Aandachtspunten aanschaf 620Di
Aandachtspunten aanschaf 620Di
Heren van de Rover-club,
Sinds een dag of wat ben ik hier lid en omdat ik me aan het oriënteren ben op een Rover 620Di heb ik die tijd gebruikt om me eens goed in te lezen.
Al met al schijnt de 620 een vrij betrouwbare auto te zijn, dankzij de Honda-techniek en de door Rover ontwikkelde diesel. De typische kwaaltjes die ik ben tegengekomen tijdens mijn kruistocht zijn;
- De kabelboom die over de motor loopt kan sluiting geven door de hitte, met allerlei vage klachten als gevolg
- Lichte olielekkage bij de krukaskeerring (?)
- Versnellingsbak als geheel schijnt niet de meest betrouwbare te zijn
Nu heb ik vanavond mijn eerste proefrit gemaakt en zijn me wat andere dingen opgevallen waarover ik graag wat advies zou willen van kenners.
Zo was de versnellingspook alsof je in een pan soep aan het roeren was. De versnelling in was geen probleem, maar voor de 5 heb ik hem maar op goed geluk in de rechterbovenhoek geduwd. Vooral richting de twee rechterversnellingen (5 en R) voelde de pook zo losjes aan dat het haast niet normaal kan zijn. Is dit makkelijk (lees: goedkoop) te verhelpen?
Volgens de eigenaar verbruikt de auto wel wat olie... Naar zijn zeggen (en hij kwam vrij eerlijk over, ook over onderhoud etc.) gooide hij er elke 3 maanden 'wat' in - met een jaarkilometrage van zo'n 20dkm. Dat zou dus iets van een liter per 5000km zijn. Of dit verbruik in de motor zelf zit of in de bekende lekkage is niet duidelijk. Wat zijn hier de gedachten over?
Tot slot vond ik de 'turbo kick' niet zo duidelijk. Ik zeg niet dat de prestaties me tegenvallen, maar het verschil in acceleratie tussen het gebied < 2000tpm en > 2000tpm voelde niet zo groot aan. Kan dit kloppen of kan dit duiden op iets met de turbo?
Al met al zijn er een paar dingen waar ik nog wat meer over zou willen weten voor ik definitief een besluit neem. Ik vind het een prachtige auto en feit blijft dat het ontzettend veel auto voor je geld is. Dit exemplaar had echter de bovengenoemde puntjes en reeds 240dkm gelopen.
Graag zou ik wat advies krijgen van hen die vaker met deze auto te maken hebben gehad. Alvast heel erg bedankt voor de reacties!
Sinds een dag of wat ben ik hier lid en omdat ik me aan het oriënteren ben op een Rover 620Di heb ik die tijd gebruikt om me eens goed in te lezen.
Al met al schijnt de 620 een vrij betrouwbare auto te zijn, dankzij de Honda-techniek en de door Rover ontwikkelde diesel. De typische kwaaltjes die ik ben tegengekomen tijdens mijn kruistocht zijn;
- De kabelboom die over de motor loopt kan sluiting geven door de hitte, met allerlei vage klachten als gevolg
- Lichte olielekkage bij de krukaskeerring (?)
- Versnellingsbak als geheel schijnt niet de meest betrouwbare te zijn
Nu heb ik vanavond mijn eerste proefrit gemaakt en zijn me wat andere dingen opgevallen waarover ik graag wat advies zou willen van kenners.
Zo was de versnellingspook alsof je in een pan soep aan het roeren was. De versnelling in was geen probleem, maar voor de 5 heb ik hem maar op goed geluk in de rechterbovenhoek geduwd. Vooral richting de twee rechterversnellingen (5 en R) voelde de pook zo losjes aan dat het haast niet normaal kan zijn. Is dit makkelijk (lees: goedkoop) te verhelpen?
Volgens de eigenaar verbruikt de auto wel wat olie... Naar zijn zeggen (en hij kwam vrij eerlijk over, ook over onderhoud etc.) gooide hij er elke 3 maanden 'wat' in - met een jaarkilometrage van zo'n 20dkm. Dat zou dus iets van een liter per 5000km zijn. Of dit verbruik in de motor zelf zit of in de bekende lekkage is niet duidelijk. Wat zijn hier de gedachten over?
Tot slot vond ik de 'turbo kick' niet zo duidelijk. Ik zeg niet dat de prestaties me tegenvallen, maar het verschil in acceleratie tussen het gebied < 2000tpm en > 2000tpm voelde niet zo groot aan. Kan dit kloppen of kan dit duiden op iets met de turbo?
Al met al zijn er een paar dingen waar ik nog wat meer over zou willen weten voor ik definitief een besluit neem. Ik vind het een prachtige auto en feit blijft dat het ontzettend veel auto voor je geld is. Dit exemplaar had echter de bovengenoemde puntjes en reeds 240dkm gelopen.
Graag zou ik wat advies krijgen van hen die vaker met deze auto te maken hebben gehad. Alvast heel erg bedankt voor de reacties!
Helaas niet al te veel reactie. Ben zelf inmiddels wel een stapje verder. Ik heb vanavond een andere 620 proefgereden met een vriend die wat meer algemene autokennis heeft. Die valt helaas af. Auto kwam over als niet goed voor gezorgd, koppeling was vrij ver door en het verhaal van de verkoper was niet geloofwaardig.
Heb vanmiddag met van Noort gebeld over de versnellingspook van die eerdere. Dat blijkt een vrij kleine ingreep te zijn die niet al te duur hoeft te zijn. Daar hoef ik hem dus niet voor te laten staan. Misschien dat ik daar toch nog een keer terug ga.
Heb inmiddels ook twee andere 620's gezien die iets duurder te koop staan. Dat zijn eventueel ook kandidaten, al zit dat wel aan de top van m'n budget.
Als een 620-bekende hier het eventueel ook leuk zou vinden om met mij mee te gaan om er één te bezichtigen dan zou dat helemaal geweldig zijn. Dan weet ik helemaal waar ik op moet letten. Uiteraard zorg ik dan voor vervoer/catering etc.
Heb vanmiddag met van Noort gebeld over de versnellingspook van die eerdere. Dat blijkt een vrij kleine ingreep te zijn die niet al te duur hoeft te zijn. Daar hoef ik hem dus niet voor te laten staan. Misschien dat ik daar toch nog een keer terug ga.
Heb inmiddels ook twee andere 620's gezien die iets duurder te koop staan. Dat zijn eventueel ook kandidaten, al zit dat wel aan de top van m'n budget.
Als een 620-bekende hier het eventueel ook leuk zou vinden om met mij mee te gaan om er één te bezichtigen dan zou dat helemaal geweldig zijn. Dan weet ik helemaal waar ik op moet letten. Uiteraard zorg ik dan voor vervoer/catering etc.
- Roverforever
- MG-R Freak
- Berichten: 774
- Lid geworden op: di sep 14, 2004 7:55 pm
- Woonplaats: heist op den berg/wi
Een Rover 620Di is een heel betrouwbare auto,je moet er idd wel rekening mee houden dat een auto met 200000+km wat slijtage kenmerken begint te vertonen.
1988 Rover Vitesse & 1994 Rover 620i & 1994 Rover 827Si Coupé & 1995 Rover 827Si Saloon & 1998 Rover 620Si & 2003 Rover 45 1.8 & 2005 MG ZT CDTi+ & 2003 Rover 75 CDTi Tourer & 2004 Rover 75 4.6 V8 RHD & 2015 Volvo V70 T4 Nordic full option
Tuurlijk, dat lijkt me niet meer dan normaal. Normale slijtage-onderdelen schrikken me ook niet af, maar de motor en versnellingsbak zelf en de basis van de carosserie moeten natuurlijk wel in orde zijn.
Enige wat ik me afvraag (zoals ook in de startpost staat) is hoe het met het olieverbruik zit? Wat is normaal voor deze motoren (na 2 ton aan kilometers)?
Is het trouwens dezelfde diesel als in de 400-serie diesels is geleverd?
Enige wat ik me afvraag (zoals ook in de startpost staat) is hoe het met het olieverbruik zit? Wat is normaal voor deze motoren (na 2 ton aan kilometers)?
Is het trouwens dezelfde diesel als in de 400-serie diesels is geleverd?
-
- The Big Boss
- Berichten: 8398
- Lid geworden op: do mei 06, 2004 1:16 pm
- Woonplaats: Steenbergen NB
idd, de 220SD en de 420D hebben geen intercooler en dus maar 86pk
de 220TdiC en de 420Di hebben hetzelfde blok als de 600 diesel, en vooral de 200 is daarmee lekker snel
Heb zelf ook een jaartje een 420D gehad en die verbruikte op 40.000km GEEN olie (kmstand: 153.000 -> 191.000)
de 220TdiC en de 420Di hebben hetzelfde blok als de 600 diesel, en vooral de 200 is daarmee lekker snel
Heb zelf ook een jaartje een 420D gehad en die verbruikte op 40.000km GEEN olie (kmstand: 153.000 -> 191.000)
'03 MG ZT 190+ -> My forever car
'03 MG ZS 180 -> Tracktoy
"You don't park a ZT, you simply allow it to rest until next time."
https://www.facebook.com/groups/MGRoverClubNederland
'03 MG ZS 180 -> Tracktoy
"You don't park a ZT, you simply allow it to rest until next time."
https://www.facebook.com/groups/MGRoverClubNederland
Nou, het is gelukt hoor
Vanmiddag naar freakin' Groningen afgereisd... gelukkig niet voor niets. Vanaf volgende week zaterdag mag ik mij de gelukkige eigenaar noemen van een Rover 620SDi uit 1997 met 209dkm op de klok!
Heb gelukkig mijn zwager met wat autokennis meegehad en als ik op zijn oordeel mag vertrouwen is er met de auto weinig mis. Krijg er 4 bijna nieuwe M+S banden bij (of ik daar nou heel blij mee moet zijn weet ik niet :P ) omdat de huidige nauwelijks profiel meer hebben en wat zijn uitgedroogd.
Enige minpunt aan de auto is dat de airco niet werkt. Wanneer hij op het dashboard ingeschakeld wordt hoor je bij de motor niets inschakelen. Hij produceert geen koude lucht en je ziet het stationaire toerental niet veranderen. Iemand tips waar ik dat het beste in kan zoeken?
Ook zal ik de auto moeten gaan voorzien van mijn radio, carkit en iPod dock. Heeft iemand daar tips voor, om de middenconsole netjes open te krijgen?
Foto's volgen overigens snel, als ik hem opgehaald heb
Vanmiddag naar freakin' Groningen afgereisd... gelukkig niet voor niets. Vanaf volgende week zaterdag mag ik mij de gelukkige eigenaar noemen van een Rover 620SDi uit 1997 met 209dkm op de klok!
Heb gelukkig mijn zwager met wat autokennis meegehad en als ik op zijn oordeel mag vertrouwen is er met de auto weinig mis. Krijg er 4 bijna nieuwe M+S banden bij (of ik daar nou heel blij mee moet zijn weet ik niet :P ) omdat de huidige nauwelijks profiel meer hebben en wat zijn uitgedroogd.
Enige minpunt aan de auto is dat de airco niet werkt. Wanneer hij op het dashboard ingeschakeld wordt hoor je bij de motor niets inschakelen. Hij produceert geen koude lucht en je ziet het stationaire toerental niet veranderen. Iemand tips waar ik dat het beste in kan zoeken?
Ook zal ik de auto moeten gaan voorzien van mijn radio, carkit en iPod dock. Heeft iemand daar tips voor, om de middenconsole netjes open te krijgen?
Foto's volgen overigens snel, als ik hem opgehaald heb
Hé leuk om te horen dat het gelukt is!!
Die console weet ik niet meer, gewoon rustig voor gaan zitten.
Wat betreft die winterbanden daar kun je gewoon de zomer op doorrijden ze maken alleen iets meer lawaai.
Die console weet ik niet meer, gewoon rustig voor gaan zitten.
Wat betreft die winterbanden daar kun je gewoon de zomer op doorrijden ze maken alleen iets meer lawaai.
Laatst gewijzigd door bam op zo mar 09, 2008 2:42 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Jaguar XE
MG ZS 120 MKII
-
- The Big Boss
- Berichten: 8398
- Lid geworden op: do mei 06, 2004 1:16 pm
- Woonplaats: Steenbergen NB
gefeliciteerd met je aankoop!!!
'03 MG ZT 190+ -> My forever car
'03 MG ZS 180 -> Tracktoy
"You don't park a ZT, you simply allow it to rest until next time."
https://www.facebook.com/groups/MGRoverClubNederland
'03 MG ZS 180 -> Tracktoy
"You don't park a ZT, you simply allow it to rest until next time."
https://www.facebook.com/groups/MGRoverClubNederland
Thanks, blij dat ik eindelijk bij de MG-R club kan
Voor wat betreft die banden; volgens mij hoeven M+S banden niet meteen winterbanden te zijn, het kunnen ook all season banden zijn en er zijn geloof ik zelfs zomerbanden met M+S codering. Dus het wordt even afwachten wat het precies is. Heb ze wel zien liggen gisteren, maar niet heel goed bekeken.
Als het echt winterbanden zijn is het misschien een beter idee deze op te slaan en een nieuw setje zomerbanden aan te schaffen. Dan kan ik komende winter op die winterbanden gaan rijden...
Voor wat betreft die banden; volgens mij hoeven M+S banden niet meteen winterbanden te zijn, het kunnen ook all season banden zijn en er zijn geloof ik zelfs zomerbanden met M+S codering. Dus het wordt even afwachten wat het precies is. Heb ze wel zien liggen gisteren, maar niet heel goed bekeken.
Als het echt winterbanden zijn is het misschien een beter idee deze op te slaan en een nieuw setje zomerbanden aan te schaffen. Dan kan ik komende winter op die winterbanden gaan rijden...
Helaas niet... en de verkopers waren zo enthousiast dat de advertentie gisteravond meteen van Marktplaats was gehaald. Kan die dus ook niet laten zien
Zit wel nog een beetje na te denken over die airco... en wat ik daar nou mee zal doen. Misschien eerst maar eens de boel zelf doormeten om te kijken of het geen zekering of relais is. Maar daarna houdt mijn kennis ook vrij snel op.
Zit wel nog een beetje na te denken over die airco... en wat ik daar nou mee zal doen. Misschien eerst maar eens de boel zelf doormeten om te kijken of het geen zekering of relais is. Maar daarna houdt mijn kennis ook vrij snel op.
http://www.aircohelper.nl/tune_up.html
Hij is erg goed en heeft de mijne ook een beurt gegeven laatst.
En niet duur en in de buurt!!
Gewoon even langs gaan en advies vragen.
Hij is erg goed en heeft de mijne ook een beurt gegeven laatst.
En niet duur en in de buurt!!
Gewoon even langs gaan en advies vragen.
Jaguar XE
MG ZS 120 MKII