820SI G3 aangeschaft met wat werk

618 620 623 820 825 827
Paul820

820SI G3 aangeschaft met wat werk

Bericht door Paul820 »

Mannen (en vrouwen)

Aangezien ik hier nieuw ben, maak ik maar even van de gelegenheid gebruik om me even voor te stellen.
Ik ben Paul, 27 jaar en woonachtig in het Brabantse Beek en Donk. Ik ben 3e jaars student "automotive education" en hoop over een jaar docent autotechniek te zijn. Vrijwel al mijn vrije tijd gaat op aan de motorsport. Ik rij zelf offroad en supermoto en ben regelmatig actief als servicemonteur in de rallysport.

Ik heb zojuist mijn trouwen 214GSI ingeruild op een zilver/grijze 820SI uit '96 op LPG (G3) met 196.000km op de klok. Dit omdat ik flink wat km's rij. Als je deze code op marktplaats invult zie je wellicht de advertentie nog 285605997
Nu heeft deze 820 een paar kleine gebreken en misschien dat jullie, met al jullie ervaring, mij een stukje op weg kunnen helpen. Wellicht zijn het vaker voorkomende problemen en hebben jullie het al een keertje gezien en gedaan.

- Het dashboard boven de tellerunit laat los en krult omhoog. Waarschijnlijk door de hitte. Hoe pak je de reparatie aan. Het is een kwaaltje van deze type's en wellicht hebben jullie er ervaring mee. Dien ik het te fohnen en dan met schroeven vast te zetten, of werkt bijvoorbeeld lijmen het beste?

- De airco werkt niet en nu zag ik al dat de magneetkoppeling niet aangrijpt. Of hij wordt niet aangestuurd of de koppeling zelf werkt niet. Misschien is het wel een zekering, misschien wel de bediening. Ik heb nog niets gemeten maar misschien kunnen jullie zo al zeggen waar de oorzaak van dit probleem over het algemeen ligt.

- Het abs lampje brandt en ik ga er vanuit dat het systeem niet werkt. Is dit systeem uit te lezen of moet ik gaan zoeken? Wellicht een vervuilde/ kapotte sensor, misschien vastzittende zuigers in de pomp? Reset het systeem zichzelf of dient het gereset te worden? Dus als ik het probleem verhelp gaat het lampje dan uit als je de wagen opnieuw start?

Ik hoop dat jullie me een eindje op weg kunnen helpen en dat ik jullie op mijn beurt ook met wat raad en daad bij kan staan. ;)
Gebruikersavatar
Dr Doggystyle
Beheerder
Berichten: 26464
Lid geworden op: vr feb 06, 2004 3:29 pm
Woonplaats: het MG-R Forum

Re: 820SI G3 aangeschaft met wat werk

Bericht door Dr Doggystyle »

welkom hierzo
ben benieuwd naar de fotos
Paul820 schreef: - Het dashboard boven de tellerunit laat los en krult omhoog. Waarschijnlijk door de hitte. Hoe pak je de reparatie aan. Het is een kwaaltje van deze type's en wellicht hebben jullie er ervaring mee. Dien ik het te fohnen en dan met schroeven vast te zetten, of werkt bijvoorbeeld lijmen het beste?
vond nog ergens een linkje op dit forum :
http://homepage.ntlworld.com/william.wh ... 1/dash.htm

misschien dat je er wat aan hebt
LEF MG ZS180 06-05-23-nu
PBT MG ZS120 26-02-22-nu
IAP Rover 75 Tourer MK2 V6 11-8-21-nu
JBR Rover 45 MK1 V6 4-10-2020 tot 9-5-21 99-GP-GT
LVD Rover 400 Tourer 2018 tot 11-8-21 LZ-PS-02 RIP
PBT Rover 45 MK2 2011- 2017 03-PG-GN RIP
LQW Rover 200Vi 2010-2012 67-DG-VJ
LVD Rover 416si 2003-2011 RV-FN-98 RIP
Facebook MG-R.nl ! https://www.facebook.com/groups/MGRoverClubNederland
Bart-K
The Big Boss
Berichten: 8398
Lid geworden op: do mei 06, 2004 1:16 pm
Woonplaats: Steenbergen NB

Bericht door Bart-K »

Welkom bij de club 8)

Antwoorden op je vragen laat ik graag over aan de technischere mensen hier ;)
'03 MG ZT 190+ -> My forever car :inlove:
'03 MG ZS 180 -> Tracktoy

"You don't park a ZT, you simply allow it to rest until next time."

https://www.facebook.com/groups/MGRoverClubNederland
Gebruikersavatar
tomcat.t16
MG-R Core
Berichten: 2443
Lid geworden op: di okt 14, 2008 9:25 pm
Woonplaats: Omgeving Helmond

Bericht door tomcat.t16 »

Welcome!

Groetjes uit het altijd gezellige GEMERT
Laatst gewijzigd door tomcat.t16 op do okt 08, 2009 12:18 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding˙˙˙ɹǝʌoɹ uɐʌ uǝʌoqǝʇsɹǝpuo
Rover 216 coupe 1993
MG ZT135 2003
VW POLO 1.9D 1997
Gebruikersavatar
Boekie
MG-R Core
Berichten: 1271
Lid geworden op: di nov 07, 2006 5:29 pm
Woonplaats: Ede

Bericht door Boekie »

Hej Paul first of all welcome to the club! Eindelijk weer een 800 rijder erbij. Die beginnen ook steeds zelfzamer te worden.

Dat van die ABS sensor heb ik ook helaas. Werken de remmen wel naar behoren (geen roest op 1 van de schijven?)

Ook jouw dashboard probleem herken ik. Bij de auto van mijn broer (een 820 fastback) hebben ze dit met schroeven vast gezet. Niet de meest ideale oplossing maar je moet wat.
Laatst gewijzigd door Boekie op do okt 08, 2009 12:40 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Rover 111
Rover 45
Rover 220TC
Gebruikersavatar
tomcat.t16
MG-R Core
Berichten: 2443
Lid geworden op: di okt 14, 2008 9:25 pm
Woonplaats: Omgeving Helmond

Bericht door tomcat.t16 »

Ligt eraan, als het tijdens de APK controle aan staat wel.

ABS lamp moet wel werken, maar na enkele seconden uit gaan. Dan is het goed voor de APK.
Afbeelding˙˙˙ɹǝʌoɹ uɐʌ uǝʌoqǝʇsɹǝpuo
Rover 216 coupe 1993
MG ZT135 2003
VW POLO 1.9D 1997
Gebruikersavatar
The Flying Dutchman
MG-R Freak
Berichten: 2090
Lid geworden op: di mei 06, 2003 4:31 pm
Woonplaats: Ihren (D) Groningen

Bericht door The Flying Dutchman »

Hallo daar en welkom.

Na 3 800's met een brandend ABS-lampje ben ik er zo langzamerhand wel aan gewend, maar met de nieuwe APK-regels gaat die vlieger niet meer op.
Meestal is het een van de sensoren die of smerig is, of de moed geheel heeft opgegeven. Dus uit laten lezen bij een voormalige dealer en daarna de passende maatregelen nemen of een elektronisch snufje monteren wat na een paar sekonden het lampje uit laat gaan.
De reset verschilt op de een of andere raadselachtige manier nogal eens. Meestal is helemaal geen reset nodig, maar soms blijft dat kreng hardnekkig branden. Even zoeken op het Engelse 800 forum levert een aantal methodes op welke ik nu niet even weet.
De dash lift kun je idd het beste oplossen met Bill Whittaker's methode. Wel even wachten op warm weer want hoeveel te meer zon op je dash hoeveel te soepeler alles wordt.

Succes met al dit lekkers.
Job.

'73 P5B Sal. Zirkon/Silverbirch
'95 827 Coupe Carribean
'97 820Si LE Charcoal
'99 600SDi Zircon
'94 220 Coupe Charc.
'96 220 Coupe Charc.
Afbeelding
Gebruikersavatar
bam
MG-R Core
Berichten: 5974
Lid geworden op: vr dec 20, 2002 8:36 pm
Woonplaats: Almere-Buiten

Re: 820SI G3 aangeschaft met wat werk

Bericht door bam »

Paul820 schreef:
- Het dashboard boven de tellerunit laat los en krult omhoog. Waarschijnlijk door de hitte. Hoe pak je de reparatie aan. Het is een kwaaltje van deze type's en wellicht hebben jullie er ervaring mee. Dien ik het te fohnen en dan met schroeven vast te zetten, of werkt bijvoorbeeld lijmen het beste?
Welkom Paul,

Ik heb hem ontvet en met een 2 componenten lijn (EPY-BOND geloof ik) vastgelijmd.
Ik heb het wel in de zomer gedaan en het geheel met latjes en lijmklemmen 24 uur laten staan.
Resultaat was perfect.

Jaguar XE
MG ZS 120 MKII
Paul820

Bericht door Paul820 »

Bedankt mannen,

Die beschrijving om het dash te repareren is super, komt helemaal goed.
Peter heeft me een berichtje gestuurd en hij bood aan mijn wagentje uit te lezen, helemaal super! Als het nou een sensor is zorg ik wel dat het goed komt maar als de pomp bijv. de geest heeft gegeven (omdat hij nooit werd gebruikt) zet ik ergens een condensator tussen die het lampje uit laat gaan, ik ga me daar niet aan wagen.
Heb vandaag de vorige eigenaar gesproken van de wagen. Hij is 78 en mag niet meer rijden van de dokter. Hij zij dat op die paar gebreken na de wagen helemaal tip top was. Met pijn in het hart heeft hij hem ingeruild voor een klein auto-tje voor zijn vrouw. Hij is altijd in de garage in onderhoud geweest en heeft dat ook altijd netjes gehad. Hij heeft vorig jaar zelfs de automaat nog laten reviseren :D ..... Mooi!
Ik zal binnenkort wat plaatjes plaatsen.

Nogmaals bedankt voor de tips mannen!
Gebruikersavatar
tomcat.t16
MG-R Core
Berichten: 2443
Lid geworden op: di okt 14, 2008 9:25 pm
Woonplaats: Omgeving Helmond

Bericht door tomcat.t16 »

Hahaha een oude bekende! Mooi... :D
Afbeelding˙˙˙ɹǝʌoɹ uɐʌ uǝʌoqǝʇsɹǝpuo
Rover 216 coupe 1993
MG ZT135 2003
VW POLO 1.9D 1997
arjen
MG-R Core
Berichten: 1647
Lid geworden op: di jul 03, 2007 6:23 pm
Woonplaats: Oosterwolde (fr)

Bericht door arjen »

Welkom

Heb je wel druk in je airco systeem? Als het systeem leeg is schakelt de magneetkoppeling ook niet in.
Abs systeem zou ik even uit laten lezen of d.m.v. een scoop de sensoren controleren. Normaal gesproken gaat het controle lampje meteen uit als je de defecte sensor hebt vervangen.
Paul820

Bericht door Paul820 »

@ Arjen: dat is een goeie tip! Dat wist ik echt niet! Ik ga morgen meteen op school t ding even aan t vulstation hangen. De abs kun je toch ook gewoon uitlezen neem ik aan. Kan er een fluke123 aan hangen maar een computer/ kabeltje prik prak is toch ook wel handig. Heb je daar aparte uitleesapparatuur voor nodig of kan dat gewoon met de "rover computer"
peter.evers schreef:Hahaha een oude bekende! Mooi... :D
:D De wereld is zo groot nog niet!

Ik kwam vandaag tot de ontdekking dat er ook een probleempje is met het alarm wat vermoedelijk een ori. rover alarm is. Als ik hem met de afstandbediening of de sleutel wil sluiten geeft hij een kort claxonsignaal. Het lijkt alsof er een deur, deksel of raam open staat. Ik kan hem alleen sluiten als ik het knopje op de deur indruk voordat ik hem dicht gooi. Nu wilde ik eens op zoek naar de sensoren maar bijv. in de deuren kom ik ze niet tegen. Wie weet waar die sensoren zitten of waar de kabels die er vandaan komen bij elkaar komen. Ik vind het zo klote om de deurpanelen los te halen om alleen wat te meten, of het halve dash eruit te schroeven om de alarmunit te zoeken.

En wie kent de mogelijkheden om een cruise control in te bouwen. Ik heb namelijk wel het knopje links van mijn stuur maar niet het hendeltje om hem in te stellen. Ik ben het vergeten te proberen of hij nu wel doet, maar niet in te stellen is.
Laatst gewijzigd door Paul820 op do okt 08, 2009 7:55 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
arjen
MG-R Core
Berichten: 1647
Lid geworden op: di jul 03, 2007 6:23 pm
Woonplaats: Oosterwolde (fr)

Bericht door arjen »

Je kan het proberen met testapparatuur die jullie daar op school gebruiken. Ik weet niet zeker of dat wil.
Anders zou ik het gewoon met de fluke meten.
Dat de auto kort toetert als je hem op slot doet geeft inderdaad aan dat er iets niet dicht zit.
Waar de deurschakelaars zitten weet ik niet zeker (krijgen niet zoveel 800's meer in de garage) maar als je ze niet ziet zitten dan zitten er waarschijnlijk microschakelaars in de sloten. Vergeet niet de schakelaar van je kofferbak en motorkap te controleren :D
Paul820

Bericht door Paul820 »

@ Arjen: Op school kan ik de abs niet uitlezen, maar we hebben wel een vulstation voor de airco ergens staan. De docent n fikandelbroodje en dan kan ik mijn gangetje gaan :)
De sensoren van de abs probeer ik even met Peter uit te lezen. Hij krijgt wat testapparatuur binnen dezer dagen. Kan de mijne mooi als proefkonijn dienen. Anders doe ik het wel even op de krik met de fluke.
De sensoren van het alarm zitten denk ik gecombineerd met de sensoren voor de binnenverlichting. Wellicht zitten ze in het slot... Heb jij 'n idee waar ze samenkomen voordat ik begin te slopen? :lol:
arjen
MG-R Core
Berichten: 1647
Lid geworden op: di jul 03, 2007 6:23 pm
Woonplaats: Oosterwolde (fr)

Bericht door arjen »

Dat weet ik zo niet maar zal even kijken of ik een schema kan vinden van de schakelaars. Dan zou je de draden op kunnen zoeken waar ze vanaf de deur de auto binnen komen.
arjen
MG-R Core
Berichten: 1647
Lid geworden op: di jul 03, 2007 6:23 pm
Woonplaats: Oosterwolde (fr)

Bericht door arjen »

Kan er helaas geen schema van vinden hierzo.. :?
Plaats reactie