Pagina 1 van 1

"Revisie" motor 825

Geplaatst: wo okt 23, 2013 9:57 am
door Paul825
Mijn vader heeft een 825 (volgens de geleerden een KV6 motor) die behoorlijk olie lekt, zowel aan de voor- als aan de achterzijde van de motor. Ik ben het spoor gevolgd en het lijkt ter hoogte van de voorste en achterste koppakking vandaan te komen... Nu heb ik me laten vertellen dat de pasbussen tussen cilinderbank en kop weleens weg willen rotten waardoor er zijdelingse speling komt op de kop en deze kan gaan lekken? Ik heb verder nog niets getest, wel zit er veel sludge (olie) in het expansievaatje. Kassa dus. De motor is een keertje heet gelopen door een lekkende kachelklep.

Mijn vader vraagt mij dit op te lossen voor 'm. Nu wil ik dat uiteraard met liefde en plezier doen, maar dan wil ik ook meteen de gehele motor in orde maken; dus vervangen wat er vervangen dient te worden.

Nu weet ik dat er bijvoorbeeld voor de distributie een set speciaal gereedschap nodig is om de poulie's te fixeren. Is er iemand die dat gereedschap heeft (of iemand kent die dat heeft) en zou diegene dat misschien uit willen lenen aan me? Zonder dat gereedschap kan ik er namelijk niet aan beginnen... en zou de auto richting de sloop moeten... Eeuwig zonde als je t mij vraagt, want het is nog een prachtig exemplaar.

Zijn er ook bedrijven bekend die goede onderdelen leveren voor een nette prijs? Ik denk dan bijvoorbeeld aan de UK.

Geplaatst: zo okt 27, 2013 11:36 am
door arjen
Via Google vind je vast wel leveranciers in Engeland. Gebruik wel de koppakkingen van de 75, dat zijn mls pakkingen.
Het speciaal gereedschap is niet perse nodig. Als je alles vantevoren merkt kun je later zo met 2 man de boel op tijd houden en de riem erom leggen.
En vergeet niet om even een nieuw laagje vloeibare pakking onder de cilinderbussen te leggen. Daarlangs willen ze nog wel eens water lekken richting het carter.

Geplaatst: ma okt 28, 2013 5:20 pm
door Paul825
Thanks voor de info.
Ik begreep van een collega (ex-rover monteur) dat je dat speciaal gereedschap echt nodig had omdat de poulie's zonder spie op de assen worden bevestigd. Als ze ook maar een paar tiende van een mm verkeerd stonden liep de motor al minder lekker.
Heb jij er ervaring mee om het zonder spec. gereedschap te doen? Ik durf het namelijk wel aan als iemand anders dat (meerdere malen) zo gedaan heeft.
Voor die cilinderbussen is daar een pakking of o-ring voor of is dat af-fabriek gekit?
Wel klote dat als je de koppen eraf haalt je die afdichting moet vervangen. Is behoorlijk wat werk begreep ik.

Geplaatst: ma okt 28, 2013 7:09 pm
door arjen
Die afdichting is vloeibare pakking. De poulies zijn volgens mij allen voorzien van spies (bij de 75 iig).
Het speciaal gereedschap valt ook in de poulies, niet in de as. Zal even kijken of dat voor de 800 hetzelfde is.

Geplaatst: wo okt 30, 2013 2:50 pm
door Paul825
Zou top zijn Arjen!
Hoor t graag!

Geplaatst: wo okt 30, 2013 7:50 pm
door bam
volgens mij staat er op youtube een filmpje van Rover over hoe en wat van die distributie

Gevonden http://www.youtube.com/watch?v=2fFx8SPiTSc

Geplaatst: do okt 31, 2013 8:27 pm
door arjen
Na het zien van dat filmpje twijfel ik toch enigzins over de voorste poulies. Bij vervangen van db riem is het niet zo'n probleem, maar nu moeten ze er wel af natuurlijk. Heb nog losse koppen liggen maar kan de tandwielen niet vinden om het te controleren..
Als ik deze nog tegenkom dan hoor je het!

Geplaatst: do okt 31, 2013 9:52 pm
door Paul825
Thanks voor de link, hier heb ik wel wat aan!
De timing lijkt me niet zo'n probleem. Als ik t goed begrijp zet de spanner dmv de riem de nokkenassen op tijd. Lijkt me n beetje natte vingerwerk maar vooruit. Waar ik dan mee zit is t feit dat ik de poulie's dien te blokkeren omdat ik anders met t vastdraaien de nokkenassen zou kunnen beschadigen...
N pennetje om de krukas te blokkeren kan ik zelf wel maken denk ik.
@Arjen: ik hoor t graag van je!