V-riem (snaar) van stuurbekrachtiging rekt op.

618 620 623 820 825 827
Plaats reactie
VROEM

V-riem (snaar) van stuurbekrachtiging rekt op.

Bericht door VROEM »

Ik heb wat raars met mijn v-snaar die de stuurbekrachtiging aandrijft.

Wellicht omdat de auto (kick-down) wat allerter reageert, heb ik al 2x de v-snaar moeten laten aandraaien.

Ik merkte dat het stuur wat schokkend reageerde (alsof de pomp hapert/schokt) bij lage snelheden.

Op de snelweg merk ik niks.

Heb de zoekfunctie geprobeerd, maar kon niets vinden.
Vreemd, juist omdat mij britje relatief weinig km maakte verwachte ik dat iemand het probleem hier al wel had aangekaart.

Een eerste analyse van de garage zegt dat de snaar rot is en vervangen moet worden, dus moet de motor/versnellingsbak los om ook de achterste snaar (die oud is) te vervangen.

Klinkt niet goedkoop :mrgreen:

- Wat doet die achterste snaar?
- Waarom moet die ook vervangen worden of is dat preventief?
- Snaar is al 2 keer gespannen, hoeveel rek heeft zo'n ding, of is het spangedeelte de zwakke schakel? Dus dat die juist "los" gaat

Iemand
Gebruikersavatar
tomcat.t16
MG-R Core
Berichten: 2443
Lid geworden op: di okt 14, 2008 9:25 pm
Woonplaats: Omgeving Helmond

Bericht door tomcat.t16 »

Mijn auto heeft dat al 2 jaar :D ik maak me er niet druk om. Hoe is het peil van je stuurbekrachtigingsvloeistof?

Die "achterste" is voor je stuurbekrachtiging, tenminste zoals ik het interpreteer.
Afbeelding˙˙˙ɹǝʌoɹ uɐʌ uǝʌoqǝʇsɹǝpuo
Rover 216 coupe 1993
MG ZT135 2003
VW POLO 1.9D 1997
Gebruikersavatar
118GTR
MG-R Core
Berichten: 4198
Lid geworden op: di nov 26, 2002 4:58 pm
Woonplaats: Nijmegen - Hierden
Contacteer:

Bericht door 118GTR »

Riempjes worden gewoon oud.

Vervangen is niet zo duur, misschien moet er idd een motorsteun even los, maar dat is een kwestie van een krik eronder, en 2 bouten losmaken die later weer vast moeten.

Bij een 400 hoeft de steun niet los maar is het 15min werk, als je steun wel los zou moeten komt er misschien 5~10 minuten bij.
Ik ken jouw auto verder niet, maar het zou me verbazen als het niet voor 100 euro zou kunnen. (waarvan 20 euro voor de riem)

Aan de andere kant ook eens kijken of de spanner zichzelf niet los stelt. (borg moeren gebruiken enzo)
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine

www.118GTi.tk

Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
Gebruikersavatar
Johnny_D
MG-R Freak
Berichten: 5202
Lid geworden op: za jun 23, 2007 12:17 pm
Woonplaats: Alblasserdam

Bericht door Johnny_D »

Wat jouke inderdaad zegt.
Het wil nog wel eens voorkomen dat de bouten niet goed vast zitten.
Als niet alles goed is aangedraaid bij het stellen, zakt hij automatisch weer terug
Austin metro Spyder GT
Rover 45IDT Club


Afbeelding
rover coupe register nl
Gebruikersavatar
The Flying Dutchman
MG-R Freak
Berichten: 2090
Lid geworden op: di mei 06, 2003 4:31 pm
Woonplaats: Ihren (D) Groningen

Bericht door The Flying Dutchman »

Lijkt me ook. Een snaar rekt nou niet echt lekker. Die dingen zijn er op gemaakt om dat niet te doen.
Job.

'73 P5B Sal. Zirkon/Silverbirch
'95 827 Coupe Carribean
'97 820Si LE Charcoal
'99 600SDi Zircon
'94 220 Coupe Charc.
'96 220 Coupe Charc.
Afbeelding
VROEM

Bericht door VROEM »

Mmmm stelt me we weer stuk geruster...

Niveau's zijn warm en koud gemeten gewoon goed, dat is na een tip van TFD gemeten.

Visueel en volgens de oude eigenaar zijn de 2 snaren die in het verlengde lopen (voorin) nieuw) de andere helemaal achterin lijkt ouder.

Wat zou er precies (extra) aangedraaid moeten worden wat niet goed zou staan?
In mijn bijzijn is een klein beschermkapje losgedraaid en de steun die ongeveer in het midden zit losgehaald, gespannen en weer aangedraaid.

Wat is een simpele definitieve oplossing, de knaap die het spul aandraait is niet de kleinste :mrgreen:
Gewoon strakker aandraaien?
Alle andere bouten in het snaren systeem aandraaien?
Is het überhaupt zinvol om alle snaren NOGMAALS te vernieuwen?
Is het inderdaad zo simpel voor mijn 827 automaat als 118GTR meldt: 2 bouten van de motorsteun losdraaien en de auto op de krik zetten?
Gebruikersavatar
tomcat.t16
MG-R Core
Berichten: 2443
Lid geworden op: di okt 14, 2008 9:25 pm
Woonplaats: Omgeving Helmond

Bericht door tomcat.t16 »

VROEM schreef:Is het inderdaad zo simpel voor mijn 827 automaat als 118GTR meldt: 2 bouten van de motorsteun losdraaien en de auto op de krik zetten?
Nee! Zo simpel is het niet, wat 118GTR bedoeld is dat je een krik onder je motorblok moet zetten (idealiter leg je een balk of plank op de krik zodat de druk verdeeld kan worden). Doe je dit niet dan zakt waarschijnlijk je motorblok aan één kant naar beneden en heb je alleen maar meer werk.

Als je de auto op een krik zet en je draait de motorsteun los dan zakt hij alleen nog maar verder... snap je?
Afbeelding˙˙˙ɹǝʌoɹ uɐʌ uǝʌoqǝʇsɹǝpuo
Rover 216 coupe 1993
MG ZT135 2003
VW POLO 1.9D 1997
VROEM

Bericht door VROEM »

THX voor de nadere uitleg, ik bedoelde wat je uitlegt, maar zo hebben anderen er wellicht ook nog iets aan! :thumb:
VROEM

Bericht door VROEM »

Even een update: er is een nieuwe snaar gemonteerd (andere cq juiste maat!!) en het probleem is nu nagenoeg over...
Plaats reactie