UPDATE Rover 600 project :)

618 620 623 820 825 827
MGDan
MG-R Fanatic
Berichten: 150
Lid geworden op: za jan 08, 2005 2:05 pm
Woonplaats: Hoofddorp

Bericht door MGDan » do okt 17, 2013 3:06 pm

Johnny_D schreef:De vtech blokken staan er wel om olie verbruik bekend. Zo erg dat Honda er in de bij behorende boekjes er zelfs voor waarschuwde (geen grap).
Overigens denk ik dat het inderdaad de krukas kering is. Die gaan wel vaker lekken.
Als je hem dan flink op zn staart trapt, ben je zo een liter kwijt. :+
Heb je dit van horen zeggen of zelf ergens gelezen en zoja bij welk model dan? Ik heb zelf verschillende vtecs gehad (en nog steeds) maar nergens in de boekjes wordt er gewaarschuwd voor hoog olieverbruik. Sterker nog een gezond vtec blok gebruikt eigenlijk dusdanig weinig olie dat je tussen de olieintervallen normaal gesproken helemaal geen olie hoeft bij te vullen....dit komt omdat deze blokken met zeer kleine toleranties/spelingen gebouwd zijn.

Maar goed olieverbruik komt dus eigenlijk pas om de hoek kijken bij:

- misbruik (trappen met koude motor)
- verkeerde afstelling/tuning (veel te rijk of te arm mengsel)
- slecht onderhoud (te lang door rijden op dezelfde olie/verkeerde olie)
- overmatige slijtage (waardoor grote spelingen ontstaan)
- ouderdom (bv uitdroging klepseals)
- te lage oliedruk (oliepomp/verstopping)
- verkeerd ingereden (zuigerveren niet goed gezet)
- lekkage
- combinatie van bovenstaande als je het echt slecht treft :mrgreen:

Je kan eens beginnen om de bougies eruit te halen en te kijken of deze allemaal hetzelfde kleuren en ook qua kleur goed zijn (donkerwit/lichtbruin). Als er afwijkingen tussen zitten kun je een compressietest doen om te kijken of je het in de zuigerveren of klepseals moet zoeken. Als deze echt slecht zijn heb je vaak ook olie op de bougies en bovenop de zuiger. Zie je nooit rook in je achterspiegel, zoaj welke kleur?

Heb je geen historie en garantie op dit blok? Was het olieverbruik er al vanaf de eerste dag dat je ermee reed of is het later onstaan? Als het er al was hebben ze je een slecht blok verkocht, als het later is ontstaan hebben waarschijnlijk je zuigerveren geleden onder verkeerd mengsel maar dat had je dan weer kunnen zien als je de wideband had aangesloten.

jojodegraaf
MG-R Fanatic
Berichten: 146
Lid geworden op: wo apr 06, 2011 2:23 pm
Woonplaats:
Locatie: Coevorden, 7741 Bt, coevorden

Bericht door jojodegraaf » vr okt 18, 2013 11:08 am

Heb de klepseals etc allemaal vervangen toen ik nog met het blok bezig was ook zijn er nieuwe bougies in gekomen. aan de oude bougies was niks te zien kwa olie. heb nog geen rare blauwe rook gezien in achter mijn auto.

ook heb ik er weer nieuwe olie opgegooit nadat ik ongeveer 1000km had gereden met dit blok. alleen het rare vond ik nog dat er 10W40 op moest. als ik op andere fora's lees gooien die jongens allemaal zowat 5W30 er op?

ik heb zelf een beetje het gevoel dat omdat het blok zowat 2 jaar stil heeft gestaan dat daardoor die keering is gaan lekken.
heb de auto nou bij een college staan die zal ook de keering aan de riemzijde even controleren.

en trappen met koude motor doe ik niet. alleen als die lekker warm is(scheeld dat dit blok nog wel vrij snel op temp is).

het blok zelf heb nog geen ton op de teller staan.

MGDan
MG-R Fanatic
Berichten: 150
Lid geworden op: za jan 08, 2005 2:05 pm
Woonplaats: Hoofddorp

Bericht door MGDan » vr okt 18, 2013 7:46 pm

Mooi dat je weet dat de oude bougies er nog goed uitzagen, dan hoef je nu dus alleen de nieuwe eruit te halen/controleren....als die er ook goed uitzien hoef je het probleem alleen nog in lekkage te zoeken, zien de nieuwe bougies er nu wel slecht uit weet je dat er ook olieverbruik in de motor is ontstaan. Post anders een foto van de bougieuiteindes.

jojodegraaf
MG-R Fanatic
Berichten: 146
Lid geworden op: wo apr 06, 2011 2:23 pm
Woonplaats:
Locatie: Coevorden, 7741 Bt, coevorden

Bericht door jojodegraaf » vr okt 18, 2013 8:14 pm

Zodra ik de auto weer heb zal ik even een foto posten.
Zal ook even de bodem van de auto proberen schoon te krijge zit allemaal olie door rijwind :+

jojodegraaf
MG-R Fanatic
Berichten: 146
Lid geworden op: wo apr 06, 2011 2:23 pm
Woonplaats:
Locatie: Coevorden, 7741 Bt, coevorden

Bericht door jojodegraaf » zo nov 17, 2013 4:36 pm

heb de auto eindelijk weer terug. nieuwe krukaskeering er weer in etc.

alleen nu heb ik er weer een probleem bij :?

als ik de auto start brand mijn oranje/gele motorlampje??? iemand enig idee waar dit door komt??

heb alle stekkers en vacuum leidingen na gekeken maar kon niks vinden.
zal dit door het vervangen van de krukaskeering komen??


@MGdan zal kijken of ik deze week nog ff fototje kan posten van men bougies ;)

Gebruikersavatar
Johnny_D
MG-R Freak
Berichten: 5763
Lid geworden op: za jun 23, 2007 12:17 pm
Woonplaats: Alblasserdam

Bericht door Johnny_D » zo nov 17, 2013 5:14 pm

Wat voor ecu heb je? Even kijken of je een code kunt uitlezen
Austin metro Spyder GT
Rover 45IDT Club


Afbeelding
rover coupe register nl

jojodegraaf
MG-R Fanatic
Berichten: 146
Lid geworden op: wo apr 06, 2011 2:23 pm
Woonplaats:
Locatie: Coevorden, 7741 Bt, coevorden

Bericht door jojodegraaf » zo nov 17, 2013 6:25 pm

Ik heb een P28 ecu.

Gebruikersavatar
Johnny_D
MG-R Freak
Berichten: 5763
Lid geworden op: za jun 23, 2007 12:17 pm
Woonplaats: Alblasserdam

Bericht door Johnny_D » zo nov 17, 2013 7:21 pm

OBD1?
Austin metro Spyder GT
Rover 45IDT Club


Afbeelding
rover coupe register nl

Gebruikersavatar
roland
MG-R Core
Berichten: 1813
Lid geworden op: zo nov 14, 2010 3:25 pm
Woonplaats: Berghem

Bericht door roland » zo nov 17, 2013 7:22 pm

Even een nacht de stroom er af werkt ook
Als het dan terug komt moet ie even uitgelezen worden
Een mgb verliest geen olie hij markeert alleen zijn territorium.

Gebruikersavatar
Johnny_D
MG-R Freak
Berichten: 5763
Lid geworden op: za jun 23, 2007 12:17 pm
Woonplaats: Alblasserdam

Bericht door Johnny_D » zo nov 17, 2013 7:32 pm

Austin metro Spyder GT
Rover 45IDT Club


Afbeelding
rover coupe register nl

jojodegraaf
MG-R Fanatic
Berichten: 146
Lid geworden op: wo apr 06, 2011 2:23 pm
Woonplaats:
Locatie: Coevorden, 7741 Bt, coevorden

Bericht door jojodegraaf » zo nov 17, 2013 9:04 pm

Ja het is een obd1.
Maar nu weet ik niet of hier zo een zelfde stekker bij zit die je even kunt verbinden met elkaar waardoor je knippercodes krijgt zonder dat je apperatuur nodig bent.

Maar zal vanacht nog even alle sensoren en stekkers nalopen op het werk. Omdat de bak er achterweg is geweest.

jojodegraaf
MG-R Fanatic
Berichten: 146
Lid geworden op: wo apr 06, 2011 2:23 pm
Woonplaats:
Locatie: Coevorden, 7741 Bt, coevorden

Bericht door jojodegraaf » zo nov 17, 2013 11:01 pm

Hmmm net nog ff een stukje gereden met de auto. En hij rijd egt anders dan anders. Ondanks het alu vliegwiel(hierdoor pingelde die al wel iets in de toeren) alee loopt die nu heel er onregelmatig. Heel veel moeite bij het starten. Bij ongeveer 2000 en 3000 toeren begint de auto ook te schokken :| :?:

Ook valt de motor bijna elke keer uit als ik de koppeling in trap..

Gebruikersavatar
Johnny_D
MG-R Freak
Berichten: 5763
Lid geworden op: za jun 23, 2007 12:17 pm
Woonplaats: Alblasserdam

Bericht door Johnny_D » ma nov 18, 2013 12:38 am

Dan zal er iets met de afstelling niet kloppen.
Dat van die knipper code kan alleen met obd0.
Deze moet je met een stekker uitlezen (als het goed is) meld je aan op een Honda forum. Daar zitten vaak wel een aantal gasten die je kunnen helpen (aangezien ze daar wat meer met Honda meuk bezig zijn).
Austin metro Spyder GT
Rover 45IDT Club


Afbeelding
rover coupe register nl

jojodegraaf
MG-R Fanatic
Berichten: 146
Lid geworden op: wo apr 06, 2011 2:23 pm
Woonplaats:
Locatie: Coevorden, 7741 Bt, coevorden

Bericht door jojodegraaf » ma nov 18, 2013 1:26 am

Heb dat knippercode geval gedaan. Blijkt dat er standaart een klein blauw stekkertje in mij kabelboom zit aan de bijrijders kant.
He hier even een paperclip in gedrukt en toen op contact gezet.

Lampje knippert dan 9x daarna brand hij 1x en daarna knippert hij weer 4x.

Heb de jongens op het honda forum ook al gevraagt.

Heb nu de massa klem er even afliggen. Kon ook nog wel eens helpen. Moet daarna de motor even een paar min laten draaien. Van contact halen en weer even laten draaien kijken oft dan over is.

Dit was een probeersel wat ik op het honda forum vond ;)

jojodegraaf
MG-R Fanatic
Berichten: 146
Lid geworden op: wo apr 06, 2011 2:23 pm
Woonplaats:
Locatie: Coevorden, 7741 Bt, coevorden

Bericht door jojodegraaf » ma nov 18, 2013 3:13 am

Zo de accu klem er weer opzitten. Er zit nu nog een foutcode in.
Alleen weet ik niet wat deze foutcode is of betekent.

Hij knippert 9x en dan een pauze en dan herhaald hij de code weer.

Iemand enig idee?
Moet ik gaan zoeken op codes van rover of honda :+

Gebruikersavatar
MARVON
MG-R Core
Berichten: 8955
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 4:27 pm
Woonplaats: Hoogerheide
Contacteer:

Bericht door MARVON » ma nov 18, 2013 6:13 am

:mrgreen: ik zou bij Honda eens zoeken aangezien je er een hondablok met neem ik aan ook een Honda ecu in heb zitten.
Afbeelding
mgrover-onderhoud.nl

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten