Update startprobleem 620di 98

618 620 623 820 825 827
Gebruikersavatar
bam
MG-R Core
Berichten: 5974
Lid geworden op: vr dec 20, 2002 8:36 pm
Woonplaats: Almere-Buiten

Bericht door bam »

Maar wat doet hij niet? draait hij niet rond bij het starten, of slaat hij niet aan?

Jaguar XE
MG ZS 120 MKII
Gebruikersavatar
Rover620tdi
MG-R Addict
Berichten: 232
Lid geworden op: ma mar 23, 2009 11:41 am
Woonplaats: Apeldoorn
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Bericht door Rover620tdi »

Hij start moeilijk.. En als die eenmaal start start hij goed door de hele dag en de volgende dag is het weer het zelfde...

De zelfde gelul wat ik zelf ook had met mijn tdi. Heb toen Nieuwe gloeibougies er in gedraaid en was weer perfect.
Rover 45 2.0 V6 2000
BMW 327i e21 '81 (showcar)

http://www.cardomain.com/ride/3213361/1 ... -3-series/" onclick="window.open(this.href);return false;

Afbeelding
Gebruikersavatar
bam
MG-R Core
Berichten: 5974
Lid geworden op: vr dec 20, 2002 8:36 pm
Woonplaats: Almere-Buiten

Bericht door bam »

Als de kwaal is dat je hem start en hij normaal rond draait maar niet aan slaat, en soms net wel net niet aanslaat. Ja dan zijn het je gloeibougies.
Sommige rovers hebben er namelijk maar 3 terwijl je een 4 cilinder hebt.
Is er dan een meer stuk heb je bijna niets meer.

Jaguar XE
MG ZS 120 MKII
arjen
MG-R Core
Berichten: 1647
Lid geworden op: di jul 03, 2007 6:23 pm
Woonplaats: Oosterwolde (fr)

Bericht door arjen »

Zoals ik het leest tikt ie enkel een keer bij het omdraaien van de sleutel :?
Gebruikersavatar
bam
MG-R Core
Berichten: 5974
Lid geworden op: vr dec 20, 2002 8:36 pm
Woonplaats: Almere-Buiten

Bericht door bam »

arjen schreef:Zoals ik het leest tikt ie enkel een keer bij het omdraaien van de sleutel :?
Ja ik eerst ook maar ik twijfelde hij is niet duidelijk, ik wil hem graag helpen, ik heb geloof ik zelfs nog gloeibougies liggen.

Jaguar XE
MG ZS 120 MKII
620di98

Bericht door 620di98 »

-Eén enkele KLIK na omdraaien van de sleutel.-
-idem-
-idem-
-idem- -etc-
-vroemm- -zucht-

Vandaag naar de garage geweest om uitsluitsel te geven.
Blijkt het potverdorie tòch de startmotor te zijn! Hoewel deze nog niet lang geleden doorgemeten was en in orde bevonden.
Hij vertelde me tevens dat er wel 4 gloeibougies in kunnen, maar dat één ervan niet was aangesloten omdat je daar nogal lastig bij kunt (achter de brandstofpomp). Dit is inderdaad merkwaardig, aangezien alles exact hetzelfde is als bij een honda aacord diesel (het garagehandboek spreekt ook enkel over 3 gloeibougies), maar als je goed kijkt achter de brandstofpomp, kun je net de 4e gloeibougie zien. Nu ja, de 3 aangesloten gloeibougies blijken uitstekend te werken en deze zouden meer dan afdoende moeten zijn om het zaakje te laten draaien. Ook relais blijkt dus gewoon te werken...
Morgenochtend laat ik er een gereviseerde startmotor in zetten.
Hopelijk dat 'ie dan weer als vanouds meteen start bij het zien van de sleutel.
Kosten van startmotor inclusief montage en nog wat bijzaken: 290euro
Brengt mijn onderhoudsbegroting van afgelopen jaar op ca. 2000euro :shock:
Toch allemaal hartstikke bedankt voor het meedenken en alle reacties.
arjen
MG-R Core
Berichten: 1647
Lid geworden op: di jul 03, 2007 6:23 pm
Woonplaats: Oosterwolde (fr)

Bericht door arjen »

:idea: Mocht je die startmotor nog niet besteld hebben.. Haal het relais op de startmotor maar eens los en bekijk de contacten even. De startmotor zelf gaat vrijwel nooit kapot het zijn altijd deze contacten waardoor de startmotor zo nu en dan te weinig voeding krijgt. Je kunt die contacten bij de meeste automaterialenzaken wel kopen.
Je bent dan slecht een paar tientjes kwijt. :mrgreen:
Wat betreft die gloeibougies, er zijn inderdaad uitvoeringen met 3 en met 4. De eerste hadden er 3 en de nieuwere 4. Die bij de brandstofpomp vervangen is ..:evil: Maar met 3 gaat het gelukkig ook prima!
620di98

Bericht door 620di98 »

Tja, het probleem is dat ik totaal de gereedschappen/locatie ontbeer om veel meer zelf te doen aan de auto dan de kleinste van de kleinste dingetjes. Daarbij komt dat ik absoluut over te weinig auto/techniekkennis beschik (vooralsnog, maar wordt steeds beter :D ) om snel, adequaat en veilig zelf aan auto's te gaan sleutelen.
Bovendien denk ik dat het niet heel ongewoon is dat een startmotor vervangen, of op z'n minst gereviseerd wordt na ruim 200.000 km(12 jaar)...
Ook komend jaar zitten een aantal zaken er aan te komen die vervangen/gerepareerd zullen gaan worden (oa. Voor-veringen, remblokken en banden voor, schakelstang+bussen en spiegelverwarming).
Eigenlijk ga ik er van uit dat dit bij normaal onderhoud hoort na dergelijke kilometrages.
Het enige waar ik toch echt op hoop is dat zaken die ik recent heb laten vervangen door dure nieuwe onderdelen niet na korte tijd weer stuk gaan.
:roll:
Gebruikersavatar
Rover620tdi
MG-R Addict
Berichten: 232
Lid geworden op: ma mar 23, 2009 11:41 am
Woonplaats: Apeldoorn
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Bericht door Rover620tdi »

dat geleuter met de startmotor heb ik destijds ook wel gehad. Had een gereviseerde gekocht bij een revisie bedrijf voor 6 tientjes. Toen ook zelf opgezet. Niet eens zo moeilijkt makkelijk bij te komen als je de luchtfilter huis weghaald.
En ik moet zeggen dat je nu de kwalen langzamerhand vernieuwd hebt. voorlopig heb je daar geen last meer van...
Rover 45 2.0 V6 2000
BMW 327i e21 '81 (showcar)

http://www.cardomain.com/ride/3213361/1 ... -3-series/" onclick="window.open(this.href);return false;

Afbeelding
Gebruikersavatar
bam
MG-R Core
Berichten: 5974
Lid geworden op: vr dec 20, 2002 8:36 pm
Woonplaats: Almere-Buiten

Bericht door bam »

Zoals Arjen zegt, het zijn bijna altijd de contacten. Vroeger toen ik bij een autobedrijf werkte lieten wij altijd de storingen uit de defecte startmotoren halen en niet volledig reviseren.
maar dat is allemaal gemakkelijk gezegd en ben jij niet mee geholpen.
In ieder geval hoop ik dat je voorlopig verschoont blijft van elende.

Jaguar XE
MG ZS 120 MKII
Gebruikersavatar
Rover620tdi
MG-R Addict
Berichten: 232
Lid geworden op: ma mar 23, 2009 11:41 am
Woonplaats: Apeldoorn
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Bericht door Rover620tdi »

bam schreef:Zoals Arjen zegt, het zijn bijna altijd de contacten. Vroeger toen ik bij een autobedrijf werkte lieten wij altijd de storingen uit de defecte startmotoren halen en niet volledig reviseren.
maar dat is allemaal gemakkelijk gezegd en ben jij niet mee geholpen.
In ieder geval hoop ik dat je voorlopig verschoont blijft van elende.
jullie bedoelen de contacten in de bendix dus. hoe moet je te werk gaan om de probleem op te lossen dan?
Rover 45 2.0 V6 2000
BMW 327i e21 '81 (showcar)

http://www.cardomain.com/ride/3213361/1 ... -3-series/" onclick="window.open(this.href);return false;

Afbeelding
arjen
MG-R Core
Berichten: 1647
Lid geworden op: di jul 03, 2007 6:23 pm
Woonplaats: Oosterwolde (fr)

Bericht door arjen »

Kapje op relais losschroeven (3 boutjes) pen eruit halen en deze even bewaren zijn er in verschillende lengtes. Ingaande + contact eruithalen (moertje los onder de aansluiting waar de accuklem op komt). Dan de draad die van het relais naar de motor gaat loshalen en vervolgens dat contact er ook uithalen. Ook hierbij de oude niet meteen weggooien want ook hierin zijn verschillende modelletjes. Met de oude meuk naar de automaterialen zaak en nieuwe bestellen. Dit monteren en de startmotor er weer op en klaar is kees. Wel goed erom denken dat de contacten goed geisoleerd zijn ten opzichte van de behuizing. Als het goed is worden de contacten geleverd in combinatie met kunstof isolatiestukjes enz.
620di98

Bericht door 620di98 »

Zo! Dit was het einde van mijn startproblemen.(klop klop) Er zit een gereviseerde startmotor in en hij start weer gewoon direct als vanouds.
Kan ik gewoon de motor weer af zetten voor de brug :D (weliswaar ruim 350 in kontanten af mogen tikken :cry: )
Bedankt allemaal voor de reacties.
Over niet al te lange tijd komt er een stukje over nieuwe veringen/dempers, banden en schakelstang/bussen.
Laatst gewijzigd door 620di98 op do mei 12, 2011 9:44 pm, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
bam
MG-R Core
Berichten: 5974
Lid geworden op: vr dec 20, 2002 8:36 pm
Woonplaats: Almere-Buiten

Bericht door bam »

620di98 schreef:schakelstang/bussen.
Ja dat probleem ken ik dan wordt je pookhoes ineens te klein en gaat hij niet meer in zijn 5 :lol:

Jaguar XE
MG ZS 120 MKII
Chinawhite

Bericht door Chinawhite »

620di98 schreef: Kosten van startmotor inclusief montage en nog wat bijzaken: 290euro
Brengt mijn onderhoudsbegroting van afgelopen jaar op ca. 2000euro :shock:
Ik heb jou postings gelezen en de problemen zijn herkenbaar.
Heb mijn 2e hands 600 di van 200.000 km bereden naar vandaag ca. 412.800 km. Reparaties zijn onoverkomelijk.

Ik heb geluk dat mijn garage ( eenmans bedrijf ) mij toelaat zelf onderdelen in te kopen. Het scheel namelijk enorm
als je gebruikte onderdelen van de sloop of nieuwe onderdelen via Ebay of andere internet aanbieders aanschaft.

Mijn recente aankoop was een voorpijp via Ebay in UK. Kostte 32 pond. Omdat verzendkosten 20 pond was nam ik
een setje greenstuff remblokken bij van 40 pond. Ebay in UK of Dld is veruit mijn favoriet.
Gevolgd door Mg-Rover sloperij te Soest, autopartsonline.nl en winparts.nl. Bij autopartsonline.nl kwam ik laatst
hoofd- en hulpkoppelingcilinders tegen voor zeer schappelijke prijzen.

Om koude start te vergemakkelijken is inwendig schoonhouden van brandstofsysteem d.m.v. bijvoorbeeld
Wynns aan te bevelen. Zie verder ook myreview op de bekende site.

Ik wens jou nog heel lang rijplezier met je di.
620di98

Bericht door 620di98 »

Hey Chinawhite nice! Mijn doel is ook zeker de 4a5 ton te halen met deze 620 :D
Nu heb ik eigenlijk ook nog redelijk mazzel hoor wat onderhoud betreft.
De garage waar ik nu bijna voor alles heen ga is van een bekende en die rekent een heeel bescheiden uurloon en soms helemaal niks aan uurloon of hij mazzelt me door bijvoorbeeld maar 1 uur te rekenen a 9euro of iets dergelijks. En dat maakt het feit dat ik zelf dan niet de onderdelen kan bestellen weer goed dacht ik zo. Bovendien overlegt hij altijd wat ik wil als er iets vervangen moet worden. Goedkoop van de sloop kan altijd, maar zeker voor de crucialere onderdelen wil ik liefst nieuw of degelijk gereviseerd. Kan ook altijd overleggen over merken voor onderdelen, banden of wat dan ook. En mocht ik toch iets van de sloop willen kan hij er met extra korting aan geraken omdat hij voordat 'ie die garage begon bij een van de grootste sloopbedrijven van zeeland heeft gewerkt :D
Enige nadeel van deze garage is dat hij nu nog maar 1 hulp heeft en het vrijwel altijd razend druk heeft. dus voor groter onderhoud moet ik altijd ruim van tevoren bellen. Maar binnenkort gaat hij uitbreiden en verhuizen, dus ben benieuwd. Van 2 bruggen naar 4 da's wel de moeite.
Alles bij elkaar had ik dus nog vele malen duurder uit kunnen zijn geweest, maar weet nu dat alles wat vervangen is wel goed is gebeurd en heb het er meer dan voor over. Kwaliteit boven alles toch? Jij ook nog veel plezier met je Rover en op naar de 600000km? :D
Plaats reactie