Mijn nokkenassen zijn verdraaid

618 620 623 820 825 827
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Boekie
MG-R Core
Berichten: 1271
Lid geworden op: di nov 07, 2006 5:29 pm
Woonplaats: Ede

Mijn nokkenassen zijn verdraaid

Bericht door Boekie »

We zijn bezig met een grote onderhoudsbeurt voor de 800. Het is een 2.0 T16 blok. Vandaag stonden de Distributieriem en de Spanrol op het menu. We hebben voor het gemak het hele blok uit de auto gehaald zodat we alles goed konden bekijken en inpecteren. Er waren een aantal zaken waar ik nog naar wou kijken vandaar.

Voor het werk aan de Driem hebben we een vliegwiel en een nokkenas tool gemaakt. De laatste bleek echter een totale mislukking. Tijdens het ontspannen van de riem besloten de nokjes voor alsnog te gaan draaien. Nu krijgen we de nokkenassen wel weer in de juiste positie ze blijven alleen zo niet staan. De pogingen om de riem erop te leggen en de nokkenassen in postie te houden mislukken. De nokjes blijven gewoon niet staan.

Heeft iemand:
- tips
- of een originele tool om de nokkenassen op de plaats te houden.
- of weet je een garage waar ik morgen terecht kan die die krengen alsnog goed kan zetten en de riem kan monteren.

Ow ja... moeten de kleppen gesteld worden als ik de riem weer op de juiste plaats heb?

Er is enige haast bij aangezien de auto zondag a.s. eigenlijk weer moet lopen ivm de aankomende Carbagerun. Ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen.

Greetz Jimmy
Laatst gewijzigd door Boekie op ma jul 05, 2010 11:36 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Rover 111
Rover 45
Rover 220TC
Gebruikersavatar
bam
MG-R Core
Berichten: 5974
Lid geworden op: vr dec 20, 2002 8:36 pm
Woonplaats: Almere-Buiten

Bericht door bam »

Met ty-wraps de nokkenas tandwielen aan elkaar binden.

Jaguar XE
MG ZS 120 MKII
Gebruikersavatar
Boekie
MG-R Core
Berichten: 1271
Lid geworden op: di nov 07, 2006 5:29 pm
Woonplaats: Ede

Bericht door Boekie »

Redden die dingen dat? er komt best wel wat kracht op te staan namelijk
Rover 111
Rover 45
Rover 220TC
Gebruikersavatar
bam
MG-R Core
Berichten: 5974
Lid geworden op: vr dec 20, 2002 8:36 pm
Woonplaats: Almere-Buiten

Bericht door bam »

Laatst nog gedaan zonder problemen

Jaguar XE
MG ZS 120 MKII
Gebruikersavatar
Johnny_D
MG-R Freak
Berichten: 5202
Lid geworden op: za jun 23, 2007 12:17 pm
Woonplaats: Alblasserdam

Bericht door Johnny_D »

bam schreef:Met ty-wraps de nokkenas tandwielen aan elkaar binden.
waar zouden we zijn zonder die dingen :blur:
Austin metro Spyder GT
Rover 45IDT Club


Afbeelding
rover coupe register nl
Gebruikersavatar
118GTR
MG-R Core
Berichten: 4198
Lid geworden op: di nov 26, 2002 4:58 pm
Woonplaats: Nijmegen - Hierden
Contacteer:

Bericht door 118GTR »

Als de nokassen niet willen staan in een bepaalde stand dan probeer je toch een andere? bv alle drie de tandwielen 3 tanden naar links.

na het plaatsen van de riem, draai je hem in de stand zoals op de tekening staan en daarmee controleer je dat je hem goed geplaatst hebt.
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine

www.118GTi.tk

Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
Gebruikersavatar
Boekie
MG-R Core
Berichten: 1271
Lid geworden op: di nov 07, 2006 5:29 pm
Woonplaats: Ede

Bericht door Boekie »

118GTR schreef:Als de nokassen niet willen staan in een bepaalde stand dan probeer je toch een andere? bv alle drie de tandwielen 3 tanden naar links.

na het plaatsen van de riem, draai je hem in de stand zoals op de tekening staan en daarmee controleer je dat je hem goed geplaatst hebt.
Maar ik neem aan zonder de krukas helemaal rond te draaien toch?

In de Haynes lees ik dat er alleen anti-clockwise gedraaid moet worden . Naar mijn idee kan het geen kwaad om clockwise te draaien. Kan dit toevallig nog problemen veroorzaken?

Briljant heren :!: Stomme tywraps... dak daar zelf niet op kwam.
Rover 111
Rover 45
Rover 220TC
Gebruikersavatar
tomcat.t16
MG-R Core
Berichten: 2443
Lid geworden op: di okt 14, 2008 9:25 pm
Woonplaats: Omgeving Helmond

Bericht door tomcat.t16 »

Kom straks maar naar Gemert dan doe ik het wel even ;)
Afbeelding˙˙˙ɹǝʌoɹ uɐʌ uǝʌoqǝʇsɹǝpuo
Rover 216 coupe 1993
MG ZT135 2003
VW POLO 1.9D 1997
Gebruikersavatar
bam
MG-R Core
Berichten: 5974
Lid geworden op: vr dec 20, 2002 8:36 pm
Woonplaats: Almere-Buiten

Bericht door bam »

Voor de volgende keer mischien een tip;
Ik gebruik tipex en zet alvorens ik de oude snaar demonteer een puntje op de oude snaar en het nokkenas en krukas tandwiel. Ik fixeer dan wel de nokkenas tandwielen.
Als de oude snaar eraf is neem ik de puntjes over op de nieuwe en monteer hem dan.
Mocht een van de wielen dan verdraaien kun je met een tywrap de snaar fixeren op het wiel op de juiste plaats vanwege het puntje.

Jaguar XE
MG ZS 120 MKII
Gebruikersavatar
tomcat.t16
MG-R Core
Berichten: 2443
Lid geworden op: di okt 14, 2008 9:25 pm
Woonplaats: Omgeving Helmond

Bericht door tomcat.t16 »

Boekie schreef:Heeft iemand:
- tips
- of een originele tool om de nokkenassen op de plaats te houden.
- of weet je een garage waar ik morgen terecht kan die die krengen alsnog goed kan zetten en de riem kan monteren.

Ow ja... moeten de kleppen gesteld worden als ik de riem weer op de juiste plaats heb?
- tips genoeg
- originele tool is bullshit en onhandig
- in mijn garage kun je altijd terecht :D

en ohja, kleppen hoeven niet gesteld te worden.

Gewoon van die nokkenaspoelies afblijven. Eventueel met een sleutel 17 goedzetten.
Krukas blokkeren.
Riem er tegen de klok in opknallen. (Inlaat, uitlaat, krukas)
Paar keer ronddraaien om te checken.

Onthouden voor de volgende keer ;) en bedankt voor de friet.
Afbeelding˙˙˙ɹǝʌoɹ uɐʌ uǝʌoqǝʇsɹǝpuo
Rover 216 coupe 1993
MG ZT135 2003
VW POLO 1.9D 1997
Gebruikersavatar
Boekie
MG-R Core
Berichten: 1271
Lid geworden op: di nov 07, 2006 5:29 pm
Woonplaats: Ede

Bericht door Boekie »

Heej Peter nog bedankt voor het helpen man. Het was easy as hell maar ik zat weer veel te moeilijk te denken. De volgende keer wordt een eitje :D

Thanks
Rover 111
Rover 45
Rover 220TC
Gebruikersavatar
tomcat.t16
MG-R Core
Berichten: 2443
Lid geworden op: di okt 14, 2008 9:25 pm
Woonplaats: Omgeving Helmond

Bericht door tomcat.t16 »

Boekie schreef:Heej Peter nog bedankt voor het helpen man. Het was easy as hell maar ik zat weer veel te moeilijk te denken. De volgende keer wordt een eitje :D

Thanks
You're welcome.
Afbeelding˙˙˙ɹǝʌoɹ uɐʌ uǝʌoqǝʇsɹǝpuo
Rover 216 coupe 1993
MG ZT135 2003
VW POLO 1.9D 1997
Whambam

Bericht door Whambam »

Tis al een jaar stil hier maar ben toch benieuwd.. Geldt bovenstaand verhaal ook voor 1.8VVC blokken (o.a. terug te vinden in Rover 200 serie)?
Gebruikersavatar
Gerald-17
MG-R Core
Berichten: 3021
Lid geworden op: zo aug 10, 2003 1:10 pm
Woonplaats: Zuidwolde (DR)
Contacteer:

Bericht door Gerald-17 »

in principe voor alle twin-cam blokken, er zijn voor de VVC's wel locking tools, evt via jouke te bestellen 8)
Gebruikersavatar
118GTR
MG-R Core
Berichten: 4198
Lid geworden op: di nov 26, 2002 4:58 pm
Woonplaats: Nijmegen - Hierden
Contacteer:

Bericht door 118GTR »

Yep de nokas tool is voor alle twin-cam k-serie motoren hetzelfde, inclusief de VVC.

Erg goedkoop dingetje trouwens, je mag hem ook wel lenen.
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine

www.118GTi.tk

Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
Gebruikersavatar
tomcat.t16
MG-R Core
Berichten: 2443
Lid geworden op: di okt 14, 2008 9:25 pm
Woonplaats: Omgeving Helmond

Bericht door tomcat.t16 »

Het is wel een combinatie van beide, zeker bij de T16. Als je de krukas niet blokkeert rolt die tool zo tussen de tandwielen vandaan.
Afbeelding˙˙˙ɹǝʌoɹ uɐʌ uǝʌoqǝʇsɹǝpuo
Rover 216 coupe 1993
MG ZT135 2003
VW POLO 1.9D 1997
Plaats reactie