draagarm en remschijven vervangen

618 620 623 820 825 827
Plaats reactie
project356

draagarm en remschijven vervangen

Bericht door project356 »

Hallo allemaal,

Ik heb afgelopen weekend de linker draagarm en achterste schijfremmen van mijn Rover 75 CDT vervangen. Een aantal dingen vraag ik mij nu af:

-ik heb originele Rover onderdelen gebruikt. Voor de draagarm heb ik 200 euro excl. BTW betaald. Bij autopartsonline.nl kost een draagarm 98 euro incl. BTW. Zal er daadwerkelijk kwaliteit verschil zijn tussen deze onderdelen of heb ik gewoon teveel betaald? Zelfde geldt voor de remschijven en blokken.
-de bouten waarmee de rubber bus van de draagarm vastgezet wordt zijn verschrikkelijk moeilijk bereikbaar. De ruimte is te beperkt om met de momentsleutel bij te komen, dus ik vraag mij echt af hoe ze dat in een garage doen. Ook de bouten waarmee de remtang vastzit kan wel een dop op maar dan is er geen ruimte voor de ratel meer.

En ondanks dat de draagarm nu vervangen is (de fusee zat heel veel speling in), blijf ik allerlei 'klunk' geluiden horen en voelen aan de voorzijde.

Groet Marco
project356

Bericht door project356 »

Het is wel te doen, ik ben er wel zo'n 10 uur mee zoet geweest. Om ruimte te krijgen om de bouten van de draagarmbus los te maken, moet eerst de stabilisatie stang uit de weg, althans een stukje. Hiervoor moet twee boutjes worden verwijderd die ook zeer moeilijk bereikbaar zijn.

Dan de twee bouten van de draagarmbus, deze zitten met 150nm vast (volgens het handboek) en je hebt heeel weinig speling om ze los te draaien.

Vervolgens de binnenste fusee, deze zit ook zeer vast en moet je laten schrikken met een hamer. Ook dit koste veel moeite. De buitenste fusee zit geklemt en geborgt met een bout. Om dit los te krijgen vergt ook enige inspanning. Zowel bij de binnenste als ook de buitenste fusee heb ik een luchtbeitel gebruikt om de boel enigszins los te trillen.

Ik had een nieuwe draagarm besteld in de veronderstelling dat deze compleet met rubber bus zou zijn. Dit was niet het geval. De Rover dealer heeft toen de oude bus overgezet op de nieuwe draagarm. Helaas bleek dit bij thuiskomst verkeerd om te zitten. Ik heb het er toen zelf weer af gehaald, dit ging vrij gemakkelijk.

Terugzetten ging vrij gemakkelijk tot ik de draagarm bus ging vastzetten. Ik kreeg de bouten met geen mogelijkheid erin. De bus moet precies goed zitten, de bouten recht en je hebt helemaal geen bewegingsvrijheid. Oftewel hoe groter je handen zijn hoe lastiger dit is. Alleen deze twee bouten terugzetten koste mij al 3 uur.

Vanavond nog eens gekeken. Alles ziet er goed uit. Wel heb ik ontdekt dat als ik de rechterkant laat veren, dit geruisloos gaat en aan de linkerkant (van de vervangen draagarm) dit geluiden produceerd.
Morgen gaat de 75 voor de APK en laat ik er nog even naar kijken.

Als ik pech heb moet toch de bus worden vervangen en kan ik weer opnieuw de boel demonteren!

Ik heb een cd met de werkplaatshandboeken en ook nog het boek van Haynes dus in principe moet ik genoeg info hebben. Bedankt in ieder geval voor het aanbod en de reactie.
Plaats reactie