Aankoop Rover 600

618 620 623 820 825 827
Sander

Aankoop Rover 600

Bericht door Sander »

Hallo,

Ik ben een (nu nog wel) Peugeotrijder en op zoek naar een nieuwe wagen. Tijdens mijn speurtocht ben ik gestuit op een hele mooie Rover 600, en heb gemerkt dat deze auto's behoorlijk wat luxe bieden voor een relatief erg laag bedrag. Het alternatief zou zijn dat ik Peugeot blijf rijden, in dat geval wordt het een 406. Maar wat is nu het verstandigste?

Van Peugeot weet ik alles, van Rover echter niets, vandaar aan jullie de volgende vragen:
  • - Doe ik er goed aan om Rover te gaan rijden?
    - Waar moet ik op letten bij de aanschaf van een Rover 600?
    -Wat kost het gemiddeld per jaar om een Rover 600 te rijden? (lastige vraag, weet ik...)
    -Kan ik niet beter gewoon Peugeot blijven rijden?
    -Wat zou de grootste fout zijn die ik kan maken (bij de aankoop van een Rover)?
    -Is hier misschien een (ex-)Peugeotrijder die wat kan vertellen over zijn ervaring met de (overstap naar) Rover?
Alvast bedankt voor jullie reacties! Dit moet voor mij een weloverwogen keus worden, wellicht is er dan binnenkort een liefhebber bij op dit forum...

Groeten,

Sander
Gebruikersavatar
bam
MG-R Core
Berichten: 5974
Lid geworden op: vr dec 20, 2002 8:36 pm
Woonplaats: Almere-Buiten

Bericht door bam »

Hallo Sander,

Om wat voor een Rover 600 gaat het?

Bam.

Jaguar XE
MG ZS 120 MKII
Mista T
MG-R Core
Berichten: 2526
Lid geworden op: do dec 19, 2002 12:36 pm
Woonplaats: Nieuwegein
Locatie: NIEUWEGEIN

Bericht door Mista T »

- Doe ik er goed aan om Rover te gaan rijden?
Ja natuurlijk...... :lol: :twisted:

- Waar moet ik op letten bij de aanschaf van een Rover 600?
Volgende punten zijn kwaaltjes die veel voorkomen:
Elektrische antenne die niet altijd even ver ingaat.. Deze moet volledig verdwijnen in het dopje op de achterklep. Als deze een keer vervangen is, dan heb je kans dat de afwatering van deze niet in het rooster zit dus dat de bak van het reserve wiel onderwater staat..

Elektrische ramen willen niet altijd goed naar beneden. Heeft ermee te maken dat er WD40 in de rubbers moeten worden gespoten.


-Wat kost het gemiddeld per jaar om een Rover 600 te rijden? (lastige vraag, weet ik...)
omgerekend kost het mij op de brandstofkosten ongeveer 15 cent per KM. Dit heeft te maken met mijn rijstijl en dat het een 623 is...
Onderdelen zijn niet heel prijzig, aangezien deze bij de honda dealer en online aan te schaffen zijn... plus dat Autobedrijf van Noort heel gunstig is qua prijzen..

-Kan ik niet beter gewoon Peugeot blijven rijden?
Dertien in dozijn?

-Wat zou de grootste fout zijn die ik kan maken (bij de aankoop van een Rover)?
een 618i kopen.
aangezien een 620 si een stuk lekkerder rijdt en net dat beetje extra vermogen heeft.
Denk erom dat goedkoop niet altijd duurkoop is, kijk bij een 600 niet alleen naar de prijs, misschien dat er een veel betere staat voor net iets meer....
To catch me, you gotta be fast...
To find me, you gotta be smart...
But to be me...!!

DAMN! You must be kidding!

filmpjes op: http://www.youtube.com/rover623Gsi
Bart-K
The Big Boss
Berichten: 8398
Lid geworden op: do mei 06, 2004 1:16 pm
Woonplaats: Steenbergen NB

Bericht door Bart-K »

600 is volgens velen de betrouwbaarste rover die je kan kopen (oa door de honda-techniek)
Zou de 600 iig altijd kiezen boven een peugeot, kwaliteit van franse auto's laat de laatste jaren wel wat te wensen over :roll:


btw, er staat op mp nog een leuke 623 ;)
'03 MG ZT 190+ -> My forever car :inlove:
'03 MG ZS 180 -> Tracktoy

"You don't park a ZT, you simply allow it to rest until next time."

https://www.facebook.com/groups/MGRoverClubNederland
Sander

Bericht door Sander »

bam schreef:Hallo Sander,

Om wat voor een Rover 600 gaat het?

Bam.
Een 618 of een 620, maar uit een van bovenstaande posts maak ik al op dat een 620 beter is :mrgreen:
Daarbij komt ook dat er een stuk meer 620-ers staan aangeboden op internet.
Dan liefst een groene of een donkerblauwe, die kleuren in combinatie met het beige (leren) interieur vind ik echt reteg€1l... 8)

Overigens: Op marktplaats kijk ik eigenlijk niet (meer sites als autotrack enzo), ik koop ook niet bij een particulier, een autozaak vind ik net iets betrouwbaarder.


Bedankt voor jullie nuttige reacties tot nu toe, hier heb ik zeker wat aan!
kasper

Bericht door kasper »

Ik heb zelf een aantal jaren een 618 gereden zonder ook maar 1 probleem. nu 10 jaar later zie ik de auto nog met enige regelmaat rijden, met nog steeds een trotse eigenaar erin!

618 620 is eigenlijk hetzelfde, men heeft alleen de benaming in 1997 veranderd. met de SI is het anders, deze heeft wat meer vermogen.

Normaal gesproken zover ik het weet de ervaringen tussen beide motoren niet echt verschillend, het is uiteindelijk hetzelfde blok.

623 is andere koek, dit is een andere motor, echter alleen in de 1e jaren in Nederland verkocht.

Zo af en toe mag in nog eens een dagje in een 620 SDI toeren, ruim 550.000 km en de auto is nog steeds aangenaam om mee te rijden, enige wat ik daarin mis is dat 100 pk diesel niet echt snel is.
Sander

Bericht door Sander »

Heeft de 618 dan geen 1850cc en de 620 1997cc?

Of anders gezegd: In de advertenties op internet adverteren de aanbieders met verschillende cilinderinhouden bij de types 618 en 620.
Hoe kan dit dan hetzelfde blok zijn? Of maken de aanbieders een fout?

Of nog anders: Is er dan verschil tussen een 620 en een 620 SI in motorblok?
schoenie
MG-R Addict
Berichten: 443
Lid geworden op: za dec 24, 2005 1:18 am
Woonplaats:

Bericht door schoenie »

in een 618 zit wel degelijk een andere motor als in een 620.

618i/si heeft 116pk
620i heeft ook 116 pk, maar wel meer koppel
620si heeft 132 pk

persoonlijk zou ik zoeken naar een 620si
MG TF wannahave
Gebruikersavatar
MoRaX
MG-R Freak
Berichten: 1315
Lid geworden op: do okt 30, 2003 12:42 am
Woonplaats: IJsselstein

Bericht door MoRaX »

Ik zou als ik de mogelijkheid had, en er momenteel 1 op MP staat meteen een 623 kopen!
2003/2005 - 1990 Rover 111L @ GTI-looks
2005/02-2009 - 1994 Rover 623Si (154.5hp @ Wheels)
2009-02 - 1999 Rover 200 BRM (129,2pk / 167.9nm @ Wheels)
2009-05 - 2005 Honda CBR 600rr
Bart-K
The Big Boss
Berichten: 8398
Lid geworden op: do mei 06, 2004 1:16 pm
Woonplaats: Steenbergen NB

Bericht door Bart-K »

me too!!
'03 MG ZT 190+ -> My forever car :inlove:
'03 MG ZS 180 -> Tracktoy

"You don't park a ZT, you simply allow it to rest until next time."

https://www.facebook.com/groups/MGRoverClubNederland
Sander

Bericht door Sander »

Er staat er eentje op Autotrack, maar van een particulier, daar heb ik niet zo veel vertrouwen in.

Morgenvroeg ga ik hier in de buurt naar een dealer, die heeft een full options 618 staan, uit '99 met leer/alcantara, airco, cruisecontrol enz. enz. 8) Het is niet bepaald de goedkoopste, maar hij zag er zo op de foto's heel erg mooi uit, zowel van binnen als van buiten.

Als alleen het motorvermogen verschil maakt tussen de 618 en de 620 is dat voor mij wel te overzien, mijn huidige wagen heeft slechts 1600cc's, en ik rij als een oud wijf :mrgreen: (van autorijden moet je relaxed genieten, anders kocht ik wel een golf vr6 ofzo ;))

Ik ben benieuwd hoe hij rijdt, en als het me bevalt mogen ze hem gelijk voor me inpakken met een strikje erom...

Morgen een update, jullie bedankt voor de tips, ik zal er morgen extra op letten.
Sander

Bericht door Sander »

Jammerdan, hij was al verkocht...

Even doorzoeken dus.
Gebruikersavatar
bam
MG-R Core
Berichten: 5974
Lid geworden op: vr dec 20, 2002 8:36 pm
Woonplaats: Almere-Buiten

Bericht door bam »

Klik hier voor een mooie in Amersfoort

Bam.

Jaguar XE
MG ZS 120 MKII
Bart-K
The Big Boss
Berichten: 8398
Lid geworden op: do mei 06, 2004 1:16 pm
Woonplaats: Steenbergen NB

Bericht door Bart-K »

lees ik die prijs nou goed??? €2900,- :shock:

wat een koopje!!
'03 MG ZT 190+ -> My forever car :inlove:
'03 MG ZS 180 -> Tracktoy

"You don't park a ZT, you simply allow it to rest until next time."

https://www.facebook.com/groups/MGRoverClubNederland
Sander

Bericht door Sander »

Dat is nou net degene die mij op Rover heeft gebracht :mrgreen:

Ik heb gebeld, er was nou net iemand in aan het proefrijden, ze zouden laten weten hoe dat afliep. Niks meer van gehoord...

Morgen bel ik nog eens (er staat er nog eentje in Amersfoort, dus waarschijnlijk ga ik toch die kant op...) om nog eens na te vragen.

Overigens was de prijs een zetfout, maar de dealer is wel bereid om hem voor deze prijs weg te doen, maar dan komen er nog rijklaarmaakkosten à €300,- bij en is inruil niet meer mogelijk.

Dan nog is hij erg goedkoop, dacht ik zo.
Sander

Bericht door Sander »

Update: De groene was al verkocht, ik heb zojuist een mooie blauwe gekocht, met een nog er strak beige velours interieur.
Een 618i uit '96, en ik moet zeggen dat hij erg lekker reed en zich keurig gedroeg. Lekkere wegligging ook, al doet mijn huidige Peugeot er niet veel voor onder ;)

De Rover is wel een stuk luxer dan de Pug, dus ik ga er zeker op vooruit.

Jullie bedankt voor de tips, hier mag een slotje op, en binnenkort zal ik mezelf een fatsoenlijk voorstellen met wat foto's van de nieuwe aanwinst...
Plaats reactie