VDL Nedcar restaureert oudste Nederlandse Mini

111 114 Metro Mini
Gebruikersavatar
VandenPlas
MG-R Freak
Berichten: 1147
Lid geworden op: zo aug 08, 2004 7:04 pm
Woonplaats: Haarlem
Contacteer:

Bericht door VandenPlas » vr mei 24, 2013 9:39 pm

Update! :D Terug van de straler.. Een aantal high lights !

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

Rover 75 MK1 Connoisseur (2001) , Austin 1100 Glider (1969), MG B GT MK1 (1967)

MvG. Jeroen

Gebruikersavatar
Gert-Jan
MG-R Fanatic
Berichten: 140
Lid geworden op: wo nov 17, 2010 5:57 pm
Woonplaats:
Locatie: Monster
Contacteer:

Bericht door Gert-Jan » za mei 25, 2013 10:21 am

Leuk om te zien :D
Ben nu al benieuwd naar het eindresultaat :!:
Rover 75 Sterling - 2.0V6 - Pewter Grey - 2000
Suzuki Grand Vitara - 2.5V6 - 1998


Afbeelding

XC-XW
MG-R Fanatic
Berichten: 117
Lid geworden op: wo feb 27, 2013 11:52 pm
Woonplaats: Molenlanden

Bericht door XC-XW » za mei 25, 2013 11:32 am

Een uitdaging voor een goede plaatwerker!
Wat mij opvalt is dat de dwarsbalk onder de voorstoelen los is terwijl die bij latere Mini's zit vastgelast of het is een gevolg van corrosie.
Je kunt sowieso zien dat ook bij deze Mini de waterlekkage z'n werk heeft gedaan want de kofferbodem is ook van binnenuit weggeroest.
Het is denk ik belangrijk om aandacht te geven aan de vorm van de beplating onder de voorbumper want die is juist bij die eerste Mini's afwijkend van latere typen. De uitsparingen op de hoeken waren er nog niet. Die zijn begin zestig gekomen voor meer luchtkoeling op de voorremmen voor de Cooper.

Gebruikersavatar
VandenPlas
MG-R Freak
Berichten: 1147
Lid geworden op: zo aug 08, 2004 7:04 pm
Woonplaats: Haarlem
Contacteer:

Bericht door VandenPlas » za mei 25, 2013 12:34 pm

Van de kofferbak ruimte is idd heel weinig over. Zal een flinke klus worden. Wat ik begreep worden de NedCar boys begeleid door een ervaren Mini restaurateur. En worden ze van uit 'de scene' geholpen met onderdelen ;)
De allereerste Mini's wijken sowieso al flink af van de latere. Onder andere smallere achterruit. Andere achterlicht units en bevestiging. Scharnieren buiten de portieren.
Afbeelding

Rover 75 MK1 Connoisseur (2001) , Austin 1100 Glider (1969), MG B GT MK1 (1967)

MvG. Jeroen

XC-XW
MG-R Fanatic
Berichten: 117
Lid geworden op: wo feb 27, 2013 11:52 pm
Woonplaats: Molenlanden

Bericht door XC-XW » za mei 25, 2013 2:44 pm

Ja dan heb je het over de overgangen MK1 naar MK2 en MK3, 1967 1969.
Maar zelfs de MK1 heeft genoeg detailverschillen om over het hoofd te zien.
De Mini specialist zal het allemaal wel weten, hopen we en anders hebben we weer wat te bekritiseren als ie klaar is.

Gebruikersavatar
VandenPlas
MG-R Freak
Berichten: 1147
Lid geworden op: zo aug 08, 2004 7:04 pm
Woonplaats: Haarlem
Contacteer:

Bericht door VandenPlas » za jun 01, 2013 2:15 pm

Demontage motorblok;

Afbeelding

Afbeelding
De boel zat muurvast door het stilstaan. De eerste poging met vet en een handpompje mislukte. Uiteindelijk gelukt door de zuigers individueel met een druk 5 ton er uit te persen.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

Rover 75 MK1 Connoisseur (2001) , Austin 1100 Glider (1969), MG B GT MK1 (1967)

MvG. Jeroen

XC-XW
MG-R Fanatic
Berichten: 117
Lid geworden op: wo feb 27, 2013 11:52 pm
Woonplaats: Molenlanden

Bericht door XC-XW » za jun 01, 2013 3:32 pm

Mooi, ook de zuigers nog.
Wat is er toch weinig veranderd in 50 jaar BMC A-Series motor.
Vorig jaar heb ik nog een 90er versie gedaan en dan is het opmerkelijk te bedenken dat deze motor 40 jaar in productie geweest is. Welk merk kent dat?
Typisch des monteurs om die centers in de lagerkappen te slaan voor de nummering. Zo kun je altijd zien dat een motor na de fabrikant een keer uit elkaar gehaald is.
Eén van de patentnummers die vroeger op het kleppendeksel stonden slaat op de distributie. Het betrof de twee rubberen ringen die aan weerszijde van het nokkenastandwiel zaten om de ketting onder spanning te houden. In de praktijk hielp het niet veel omdat de enkele ketting toch veel rekte. De Cooper had een dubbele keting en alle latere motoren een enkele maar met een simpele en doeltreffende kettingspanner.

Gebruikersavatar
kilroy
MG-R Addict
Berichten: 363
Lid geworden op: vr jun 03, 2011 5:52 pm
Woonplaats: Den Haag
Locatie: Den Haag

Bericht door kilroy » za jun 01, 2013 4:21 pm

Men is al druk bezig hebben jullie hier iets van meegekregen?? Dit vind ik ook wel erg bijzonder namelijk :mrgreen:

http://www.aronline.co.uk/blogs/news/ne ... ongbridge/

&

http://www.aronline.co.uk/blogs/news/ne ... o-auction/
Rover 75 2.5 liter V6 (34-LB-HP)

Gebruikersavatar
VandenPlas
MG-R Freak
Berichten: 1147
Lid geworden op: zo aug 08, 2004 7:04 pm
Woonplaats: Haarlem
Contacteer:

Bericht door VandenPlas » za jun 01, 2013 6:35 pm

Heb hem een tijdje terug gelezen op AR-online.

Gaat in 'as is' condition naar de veiling. Zou eerst nog opgeknapt worden. Voor de historie is het misschien beter om hem zo te laten. :)

@XC-XW

Heeft ook nog in de Austin Metro gelegen als A+ .

Het 1100 blokje van m'n Glider is nog nooit uit elkaar geweest in de 44 jaar. Loopt nog als een zonnetje.
Afbeelding

Rover 75 MK1 Connoisseur (2001) , Austin 1100 Glider (1969), MG B GT MK1 (1967)

MvG. Jeroen

Gebruikersavatar
VandenPlas
MG-R Freak
Berichten: 1147
Lid geworden op: zo aug 08, 2004 7:04 pm
Woonplaats: Haarlem
Contacteer:

Bericht door VandenPlas » vr jun 28, 2013 8:35 pm

Weer een update via FB :)

Nieuwe kofferbak bodem en wielkasten ingelast.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding[/img]

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

nieuwe deurpanelen

Afbeelding[/img]
Afbeelding

Rover 75 MK1 Connoisseur (2001) , Austin 1100 Glider (1969), MG B GT MK1 (1967)

MvG. Jeroen

Gebruikersavatar
VandenPlas
MG-R Freak
Berichten: 1147
Lid geworden op: zo aug 08, 2004 7:04 pm
Woonplaats: Haarlem
Contacteer:

Bericht door VandenPlas » zo aug 18, 2013 4:48 pm

nieuwe pic's :)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

Rover 75 MK1 Connoisseur (2001) , Austin 1100 Glider (1969), MG B GT MK1 (1967)

MvG. Jeroen

Gebruikersavatar
arjan_m
MG-R Core
Berichten: 3408
Lid geworden op: ma jul 18, 2005 10:13 am
Woonplaats: Vlodrop
Contacteer:

Bericht door arjan_m » zo aug 18, 2013 9:35 pm

Toch een leuk projectje! Zal wel een paradepaardje worden natuurlijk, zal mooi staan bij de ingang! Rijdt regelmatig langs bij Born, en de kids zeggen steeds: "Kijk, daar heb je die vliegende Mini weer!"

Staat namelijk een Mini op een paal, kan er zo snel ff geen foto van vinden. Binnenkort maar eens maken. :mrgreen:
My MG-Rover history:

Rover 75 2.0 CDT Business Edition - bj. 2000 - MidNight Blue (JQW)
Rover 75 Tourer CDT Sterling - bj. 2003 - British Racing Green (HFF)
Rover 75 1.8 Classic - bj. 2002 - MidNight Blue (JQW)
MG TF 135 - bj. 2002 - Antracite (LQW)

Gebruikersavatar
kilroy
MG-R Addict
Berichten: 363
Lid geworden op: vr jun 03, 2011 5:52 pm
Woonplaats: Den Haag
Locatie: Den Haag

Mini reBorn: Nederlandse oer-Mini herboren

Bericht door kilroy » vr okt 25, 2013 6:18 pm

Rover 75 2.5 liter V6 (34-LB-HP)

Gebruikersavatar
bam
MG-R Core
Berichten: 6347
Lid geworden op: vr dec 20, 2002 8:36 pm
Woonplaats: Almere-Buiten

Bericht door bam » vr okt 25, 2013 6:31 pm

Leuk, mooi gedaan

Mazda 2
MG ZS 120 MKII

p@p@zs
MG-R Core
Berichten: 7214
Lid geworden op: vr jun 26, 2009 5:28 am
Woonplaats: Barneveld

Bericht door p@p@zs » vr okt 25, 2013 7:44 pm

Superleuk project!! 8) Zag t vandaag in de krant.

JD
MG-R Core
Berichten: 5275
Lid geworden op: di okt 07, 2008 6:23 pm
Woonplaats: Gelderland

Bericht door JD » za okt 26, 2013 10:07 am

als ze t doen, doen ze t goed 8)
Rover 25 vi 2001

Afbeelding

Plaats reactie