamond.co.uk/tech-honda/ ... emoval.htm

_________________
LVD R416 2003-2011 viewtopic.php?t=8236
LQW R200 Vi 2009-2013 viewtopic.php?f=1&t=14952
PBT R45 MK2 2011- viewtopic.php?t=19620

Facebook MG-R.nl ! https://www.facebook.com/groups/MGRoverClubNederland


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo apr 02, 2017 2:26 pm 
Offline
Beheerder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr feb 06, 2004 3:29 pm
Berichten: 16706
Woonplaats: het MG-R Forum
misschien heb je hier iets aan :

bron : http://www.rover800.info/forum/viewtopic.php?t=9632

daar staat op een gegeven moment dit :
Citaat:
If your fuel pumps dont run then i would suspect a feed problem.

the tank pump has a 6 pin connector but you only need to worry about the white and purple wire in pin 2 and the black wire on pin 5.
the white and purple is thr feed and earth is black.
When the ignition is switch on you should have a 12volt feed on the white purlpe wire for about 30 sec to prime the system.
earth on pin 5 should always be present.
the under bonnet pump (which as i said earlier is the most likely casue of the non start) has just a 2 pin plug diercty on top of the fuel pump.
Pin 1 is black which is earth and pin 2 is white and purple which is feed.
again like the tank pump you should have feed for about 30sec when ignition turned on.
earth again should be present the whole time
If you have no feed to both pumps then you should check the fuse, which is share by both pumps, in the passenger fuse box location 20 and it is a 20amp.
In the same fuse box is an engine ecu fuse which is a 10 amp and is in location 34.
Check the fuses and check you have feed at the fuses.
if these are ok then you will need to check the relay.
This is the big 8 pin relay on top of the passenger fusebox behind the glovebox, which only has 4 wires to it.
The relay is earthed by the engine ecu on the black and purple wire (pin 4) which engerises it.
Power/feed is supplied to the realy from the fuse box on the purple and green wire.
One feed to pin 8 on the relay (switched normally open side) and the other on the same purple and green wire which goes to the inertia switch and back out again to pin 6 on the relay.
(some times the wire changes colour at the inertia switch to light green and brown) Pin 2 on the relay is white and purple and goes to the pumps.

_________________
LVD R416 2003-2011 viewtopic.php?t=8236
LQW R200 Vi 2009-2013 viewtopic.php?f=1&t=14952
PBT R45 MK2 2011- viewtopic.php?t=19620

Facebook MG-R.nl ! https://www.facebook.com/groups/MGRoverClubNederland


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo apr 02, 2017 3:43 pm 
Offline
MG-R Newbie

Geregistreerd: wo maart 29, 2017 11:27 am
Berichten: 18
Woonplaats: Maassluis
Dank je voor het antwoord. De procedure m.b.t. de brandstofpomp en de zekeringen is, voor zover ik de franse monteur goed begrijp, gevolgd. zekeringen zijn OK. Het zal dus op het hoofdrelais aankomen. In je antwoord wordt aangegeven dat het de grote 8-pin relay is en dat hij achter het handschoenenkastje zit. Dit kastje is inmiddels verwijderd. Het relais is niet zomaar te zien. Wat wel te zien is is een stalen kastje met daarop de sticker; WARNING ! Removal of cover will invalidate warranty. Zit het main relais daar dan toch achter?


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo apr 02, 2017 4:48 pm 
Offline
Beheerder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr feb 06, 2004 3:29 pm
Berichten: 16706
Woonplaats: het MG-R Forum
ik zou het zelf niet precies weten omdat ik geen Rover 800 heb.

Kwam ook deze post van Roverlike tegen (thx Roverlike)
misschien dat je hier wat aan hebt :

source :
http://forums.mg-rover.org/rover-600-12 ... ms-730145/

Citaat:
If you have Rover 600 with Honda engine and experiance warm engine starting problems while you do not have problems starting when engine is cold, you might want to check dry soldering on components in Main Relay.

This is known problem in case of Honda powered cars.

In following pictures you will see where Main Relay is located.


RHD cars:

Afbeelding


LHD cars:

Afbeelding


When you take Main Relay out and open it you will find it like this:

Afbeelding


Example of dry soldering you can see on this picture circled in black:

Afbeelding


Now you need to re-solder problematic joints and put Main Relay back in car. This should solve your problem.

_________________
LVD R416 2003-2011 viewtopic.php?t=8236
LQW R200 Vi 2009-2013 viewtopic.php?f=1&t=14952
PBT R45 MK2 2011- viewtopic.php?t=19620

Facebook MG-R.nl ! https://www.facebook.com/groups/MGRoverClubNederland


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo apr 02, 2017 5:20 pm 
Offline
MG-R Newbie

Geregistreerd: wo maart 29, 2017 11:27 am
Berichten: 18
Woonplaats: Maassluis
Bedankt voor je antwoord, maar bij de rover 800 zit het main relay daar helaas niet. Op een andere plaats, maar ik weet dus helaas niet waar dat is


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo apr 02, 2017 5:32 pm 
Offline
MG-R Newbie

Geregistreerd: wo maart 29, 2017 11:27 am
Berichten: 18
Woonplaats: Maassluis
Wat ik wel uit je antwoord opmaak, is dat ik eigenlijk geen problemen zou mogen hebben als ik een koude motor zou hebben. Ik kan dan echter ook niet meer starten. De motor heeft een aantal maanden stilgestaan. De motor is toen gestart en heeft een half uurtje gedraaid, maar niet erg regelmatig. Het lampje in het dashboard met de aanduiding PGM-FI met de stroomkring eromheen brandde wel voortdurend, wat volgens de monteur duidt op het relais. De motor is afgeslagen en nu niet meer te starten. De brandstofpomp is gecontroleerd. Het blijkt dat er 9 volt bij de pomp arriveert. Bij 12 volt werkt de pomp normaal. Zodra de contactsleutel wordt omgedraaid, gaat het lampje PGM-FI branden en gaat niet meer uit


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do apr 06, 2017 11:00 am 
Offline
MG-R Newbie

Geregistreerd: wo maart 29, 2017 11:27 am
Berichten: 18
Woonplaats: Maassluis
Naar aanleiding van de Rover 600 foto's heb ik nog even laten zoeken. Helaas niets gevonden wat op een hoofdrelais lijkt. Nog iemand enige idee?


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do apr 06, 2017 12:47 pm 
Offline
Beheerder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr feb 06, 2004 3:29 pm
Berichten: 16706
Woonplaats: het MG-R Forum
ok dat is minder.
hopelijk heeft iemand dit met een rover 800 al eens eerder gehad en kan je op weg helpen.

Wel kwam ik iets van een honda tegen, maar daar is het toch aan de bestuurderskant.

kwam eerst op deze pagina
http://honda6.ipbhost.com/index.php?/to ... formation/

daar stond deze link
http://www.tegger.com/hondafaq/mainrelay.html

maar die werkt helaas niet meer.
Gelukkig kan je er via deze manier wel bij :)
https://web.archive.org/web/20080805063 ... relay.html

Daar zie je wat fotos en een uitleg hoe erbij te komen, natuurlijk bij een Honda, maar misschien dat die fotos je op weg kunnen helpen.
Volgens die instructie zit het best goed verstopt....

hoop dat je wat aan deze info hebt

_________________
LVD R416 2003-2011 viewtopic.php?t=8236
LQW R200 Vi 2009-2013 viewtopic.php?f=1&t=14952
PBT R45 MK2 2011- viewtopic.php?t=19620

Facebook MG-R.nl ! https://www.facebook.com/groups/MGRoverClubNederland


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do apr 06, 2017 6:15 pm 
Offline
MG-R Newbie

Geregistreerd: zo okt 24, 2010 11:51 am
Berichten: 15
Woonplaats: utrecht
Woonplaats:
Relais zit achter de zekeringkast onder stuur hoog tegen de stalen buis. Met je hand daar voelen terwijl je contact aan en uit zet, wat klikt is het relais. Je probleem zit denk ik eerder in de ontstekingsmodule op de veerpoot staande voor de auto rechts. Zwart met zilver blokje van oki of hitachi, bekend probleem. Soms wel starten soms niet.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do apr 06, 2017 8:17 pm 
Offline
MG-R Newbie

Geregistreerd: wo maart 29, 2017 11:27 am
Berichten: 18
Woonplaats: Maassluis
Beste Paul Carton, je hebt wellicht gelijk. De monteur dacht aan een relais, maar het blijkt dat het PGM-FI lampje blijft branden als je de contactsleutel op II zet (ontsteking). En dat zou uit moeten gaan als het het relais is. Als het relais gevonden is, is dat dan gemakkelijk eruit te halen om te controleren?
De auto staat in Frankrijk geparkeerd. Ik moet het dus even doen met een foto, die is genomen van de motor. Daar zie ik een halve maan-vormig blokje waar een kabel uit uitkomt op de veerpoot. Daaronder zitten twee batterij-vormige elementjes, waar twee draden (per "batterij") uitkomen. Is dat de module? en zo ja, wat is dan mijn beste optie? Kan dit blokje eenvoudig gedemonteerd worden zodat ik het artikelnummer kan achterhalen en een vervangende kan bestellen bij bijvoorbeeld Rimmerbros.co.uk?


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do apr 06, 2017 8:18 pm 
Offline
MG-R Newbie

Geregistreerd: wo maart 29, 2017 11:27 am
Berichten: 18
Woonplaats: Maassluis
Beste Paul Carton. In ieder geval bedankt voor je aanwijzing waar het relais zit. Dat vergat ik nog even te zeggen :)


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo apr 09, 2017 3:01 pm 
Offline
MG-R Newbie

Geregistreerd: wo maart 29, 2017 11:27 am
Berichten: 18
Woonplaats: Maassluis
Ik heb een bekende gevraagd om even te overleggen met de monteur die de auto bekeken heeft. De ontstekingsmodule lijkt niet waarschijnlijk volgens hem. Er komt onvoldoende stroom aan de benzinepomp volgens de monteur Het kan ook zijn de de regulateur die de benzinehoeveelheid regelt blokkeert. Er komt namelijk geen benzine bij de bougies. Die blijven droog. Het hoofdrelais blijft het meest waarschijnlijke. De monteur kan gaan zoeken, maar vanwege zijn onbekendheid met het merk kan dat een lange, dure aangelegenheid worden. De auto zal eerst naar de garage moeten worden gesleept. Onder het stuur is een relais gevonden met het opschrift D63700-0811. Dat heeft echter te maken met de heater. Zit het main relais daar wel in de buurt?


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo apr 09, 2017 8:50 pm 
Offline
MG-R Newbie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di feb 14, 2017 3:59 pm
Berichten: 17
Woonplaats: Split, Croatia
Main relay is up, above fusebox under the dash.

Afbeelding

_________________
www.roverasi.org


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma apr 10, 2017 12:47 pm 
Offline
MG-R Newbie

Geregistreerd: wo maart 29, 2017 11:27 am
Berichten: 18
Woonplaats: Maassluis
Thanks Roverlike, I am going to look for it!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di apr 11, 2017 2:55 pm 
Offline
MG-R Newbie

Geregistreerd: wo maart 29, 2017 11:27 am
Berichten: 18
Woonplaats: Maassluis
It has been found! Thanks Roverlike. But how can I get it out? it is behind/obove the fusebox, in a housing and assembled with a little bar which is secured with a screw on the frame. The screw is on the upper side of the frame. You can see the screw coming through the frame at the lower side. Can I just pull the ralay out of the housing, without removing the screw? It is nearly impossible to remove the screw out of the frame from the lower side. you cannot remove the screw with a screwdriver from the lower side and there is not enouh room for a hand and screwdriver at the upper side.
In dutch: main relay dus gevonden. Zit echter schuinboven de zekeringkast, half verborgen achter een metalenframe. Het relais zit daar met een beugeltje bovenop geschroefd, maar dan kun je dus vrijwel niet bij. Kan het relais eruit gehaald worden aan de stekker trekken zonder dat beugeltje te verwijderen? Maw krijg ik het relais uit de behuizing? Die behuizing zit dus vast aan dat beugeltje. Je ziet de schroef aan de onderkant van het frame door het frame heenkomen, maar aan de bovenkant van de schroef kun je er niet zomaar bij met een schroevendraaier


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 29 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron

! .. ! .. ! .... HIER KAN OOK UW ADVERTENTIE STAAN .... ! .. ! .. !
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling