open luchtfilter 623, 618, 620

618 620 623 820 825 827
Plaats reactie
kip

open luchtfilter 623, 618, 620

Bericht door kip »

Beste luitjes,

Sinds 2 jaar heb ik op mijn beide 600 types een K&N zeer open doorlaat luchtfilter geplaatst. Dwz, niets anders dan het bestaande filter in de filterbox vervangen door een hoogdoorlaat type. Nu vraag ik me af of het totaal vervangen open luchtfilter zin heeft. Bij de Honda-motoren wordt gebruik gemaakt van een variabel luchtinlaatkanaal. feitelijk 2 ingangen. Voor lage toerentallen een verkort inlaatkanaal waarbij de airflow zo ongehinderd mogelijk doorgelaten wordt, bij hoge toerentallen een langer inlaattraject waarbij via een ventury de airflow ook beninvloed wordt.

Als ik dus een los zeer open luchtfilter plaats dan zou ik beide kanalen nog kunnen gebruiken (2 filters aan ieder uiteinde) of de hele variabelmogelijkheid schrappen en het luchtfilter op een best mogelijke positie voorin plaatsen? Iemand hiermee ervaring??

Greetz
KIP
Mista T
MG-R Core
Berichten: 2526
Lid geworden op: do dec 19, 2002 12:36 pm
Woonplaats: Nieuwegein
Locatie: NIEUWEGEIN

Bericht door Mista T »

Denk dat jij hier even 2 dingen door elkaar haalt...

Je hebt het inlaat kanaal en je inlaatspruitstuk....

Het inlaat kanaal, zeg maar vanaf je gasklep naar je luchtfilter is die dikke aanvoer, deze loopt naar je luchtfilterbox, aan je filterbox zitten 2 buisjes, eentje heeft er een klep in, die open gaat bij bepaalde toeren, dit is alleen gemaakt voor het geluid......is getest op vermogensbank namelijk... zat geen verschil in..

Het andere verhaal is dat de H23 een inlaatspruitstuk heeft, met een variabele lengte, deze wordt bepaald door een zogenoemde Vlinderklep, deze zit aan de zijkant van je aluminium inlaatspruitstuk..deze gaat open bij een bepaald toerental om zo top vermogen te creeeren...(dacht ik) Deze zit met behulp van een vacuumslang verbonden aan je inlaatspruitstuk.....

Een open Airfilter is te doen, maar kies dan voor een Foam Filter ipv een papieren filter.....
K&N GREEN en dat soort merken zijn allemaal papieren filters, maar foam filters laten meer lucht door...
To catch me, you gotta be fast...
To find me, you gotta be smart...
But to be me...!!

DAMN! You must be kidding!

filmpjes op: http://www.youtube.com/rover623Gsi
kip

Bericht door kip »

aan je filterbox zitten 2 buisjes, eentje heeft er een klep in, die open gaat bij bepaalde toeren, dit is alleen gemaakt voor het geluid......is getest op vermogensbank namelijk... zat geen verschil in..
Hi!
Een Honda-expert heeft mij een andere rede uitgelegd. De 2e invoer waarover je spreekt is een inlaatbuis met veel langere omweg. Door de zuigende weking bij hogere toeren wordt de lucht via deze omleiding versneld waardoor deze juist ietwat afkoelt. Deze afkoeling zorgt voor wat betere prestaties, immers er past meer koude lucht in de zelfde cylinderinhoud. Maar ja, of dat werkt..... ik zat juist met dat dillemma.
thanx voor de filtertip...goed om te weten.
greetz
KIP
Gebruikersavatar
118GTR
MG-R Core
Berichten: 4198
Lid geworden op: di nov 26, 2002 4:58 pm
Woonplaats: Nijmegen - Hierden
Contacteer:

Bericht door 118GTR »

kip schreef: Hi!
Een Honda-expert heeft mij een andere rede uitgelegd. De 2e invoer waarover je spreekt is een inlaatbuis met veel langere omweg. Door de zuigende weking bij hogere toeren wordt de lucht via deze omleiding versneld waardoor deze juist ietwat afkoelt. Deze afkoeling zorgt voor wat betere prestaties, immers er past meer koude lucht in de zelfde cylinderinhoud. Maar ja, of dat werkt..... ik zat juist met dat dillemma.
thanx voor de filtertip...goed om te weten.
greetz
KIP
Fijn dat die "Honda-expert" wat natuurwetten overtreed met zijn uitleg, hij kan wel gelijk hebben hoor, maar niet om de gegeven reden.

Als je lucht versnelt, dan daalt de temperatuur wel(uitzettende gassen). Maar aangezien de druk lager is zit er gewoon minder lucht in een liter, oftewel minder zuurstof. Daarom zijn inlaat kanalen groot en glad, als je ze dun maakt versnelt de lucht maar je krijg er gewoon minder van.
(het feit dat je een druk verschil krijgt komt door de wrijving in het kanaal, en die wil je dus minimaliseren)

Ten tweede wordt het lange kanaal gebruikt voor de lage toeren, dit heeft te maken met de vulling van de cylinder(zuigersnelheid) en het korte kanaal voor de hoge toerentallen(hoge zuigersnelheid). Check bijvoorbeeld een F1 blok met trumpet van amper een paar cm, of de trumpets bij een set throttlebodies, lage voor high-torque(of te wel middengebied) of korte voor high-power.

Hetzelfde effect zie je nu bij ferrari's en dergelijken met compleet variable inlaatsystemen.
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine

www.118GTi.tk

Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
kip

Bericht door kip »

thanx voor de uitleg.
Lijkt me klaar als een klontje en aldoende leert men maareh...
die regelklep dan? Die wordt bediend door het motormanagement? En als ik die nu met 1 sportfilter vervang, kan ik hem dan omzeilen?
groetjes,
KIP
Gebruikersavatar
Mark16v
MG-R Freak
Berichten: 2954
Lid geworden op: za dec 14, 2002 7:18 pm
Woonplaats: Spijkenisse

Bericht door Mark16v »

ik begrijp je probleem niet zo.

je hebt nu toch ook 1 luchtfilter? Was is dan het issue met dat ene filter te vervangen door 1 ander filter? waar komt je gedachte vandaan dat je nu op eens 2 filters nodig zou hebben?
You only need 2 things in life: Duct Tape and WD40. If it moves and it shouldn't : Duct Tape. If it doesn't move and it should: WD40.
kip

Bericht door kip »

Nou, door op beide uiteinden van de 2 pijpen een sportfilter te plaatsen en die in de filterbox weg te laten. maw, de filterbox eruit en 2 nieuwe dikke pijpen met die klep er nog tussen met aan beide uiteinden een los filter. Dat had ik in mn kop. hihi :lol: :lol:
Mista T
MG-R Core
Berichten: 2526
Lid geworden op: do dec 19, 2002 12:36 pm
Woonplaats: Nieuwegein
Locatie: NIEUWEGEIN

Bericht door Mista T »

Haal dan maar gewoon het luchtfilterhuis weg, want ik weet wat de ruimte is en daar kan je nooit 2 filters kwijt....

ORiginele filterhuis verwijderen, met een beugel openairfilter vast zetten...

Haal dan ook gelijk achter het zijscherm de resonantie box weg, deze heeft dan totaal geen nut meer... Scheelt weer gewicht...
To catch me, you gotta be fast...
To find me, you gotta be smart...
But to be me...!!

DAMN! You must be kidding!

filmpjes op: http://www.youtube.com/rover623Gsi
kip

Bericht door kip »

Dank je wel!
groetjes,
KIP
Gebruikersavatar
Mark16v
MG-R Freak
Berichten: 2954
Lid geworden op: za dec 14, 2002 7:18 pm
Woonplaats: Spijkenisse

Bericht door Mark16v »

Kun je niet net zoals bij de 216 de buis verlengen tot onderin de bumper en daar het filter hangen? Daar waar normaal die resonantiebox hangt?

Zo heb ik het zitten, werkt goed!

Afbeelding

Afbeelding
You only need 2 things in life: Duct Tape and WD40. If it moves and it shouldn't : Duct Tape. If it doesn't move and it should: WD40.
kip

Bericht door kip »

wow :twisted: bedankt voor de foto's; goed plan! Waar dient dat resonantiehuis eigenlijk voor? geluiddemping?? :?: :roll:
Gebruikersavatar
Mark16v
MG-R Freak
Berichten: 2954
Lid geworden op: za dec 14, 2002 7:18 pm
Woonplaats: Spijkenisse

Bericht door Mark16v »

yep, heb je niks aan dus ;) :P
You only need 2 things in life: Duct Tape and WD40. If it moves and it shouldn't : Duct Tape. If it doesn't move and it should: WD40.
kip

Bericht door kip »

hahahah, nou ik heb nieuws, mijn bumper gaat er NU af (als de regen buiten stopt). dan gaat papa eens even kijken en bestuderen :twisted: :mrgreen: :!: Mooiste zou zijn als ik hem in zn geheel onbeschadigd af kan halen. Dan kan je altijd nog terug mocht het niet bevallen.....hoewel....lol

KIP
kip

Bericht door kip »

hahaha :twisted: :mrgreen: :twisted: Hij is eruit! Ik heb nu een gehele resonantiebox boven staan... :lol:
impressive sound zodra je volgas geeft, maar net niet te erg dat het lomp wordt! In het laag, vanuit stationair wel degelijk meer gasreactie. In de top maakt volgens mij niets uit. :roll: Maar ja, met dit natte weer is het gelijk spinnen, ook in de 2 en 3 als ik snel die koppelling laat komen. Best wel link met de drukte op de weg. Ik had voorheen Michelins erop, die plakten als een gek maar waren al na een dik jaar versleten. De continentals die ik er nu op heb zijn wat goedkoper, slijten nog niet maar met dit weer moet je er wel degelijk rekening mee houden. Volgende keer toch maar weer duurdere. Greetz
KIP
Plaats reactie