Update startprobleem 620di 98

618 620 623 820 825 827
620di98

Update startprobleem 620di 98

Bericht door 620di98 »

Vanmorgen weer startkuren :( Wilde pas na een minuut of 20! starten en daardoor was ik tevens te laat op werk...
Nu de startproblemen erger worden met het natte weer en na 't wassen laatst begin ik toch te geloven dat vocht misschien wel een oorzaak zou kunnen zijn.
Merkwaardig genoeg is het gezoem van onder de motorkap weg.
Nu hoor ik een duidelijke TIK/KLIK als ik de contactsleutel omdraai?
Zou het misschien een combinatie van het startrelais en vocht kunnen zijn?
Iemand hier enige idee of suggesties?
Na die nieuwe uitlaat en nieuwe banden van afgelopen maand heb ik 't eigenlijk wel even gehad met garages en torenhoge kosten :?
Durf nu voor de brug m'n motor al niet meer af te zetten :shock:

Een overzicht:
-er zit sinds afgelopen winter een nieuwe accu in
-startmotor was nagekeken tegelijk met accu, was in orde
-startproblemen erg onregelmatig (warme/koude motor, volle/bijna lege tank maken niet uit)(weer leek tot voor kort ook niks uit te maken)
-stand 1en 2 van contact werken steeds correct
-bij niet-starten enkel een tik/klik
-héél soms bij niet-starten lijkt het of de motor half aanslaat en dan weer niks
-als 'ie eenmaal aanslaat start 'ie wel gewoon, hij doet er dan niet langer/korter over dan normaal
Gebruikersavatar
tomcat.t16
MG-R Core
Berichten: 2443
Lid geworden op: di okt 14, 2008 9:25 pm
Woonplaats: Omgeving Helmond

Bericht door tomcat.t16 »

Slechte massa?
Afbeelding˙˙˙ɹǝʌoɹ uɐʌ uǝʌoqǝʇsɹǝpuo
Rover 216 coupe 1993
MG ZT135 2003
VW POLO 1.9D 1997
620di98

Bericht door 620di98 »

Oh, gezoem is niet weg weet nu wel heel precies waar het vandaan komt.
foto van de accu (misschien te zwak voor 620?)
foto van bron v/h gezoem:
Afbeelding
Afbeelding
Waar exact die tik/klik vandaan komt (volgens mij iig. van onder de motorkap) weet ik nog niet. Probeerde dat net te achterhalen, maar toen startte 'ie natuurlijk feilloos meerdere malen achtereen :shock:
En oh ja, ik ben maar een simpele autotechniek-leek. Wat bedoel je precies met slechte massa? Is dat iets wat zelf redelijk makkelijk op te lossen is? Iig. bedankt voor je snelle reactie :)
Gebruikersavatar
Rover620tdi
MG-R Addict
Berichten: 232
Lid geworden op: ma mar 23, 2009 11:41 am
Woonplaats: Apeldoorn
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Bericht door Rover620tdi »

Ik heb ook een TDI gehad, maar moet zeggen dat ik daar nooit probleem heb gehad.

Staat de riem van de brandstofpomp wel op tijd met de distributie riem. Mischien dat je dit pas heb laten vervangen.
En weet bijna zeker dat dat de brandstofpomp is waar dat gezoem vandaan komt.
Rover 45 2.0 V6 2000
BMW 327i e21 '81 (showcar)

http://www.cardomain.com/ride/3213361/1 ... -3-series/" onclick="window.open(this.href);return false;

Afbeelding
620di98

Bericht door 620di98 »

Staat de riem van de brandstofpomp wel op tijd met de distributie riem. Mischien dat je dit pas heb laten vervangen.
En weet bijna zeker dat dat de brandstofpomp is waar dat gezoem vandaan komt.
Riemen zijn wel vervangen, maar al meer dan een jaar geleden (nog voor ik 'm kocht). Heb al deze problemen niet altijd al gehad. eerste half jaar reed 'ie eigenlijk probleemloos. startprobleem en gezoem en tik/klik zijn nog maar van de laatste paar maanden/weken
Zou die zoemende brandstofpomp dat soms wel soms niet starten kunnen veroorzaken?
Gebruikersavatar
Rover620tdi
MG-R Addict
Berichten: 232
Lid geworden op: ma mar 23, 2009 11:41 am
Woonplaats: Apeldoorn
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Bericht door Rover620tdi »

En je gloeibougies dan??? Heb je die vervangen??? Dat zal bij jou ook het geval kunnen zijn. Dat heb ik wel gehad met de TDI. Eerste start in de ochtend van de laatste tijden dat ik hem nog had moeizaam starten. Lag aan het weer een beetje. (in de middag deed ie er minder moeite over en sloeg gewoon makkelijker aan) Maar als die dus was gestart dan de rest van de dag starten en lopen.

Anders haal je ze even eruit en op contact zetten. als ze niet meer opgloeien dan zijn ze gewoon dood.
Bij deze motoren zitten er 4 stuks in. kosten zo.n beetje 2 tientjes p/st.
Rover 45 2.0 V6 2000
BMW 327i e21 '81 (showcar)

http://www.cardomain.com/ride/3213361/1 ... -3-series/" onclick="window.open(this.href);return false;

Afbeelding
Gebruikersavatar
Johnny_D
MG-R Freak
Berichten: 5202
Lid geworden op: za jun 23, 2007 12:17 pm
Woonplaats: Alblasserdam

Bericht door Johnny_D »

dat hij niet meer zooeem doet als je het contact om zet, kan dat wel is het probleem wezen.
Dat zooeem is namelijk je brandstof pomp die op druk komt, dat klik geluid is de relais die in werking treed.

te weinig brandstof, is niet starten.
Austin metro Spyder GT
Rover 45IDT Club


Afbeelding
rover coupe register nl
Gebruikersavatar
pagan
MG-R Freak
Berichten: 1911
Lid geworden op: di mei 27, 2003 6:27 pm
Woonplaats:
Locatie: D-Town - Vlaanderen

Bericht door pagan »

Mijn 620 diesel zoemde ook bij het omdraaien van het contact. Lijkt me normaal. Ik denk ook aan de gloeikaarsen/bougies.

Pagan
Afbeelding
620di98

Bericht door 620di98 »

bedankt voor alle reacties. ik ga d'r mee aan de slag. als 't is opgelost zal ik posten wat het was.
arjen
MG-R Core
Berichten: 1647
Lid geworden op: di jul 03, 2007 6:23 pm
Woonplaats: Oosterwolde (fr)

Bericht door arjen »

Haal het start relais maar eens uit elkaar deze is waarschijnlijk ingebrand. Relais slaat dan wel in maar deze kan aangezien de contacten zijn ingebrand krijgt de startmotor te weinig stroom om de motor rond te krijgen. Dat ie het later wel weer doet komt omdat het startrelais bij elke tik ietsjes beweegt waardoor ie de ene keer net wat beter contact maakt dan de andere keer.
Je kan het relais ook eenvoudig doormeten, de multimeter aansluiten tussen de + van de accu en de uitgang van het startrelais. Je zou dan (tijdens het starten) 0 volt moeten meten
arjen
MG-R Core
Berichten: 1647
Lid geworden op: di jul 03, 2007 6:23 pm
Woonplaats: Oosterwolde (fr)

Bericht door arjen »

En het zoemen is de inspuittijdstipverstelling van de brandstofpomp. Dat is normaal.
Succes met het fixen!
Gebruikersavatar
tomcat.t16
MG-R Core
Berichten: 2443
Lid geworden op: di okt 14, 2008 9:25 pm
Woonplaats: Omgeving Helmond

Bericht door tomcat.t16 »

+1, en als je een nieuw startrelais hebt, soldeer dan even een diode in sperrichting over de voeding, ook wel een blusdiode genoemd. Dat voorkomt vonken, dus minder slijtage.

http://docs.google.com/viewer?a=v&q=cac ... 66fl0gjf-g
Afbeelding˙˙˙ɹǝʌoɹ uɐʌ uǝʌoqǝʇsɹǝpuo
Rover 216 coupe 1993
MG ZT135 2003
VW POLO 1.9D 1997
Gebruikersavatar
Rover620tdi
MG-R Addict
Berichten: 232
Lid geworden op: ma mar 23, 2009 11:41 am
Woonplaats: Apeldoorn
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Bericht door Rover620tdi »

Kijk jij maar eerst je gloeiboegies na voor dat je de hele zaak om zeep helpt.
Ik heb bijna 3 ton gereden en dezelfde syptonen die jij nu hebt, heb ik ook gehad. Dus de Gloeibougies...
Rover 45 2.0 V6 2000
BMW 327i e21 '81 (showcar)

http://www.cardomain.com/ride/3213361/1 ... -3-series/" onclick="window.open(this.href);return false;

Afbeelding
620di98

Bericht door 620di98 »

Dit is het plan:
1-nakijken en indien nodig vervangen van de 3 gloeibougies
2-startrelais laten nakijken/vervangen bij m'n garage
3-brandstofpomp laten checken bij de garage (alleen naar laten kijken)
4-als voorgaande niet helpt, inboedel, vriendin en hond verkopen en alles aan 620 laten vervangen/vernieuwen wat er vernieuwd kan worden bij van Noort...
Laatst gewijzigd door 620di98 op zo aug 22, 2010 11:50 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Rover620tdi
MG-R Addict
Berichten: 232
Lid geworden op: ma mar 23, 2009 11:41 am
Woonplaats: Apeldoorn
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Bericht door Rover620tdi »

:mrgreen:

Alleen al je brandstofpompje beginnen nieuw bij 1850 excl.. euries.
Dat wordt dan spannend.... :lol:
Rover 45 2.0 V6 2000
BMW 327i e21 '81 (showcar)

http://www.cardomain.com/ride/3213361/1 ... -3-series/" onclick="window.open(this.href);return false;

Afbeelding
620di98

Bericht door 620di98 »

brandstofpomp nieuw is idd. ommenabij de 2000 eurie. Daarom laat ik er ook alleen naar kijken :shock: (hoewel ik op ebay een gebruikte zag voor 300 :) )
Enne, tja wat moet dat moet. Maar ik ga er vanuit dat nieuwe gloeibougies, kabels, schoonmaken van contacten en evt. een nieuw bougierelais afdoende zullen zijn. Heb nog eens nagezocht en gloeibougies zijn uit 2002.. kan me voorstellen met mijn hoge frequentie van aantal starts dat deze gewoon op zijn.
Deze 620 blijft voorlopig gewoon asfalt slijten :D
Plaats reactie