Foutcode 12 EGR

618 620 623 820 825 827
Plaats reactie
Tempex

Foutcode 12 EGR

Bericht door Tempex »

Ik rij al een tijdje rond met een lampje dat gaat branden van het motor management.
Verder nergens problemen mee, dus ik heb het maar even zo gelaten.
Nu heb ik laatst de foutcode uitgelezen door een of andere stekker kort te sluiten. Dan gaat dat management lampje knipperen zodat je de foutcode kan uitlezen.
Ik krijg 1 lange, en 2 korte "knippers".
In mijn boek van Haynes staat dat code 12 wordt weergegeven als 1 korte en 2 lange. Bij mij dus precies andersom.
Anyway...
Die foutcode 12 staat voor Exhaust Gas Recirculation (EGR) system.

Nu vind ik zo'n EGR maar een raar ding. Ik begrijp maar half wat ie doet, maar volgens mij heeft het te maken met uitstoot oid.

Iemand die weet wat ik kan testen of doen aan die melding? Daar biedt Haynes geen uitkomst...

Thanks!
Gebruikersavatar
118GTR
MG-R Core
Berichten: 4198
Lid geworden op: di nov 26, 2002 4:58 pm
Woonplaats: Nijmegen - Hierden
Contacteer:

Bericht door 118GTR »

rare vraag, maar welke foutcode hoort er bij 1 lange, en 2 korte "knippers". :roll:
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine

www.118GTi.tk

Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
Gebruikersavatar
Mark16v
MG-R Freak
Berichten: 2954
Lid geworden op: za dec 14, 2002 7:18 pm
Woonplaats: Spijkenisse

Bericht door Mark16v »

Codes: Codes blink out one after the other. “Check Engine” light will stop blinking after all codes have been displayed.

Trouble codes 1 - 10 are displayed using a series of short blinks (H15); codes 11 & up use a combination of long and short blinks (H16).

The number of long blinks equals the first digit and the number of short blinks indicates the second (H17).

1 lange 2 korte is dus inderdaad code 12.

2 lange 1 korte is dus code 21, Spool Solenoid Valve. Open or shorted signal circuit, spool solenoid valve.

http://www.tegger.com/hondafaq/misc/317 ... 4JAN03.pdf
You only need 2 things in life: Duct Tape and WD40. If it moves and it shouldn't : Duct Tape. If it doesn't move and it should: WD40.
Tempex

Bericht door Tempex »

Bedankt voor de PDF!
Daar staat iets in over de EGR klep die mogelijk niet werkt.
Ik zal eens kijken wat een nieuwe kost.
Die dingen zullen toch niet heel duur zijn?
Gebruikersavatar
bam
MG-R Core
Berichten: 5974
Lid geworden op: vr dec 20, 2002 8:36 pm
Woonplaats: Almere-Buiten

Bericht door bam »

Het egr systeem is een systeem dat als je motor stationair loopt en de emisie uitstoot te hoog wordt, een klep opent en je motor op uitlaatgas gemengd met schone lucht laat lopen.

Dit systeem wordt bij de diesel meestal verwijdert dit is nl. vanaf fabriek gemonteerd om een type goedkeuring te krijgen.
Als de auto eenmaal op kenteken staat kijkt er niemand meer naar ook niet bij de apk.
Het enige wat dit systeem doet is zorgen dat je motor vervuild en dat de bijtjes en de bloemetjes er blij mee horen te zijn.

Wat veelal gebeurt met dit systeem is dat het vervuild door koolaanslag, waardoor klepjes van het systeem vast gaan zitten
Je zou het systeem kunnen demonteren en reinigen wat mogelijk de storing doet verhelpen.

Jaguar XE
MG ZS 120 MKII
Tempex

Bericht door Tempex »

Dat kan ik ook nog proberen inderdaad. Je komt er best makkelijk bij.
En anders maak ik hem gewoon helemaal dicht met een metalen plaatje oid.
Zover ik weet kan dat ook geen kwaad.
Järv
Moderator
Berichten: 4430
Lid geworden op: ma nov 18, 2002 6:51 pm
Woonplaats: Botlek
Contacteer:

Bericht door Järv »

'k heb de EGR klep van m'n FL schoongemaakt en de vacuumslang gevuld met een stukje M5 draad zodat de klep het niet meer zal doen.
Binnenkort wordt ie vervangen door een EGR-klepvervanger :lol:
You can go fast ... but I can go anywhere.
Plaats reactie