(Chiptunen 1.4 16v mpi) iemand ervaring met chippoint.com?

111 114 Metro Mini
piel

(Chiptunen 1.4 16v mpi) iemand ervaring met chippoint.com?

Bericht door piel »

Ik zat wat te surfen en kwam chippoint.com tegen.
Ze beloven 14 pk winst op een mpi 16v voor 399 euro. Niet dat ik nou zo nodig wil chiptunen en al helemaal niet voor zo'n bedrag, maar ik was nieuwsgierig of er hier iemand is die daar ervaring mee heeft.
Misschien met een andere motor.
Gebruikersavatar
Frekkel
MG-R Freak
Berichten: 1424
Lid geworden op: vr mei 21, 2004 3:48 pm
Woonplaats: Waarschoot

Bericht door Frekkel »

hah, als ik iets zie dat zomaar 14 pk beloofd kijk ik al niet meer verder. chippoint, powerchips... allemaal stierekak! en het helpt je wagen meer naar de kloten dan dat het goed doet.
MG ZR S1800
piel

Bericht door piel »

Duidelijk taal, maar er wordt toch wel vaker beweerd, zoals met die volkswagen en fiat tdi's bijvoorbeeld dat het wel kan.....

Maar goed, ik begrijp uit jouw woorden dat je er niet helemaal in gelooft....
;)
Mista T
MG-R Core
Berichten: 2526
Lid geworden op: do dec 19, 2002 12:36 pm
Woonplaats: Nieuwegein
Locatie: NIEUWEGEIN

Bericht door Mista T »

Chippen is best een mogelijkheid, zeker als je iets meer vermogen wilt...

Het kan op elke motor met een motormanagement systeem..

Vaak wordt het kenveld aangepast, dus dat ie over een groter gebied inspuit en meer inspuit...

De resultaten verschillen alleen erg per motor..

Turbo diesels kunnen makkelijk 20-25% vermogen erbij krijgen
Net zoals benzine turbo auto's.

Op atmosferische motoren is de richtlijn 10-15 %....

Maar heb het meegemaakt met een ZR -->
Voor chip 152 PK
Na chip 179 PK....
atmosferisch......

echt veel schadelijker is het niet voor je auto, omdat je namelijk nooit verder kan de vooraf ingestelde veiligheidsmarges..

Met dit soort bedrijven is het echt de vraag ofdat ze echt weten wat ze doen.. je kan daar ook niet testen e.d. DUs ja...wie zegt dat je resultaat hebt..
To catch me, you gotta be fast...
To find me, you gotta be smart...
But to be me...!!

DAMN! You must be kidding!

filmpjes op: http://www.youtube.com/rover623Gsi
Gebruikersavatar
118GTR
MG-R Core
Berichten: 4198
Lid geworden op: di nov 26, 2002 4:58 pm
Woonplaats: Nijmegen - Hierden
Contacteer:

Bericht door 118GTR »

Tdi's kan het zeker, maar dat zijn turbo's en of het echt goed is voor de motor is een tweede.(ze kunnen een hoop hebben, maar of het ECHT goed is)

maar bij atmosferische-benzinemotoren kan het zeker een heel hoop goed doen!!!!

na een uitlaat en filtersysteem, geven de meeste tuners aan dat een nieuwe ECU de volgende zinnige upgrade is. Zo'n programmeerbaar ding kan gewoon echt nog een hoop extra's vinden in je motor.

Een ECU kan perfect worden ingestelt op jou motor, een chip is meer een goede gok.
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine

www.118GTi.tk

Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
SilverCupr@

Bericht door SilverCupr@ »

118GTR schreef:Een ECU kan perfect worden ingestelt op jou motor, een chip is meer een goede gok.
Met een chip wordt toch gewoon je huidige ECU vervangen?
Een chip is echt niet een goede gok hoor. Tegenwoordig zijn er tuners die de chip programmeren terwijl je aan het rijden zijn, dus echt een stukje maatwerk.
Gebruikersavatar
118GTR
MG-R Core
Berichten: 4198
Lid geworden op: di nov 26, 2002 4:58 pm
Woonplaats: Nijmegen - Hierden
Contacteer:

Bericht door 118GTR »

SilverCupr@ schreef: Met een chip wordt toch gewoon je huidige ECU vervangen?
Een chip is echt niet een goede gok hoor. Tegenwoordig zijn er tuners die de chip programmeren terwijl je aan het rijden zijn, dus echt een stukje maatwerk.
neuh, ze plaatsen de chip in je huidige ECU. de nieuwe chip bevat alleen een nieuwe fuel/ignition map. Soms zijn er nog andere voordelen(wegvallen van de toerenbegrenser bijvoorbeeld)

Maar een hele nieuwe ECU kan vaak nog meer. maar het grootse voordeel is dat hij continue kan worden aangepast. Een chip niet echt(moet weer uit de kast gehaalt worden, opnieuw geprogrammeerd en weer terug gezet).

Dat ze een chip een beetje aanpassen aan jouw auto is leuk, maar daar voor moet de auto toch ook zeker een paar sessie de roller-bank op. En telkens moet die chip er weer uit, en aangepast er weer in. Theoretisch mogenlijk, maar ik denk dat ze hem 1 keer aanpassen niet meer =>"aah die jongen heeft een std 1.4 16v met uitlaat en luchtfilter, das dus progje x in de chip laden". Ander iemand heeft dezelfde motor, maar dan geen uitlaat => progje y erin.
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine

www.118GTi.tk

Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
Skytiger

Bericht door Skytiger »

Mista T schreef: Op atmosferische motoren is de richtlijn 10-15 %....

Maar heb het meegemaakt met een ZR -->
Voor chip 152 PK
Na chip 179 PK....
atmosferisch......
He ik ook....
Dat was mijn ZR.

179 PK met Viper en Janspeed Exhaust (without pakkingen die nog zouden komen :cry: )


Vanaf
SilverCupr@

Bericht door SilverCupr@ »

118GTR schreef:neuh, ze plaatsen de chip in je huidige ECU. de nieuwe chip bevat alleen een nieuwe fuel/ignition map. Soms zijn er nog andere voordelen(wegvallen van de toerenbegrenser bijvoorbeeld)

Maar een hele nieuwe ECU kan vaak nog meer. maar het grootse voordeel is dat hij continue kan worden aangepast. Een chip niet echt(moet weer uit de kast gehaalt worden, opnieuw geprogrammeerd en weer terug gezet).

Dat ze een chip een beetje aanpassen aan jouw auto is leuk, maar daar voor moet de auto toch ook zeker een paar sessie de roller-bank op. En telkens moet die chip er weer uit, en aangepast er weer in. Theoretisch mogenlijk, maar ik denk dat ze hem 1 keer aanpassen niet meer =>"aah die jongen heeft een std 1.4 16v met uitlaat en luchtfilter, das dus progje x in de chip laden". Ander iemand heeft dezelfde motor, maar dan geen uitlaat => progje y erin.
Jeroen Dik (bekende VAG tuner) doet het echter ter plaatse in je auto.
Hij sluit d.m.v. VAG-com zijn laptop aan op je auto. Dan moet je met je auto gaan rijden en past hij de chip aan specifiek op je auto. Gaat dus niet elke keer een rollenbank op om te meten, die waarden zijn ook (indicatief) met de laptop af te lezen. Dit is dus wel een stukje maatwerk, ook wat duurder dan een standaard chippie. :mrgreen:

Vind trouwens een vermogenstoename van 30pk voor een niet turbo motor wel een beetje onwaarschijnlijk veel..... :roll:
Gebruikersavatar
118GTR
MG-R Core
Berichten: 4198
Lid geworden op: di nov 26, 2002 4:58 pm
Woonplaats: Nijmegen - Hierden
Contacteer:

Bericht door 118GTR »

netjes een chip die van buitenaf te programmeren is, dan moet die hele ECU daar ook op gebouwd zijn. Netjes van VW
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine

www.118GTi.tk

Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
Mista T
MG-R Core
Berichten: 2526
Lid geworden op: do dec 19, 2002 12:36 pm
Woonplaats: Nieuwegein
Locatie: NIEUWEGEIN

Bericht door Mista T »

Ja ik ook,

Maar als onafhankelijke ooggetuige heb ik het toch echt gezien..........
Was ook 27 PK he..... :mrgreen:
To catch me, you gotta be fast...
To find me, you gotta be smart...
But to be me...!!

DAMN! You must be kidding!

filmpjes op: http://www.youtube.com/rover623Gsi
Gebruikersavatar
Frekkel
MG-R Freak
Berichten: 1424
Lid geworden op: vr mei 21, 2004 3:48 pm
Woonplaats: Waarschoot

Bericht door Frekkel »

dat je met die tdi's goeie resultaten krijgt, dat kan ik aannemen. maar een gewone atmosferische motor van 100 pk kun je nooit met enkel een chip (want daar gaat het tenslotte over) 14pk bijkrijgen. wat je ook moge beweren. Wat vele van die bedrijfjes trouwens doen is gewoon je hele elektrisch systeem overbruggen met hun chipje. goed voor je wagen hoor.
Wat ik wel vind is als je een aangepaste in en uitlaat hebt, je dan je proggie laat herschrijven zodat je een optimale werking hebt.
maar wat is dan de vermogenwinst van de chip?? misschien met veel geluk een 10tal pktjes.

kheb zo'n gesprekje gehad op de tuningbeurs in Mechelen met iemand van "powerchips":
-dag mijnheer, zo'n chip, wat doet dat voor de 214 16v?
°ooh, dat geeft zo'n 15 à 20 pk bij.
-Oh, das mooi, en gaat de wagen op de vermogenbank om dat aan te tonen??
°euh...nee. Ik heb wel éne maar ik gebruik ze niet, ik kan deze toch instellen zodat ik een gewenst aantal pk kan aantonen. Als de chip gestoken is ga je gewoon een ritje maken met de wagen, als je blij bent betaal je, zoniet nemen we hem eruit.
-Dus ik moet die zogenaamde 15 extra pk en x aantal Nm koppel zo gewoon voelen?
°euh, ja
...
-Zeveraar!!

Dan een gesprekje gehad met iemand die o.a. rallywagens chipt en hij sprak meer tegen zijn eigen winkel dan iets anders, chips zijn goed om alles juist te stellen, maar zijn geen middel om veel pk bij te krijgen, hij sprak over een gemiddelde winst van 5 à 10 pk. en dan spreken we over geprepareerde rallywagens...

my two cent...
MG ZR S1800
114metro

superchip

Bericht door 114metro »

Ik lees net deze discussie, en heel toevallig heb ik gisteren een superchip op mijn 114GTI MPI gemonteerd, mijn motor is een 1.4 16v maar met 1.8 injectoren en compressieverhouding van 1:10.5 in plaats van de originele 1:9.5 verder heb ik een benzinepomp van een rover 800 gemonteerd, deze levert 4.0bar in plaats van 3.0 bar andere wijzigingen zijn uitlaatspruitstuk, carbon airbox en ga zo nog maar even door, ook de cat is er onderuit. De auto ging al als een raket maar beter kan altijd.
In ieder geval: ik heb de superchip gemonteerd, deze bevat de software voor een Lotus Elise dus moet nog worden aangepast naar de specificaties van mijn auto, maar omdat ik zelf de software mappen op mijn pc heb staan en deze overeenkwam met die voor mijn auto heb ik de superchip toch gemonteerd.
Zoals eerder gezegd: De ECU van rover is niet te programmeren dus je kan alleen een compleet nieuw systeem kopen van emerald bijvoorbeeld, maar dat is niet te betalen, andere optie is dus deze: de superchip zit tussen de ECU en de ontsteking en vervroegd of verlaat(naar wens) alleen de ontsteking, met als gevolg dat je alles aan kan passen om hem optimaal te laten lopen. Allereerst geloofde ik er niet zo in, maar na 2 dagen rijden merk ik dat hij veel makkelijker oppakt, sneller in toeren stijgt en bij schakelen vloeiender overgaat in de volgende versnelling. Zonder dat hij dus helemaal optimaal is afgesteld ben ik erg tevreden, helemaal omdat ik het apparaatje voor weinig heb kunnen kopen. Eerst wilde ik hem ook verkopen, maar nu houd ik hem zeker... Ook omdat ik een adres gevonden heb die hem helemaal programmeren naar mijn auto voor een bedrag tussen de € 50 en € 125 maar dit doe ik pas nadat ik mijn FSE valve gemonteerd heb.... dus wordt vervolgd.

groeten Bart
Mista T
MG-R Core
Berichten: 2526
Lid geworden op: do dec 19, 2002 12:36 pm
Woonplaats: Nieuwegein
Locatie: NIEUWEGEIN

Re: superchip

Bericht door Mista T »

114metro schreef: Zoals eerder gezegd: De ECU van rover is niet te programmeren
groeten Bart
Dat klopt....
Wat ze ook doen bij chiptuning is vaak de originele chip eruit halen en dan een aangepast chip er in knallen..

Bij sommige auto´s kunnen ze het systeem aanpassen door hem aan te sluiten op een systeem, maar bij de ZR hebben ze een volledig nieuwe chip erin gezet..
To catch me, you gotta be fast...
To find me, you gotta be smart...
But to be me...!!

DAMN! You must be kidding!

filmpjes op: http://www.youtube.com/rover623Gsi
Dutch
MG-R Core
Berichten: 3387
Lid geworden op: vr aug 08, 2003 10:00 am
Woonplaats: Hengelo (ov)

Bericht door Dutch »

@114metro:

welkom alvast ;)











foto's :?: :fiew:
Idiots are so much fun... no wonder every village wants one!
Afbeelding
Gebruikersavatar
Striker
MG-R Freak
Berichten: 4729
Lid geworden op: ma feb 24, 2003 1:49 am
Woonplaats:
Locatie: Dordrecht

Bericht door Striker »

Lol, onder hoeveel namen heb je je hier nu al geregistreerd Bart?
Afbeelding

Wil je weten hoe je een afbeelding in je post plaatst?? Lees dan hier!!
Plaats reactie