Rover 827Si startprobleem

618 620 623 820 825 827
Dick
MG-R Newbie
Berichten: 18
Lid geworden op: wo mar 29, 2017 11:27 am
Woonplaats: Maassluis

Rover 827Si startprobleem

Bericht door Dick »

Ik heb een probleem met mijn Rover 827si van 20/8/1992.
Deze auto (op frans kenteken) staat nu bij familie in Zuid Frankrijk, maar hij wil opeens niet meer starten.
Er is een monteur bij geweest, die de brandstofpomp heeft nagekeken.
Er blijkt 9V te arriveren bij de brandstofpomp.
Die werkt dan iig op dat moment niet goed.
Als je er echter 12 volt opzet, werkt hij prima.
De conclusie van de monteur was dat er iets met een relais is.
Hij is onbekend met Rover en kan het relais niet zo snel vinden.
Ik heb even contact gehad met mijn eigen garage hier in Nederland.
Die hadden ook rovers in onderhoud.
Zij bevestigen dat het het z.g. 'main relay ' zal zijn.
Ook zij weten echter niet uit hun hoofd waar dat zit bij deze auto.

Ik heb het artikel gelezen van Mark lamond.co op http://www.marklamond.co.uk/tech-honda/ ... -relay.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Daar staat in hoe ze eruit zien.
Probleem is dat ook daar de lokatie niet wordt aangegeven.
Ook kan het zijn dat de auto in 1991 is geproduceerd, maar in Frankrijk is geregistreerd op de genoemde datum.
Het kan dus het zwarte of het grijze relais zijn. Kan iemand mij helpen?

Het chassisnr van de auto is SARRSCLKPAM113214.
Misschien helpt dat om de lokatie van de main relay te bepalen?
Kan iemand mij verder helpen?
Gebruikersavatar
Dr Doggystyle
Beheerder
Berichten: 26464
Lid geworden op: vr feb 06, 2004 3:29 pm
Woonplaats: het MG-R Forum

Re: Rover 827Si startprobleem

Bericht door Dr Doggystyle »

op die dezelfde website staat ook deze relay removal (is wel van een Honda CRX MK2) maar misschien dat het je op weg kan helpen bij de R827Si.

http://www.marklamond.co.uk/tech-honda/ ... emoval.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
LEF MG ZS180 06-05-23-nu
PBT MG ZS120 26-02-22-nu
IAP Rover 75 Tourer MK2 V6 11-8-21-nu
JBR Rover 45 MK1 V6 4-10-2020 tot 9-5-21 99-GP-GT
LVD Rover 400 Tourer 2018 tot 11-8-21 LZ-PS-02 RIP
PBT Rover 45 MK2 2011- 2017 03-PG-GN RIP
LQW Rover 200Vi 2010-2012 67-DG-VJ
LVD Rover 416si 2003-2011 RV-FN-98 RIP
Facebook MG-R.nl ! https://www.facebook.com/groups/MGRoverClubNederland
Gebruikersavatar
Dr Doggystyle
Beheerder
Berichten: 26464
Lid geworden op: vr feb 06, 2004 3:29 pm
Woonplaats: het MG-R Forum

Re: Rover 827Si startprobleem

Bericht door Dr Doggystyle »

misschien heb je hier iets aan :

bron : http://www.rover800.info/forum/viewtopic.php?t=9632" onclick="window.open(this.href);return false;

daar staat op een gegeven moment dit :
If your fuel pumps dont run then i would suspect a feed problem.

the tank pump has a 6 pin connector but you only need to worry about the white and purple wire in pin 2 and the black wire on pin 5.
the white and purple is thr feed and earth is black.
When the ignition is switch on you should have a 12volt feed on the white purlpe wire for about 30 sec to prime the system.
earth on pin 5 should always be present.
the under bonnet pump (which as i said earlier is the most likely casue of the non start) has just a 2 pin plug diercty on top of the fuel pump.
Pin 1 is black which is earth and pin 2 is white and purple which is feed.
again like the tank pump you should have feed for about 30sec when ignition turned on.
earth again should be present the whole time
If you have no feed to both pumps then you should check the fuse, which is share by both pumps, in the passenger fuse box location 20 and it is a 20amp.
In the same fuse box is an engine ecu fuse which is a 10 amp and is in location 34.
Check the fuses and check you have feed at the fuses.
if these are ok then you will need to check the relay.
This is the big 8 pin relay on top of the passenger fusebox behind the glovebox, which only has 4 wires to it.
The relay is earthed by the engine ecu on the black and purple wire (pin 4) which engerises it.
Power/feed is supplied to the realy from the fuse box on the purple and green wire.
One feed to pin 8 on the relay (switched normally open side) and the other on the same purple and green wire which goes to the inertia switch and back out again to pin 6 on the relay.
(some times the wire changes colour at the inertia switch to light green and brown) Pin 2 on the relay is white and purple and goes to the pumps.
LEF MG ZS180 06-05-23-nu
PBT MG ZS120 26-02-22-nu
IAP Rover 75 Tourer MK2 V6 11-8-21-nu
JBR Rover 45 MK1 V6 4-10-2020 tot 9-5-21 99-GP-GT
LVD Rover 400 Tourer 2018 tot 11-8-21 LZ-PS-02 RIP
PBT Rover 45 MK2 2011- 2017 03-PG-GN RIP
LQW Rover 200Vi 2010-2012 67-DG-VJ
LVD Rover 416si 2003-2011 RV-FN-98 RIP
Facebook MG-R.nl ! https://www.facebook.com/groups/MGRoverClubNederland
Dick
MG-R Newbie
Berichten: 18
Lid geworden op: wo mar 29, 2017 11:27 am
Woonplaats: Maassluis

Re: Rover 827Si startprobleem

Bericht door Dick »

Dank je voor het antwoord. De procedure m.b.t. de brandstofpomp en de zekeringen is, voor zover ik de franse monteur goed begrijp, gevolgd. zekeringen zijn OK. Het zal dus op het hoofdrelais aankomen. In je antwoord wordt aangegeven dat het de grote 8-pin relay is en dat hij achter het handschoenenkastje zit. Dit kastje is inmiddels verwijderd. Het relais is niet zomaar te zien. Wat wel te zien is is een stalen kastje met daarop de sticker; WARNING ! Removal of cover will invalidate warranty. Zit het main relais daar dan toch achter?
Gebruikersavatar
Dr Doggystyle
Beheerder
Berichten: 26464
Lid geworden op: vr feb 06, 2004 3:29 pm
Woonplaats: het MG-R Forum

Re: Rover 827Si startprobleem

Bericht door Dr Doggystyle »

ik zou het zelf niet precies weten omdat ik geen Rover 800 heb.

Kwam ook deze post van Roverlike tegen (thx Roverlike)
misschien dat je hier wat aan hebt :

source :
http://forums.mg-rover.org/rover-600-12 ... ms-730145/" onclick="window.open(this.href);return false;
If you have Rover 600 with Honda engine and experiance warm engine starting problems while you do not have problems starting when engine is cold, you might want to check dry soldering on components in Main Relay.

This is known problem in case of Honda powered cars.

In following pictures you will see where Main Relay is located.


RHD cars:

Afbeelding


LHD cars:

Afbeelding


When you take Main Relay out and open it you will find it like this:

Afbeelding


Example of dry soldering you can see on this picture circled in black:

Afbeelding


Now you need to re-solder problematic joints and put Main Relay back in car. This should solve your problem.
LEF MG ZS180 06-05-23-nu
PBT MG ZS120 26-02-22-nu
IAP Rover 75 Tourer MK2 V6 11-8-21-nu
JBR Rover 45 MK1 V6 4-10-2020 tot 9-5-21 99-GP-GT
LVD Rover 400 Tourer 2018 tot 11-8-21 LZ-PS-02 RIP
PBT Rover 45 MK2 2011- 2017 03-PG-GN RIP
LQW Rover 200Vi 2010-2012 67-DG-VJ
LVD Rover 416si 2003-2011 RV-FN-98 RIP
Facebook MG-R.nl ! https://www.facebook.com/groups/MGRoverClubNederland
Dick
MG-R Newbie
Berichten: 18
Lid geworden op: wo mar 29, 2017 11:27 am
Woonplaats: Maassluis

Re: Rover 827Si startprobleem

Bericht door Dick »

Bedankt voor je antwoord, maar bij de rover 800 zit het main relay daar helaas niet. Op een andere plaats, maar ik weet dus helaas niet waar dat is
Dick
MG-R Newbie
Berichten: 18
Lid geworden op: wo mar 29, 2017 11:27 am
Woonplaats: Maassluis

Re: Rover 827Si startprobleem

Bericht door Dick »

Wat ik wel uit je antwoord opmaak, is dat ik eigenlijk geen problemen zou mogen hebben als ik een koude motor zou hebben. Ik kan dan echter ook niet meer starten. De motor heeft een aantal maanden stilgestaan. De motor is toen gestart en heeft een half uurtje gedraaid, maar niet erg regelmatig. Het lampje in het dashboard met de aanduiding PGM-FI met de stroomkring eromheen brandde wel voortdurend, wat volgens de monteur duidt op het relais. De motor is afgeslagen en nu niet meer te starten. De brandstofpomp is gecontroleerd. Het blijkt dat er 9 volt bij de pomp arriveert. Bij 12 volt werkt de pomp normaal. Zodra de contactsleutel wordt omgedraaid, gaat het lampje PGM-FI branden en gaat niet meer uit
Dick
MG-R Newbie
Berichten: 18
Lid geworden op: wo mar 29, 2017 11:27 am
Woonplaats: Maassluis

Re: Rover 827Si startprobleem

Bericht door Dick »

Naar aanleiding van de Rover 600 foto's heb ik nog even laten zoeken. Helaas niets gevonden wat op een hoofdrelais lijkt. Nog iemand enige idee?
Gebruikersavatar
Dr Doggystyle
Beheerder
Berichten: 26464
Lid geworden op: vr feb 06, 2004 3:29 pm
Woonplaats: het MG-R Forum

Re: Rover 827Si startprobleem

Bericht door Dr Doggystyle »

ok dat is minder.
hopelijk heeft iemand dit met een rover 800 al eens eerder gehad en kan je op weg helpen.

Wel kwam ik iets van een honda tegen, maar daar is het toch aan de bestuurderskant.

kwam eerst op deze pagina
http://honda6.ipbhost.com/index.php?/to ... formation/" onclick="window.open(this.href);return false;

daar stond deze link
http://www.tegger.com/hondafaq/mainrelay.html" onclick="window.open(this.href);return false;

maar die werkt helaas niet meer.
Gelukkig kan je er via deze manier wel bij :)
https://web.archive.org/web/20080805063 ... relay.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Daar zie je wat fotos en een uitleg hoe erbij te komen, natuurlijk bij een Honda, maar misschien dat die fotos je op weg kunnen helpen.
Volgens die instructie zit het best goed verstopt....

hoop dat je wat aan deze info hebt
LEF MG ZS180 06-05-23-nu
PBT MG ZS120 26-02-22-nu
IAP Rover 75 Tourer MK2 V6 11-8-21-nu
JBR Rover 45 MK1 V6 4-10-2020 tot 9-5-21 99-GP-GT
LVD Rover 400 Tourer 2018 tot 11-8-21 LZ-PS-02 RIP
PBT Rover 45 MK2 2011- 2017 03-PG-GN RIP
LQW Rover 200Vi 2010-2012 67-DG-VJ
LVD Rover 416si 2003-2011 RV-FN-98 RIP
Facebook MG-R.nl ! https://www.facebook.com/groups/MGRoverClubNederland
paulcarton
MG-R Newbie
Berichten: 15
Lid geworden op: zo okt 24, 2010 11:51 am
Woonplaats:
Locatie: utrecht

Re: Rover 827Si startprobleem

Bericht door paulcarton »

Relais zit achter de zekeringkast onder stuur hoog tegen de stalen buis. Met je hand daar voelen terwijl je contact aan en uit zet, wat klikt is het relais. Je probleem zit denk ik eerder in de ontstekingsmodule op de veerpoot staande voor de auto rechts. Zwart met zilver blokje van oki of hitachi, bekend probleem. Soms wel starten soms niet.
Dick
MG-R Newbie
Berichten: 18
Lid geworden op: wo mar 29, 2017 11:27 am
Woonplaats: Maassluis

Re: Rover 827Si startprobleem

Bericht door Dick »

Beste Paul Carton, je hebt wellicht gelijk. De monteur dacht aan een relais, maar het blijkt dat het PGM-FI lampje blijft branden als je de contactsleutel op II zet (ontsteking). En dat zou uit moeten gaan als het het relais is. Als het relais gevonden is, is dat dan gemakkelijk eruit te halen om te controleren?
De auto staat in Frankrijk geparkeerd. Ik moet het dus even doen met een foto, die is genomen van de motor. Daar zie ik een halve maan-vormig blokje waar een kabel uit uitkomt op de veerpoot. Daaronder zitten twee batterij-vormige elementjes, waar twee draden (per "batterij") uitkomen. Is dat de module? en zo ja, wat is dan mijn beste optie? Kan dit blokje eenvoudig gedemonteerd worden zodat ik het artikelnummer kan achterhalen en een vervangende kan bestellen bij bijvoorbeeld Rimmerbros.co.uk?
Dick
MG-R Newbie
Berichten: 18
Lid geworden op: wo mar 29, 2017 11:27 am
Woonplaats: Maassluis

Re: Rover 827Si startprobleem

Bericht door Dick »

Beste Paul Carton. In ieder geval bedankt voor je aanwijzing waar het relais zit. Dat vergat ik nog even te zeggen :)
Dick
MG-R Newbie
Berichten: 18
Lid geworden op: wo mar 29, 2017 11:27 am
Woonplaats: Maassluis

Re: Rover 827Si startprobleem

Bericht door Dick »

Ik heb een bekende gevraagd om even te overleggen met de monteur die de auto bekeken heeft. De ontstekingsmodule lijkt niet waarschijnlijk volgens hem. Er komt onvoldoende stroom aan de benzinepomp volgens de monteur Het kan ook zijn de de regulateur die de benzinehoeveelheid regelt blokkeert. Er komt namelijk geen benzine bij de bougies. Die blijven droog. Het hoofdrelais blijft het meest waarschijnlijke. De monteur kan gaan zoeken, maar vanwege zijn onbekendheid met het merk kan dat een lange, dure aangelegenheid worden. De auto zal eerst naar de garage moeten worden gesleept. Onder het stuur is een relais gevonden met het opschrift D63700-0811. Dat heeft echter te maken met de heater. Zit het main relais daar wel in de buurt?
Gebruikersavatar
Roverlike
MG-R Regular
Berichten: 52
Lid geworden op: di feb 14, 2017 3:59 pm
Woonplaats: Split, Croatia

Re: Rover 827Si startprobleem

Bericht door Roverlike »

Main relay is up, above fusebox under the dash.

Afbeelding
http://www.roverasi.org" onclick="window.open(this.href);return false;
Dick
MG-R Newbie
Berichten: 18
Lid geworden op: wo mar 29, 2017 11:27 am
Woonplaats: Maassluis

Re: Rover 827Si startprobleem

Bericht door Dick »

Thanks Roverlike, I am going to look for it!
Dick
MG-R Newbie
Berichten: 18
Lid geworden op: wo mar 29, 2017 11:27 am
Woonplaats: Maassluis

Re: Rover 827Si startprobleem

Bericht door Dick »

It has been found! Thanks Roverlike. But how can I get it out? it is behind/obove the fusebox, in a housing and assembled with a little bar which is secured with a screw on the frame. The screw is on the upper side of the frame. You can see the screw coming through the frame at the lower side. Can I just pull the ralay out of the housing, without removing the screw? It is nearly impossible to remove the screw out of the frame from the lower side. you cannot remove the screw with a screwdriver from the lower side and there is not enouh room for a hand and screwdriver at the upper side.
In dutch: main relay dus gevonden. Zit echter schuinboven de zekeringkast, half verborgen achter een metalenframe. Het relais zit daar met een beugeltje bovenop geschroefd, maar dan kun je dus vrijwel niet bij. Kan het relais eruit gehaald worden aan de stekker trekken zonder dat beugeltje te verwijderen? Maw krijg ik het relais uit de behuizing? Die behuizing zit dus vast aan dat beugeltje. Je ziet de schroef aan de onderkant van het frame door het frame heenkomen, maar aan de bovenkant van de schroef kun je er niet zomaar bij met een schroevendraaier
Plaats reactie